Skrevet av Emne: Bakaksel slår oppi "bumperstops" for ingen ting...  (Lest 3133 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Bakaksel slår oppi "bumperstops" for ingen ting...
« på: Ma., 1,Februar,2010,07,54 »
Har en 98 XJ som bunner fjæringa bak for ingenting. Hvis jeg har en person i baksetet og kjører over en fartsdump i vanlig fart, så tar akselen oppi demper stopperene veldig lett og det dunker kraftig i kupeen. Veldig irriterende!
Skal det virkelig være så lite fjæring bak på en såpass kraftig og tøff 4x4?, eller er det bladfjærene mine som er blitt bleike  ??? Den er ikke no synlig sigen bak heller og støtdemperene er ikke gåene.
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget xjrebel

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 673
  • 91 cherokee 4.0 H.O,98 cherokee 2.5 TD,81 CJ-7 4.2
Re: Bakaksel slår oppi "bumperstops" for ingen ting...
« Svar #1 på: Ma., 1,Februar,2010,08,30 »
Jeg hadde samme greia på min  bil,uten last baki,holdt med nærmest full dieseltank så dunka det ordentlig.Nå har jeg bytta dempere og foreløpelig er det bra,men fjærene er nok slitene etter et par hundre tusen km.
Hvorfor sitte inne,når alt håp er ute?

Utlogget ugh!

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 38
Re: Bakaksel slår oppi "bumperstops" for ingen ting...
« Svar #2 på: Ma., 1,Februar,2010,09,13 »
Bladfjærene bak er ikke noe å skryte av -i noen sammenheng egentlig. Kjøp skikkelige fjærer og dempere og få helt ny bil med helt andre kjøreegenskaper. Det koster ca 11 lapper, men er faktisk verdt det. Når man først har Jeep, så er det jo hendig med bakkeklaring og litt kjøreegenskaper.

Utlogget larseko

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 271
Re: Bakaksel slår oppi "bumperstops" for ingen ting...
« Svar #3 på: Ma., 1,Februar,2010,09,26 »
Må bare si meg enig her. Med et ~2 tommers hevesett fra OME hos bgnor til 10-11 lapper får du en helt ny bil å kjøre. Det er som natt og dag. Skal jeg ha meg ny XJ en gang, vil jeg regne det med i budsjettet med en gang, med mindre forrige eier har gjort jobben ;-)

Bladfjærer slites over tid.
1995 XJ 2.5 TD
1987 GW

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Re: Bakaksel slår oppi "bumperstops" for ingen ting...
« Svar #4 på: Ma., 1,Februar,2010,12,23 »
2" heving hadde vært ålreit ja!, men så er det alt det greiene med godkjenning hos biltilsynet da eller EU-kontroll hvis man sniker seg unna BT...
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Re: Bakaksel slår oppi "bumperstops" for ingen ting...
« Svar #5 på: Ma., 1,Februar,2010,12,42 »
Når jeg tenker meg om så er det jo utrolig rart at det skal være sånn originalt da... En såpass kraftig bil som Jeep Cherokee burde jo tåle å ha 2-3 personer i baksetet + (PLUSS) last bak i UTEN å slå oppi demperstopperene!??? Hvorfor er bilene bygd slik da? Blir jo litt for dumt!  :P
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget Rocker

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
  • What The Hell ?
Re: Bakaksel slår oppi "bumperstops" for ingen ting...
« Svar #6 på: Ma., 1,Februar,2010,15,33 »
Mener å huske jeg leste en plass at 5-seter fikk fjerna en bladfjær ved import til Norge, men klarer ikke finne det igjen nå....
Varebiler fikk beholde alle blad-fjærene.
Er vell en av 1000-vis særregler her på nisse-berget  >:(
Jeep-fan....nu me ny bil :-D

Utlogget Buhund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 132
Re: Bakaksel slår oppi "bumperstops" for ingen ting...
« Svar #7 på: Ma., 1,Februar,2010,15,37 »
Fjærene siger rimeligvis en del i løpet av 12 år !
XJ 4,7L stroker

Utlogget rubber

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 117
  • Evenes- Bogen
Re: Bakaksel slår oppi "bumperstops" for ingen ting...
« Svar #8 på: Ma., 1,Februar,2010,16,26 »
hadde samme problemet på min xj 1998 2,5td
kjøpte 2,5"ome bilen blei som ny!!
nu e det 30x9,5 mt som skal bestilles.
 
xj 1998 2,5TD 2,5OME 31x10,5-15 cooper stt

Utlogget Sverre

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 373
    • Sverres garasje
Re: Bakaksel slår oppi "bumperstops" for ingen ting...
« Svar #9 på: Ma., 1,Februar,2010,17,38 »
Når jeg tenker meg om så er det jo utrolig rart at det skal være sånn originalt da...

