Skrevet av Emne: Eksos i kjølevannet på en 2,5TD XJ 2000mod.  (Lest 2398 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget mixmann

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 7
Eksos i kjølevannet på en 2,5TD XJ 2000mod.
« på: On.,24,Februar,2010,23,22 »
Hei. Er ny i forumet. Begynner selvfølgelig med et problem. Er (var lykkelig) eier av en Cherokee Sport 2.5TD 2000 mod. Eksosen kommer i kjølevannet. Pakning eller topp?. Er det noen som har en brukt (som ikke lekker) topp til salgs. Er det noen som vet hvilke av de 4 som pleier og Ryke. Ser frem til svar fra dere drevene forumbrukere. Tilhold i Drammen.
« Siste redigering: On.,24,Februar,2010,23,49 av mixmann »

Utlogget larseko

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 271
Re: Eksos i kjølevannet på en 2,5TD XJ 2000mod.
« Svar #1 på: To.,25,Februar,2010,21,50 »
Det er stort sett topper som ryker på disse motorene. Jeg har skiftet alle fire på min 1995-modell, men det er de innerste toppene som får dårligst kjøling hvis det er noe problem, så det er naturlig å begynne der. Søk på trådene mine, jeg har laget en howto. Der tipses det også om å ta av vannmanifold oppå toppene for å se om det kommer opp bobler fra toppene der. Jeg har ikke prøvd det selv, men  på den måten kan man i teorien se hvilken topp det bobler fra, og som dermed er sprukket.

Du kunne sikkert fått topp(er) av meg, men jeg vet ikke hvilke av dem som er intakte. Dessuten bruker vel 2000-modellen en litt annerledes type, med skråstilte glødeplugger i stedet for vannrette.
1995 XJ 2.5 TD
1987 GW

Utlogget mixmann

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 7
Re: Eksos i kjølevannet på en 2,5TD XJ 2000mod.
« Svar #2 på: Fr.,26,Februar,2010,00,11 »
Takk skal du ha. Har allerede benyttet meg av din meget gode beskrivelse. Fant den etter søk. Har også brukt det tipset med og fjerne vannkappen. Det var topp nr 2. Du ga også god reklame for Sarpsbog motor. Forøvrig den beste prisen jeg har funnet. Der henter jeg topp og resten i morgen (fredag) Det er så fint med folk som deg som deler erfaring så vi andre "hobbyskruere" slipper og gå i for mange feller. Igjen takk til deg larseko.

Utlogget larseko

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 271
Re: Eksos i kjølevannet på en 2,5TD XJ 2000mod.
« Svar #3 på: Fr.,26,Februar,2010,20,36 »
Null problem, lykke til. Er selv nybegynner-hobbyskruer og helt avhengig av forum som dette. Ikke bare er det fint å kunne gi litt tilbake, det er også nyttig å ta notater underveis. Hjelper deg til å strukturere deg, og gjør det lettere når du skal sette sammen igjen ;-)

Ta forresten og dobbeltsjekk bolttildragingsrekkefølgen. Den jeg nevner i tråden min står i servicemanualen jeg har, men noen andre hadde visst sett et annet mønster. Jeg vet ikke helt om det er like nøye som på motorer hvor det er én lang topp, men det er jo greit å være sikker på at man får det rett.
1995 XJ 2.5 TD
1987 GW

Utlogget birke

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 5
Re: Eksos i kjølevannet på en 2,5TD XJ 2000mod.
« Svar #4 på: Sø.,28,Februar,2010,15,01 »
Er nysgerrig  ;D:
Hvad er prisen for 1 stk ny topp fra Sarpborg motor ??
Dansk i Vesterålen
Ønske: Cherokee

Utlogget larseko

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 271
Re: Eksos i kjølevannet på en 2,5TD XJ 2000mod.
« Svar #5 på: Ma., 1,Mars,2010,23,35 »
Er nysgerrig  ;D:
Hvad er prisen for 1 stk ny topp fra Sarpborg motor ??

Var rundt 3.000 + bolter/pakninger. Du må antagelig ta av alle topper for å skifte topp-pakning. I alle fall min hadde én felles pakning, selv om det visstnok også finnes de som har separate pakninger. Jeg betalte i overkant av 13.000 for alle topper med alt av bolter og pakninger.
1995 XJ 2.5 TD
1987 GW

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Re: Eksos i kjølevannet på en 2,5TD XJ 2000mod.
« Svar #6 på: On., 3,Mars,2010,12,31 »
Jeg lurer veldig på en ting! Ettersom jeg har skjønt, kan det bare ryke en eller flere topp(er) og eller topp pakning(er) kun bare hvis disse motorene blir varmkjørt og eller koker og ikke hvis dette ikke skjer? Selvfølgelig kan dette også skje hvis den blir kjørt hardt (pressing\høyt turtall) når den er kald også.
Stemmer dette?

