Skrevet av Emne: Ødelagt feste på panhardstag  (Lest 1629 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget 4Runner

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 31
Ødelagt feste på panhardstag
« på: On.,21,April,2010,20,58 »
Har et ødelagt feste på det jeg tror er bedre kjent som panhardstaget på bakakselen. (staget som sitter på bakakslen og går på skrå opp i ramma på motsatt side av bilen.) Har røket i feste på bakakselen. Noen som har vært borti dette og vet beste løsning på problemet? Lønner det seg å bestille nytt stag i samme slengen?

Edit: Beste er vel egentlig å bare borre to nye hull i festene der og så montere ett nytt stag eller?

Runar
« Siste redigering: On.,21,April,2010,21,05 av 4Runner »

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Re: Ødelagt feste på panhardstag
« Svar #1 på: To.,22,April,2010,08,29 »
Normalt.  Dette skjedde visst ofte også på orginale biler.   Når mitt røyk, satte jeg staget i en krok og der har det stått siden.  Du bør IKKE bore to nye hull i den delen som sitter igjen, for da blir geometrien feil.  Hvis du vil reparere, bør du sveise det på plass igjen, med forsterkning.   Du bør/må ta akselen ut av bilen da, siden den er nærmeste nabo til bensintanken.
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget 4Runner

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 31
Re: Ødelagt feste på panhardstag
« Svar #2 på: To.,22,April,2010,19,31 »
Oki, får høre med en lokal helt her om han gidder å prøve å sveise det på igjen for meg etterhvert, kjører vel uten inntil videre.

Utlogget Fagelund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 160
  • medl nr 797
Re: Ødelagt feste på panhardstag
« Svar #3 på: Lø.,24,April,2010,21,14 »
Det samme som har skjedd med min yj! :P men jeg har montert fjærløftet til pro comp på 2,5", der fulgte det med en brakett for å heve staget. Denne braketten har jeg bare sveiset fast til det ødelagte feste ;D Funker som bare det!!! ;)
medl nr 797

Utlogget Jeep

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1240
Re: Ødelagt feste på panhardstag
« Svar #4 på: Ti.,27,April,2010,08,25 »
CJ'en er jo "samme" bilen som YJ med bladfjærer og stive akslinger. CJ'en klarte seg i mange 10-år uten disse stagene. At YJ'en har de er nok en tabbe fra fabrikken. Når festet ryker kan du ta det som et tegn fra gudene (de i Toledo, selvfølgelig) at du kan fjerne disse unødvendige delene.
Tor Kløvstad
2001 WJ V8, Original
1994 YJ, Modifisert
Lokalkontakt Hedmark