Skrevet av Emne: Mystisk fast kjøring  (Lest 9511 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget paapeder

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 129
Mystisk fast kjøring
« på: Sø., 4,April,2010,22,02 »
Hei, hadde en merkelig opplevelse igår. Skulle kjøre min wj 3.1 l på parkerings plassen(var litt snø der) da plutselig venster forhjul falt igjennom sneen. Der sto æ fast!!! venstre forhjul sto i ei snehol, høyre bak hjul hang i lufta. Kun de hjula som gikk rundt. Satt den i lav serien men fortsatt d samme. Kun hjulet som hang i lufta å den nede i holla som gikk rundt. Kom noen skummle lyder fra drivverket bak. Kjerringa filma hele seansen men vet ikke hvordan æ skal legge d ut.

Men SKAL ikke alle hjula gå rundt når man setter den i lavserien?? Å skal ikke quadra drive overføre kraft til hjul med grep å ikke til de som henger i lufta.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Mystisk fast kjøring
« Svar #1 på: Sø., 4,April,2010,22,54 »
jo den skal jo etterhvert overføre kraft til alle hjul. du har altså quadradrive ?
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget paapeder

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 129
Re: Mystisk fast kjøring
« Svar #2 på: Sø., 4,April,2010,22,55 »
ja, quadra drive, 2001 modell. Skal se om æ får lagt ut filmen på youtube, til spott å spe =)

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: Mystisk fast kjøring
« Svar #3 på: Ma., 5,April,2010,21,40 »
Ikke missforstå.
Quadradrive er på ingen måte sperre. Det er en brems og vil kun ha en prosentvis virkningsgrad.
Om det ene hjulet sitter litt godt fast vil ikke bremsen kunne holde igjen det andre hjulet nok. og du vil bli sittende med ett hjul på hver aksel som spinner.
Bremsen er oljestyrt, så jo mer turtall du har, jo mer vil den prøve å bremse.

Veldig forklarende video av quadradrive systemet.
http://www.youtube.com/watch?v=pNP7iyaG-EQ
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Ambu

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 119
Re: Mystisk fast kjøring
« Svar #4 på: Ti., 6,April,2010,11,38 »
Bilen din har Varilock på begge aksler, og en lignende funksjon i mellomakselen. Det betyr at ett hjul på hver aksel kan gå med annen hastighet enn det andre. Imidlertid vil hjulene på samme aksel kobles mer og mer sammen, jo større forskjell det er på hastighet. Det samme vil skje med framaksel kontra bakaksel. Normalt vil du ha full sammenkobling etter at det ene hjulet har dreid en omgang. Med full sammenkobling menes her fult sammenkoblet kløtsj i differensalen. Kløtsjen kan selvfølgelig også glippe.

Når du kobler inn lavserie, er frem og bakaksel koblet sammen med sperre.

Det høres ut som at Varilock funksjonen i diffene dine, eller tilstand på klutsjpakke, er dårlig. Begge deler kan syldes feil eller dårlig olje på diffene. Når ble det byttet sist? og hva ble hatt på?

Bytt olje på diffene - Castrol SAF-XJ er bra. Ellers all olje API GL-5 med Limited Slip tilsetning.
-93 XJ 4.0 (død)
-01 WJ 4.7
-11 Lexus RX450h

Utlogget paapeder

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 129
Re: Mystisk fast kjøring
« Svar #5 på: Ti., 6,April,2010,16,19 »
Har ikke peiling på ka som e på diffenen mine av oljer. Har ikke blitt skifta etter at æ henta den i sommer. Blei fortalt at d var nylig tatt storservice på den, på 144k km. Den hadde gått 148k når æ henta den. Men med tanke på at beltestrammern hang sammen av ren govilje, er æ veldig skeptisk til ka som egentlig er gjort med bilen. Har dog både godkjente eu kontroll, å service papirer.

Men æ prøvde den i lavserien, men fortsatt kun venstre forhjul og høyre bakhjul( som hang i friluft) gikk rundt. venstre bakhjul var d bevegelse i men gikk ikke rundt. forfærdelig lyd å mye vibrasjoner ble d i bilen. så æ turte ikke mer å satte den tilbake i 4wd å tok fram spaden =)

Utlogget Ambu

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 119
Re: Mystisk fast kjøring
« Svar #6 på: To., 8,April,2010,11,06 »
Jeg har vel mer enn én gang hatt stor grunn til å tvile på om merkeverkstedet byttet olje på diffene når det skal gjøres...