Hvis temp. nåla begynner å bevege seg sakte oppover mot 100 'C på instrumentet som kan skje ved pressing på for lavt turtall i bratte og lange motbakker eller hvis man kjører på for høyt turtall oppover en lang motbakke, er det på tide å roe ned hvis man ikke har for mange penger på kontoen! ;)

Har selv en 98 XJ TD som jeg klarte å varmkjøre oppover en lang motbakke en sommer. Hadde ikke hatt bilen så lenge og var ikke helt klar over at det skulle så lite til etter å ha vært vandt til VAG sine TDi motorer som aldri blir noe varmere uansett kjøring, så presset tydeligvis motoren på for høyt gir oppover en lang motbakke og motoren kokte til slutt, men den tok merkelig nok ikke skade av det.
Byttet bare kjølevæske etterpå, og da til den røde G12 fra VAG som er mye bedre enn den standard blå som Telemark Bil hadde fyllt på min bil.
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget larseko

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 271
Re: Eksos i kjølevannet på en 2,5TD XJ 2000mod.
« Svar #7 på: On., 3,Mars,2010,13,06 »
Det er feil. Det er ikke nødvendig å "varmkjøre" i den forstand at du ser temperaturen stiger. Det skjedde ikke hos meg. Det som imidlertid er fort gjort på disse bilene, er at det kan bli luft sittende igjen i kjølesystemet etter skifting av vann etc, og såvidt jeg har skjønt, kan sprekkene også utvikles over tid. Det er mange som har fått denne "sykdommen" uten at det har vært noen voldsom varmgang i forkant. Etter skifting av kjølevann bør disse bilene kjøres opp en bratt bakke for at man skal være sikker på at alle topper blir helt tomme for luft. Selv om det er vannmanifold over toppene.
1995 XJ 2.5 TD
1987 GW

Utlogget larseko

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 271
Re: Eksos i kjølevannet på en 2,5TD XJ 2000mod.
« Svar #8 på: On., 3,Mars,2010,13,12 »
Det er vel også noen oljekanaler som sikkert kan tettes litt ved for sjeldne oljeskift. Vil tro det også virker negativt på kjøling. Og toppene er antagelig ganske utsatt hvis kjølevannet viser tegn til frysing. Jeg har en ørliten mistanke om at det var det som skjedde på min. Moralen er: Skift både olje og kjølevæske noe hyppigere enn på de bilene som ikke har denne svakheten ;-)

1995 XJ 2.5 TD
1987 GW

Utlogget Sverre

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 373
    • Sverres garasje
Re: Eksos i kjølevannet på en 2,5TD XJ 2000mod.
« Svar #9 på: On., 3,Mars,2010,13,34 »
VAG sine TDi motorer som aldri blir noe varmere uansett kjøring

Temperaturen på disse varierer den og, men tempmåleren gir ikke utslag før det blir kritisk, dvs nåla står rett opp enten tempen er 80 eller 100 grader. Dette for at VAG-eiere ikke skal få panikk hvis nåla flytter på seg. Ble opplyst om dette hos VAG da toppakningen på Passaten min røyk...
2004 WJ 2,7 CRD Overland
X-Jeeps: 98 TJ 2,5 (31") - 97 TJ 4,0 (33") - 99 XJ 2,5td (31") - 88 XJ 4,0 2dr (33") - 88 XJ 4,0 (31") - 00 XJ 2,5td (30") - 95 XJ 4,0 (31") - 95 XJ 2,5td (stock)

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Re: Eksos i kjølevannet på en 2,5TD XJ 2000mod.
« Svar #10 på: On., 3,Mars,2010,15,18 »
Akuratt! Ja det sier jo nesten seg selv, for skal jo litt til at ikke tempen stiger på de motorene også. Har en 92 mod. Audi 100, og på den varierer både vann og olje temp. Liker ikke de nyere VAG der man ikke kan følge med på vanntempen. Har sett det samme på veldig mange andre biler også.
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Re: Eksos i kjølevannet på en 2,5TD XJ 2000mod.
« Svar #11 på: On., 3,Mars,2010,15,21 »
Skifter olje på 7-10.000 på min. Det er kanskje litt råflott, men er vel bedre å være på den sikre siden med disse motorene. Kjølevannet bytter jeg hver 40.000 sammen med alle gear oljer ;)
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget larseko

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 271
Re: Eksos i kjølevannet på en 2,5TD XJ 2000mod.
« Svar #12 på: On., 3,Mars,2010,15,44 »
Det synes jeg ikke er råflott i det hele tatt. Skifter generelt olje to ganger i året uansett, det blir vel kanskje hver 7.000.
1995 XJ 2.5 TD
1987 GW

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Re: Eksos i kjølevannet på en 2,5TD XJ 2000mod.
« Svar #13 på: To., 4,Mars,2010,12,22 »
Hvis jeg har skjønt det rett, så er det å kjøre rundt med en XJ med en 2.5 TD motor på en måte det samme som å kjøre rundt med en tikkende bombe? En eller flere topper kan ryke når som helst lissom? Oppstart, under kjøring eller stopp...
Det å skifte olje ofte og passe på at det alltid er nok kjøjevæske og at den ikke er for gammel kan gjøre så det aldri skjer?
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget larseko

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 271
Re: Eksos i kjølevannet på en 2,5TD XJ 2000mod.
« Svar #14 på: To., 4,Mars,2010,16,01 »
Jeg tør ikke svare kategorisk på det spørsmålet, men de jeg har snakket med som har peil på VM-motorene, blant annet folk på Sarpsborg Motor, har sagt at mange av bilene med disse motorene kan få toppsyken rundt 200.000. Men det betyr ikke at disse har vært godt vedlikeholdt... Jeg lurer på om ikke de motorene som sitter i Chrysler Voyager med kjederegister var hakket mer utsatt, siden kjedet etterhvert ble slakkere og dermed forstyrret timingen, som igjen førte til varmgang(?). Så lenge motoren får godt med kjøling, har støtstenger som får godt med smøring, ingen tette kanaler etc, bør det vel gå. Motorene virker for å være veldig holdbare ellers. Jeg er usikker på dette med støtstengene, men siden de er viktige for rett timing, vil jeg tro at bøyde støtstenger også kan være usunt for motoren?
1995 XJ 2.5 TD
1987 GW