Skrevet av Emne: Godkjenningsordning for amatørbygde kjøretøy  (Lest 5788 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget pathman

• 258 CID
  • *
Godkjenningsordning for amatørbygde kjøretøy
« på: Ti.,20,April,2010,22,15 »
Pressemelding på regjeringen.no fredag 16. april, og også referert på AMCARs nettsider:

Godkjenningsordning for amatørbygde kjøretøy
Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa vil sette ned en gruppe som skal utrede nærmere om det er grunnlag for å etablere en nasjonal godkjenningsordning for amatørbygde kjøretøy. Utredningen skal også se nærmere på premissene for en slik ordning, som vil kunne legge til rette for at kjøretøyentusiaster skal kunne utøve hobbyen sin på en god måte.
Gruppen skal etter planen bestå av representanter fra berørte myndigheter og organisasjoner som Norsk Motorcykkel Union og AMCAR Norge.
Problemstillingen med amatørbygde kjøretøy, uavhengig av om det gjelder bil eller motorsykkel, er at disse kjøretøyene ofte ønskes godkjent uten at kjøretøyet er i henhold til dagens regelverk. Arbeidsgruppen vil bli opprettet i nær framtid.

Dette er forhåpentligvis godt nytt for 4x4-folket.
Jeg håper JCN gir nødvendige innspill til AMCAR i forkant av denne gruppens etablering.
Før: 2000 Wrangler TJ
Nå: Islandsk japaner

Utlogget CJ-7

• Administrator
  • Get a life!!
  • Jeep CJ-7
    • Red Rock
Re: Godkjenningsordning for amatørbygde kjøretøy
« Svar #1 på: Ti.,20,April,2010,23,06 »
Et skritt i etterlengtet retning.  :)

Vi, eller denne nye arbeidsgruppen kan da begynne med å se til Sverige som har hatt egen kjøretøygruppe i mange år: Ombyggda fordon
På Sveriges svar på Biltilsynet, Bilprovningen sine nettsider finnes direkte lenke til denne kjøretøklassen og igjen lenke til SFRO.
Og om ikke det er nok så har SFRO selvfølgelig kommet opp med en egen bygghåndbok.

http://www.sfro.com/index.php/boken

http://www.bilprovningen.se/externt/bpweb.nsf/va_LookupWeb/8405E9E6BC7FB6B1C1256F490040AEC6!opendocument&m=1

« Siste redigering: Ti.,20,April,2010,23,10 av CJ-7 »
Petter
Clutcher`n. GPW 1943
CJ-7 AMC 360, 35" ARB f&b. 1984

JK Wrangler Rubicon 2009

Jeep Garasjen

Utlogget Jeep

• 401 CID
« Svar #2 på: On.,21,April,2010,07,15 »
Er det her klubben bør instruere AMCAR om å benytte en del av midlene vi har tilgodesett dem med for å ivareta våre interesser?
Tor Kløvstad
2001 WJ V8, Original
1994 YJ, Modifisert
Lokalkontakt Hedmark

Utlogget pathman

• 258 CID
  • *
« Svar #3 på: On.,21,April,2010,07,52 »
Er det her klubben bør instruere AMCAR om å benytte en del av midlene vi har tilgodesett dem med for å ivareta våre interesser?
Det bør absolutt instrueres.
Dette er vel den eneste muligheten 4x4-miljøet har til å få belyst problemstillingene knyttet til seriøse 4x4-modifikasjoner.
Og JCN vil faktisk måtte være representant for hele norges 4x4-miljø og ikke bare for eget merke - enten vi liker det eller ikke 8)

Utlogget Frode

• Get a life!!
« Svar #4 på: On.,21,April,2010,09,04 »
Det vi i Jeep-klubben ofte sliter med er godkjenning av:

1. Større dekk
2. Heving og Bodylift
3. Større motor
4. Andre støtfangere
5. Karosseriskifte
6. Endring av vekter

Når man har TÜV dokumenter som ikke krever endring av vekter så går jo det rimelig greit å få godkjent i Norge med dagens system også.

Men, er det noen som kjenner til om man får godkjent endringer som jeg beskriver med den ordningen de har i Sverige? Endrer den ordningen noe på kravene om dokumentasjon??

JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Nico

• 360 CID
« Svar #5 på: On.,21,April,2010,10,48 »
Veldig bra dette. Så nå går jeg sterkt ut fra at alle dere som driver med 4x4 vet hvilket parti dere skal stemme neste gang , for det er faktisk bare et parti der inne som har jobbet for slike som oss ;D.
Nico
CJ-7 Renegade 86.
Amc360,4"Trailmaster,35x12,5x15 Procomp Xtreme Mud,10X15 RockCrawler felger

Utlogget Jeep

• 401 CID
« Svar #6 på: On.,21,April,2010,12,18 »
Veldig bra dette. Så nå går jeg sterkt ut fra at alle dere som driver med 4x4 vet hvilket parti dere skal stemme neste gang , for det er faktisk bare et parti der inne som har jobbet for slike som oss ;D.
Senterpartiet?
Tor Kløvstad
2001 WJ V8, Original
1994 YJ, Modifisert
Lokalkontakt Hedmark

Utlogget Nico

• 360 CID
« Svar #7 på: On.,21,April,2010,13,03 »
SV , hehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehhehehehehehehehehehehehehhehehehehehehehehhehehehehehehehehehehehehehehhehehehehehehehehe.

