Skrevet av Emne: Kjøpsråd eldre ZJ  (Lest 2174 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Timon

• 258 CID
  • *
Kjøpsråd eldre ZJ
« på: Ma.,12,April,2010,12,27 »
Vurderer å kjøpe en Grand Cherokee i prisklassen 20.000 - 60.000 kr, men har fått mange advarsler mtp kvalitet på disse bilene. Har selv hatt en Chrysler Stratus MY96, og det er den dårligste bilen jeg har vært borti mtp kvalitet. Så hvordan er kvaliteten på ZJ i forhold til andre biler i samme prisklasse?

Ser også at flere av bilene som står på finn.no i den prisklassen er begjært avskiltet pga manglende PKK. Dårlig tegn..

Har også hørt at ZJ bygger på gammel og utprøvd teknologi, og derfor er av god kvalitet. Så hva skal man tro?
1993 Jeep Grand Cherokee Limited 4.0

Utlogget Madbutcher

• 360 CID
Re: Kjøpsråd eldre ZJ
« Svar #1 på: Ma.,12,April,2010,15,34 »

1990
2 door XJ 4.0l
32x11,5 kumho road venture kl71 

I got your Jeep thing...now it hurts when I pee...

http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=23833

Utlogget Timon

• 258 CID
  • *
« Svar #2 på: Ma.,12,April,2010,16,11 »
har du lest her?

http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,4564.0.html

OK så motor og drivverk er ganske solid altså. Hvordan er kvaliteten på resten av bilen? (Hjuloppheng, elektronikk osv.)

Utlogget willysM38

• 304 CID
  • **
« Svar #3 på: Ma.,12,April,2010,19,33 »
kAN bare snakke av egen erfaring ,, men jeg skal gi min ZJ mange liv ,, så jeg har den lenge,  er velig fornøyd  ;D

Utlogget Jeep

• 401 CID
« Svar #4 på: Ti.,13,April,2010,12,53 »
Vurderer å kjøpe en Grand Cherokee i prisklassen 20.000 - 60.000 kr, men har fått mange advarsler mtp kvalitet på disse bilene. Har selv hatt en Chrysler Stratus MY96, og det er den dårligste bilen jeg har vært borti mtp kvalitet. Så hvordan er kvaliteten på ZJ i forhold til andre biler i samme prisklasse?
Ser også at flere av bilene som står på finn.no i den prisklassen er begjært avskiltet pga manglende PKK. Dårlig tegn..
Har også hørt at ZJ bygger på gammel og utprøvd teknologi, og derfor er av god kvalitet. Så hva skal man tro?
Når du kjøper en gammel bil for en lav pris må du vel regne med at det kan være noe å ta tak i. Dette var dyre biler når de var nye og mange startet vel som firmavarebil på leasing, og er brukt deretter.
Jeg har hatt en ZJ i 5 1/2 år (original privateid stasjonsvogn) og var kjempefornøyd så min neste familiebil blir nok en WJ. Kan forøvrig føye til at jeg har hatt 1 Stratus før og har en nå også. Den blir brukt som "til og fra jobb bil". Kjempefornøyd med begge 2. Lite problemer i forhold til kolleger med nyere Volvoer og VW. De koster på bilene sine mer pr. år enn jeg har betalt for min.
.....Så da spørs det.....
Tor Kløvstad
2001 WJ V8, Original
1994 YJ, Modifisert
Lokalkontakt Hedmark

Utlogget JGC_tech

• 360 CID
« Svar #5 på: Ti.,13,April,2010,17,57 »

Er en ganske fersk 4L ZJ eier, kjøpte en bil til 37k som har gått 243 000km.
Har måttet gjøre ganske MYE med denne, kan ramse opp:
- Byttet styresnekke pga lekkasje og slark + Styringsdemper pga Lekkasje.
- Byttet Olje på Gir,Differ og fordelings-kasse... ganske dyre oljer (70-140W Fullsynt MED ekstra LS-tilsetninger...LS bak)
- Bytta komplette bremser bak, men får ikke Parkbremsen til å fungere skikkelig, etter 5 forsøk... så nå settes den bort på verksted (man går lei håndbrekkwire-stramming ganske fort).
- Byttet begge drivaksel-mansjetter forran pga sprekker
- Byttet Komplett fordeler 2 ganger... en gang Pga slark (den orginale var utslitt), og den nye knakk (billig dritt av en 40 dollars's på e-bay), men den siste har holdt ganske bra nå da :)
- Byttet Samtlige slitedeler på motor.
- Nye dekk, da helårsdekk er ett hælvete på vinterføre.