Selv om du er i lavgir - og dermed har sperre på mellomakselen, er det trøbbel når ett hjul er fritt både foran og bak. Det er da diffbremsen i akslene skal hjelpe deg. Imidlertid er dette som Tomas sier ikke sperrer, men kløtsj. Disse klarer ikke å drive bilen om den sitter fast, eller olja er dårlig. Du kan teste Vari Lock diffen ved å jekke opp ett hjul. Dette vil la seg rotere en halv runde, og med økende motstand muligens en hel runde. Venter du litt, kan du rotere litt til. Setter du transferkassa i fri, roterer hjulet lettere, mens mellomakselen går rundt.
-93 XJ 4.0 (død)
-01 WJ 4.7
-11 Lexus RX450h

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Mystisk fast kjøring
« Svar #7 på: To., 8,April,2010,11,22 »
Og hjulet på motsatt side av akslingen vil først snurre motsatt vei men så plutselig samme vei når varilocken kobler inn.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Re: Mystisk fast kjøring
« Svar #8 på: Fr., 9,April,2010,10,17 »
Det hørtes jo helt villt ut! Satt fast pga. et av hjulene dumpet nedi et hull... Merkelig mystisk! Til og med en XJ uten sperre i diffene hadde vel ikke satt seg fast da...
Jeg lukter dårlig/gammel olje i diffene dine... Olja skal jo byttes ca. hver 40 000 km!
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget AMan

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 141
    • Nordland Offroaders
Re: Mystisk fast kjøring
« Svar #9 på: Fr., 9,April,2010,18,40 »
Det hørtes jo helt villt ut! Satt fast pga. et av hjulene dumpet nedi et hull... Merkelig mystisk! Til og med en XJ uten sperre i diffene hadde vel ikke satt seg fast da...
Jeg lukter dårlig/gammel olje i diffene dine... Olja skal jo byttes ca. hver 40 000 km!

Kan godt vær gammel olje ja, som sett ned effekten i diffbremsan som står på QDen... Men QD har ikke 100% sperra i akslingan.  Mein å ha lest at den lås opp mot 100% bak å 70% forran for å beskytt forakslingen. Dette e ideelle forhold.  Å dersom du aven eller anna årsak mista friksjon på et hjul  feks hjulløft eller at eine hjulet står på veldig glatt underlag.  Så har du ikke 70% effekt av av diffbremsen i forakslinge...

Før å førklar litt, har du samme friksjon på alle hjul treng du ikke brems eller sperre.  100% drift på alle fire hjul får du bare om du lås aklsingen sånn som Gvogn og Feks ARB gjør.
Niva '97 1.9TID 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Nissan Patrol Y60 2.8TD '94
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

Utlogget paapeder

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 129
Re: Mystisk fast kjøring
« Svar #10 på: Fr., 9,April,2010,20,42 »
Må jo spesifisere at høyre bakhjul hang i fri luft, og venstre forhjul havna i hullet. D var de to hjula som gikk rundt. De to andre med "solid" underlag sto i ro.

Utlogget paapeder

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 129
Re: Mystisk fast kjøring
« Svar #11 på: Fr., 9,April,2010,23,40 »
http://www.youtube.com/watch?v=04dbeEjFT8E

Her er video snutten av fastkjøringa

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Mystisk fast kjøring
« Svar #12 på: Fr., 9,April,2010,23,53 »
ganske frustreranes det der ja.. og ukjente lyda.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Re: Mystisk fast kjøring
« Svar #13 på: Lø.,10,April,2010,01,07 »
Det var noen ekle lyder på filmen der... De skal absolutt ikke være der. Jeg hadde plukket av difflokket på begge differ og kikket litt. Hørtes ut som det var for lite olje på eller noe sånn.. Du burde kunnet rygge rett ut derfra om akslene virket som de skulle.
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget svempa

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 255
Re: Mystisk fast kjøring
« Svar #14 på: Lø.,10,April,2010,12,49 »
Skummel lyd det der...ville gjort som Sivrt skriver.

Kan på det varmeste anbefale Royal Purple max gear 85-140 diff olje, den har LS tilsetning så du trenger ikke tilsette noe
Er eneste diffoljen jeg har brukt som virkelig setter georotorclutchene i drift.

Er mange plasser som det kommer opp at det skal være 75-90 GL-4 olje på diffene på WJ som forsåvidt er rett om du har Quadra Track (åpne differ) men er det Quadra DRIVE anbefales det ikke å bruke 75-90 GL-4.
Har inntrykk av at det slurves endel på oljeskift ved merkeforhandlere der dette ikke blir tatt hensyn til, så det kan være en årsak til unormal høy slitasje på diffene dine.


Dette kan du sjekke opp litt selv om du går inn på NAGCA.com
« Siste redigering: Lø.,10,April,2010,13,00 av svempa »
04 Dodge Ram HD QCSB 5.9 HO Cummins
03 Grand Voyager 2.5 crd 7s
90 GMC QCLB 6.2 detroit diesel
12 Yamaha Nytro MTX MCX 300

Japanese cars are like tampons...every pussy have one