Skrevet av Emne: Ønsker forslag til manuell girkasse tilsammen med 4 l. motor  (Lest 1606 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Thomas km

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 109
Er det noen som har forslag om hva jeg kan bruke av manuell girkasse tilsammen med en 93 mod 4 l. Laredo, gjerne også hvordan løse mellomakselproblematikk. Takknemlig for alle svar, tips om sted hvor dette kan skaffes er også av interesse!

Utlogget Heepeejeep

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 282
Re: Ønsker forslag til manuell girkasse tilsammen med 4 l. motor
« Svar #1 på: To.,21,Januar,2010,22,33 »
Har hatt denne i både YJ og XJ 4.0L. http://www.novak-adapt.com/knowledge/ax15.htm
CJ7

Utlogget Thomas km

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 109
Re: Ønsker forslag til manuell girkasse tilsammen med 4 l. motor
« Svar #2 på: To.,21,Januar,2010,23,05 »
Har hatt denne i både YJ og XJ 4.0L. http://www.novak-adapt.com/knowledge/ax15.htm

Flott, skrev ut alt sammen, får se hva det blir til etter hvert. Hilsen TKM

Utlogget 512TR

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 48
Re: Ønsker forslag til manuell girkasse tilsammen med 4 l. motor
« Svar #3 på: To.,21,Januar,2010,23,48 »
Er det noen som har forslag om hva jeg kan bruke av manuell girkasse tilsammen med en 93 mod 4 l. Laredo, gjerne også hvordan løse mellomakselproblematikk. Takknemlig for alle svar, tips om sted hvor dette kan skaffes er også av interesse!

I 1993 ble noen ZJ levert med manuell kasse sammens med 4 literen.
Kassen som ble bruk i ZJ er AX-15(http://www.jeeptech.com/trans/ax15.html), sikkert ikke lett å finne fra en skrotet ZJ m/manuell...men skulle være enkelt å få fra fra en skrotet XJ.
"Mellomakselproblematikken"...langt ord...igjen sikkert vanskelig å finne en skrotet ZJ m/manuell...men det er ikke noe problem modifisere akslingene du har...forlenge bakre aksling med ca 3" og korte inn fremre aksling med ca.3".

Skulle du være så heldig å finne en manuell ZJ som delebil har du alt du trenger...
512TR

"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari

Utlogget Thomas km

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 109
Re: Ønsker forslag til manuell girkasse tilsammen med 4 l. motor
« Svar #4 på: Fr.,22,Januar,2010,07,56 »
Er det noen som har forslag om hva jeg kan bruke av manuell girkasse tilsammen med en 93 mod 4 l. Laredo, gjerne også hvordan løse mellomakselproblematikk. Takknemlig for alle svar, tips om sted hvor dette kan skaffes er også av interesse!

I 1993 ble noen ZJ levert med manuell kasse sammens med 4 literen.
Kassen som ble bruk i ZJ er AX-15(http://www.jeeptech.com/trans/ax15.html), sikkert ikke lett å finne fra en skrotet ZJ m/manuell...men skulle være enkelt å få fra fra en skrotet XJ.
"Mellomakselproblematikken"...langt ord...igjen sikkert vanskelig å finne en skrotet ZJ m/manuell...men det er ikke noe problem modifisere akslingene du har...forlenge bakre aksling med ca 3" og korte inn fremre aksling med ca.3".

Skulle du være så heldig å finne en manuell ZJ som delebil har du alt du trenger...

Hvor vokser de trærne med slike girkasser, kan ikke se at jeg har det i hagen, ej heller i skogen her hjemme i Trøgstad. D.v.s. tips mottas med takk!

Utlogget 512TR

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 48
Re: Ønsker forslag til manuell girkasse tilsammen med 4 l. motor
« Svar #5 på: Fr.,22,Januar,2010,12,32 »


Hvor vokser de trærne med slike girkasser, kan ikke se at jeg har det i hagen, ej heller i skogen her hjemme i Trøgstad. D.v.s. tips mottas med takk!

Det er ikke alle som er så priveligerte at de har et Jeep-tre hjemme i hagen...Trøgstad går ikke, du må nord for polarsirkelen for at Jeep treet skal ha vekstmuligheter...mitt blomstret med YJ deler i fjor...til våren blomstrer det med MJ deler  ;)



For de som ikke har Jeep tre i hagen blir PC’n løsningen, finne bilopphuggere som har en AX-15 kasse...





Ser at de fleste skrotede bilene er dieseldyr, ikke akkurat uventet..

Tror ikke clutch-huset fra en diesel passer på 4 literen, men fra en XJ 4 liter er det bolt-on.

Om mellom-akslingene fra ZJ diesel har riktig lengde er uvisst, er bakre aksling 3” lengre og fremre 3” kortere enn de du har på bilen i dag... burde de passe.

Det er bare å måle på din og måle på ZJ dieselene.

Du burde sikkert kunne bruke noe mikkmakk innvendig fra GC dieselene, deksel runt gearspak, clutch-pedal etc.


512TR

"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari

Utlogget Thomas km

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 109
Re: Ønsker forslag til manuell girkasse tilsammen med 4 l. motor
« Svar #6 på: On.,27,Januar,2010,12,12 »
Takker, bare ikke det blir løvfelling før jeg rekker frem, da kan det hende at jeg må ta med løvrive. Kontakt oppnådd, ser ut at jeg handler kasse over helgen, men svinghjul og pedaler mangler. Har nå fått tilbud på svinghjul, men hadde kanskje vært hyggelig og fått et under 1000 kr. Pedaler regner jeg med at kan tas fra G. Cherokee diesel utgave, så det finns i omegn. Skjønt det er flere av vanlig Cherokee med manuell, men disse pedalsettene er vel sannsynligvis ikke identiske?

Hvordan er det med fordelingskasse fra automat til mauell, er boltsirkelen identisk? Fant nå ut at denne hadde 23 splines som AX 15 kassene.
« Siste redigering: To.,28,Januar,2010,20,58 av Thomas km »