Så jeg har ryki på en del utgifter kan man si... i størrelses-orden 12-13 000kr. Pluss nå Verkstedregning for å få den i 100% stand.
Da blir den riktig nok svært bra etterpå da, men det er ingen "billig" bil... og jeg syns egentlig litt synd på de som kjører en slik hver dag 20 000km i året, for den er ganske dyr i drift kontra en liten Golf 3 ;)
Men må eller vil man ha 4x4, litt hester under gasspedalen (da tenker jeg IKKE på diesel-utgavene) og comfort, pluss mulighet for 3500kg på kula til under 100 000kr, så er faktisk Grand Cherokee omtrent det Eneste du får tak i...Tilsvarende Toyota Landciruser etz STARTER på 110 000 for en smårusten og kjiip en :)
Nå skal jeg kjøre endel Biltransport med min Jeep...og var derfor avhengi av minst 2500kg på hengerfestet til under 70 000kr, og da endte jeg opp med min nåværende ZJ.
Fordelen min er at jeg skal ikke bruke den mer enn 3-4000km i året, siden jeg har firmabil til hverdags-oppgavene og bor midt i lillestrøm ;)
Eat, sleep, drift!
- 96 Jeep Gr. Cherokee Laredo 4L
- 12 Pongratz L-AT400
- 93 JZX90 Toyota Mark II, 1JZ-GTE
x - Volvo 940 GL
x - Volvo 740 GL/TIC, Godkjent ombygget med 233hk/387nm

Utlogget Timon

• 258 CID
  • *
« Svar #6 på: Ti.,13,April,2010,18,24 »

Men må eller vil man ha 4x4, litt hester under gasspedalen (da tenker jeg IKKE på diesel-utgavene) og comfort, pluss mulighet for 3500kg på kula til under 100 000kr, så er faktisk Grand Cherokee omtrent det Eneste du får tak i...

Var det jeg også tenkte. Kommer ikke til å kjøre så mye med den, siden jeg har en annen bil som er mye mer moro å kjøre om sommeren. Men skal mest sannsynlig kjøpe en ZJ til 25.000 som ble EU-godkjent i dag. MY93, 217.000 km. Får sette av noen kroner til deler da.

Utlogget Tom K

• 304 CID
  • **
« Svar #7 på: Ti.,13,April,2010,19,10 »
Jeg bytta til meg en 93 ZJ 5,2 limited rett før jul, den var nettop eu godkjent (lurer på hvor mye han måtte betale for å få den godkjent) har byttet en drivaksel forran, kjøpt på ebay til 1034,- inkl frakt og moms, byttet lambdasensor til 700,-.  byttet tomgangsregulator til ca 500,- har bestillt ny egr ventil fra usa til rundt 1000 lappen for bilen bruker nå over 4 liter på mila  :o  trenger en drivaksel til forran før bilen er helt oppe og går igjen, men er egentlig fornøyd med bilen alikevel (har blitt litt glad i den dritten) nydelig og kjøre, alt utstyr og går veldig bra  ;D  og som sagt så var dette veldig dyre biler når de kom, husker byens største forretningsmann hadde en blå 93 ZJ 5,2 da den var ny og dette var en bil nesten alle snudde seg etter den gang  ;D

Utlogget Fighter

• JCN - Styre
  • Get a life!!
  • En SUVeren Jeep.
« Svar #8 på: Ti.,13,April,2010,23,50 »
Jeg liker innstillingen deres. ;D 8) Det er klart det går an å få bil av en ZJ til 25-50000. Det virker også som dere kan mekke noe selv, et must hvis det ikke skal bli for dyrt, for verksted og originaldeler kjøpt i Noreg koster flesk!!!! :o Og en positiv ting er at bilen ikke ruster nevneverdig. :)  Bilen kan bli bra hvis man vil. Jeg har stesja min litt, uten at det koster skjorta. Er hvertfall fornøyd med min, hittil. ;D Men smak og behag...... Bare vent til dere blir litt bitt....... ::) Lykke til!

« Siste redigering: Ti.,13,April,2010,23,55 av Fighter »
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8