Nei du , det er kun et parti i norge som jobber med slike saker som dette. Har snakket mang en time med Stein Moe i Amcar og han er også i dialog med de. Min sak på stortinget var vel en liten brikke som fikk gitt saken et ansikt , så noe bra er det jo kommet ut av dette.
Nico
CJ-7 Renegade 86.

Utlogget simon

• Get a life!!
« Svar #8 på: On.,21,April,2010,13,43 »
Kenneth Svendsen er en av forslagsstillerne, så det er vel en nobrainer...
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget Jeep

• 401 CID
« Svar #9 på: On.,21,April,2010,15,15 »
Å sende in et forslag er jo fint, men noen må tak tak i det og "banke det gjennom", og det står i teksten.......

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa vil sette ned en gruppe .......

Men, nå er jo ikke jeg så god i politikk, så det er ikke sikkert mitt resonnement gjelder der.... ::)
Tor Kløvstad
2001 WJ V8, Original
1994 YJ, Modifisert
Lokalkontakt Hedmark

Utlogget finn.no

• 304 CID
  • **
« Svar #10 på: On.,21,April,2010,15,55 »
Hmmm... er litt skeptisk til dette da jeg ser for meg at et amatørbygget kjøretøy må regnes som en ny registrering og derfor kommer til å utløse et skred av avgifter. ordningen fungerer sikkert fin i sverige som har fornuftige avgifter på bil ....

hadde vell vært bedre om man påvirket trafikkstasjonen til å bruke det regelverket som i dag finnes og ikke latt dem få leke lovgivende makt i dette landet og lage sine egne regler.
jeg synes det i dag er blitt en vrangvilje til å godkjenne kjøretøyer som tilfedstiller de krav som er gitt i kjøretøy forskriftens §7.7

et paradoks er at statens vegvesen har ironi nokk til å skifte navn i takt med kunnskapen  de startet med Bilsakskyndig og gikk til Biltilsyn og i dag trafikkstasjon  i femtiden blir det vell bot og bedring  for meg virker det som om de har mer interesse i å lure i busk og kratt å kanskje kan være så heldige å få skrive ut en BOT... til en stakkar som snakker i telefonen eller har glemt sikkerhetsselen ....
Min personlige mening er at alle problemene vi møter på trafikkstasjonen grunner i for dårlig kompetanse hos de ansatte og at det derfor er lettere å si nei en å sette seg inn i de regler som gjelder.
Mulig jeg er en anelse negativ men tipper SFOR møtene går bort i kaffe og winerbrød spising.

Utlogget pathman

• 258 CID
  • *
« Svar #11 på: On.,21,April,2010,17,16 »
Hmmm... er litt skeptisk til dette da jeg ser for meg at et amatørbygget kjøretøy må regnes som en ny registrering og derfor kommer til å utløse et skred av avgifter. ordningen fungerer sikkert fin i sverige som har fornuftige avgifter på bil ....
hadde vell vært bedre om man påvirket trafikkstasjonen til å bruke det regelverket som i dag finnes og ikke latt dem få leke lovgivende makt i dette landet og lage sine egne regler.
jeg synes det i dag er blitt en vrangvilje til å godkjenne kjøretøyer som tilfedstiller de krav som er gitt i kjøretøy forskriftens §7.7

Jeg tror det er hele denne problemstillingen som vil tas opp - ihvertfall hvis en ser på hvilke saker AMCAR har tatt opp i løpet av alle de årene som de har drevet lobbyvirksomhet rundt dette emnet.
Og bare det at interesseorganisasjoner tas med i dialogen er bra - og ikke minst nytt fra samferdselsdepartementets side.

Utlogget Nico

• 360 CID
« Svar #12 på: On.,21,April,2010,17,19 »
Dette er da det mest positive som har skjedd i norge når det gjelder bilsaker. Så vi får se positivt på det å vente på et resultat. Gleder meg. ;D
Nico
CJ-7 Renegade 86.

Utlogget Geir G K

• 360 CID
« Svar #13 på: On.,21,April,2010,17,54 »
Da kan det vel konkluderes med at den underskriftskampanjen som gikk her tidligere i vinter faktisk hjelper!  Jeg synes også dette er positivt,  håper noen i AMCAR kan bli endel av det utvalget da!
Geir Grov Kristiansen
Wrangler TJ  modifisert
Medlemnr 783

Utlogget Frode

• Get a life!!
« Svar #14 på: On.,21,April,2010,21,54 »
Hvordan i alle dager kan du koble en uderskriftskampanje med svak deltakelse til dette??

At hun er villig til å se på ordningen skyldes at spørsmålet ble tatt opp i spørretime, samt at Amcar har jobbet med dette i årevis.
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten