Skrevet av Emne: Startproblemer WJ 3.1 TD - Løst!  (Lest 2258 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget A

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 9
Startproblemer WJ 3.1 TD - Løst!
« på: Ma.,12,Februar,2007,17,28 »
Startproblemer WJ 3.1 TD

Etter å ha etterlatt grandisen borte fra garasjens lune favn én natt, ville den ikke lenger starte. Det var riktignok ned mot 16 minus denne dagen, men det virket som det var nok av futt i batteriet, dessuten ble startkabler sendere benyttet, men allikevel ingen start.

Etter å ha ladet batteriet i flere timer ble det gjort nytt forsøk med startkabler og startgass. Da vi dro starteren drøye 15-20 sekunder lot den til å tenne startgassen, men ville allikevel ikke starte.

Så vidt jeg har forstått skulle motoren startet på startgass selv om glødepluggene eventuelt er defekte. Dette kan tyde på at dieselpumpa ikke får levert diesel enten pga frossen diesel eller at dieselpumpa ikke får strøm… Merk at tipsene jeg har fått gjelder diesel generelt, ikke grandis.

Det jeg lurer på nå er om det er noe som har erfaringer enten generelt eller spesielt. Vi har også snakket litt rundt hvorvidt nytt batteri vil løse problemet. Så vidt jeg kan skjønne så vil det antagelig ikke de, siden bilen allikevel ikke starter med starthjelp.

Tilleggsspørsmål: Ved batteribytte, hvordan batteri bør jeg kjøpe. Får tak i noe de kalte Varta G7 til ca 1000,-. Veiledende er 1600,- eller noe. Sett på Optima yellow eller red top, men de er vel noe dyrere. Eller er det bare å handle på biltema?

All synsing mottas med takk!
« Siste redigering: Sø.,18,Februar,2007,19,57 av A »

Utlogget Herman

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 352
Sv: Startproblemer WJ 3.1 TD
« Svar #1 på: Ma.,12,Februar,2007,20,29 »
Er det lege siden det blev skiftet diselfilter? Få den inn et varmt sted å la den tine. så kan du prøve å starte den. Eller la den stå til våren ;D

Utlogget A

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 9
Sv: Startproblemer WJ 3.1 TD
« Svar #2 på: Ti.,13,Februar,2007,17,23 »
Det vet jeg dessverre ikke, men bilen har full servicehistorikk, så skal sjekke servicehefte. NAF var innom tidligere i dag, så nå har jeg fått fraktet bilen til oppvarmet garasje. Håper tining gjør susen!

Utlogget A

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 9
Sv: Startproblemer WJ 3.1 TD
« Svar #3 på: Sø.,18,Februar,2007,19,57 »
Nå har bilen stått i fred noen dager (utendørs). Det har også vært plussgrader de siste dagene.

Temperaturen i ettermiddag var ca +1, og bilen startet på første forsøk. Ser rett og slett ut som den misliker kulde like mye som meg.

Takk for svar! Nå må jeg bare prøve å finne ut hvilken kode stereoen maser om. Instruksjonsboka henviser til eget hefte, men det har jeg ikke sett noe til.