Skrevet av Emne: Wilma of jeepfabrikken  (Lest 1994 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget G503

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 272
    • jeepfabrikken
Wilma of jeepfabrikken
« på: Lø., 3,April,2010,09,50 »
Tenkte jeg skulle lage en liten garasje historie fra restaureringen av den dårligste jeepen jeg noen gang har kjøpt.  Håper dette kan inspirere noen der ute til å sett i gang med sin egen jeep slik at vi får flere tidlige CJ`r på veien.
En gang i blant så blir man ”blind” for åpenlyse signaler og lurer seg selv! Dette kan man jo ikke annet enn å le av det etterpå å føre opp på listen og dyr lærdom 

Denne skjønnheten ble funnet på blocket.se en sen kveld i oktober 2009.
Bilde fra annonsen som tente drømmene om en tidlig CJ2A med rattgir.


 Etter noen samtaler med det jeg trodde var en ”snill” Svensk farbror så var jeg overbevist om at dette var den tidlige sivile jeepen jeg hadde lett etter i årevis. Svensken sendte masse bilder, men hadde problemer med kamera og pc så de var ”noe ” dårlige. Etter to forsøk så ga jeg opp med instruksjonene og godtok hans forklaring og beskrivelse av skjønnheten.  Jeepen var jo i følge han i meget god stand med minimalt med rust. Kun et hull i gulvet på passasjersiden på str. med en mynt.
Masse frem og tilbake men til slutt så løste det seg med transport fra Sundsvall og sydover til Ørebro. Han hadde solgt en Hjullaster/ Dumper til en der nede og kunne ta med CJ2A`n på samme tur. Utrolig snilt av han for jeg sparte jo minst 50 mil med kjøring på det. Jeg overførte pengene og ventet på dagen da jeg skulle plukke opp jeepen i Ørebro. Lekte litt med tanken på å kjøre den hjem for egen maskin da bremser og motor var som nytt (i følge eier), men siden jeg ikke hadde noen til å hjelpe meg med følgebilen hjem falt valget på min trofaste sliter Grand Cherokee`n og hengeren igjen. Det var egentlig det eneste lure jeg gjorde i denne handelen.
Dagen kom og jeg dro av gårde til Sverge med et stort smil om munnen og gledet meg til å se jeepen i virkeligheten og ikke bare på dårlige bilder.
SHIT………….dobbel SHIT og Trippel SHIT!!!!!!!! Hva er det der?

 Ingen ting av det den ”snille” Svenske farbroren hadde sagt stemte. Han hadde lovet å parkere jeepen inne til jeg plukket den opp, men det hadde han jo ikke gjort. Den sto ute ved en hesteinnhegning som et annet forlatt dyr uten noe over.  Den var full av rust,  popnagler, løse plater, møkk med mer. Tenningen sto på så batteriet var flatt, en av tappekranene på motoren var delvis åpen så den var nesten tom for kjølevæske, det som skulle vert bensin luktet som maling fra før krigen. Bak forsete så lå det en plate som dekket over et STORT hull i gulvet.


Ringte da Svensken som svarte ganske raskt. Forklarte problemet men vi ble brutt. Hmmmmm forsøkte X antall ganger å få tak på han igjen, men det var ikke mulig. OK…hva gjør jeg nå? Har betalt fyren som ikke svarer, står midt i Sverige på et jorde med en bil som ikke er mulig å flytte på hos en bonde som vil ha bort dritten…..
Wincher opp restene av en CJ2A på hengeren og setter nesen mot Norge. Forsøker å få tak på Svensken ved jevne mellomrom og plutselig så svarer han igjen. Har all verdens unnskyldinger  for hvorfor han ikke svarte, men er meget raskt med å foreslå en ny kjøpesum som jeg i et svakt øyeblikk godtar mens jeg ser på fronten til en tidlig CJ2A i speilet. Jeg stopper ved et hotell og får han til å fakse en ny kvittering dit som jeg toller inn bilen i Norge med.
Vel hjemme så ringer jeg Svensken igjen for å gi han bankdetaljene mine for tilbakeføring av penger, men det var ikke slik han ville ha det. Bilen var solgt og den kvitteringen var jo bare for å hjelpe meg med fortollingen. SHIT!!!!!!!! No ble jeg virkelig sint og ladet opp for en tur til Sundsvall for å besøke Svensken, men etter litt rådslagning med en Svensk bekjent så ble det til at jeg sendte en utdypende rapport med bilens tilstand på e-mail til firma der Svensken jobbet. Det satte i gang samtalen igjen og etter flere telefoner med trusler om anmeldelse så kom det til slutt et beløp fra han, men ikke det som vi var enige om.
Da orket jeg ikke mer av fyren så jeg avsluttet saken og startet på jobben med å bringe CJ`n tilbake til live.

Har etterpå funnet ut mye groms om Svensken så om jeg noen gang befinner meg i hans hjemtrakter så får han besøk!
Vel det var historien bak dette kjøpet, men nå over til den hyggelige delen, nemlig oppbygningen av herligheten som fikk navnet Wilma etter Fred Flintstones kone. Fam. Flintsones bil har som kjent ikke gulv så likheten var stor. ;D

Litt drømmekjøring etter middagen på jeepfabrikkens juleselskap  ::)




Demonteringen starter:



Body off:


Det original karosseriet var ikke mulig å redde :'( så et nytt ble handlet inn. Gutta på Philipinene er jo ikke kjent for sine gode kopier så jobben med å bygge inn originale deler som kunne reddes fra det gammle karosseriet startet.


Torpedeoveggen kunne reddes, så etter noen timer med retting og sveising så ble den prøvemontert.



Nå er karosseriet ferdig sveiset og klart for sandblåsing. Håper å få levert det første dagen etter påske.
Motoren er tilbake fra borring og veiva er slipt. Blokka var std. men de mått gå til 030. for å få cylinderne rene :o Etter syrevask fant vi også en sprekk i blokka som jeg må reparere.
Fant en girkasse på epay som jeg handlet inn. Den viste seg å være kass så den må få en total overhaling. Reiser til USA 14 dager i April og vil hamstre deler så med litt flaks så kan jeg vise frem til litt progresjon i løpet av Mai.

En dag vil den se slik ut (håper jeg) :D









JCN 130
00 WJ 3.1
97 TJ 2.5
94 YJ 4.0
83 CJ-7 Laredo
79 CJ-7 304 Renegade
46 CJ-2A column shift
42-45 GPW`s
41-45 MB`s

Utlogget wrangler

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1283
Re: Wilma of jeepfabrikken
« Svar #1 på: Ma., 5,April,2010,10,32 »
Hjøss da Frank! Det får'n si.

Beundrer motet ditt til å gå på en såpass betydelig restaureringsjobb.

Kommer gjerne og kikker litt når du har kommet litt i gang med monteringen.
Er jo så kult med en litt anderledes Jeep. Ikke mange av denne i klubben her   :)

Kath
Wrangler 1995
godkjent med Chevrolet 350 5,7L, OME 2,5" og 33 x 12.5 x15 på 10" felg.
Jeep CJ-7 1986 under ombygging - AMC 360

Utlogget Caspar

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 72
Re: Wilma of jeepfabrikken
« Svar #2 på: Ma., 5,April,2010,16,42 »
Kult med gamle Flatfendere. Disse bilene regjerte jo på Trandum på 80 tallet. Tviler på at de er blitt kastet så det står helt sikkert mange gamle CJer bak div. garasjer. Jeg mener fremdeles det er mulig å bygge seg en kul 2A,3A etc. for ikke så mye mere enn det mange bruker bare på frakt av deler fra "andre siden". Mange TJer og 7ere er jo nå bygget om slik at de ikke lenger fyller en rolle i hverdagsbilkabalen. Da kunne man jo istedenfor bygget seg en artig 80 tommer og betalt 200,- i forsikring og ikke veiavgift. Lykke til med bilen og hold oss oppdatert om fremdrift

Utlogget CJ-7

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1412
  • Jeep CJ-7
    • Red Rock
Re: Wilma of jeepfabrikken
« Svar #3 på: Ma., 5,April,2010,22,38 »
Bra storry Frank som blir artig å følge. Og som vi kjenner deg Frank blir det nok en 2A ut av denne....
Petter
Clutcher`n. GPW 1943
CJ-7 AMC 360, 35" ARB f&b. 1984

JK Wrangler Rubicon 2009

Jeep Garasjen