Det er ikke slik originalt. Helt normalt at bladfjærene blir slappe etterhvert. Benytt anledningen til å oppgradere til et komplett OME sett med fjærer og dempere hvis du velger å bytte. Hever ca 2 - 2,5",  bedrer kjøreegenskapene betraktelig og leveres med TUV papirer. Med 30" dekk i tillegg får man frem de rette proporsjonene på bilen uten at "utenforstående" ser at den er ombygd. Bytt gjerne ut de originale sjaklene med noen som hever 0,5-1" for å kompensere for det faktum at hjulbuen bak på XJ er ca 1" lavere enn foran. Bilen ser gjerne litt sigen ut bak uten at den faktisk er det pga dette...

Bilde av min forrige XJ (2000 modell) med OME-sett + 1" hevesjakler og 30x9,5 dekk:

2004 WJ 2,7 CRD Overland
X-Jeeps: 98 TJ 2,5 (31") - 97 TJ 4,0 (33") - 99 XJ 2,5td (31") - 88 XJ 4,0 2dr (33") - 88 XJ 4,0 (31") - 00 XJ 2,5td (30") - 95 XJ 4,0 (31") - 95 XJ 2,5td (stock)

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Re: Bakaksel slår oppi "bumperstops" for ingen ting...
« Svar #10 på: Ti., 2,Februar,2010,08,03 »
Hvor kan man få tak i 1" hevesjakler til disse bilene da?
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget Sverre

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 373
    • Sverres garasje
Re: Bakaksel slår oppi "bumperstops" for ingen ting...
« Svar #11 på: Ti., 2,Februar,2010,17,19 »
Hvor kan man få tak i 1" hevesjakler til disse bilene da?

Her f.eks: http://www.quadratec.com/products/16009_130.htm Jeg har disse selv. Fint at de er smørbare. BGNor bør vel også ha slikt på lager.
2004 WJ 2,7 CRD Overland
X-Jeeps: 98 TJ 2,5 (31") - 97 TJ 4,0 (33") - 99 XJ 2,5td (31") - 88 XJ 4,0 2dr (33") - 88 XJ 4,0 (31") - 00 XJ 2,5td (30") - 95 XJ 4,0 (31") - 95 XJ 2,5td (stock)

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Re: Bakaksel slår oppi "bumperstops" for ingen ting...
« Svar #12 på: On., 3,Februar,2010,12,45 »
De skal skaffes og monteres! ;) Er det ingenting som må endres på eller gjøres etter montering av disse? Blir det ikke problemer med vinkelen på kardangledda heller?
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget Rocker

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
  • What The Hell ?
Re: Bakaksel slår oppi "bumperstops" for ingen ting...
« Svar #13 på: On., 3,Februar,2010,12,51 »
Hvis du kun monterer sjakler, er det ikke problemer med det.
Jeg har 2,5" OME + ekstra fjærblad og har ikke problemer med kardang-vinkelen :)

Se bilder her: http://rockers-xj-garage.com/garage/index.php?s=c87363e47cba90cb0d244ff4800b7fad&showtopic=27
Jeep-fan....nu me ny bil :-D

Utlogget Sverre

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 373
    • Sverres garasje
Re: Bakaksel slår oppi "bumperstops" for ingen ting...
« Svar #14 på: On., 3,Februar,2010,16,35 »
Jeg tviler på at du løser problemet ditt kun med sjakler, selv om det kanskje hjelper bittelitt. Jeg anbefalte det i kombinasjon med nye fjærer. Lengre sjakler vil medføre at du tilter bakakselen motsatt vei av det du gjør ved å montere hevefjærer - ergo er kombinasjonen hevefjærer + lengre sjakler en god oppskrift fordi det til en viss grad utlikner hverandre og gir en fin vinkel på kryssa til mellomakselen bakover.

Min 95-modell er hevet 2-2,5" på fjærene (alt etter hvem du spør hvor mye et OME-sett hever...) + 2" lengre sjakler bak (=1" heving) og 0,75" spacere fremme. Jeg har ingen vibrasjoner i min og jeg har ikke senket transferkassa. Med 3-3,5" løft kun på fjærer er det ofte man må senke transfer for å unngå vibrasjoner (i hvertfall med automat - manuell kasse har litt lengre mellomaksel og får ergo litt mindre utslag på vinkelen).
2004 WJ 2,7 CRD Overland
X-Jeeps: 98 TJ 2,5 (31") - 97 TJ 4,0 (33") - 99 XJ 2,5td (31") - 88 XJ 4,0 2dr (33") - 88 XJ 4,0 (31") - 00 XJ 2,5td (30") - 95 XJ 4,0 (31") - 95 XJ 2,5td (stock)