Skrevet av Emne: En WJ skal kjøpes!  (Lest 18944 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget vollan

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 58
    • InnerRange - Høysikkerhets anlegg
En WJ skal kjøpes!
« på: Sø.,17,Januar,2010,14,34 »
Hei!

Har i en lengre tid drømt på en Jeep. Drømmen var nær ved å fylles da jeg for 2 år siden var på jakt etter ett pålitelig arbeidsjern, men da i form av XJ, som også var grunnen til at jeg da melde meg inn på forumet her. Den gang var det ingen som var villige til å gjøre en handel med meg. Jeg hadde funnet ut ett par eksemplarer som jeg fant kurrante, men da var dessverre ikke selger å få kontakt med. Istedet da ende jeg opp med en Nissan Maxima, som på ingen måte har skuffet meg, men heller skjemt meg bort med komfort, en nydelig V6 og automat. Stille og behagelig har jeg dratt meg fra A til Å, kanskje med unntak fra da eksosen lå igjen på gårdsplassen i form av STØV.

Nå er det ny tider her i familie Vollan, junior melder sin ankomst til sommeren. Hva er vel da feil med å kunne realisere flere drømmer ved den anledning? For jeg trenger en større bil.

Jeg husker da jeg var 12 år gammel(1998), sammens med familien var vi på hytta i Trøndelag i påsken. Det var der ett Vi Men med en repotasje om en ny Jeep som skulle komme på marketed året etter. Stor å blank i øya, som bare en guttunge kunne bli, bestemte jeg med for at en sånn bil skulle jeg ha, en gang. Nå er endelig den tiden her!

Forumet her har vært til stor hjelp. Jeg liker å skru, og har registrert at det gjerne er en fordel.
Selvfølgelig er det den store V8 som er selve drømmen i denne sammenheng, men på markedet er det diesel som florerer markedet og priser seg innenfor mitt nivå. Har lest at diesel purka har en tendens til å støye, og da såpass at det kan virke sjenerende. Stemmer dette? Bruken vil i første omgang være på vanlige norske veier, men å forsere igjengrodde stier og bruke Jeepen slik den var ment ligger også i tankene.

Håper å få noen svar, slik at jeg kan stille forberedt på oppgaven det innebærer å kjøpe/eie Jeep.

Med vennlig hilsen

Kristian Vollan
For Konge, Fedreland og Flaggets Heder.

Utlogget C3

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 565
    • Hjemmeside
Re: En WJ skal kjøpes!
« Svar #1 på: Sø.,17,Januar,2010,15,16 »
Nyere diselmotorer i Jeep støyer mindre og er ganske spreke. Men, du får jo ikke "gromlyden" som du får i en V8 bensin.

Selv har jeg 3 Jeep'er. To med diesel og en med bensin. Er godt fornøyd med alle
Medlem nr: 931
Lokalkontakt Troms og Omegn

2011 Wrangler JK Sahara
2009 Wrangler JK Rubicon
1998 Wrangler TJ Sport

Følg med på C3´s Rubicon Garasje

http://www.c3foto.no

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: En WJ skal kjøpes!
« Svar #2 på: Sø.,17,Januar,2010,16,07 »
3,1 purka støyer noe, men ofte syns jeg det er sjarmerende, iallefall på kortere turer. Eller man har på steroen og da høres det jo ikke uansett.
I jevn hastighet er den relativt stille men pga. automaten så øker jo turtallet med en gang man rører gassen og da høres det straks mere lyd.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget vollan

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 58
    • InnerRange - Høysikkerhets anlegg
Re: En WJ skal kjøpes!
« Svar #3 på: Sø.,17,Januar,2010,16,21 »
Hei!

Takker for svar!
Høres jo lovende ut, da med tanke på at det er 3.1 litern som stikker seg lengst ut på markedet..
Så den støyen som mange før meg har pratet om gjelder for det meste ved pådrag?

Leste blant annet en test av denne på BBC Top Gear:
http://www.topgear.com/UK/jeep/grand-cherokee/road-test/3.1-td

Og det er lovende, selvfølgelig skal det jo være lyd i en diesel, tross alt en flytende substans som komprimeres til det selvantenner.
Slikt blir det jo lyd av.

Hovedsaken er jo at den ikke blir skjenerende ved vanlig kjøring.
« Siste redigering: Ti., 9,Februar,2010,18,18 av vollan »
For Konge, Fedreland og Flaggets Heder.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: En WJ skal kjøpes!
« Svar #4 på: Sø.,17,Januar,2010,16,42 »
Nei ved jevn hastighet på vannrett vei kan man ikke si at 3,1 støyer. Og ved over lovlige hastigheter tar jo vindstøyen over etterhvert.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget vollan

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 58
    • InnerRange - Høysikkerhets anlegg
Re: En WJ skal kjøpes!
« Svar #5 på: Sø.,17,Januar,2010,17,08 »
Hyggelig svar som forsvarer den omtalte 3.1..

Men hvordan er disse bilene å kjøre når man hever dem 2.5" og gir den noen grove tøfler ?
For Konge, Fedreland og Flaggets Heder.

Utlogget AMan

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 141
    • Nordland Offroaders
Re: En WJ skal kjøpes!
« Svar #6 på: Sø.,17,Januar,2010,19,40 »
3.1 støya nokk meire en 2.7 å begge de motoran støya nokk mere en v8 å 4 litern.  Men det e overhode ikke sjeneranes eller plagsomt ved vanlig kjøring eller på langtura :)  Æ har faktisk aldri kjørt en bedre bil en Jeepen på langtur, spesiellt på dårlig vinterføre :)

WJen ska vistnokk bi mye bedre å kjør dersom du heva den med OME sett, men dette kan sekkert han svempa svar merie på :)

Æ har forøvrig en 3.1TD til salgs før en billig penge.  Denne har også Webasto innmontert som e veldig kjekkt :)
Niva '97 1.9TID 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Nissan Patrol Y60 2.8TD '94
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

Utlogget vollan

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 58
    • InnerRange - Høysikkerhets anlegg
Re: En WJ skal kjøpes!
« Svar #7 på: Sø.,17,Januar,2010,19,50 »
Hei!

Takker for svar!

Det er jaggu ikke feil. Får se om WJ din er tilgjengelig etter jeg har solgt min Maxima.
Banken ville nemlig ikke gi meg mer penger før den var gjort opp.

Har faktisk sett bilen din for salg på Finn, ser meget bra ut. Savner kanskje noen bilder av interiøret...?
For Konge, Fedreland og Flaggets Heder.

Utlogget AMan

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 141
    • Nordland Offroaders
Re: En WJ skal kjøpes!
« Svar #8 på: Sø.,17,Januar,2010,20,59 »
Hei!

Takker for svar!

Det er jaggu ikke feil. Får se om WJ din er tilgjengelig etter jeg har solgt min Maxima.
Banken ville nemlig ikke gi meg mer penger før den var gjort opp.

Har faktisk sett bilen din for salg på Finn, ser meget bra ut. Savner kanskje noen bilder av interiøret...?

Kan godt send dæ bilda av interiøret om du vil, det e ingenteng feil på det, bortsett fra litt slitasje på eine sida av førerstolen (sånn som alle WJ har etter det æ har sedd).  Ska få tadd nye bilda av bilen utvendig og innvendig når æ har fådd vaska den. Men det e minusgrader å vind i bodø før tia, så det frista lite å stå ute me såpebøtta :(

Bilen e også en orginal 5 seter, så den har ingen "varebil" slitasje bak i cupeen eller varerommet.

Ka du har tenkt i pris evt før maximaen?  E i utgangspunkte ute etter en større 4x4, men kan også vurder billigere personbila.
Niva '97 1.9TID 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Nissan Patrol Y60 2.8TD '94
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

Utlogget vollan

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 58
    • InnerRange - Høysikkerhets anlegg
Re: En WJ skal kjøpes!
« Svar #9 på: Sø.,17,Januar,2010,21,05 »
Tenkte jeg skulle legge den ut 45000,- Men før den tid så må jeg bytte framre side skjermer, lykter samt få den godkjent for 2 nye år.
Alt har jeg jo liggende så det er bare spørsmål om tid.

Blir spennende å høre hvordan WJ oppfører seg med ett hevesett, hvis den blir bedre å kjøre med det så er det ett tungtveiende argument for det. I tillegg til at den ser mye tøffere ut.

Hvordan er det å få godkjent kanal beskyttere og en fanger forran, samt evt hevesett med dagens forskrifter.
Har sett her att det kan være virkelig vrient. Men der er det vel trynefaktor på stakkarn med stemplet....?
« Siste redigering: Sø.,17,Januar,2010,22,16 av vollan »
For Konge, Fedreland og Flaggets Heder.

Utlogget AMan

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 141
    • Nordland Offroaders
Re: En WJ skal kjøpes!
« Svar #10 på: Sø.,17,Januar,2010,22,43 »
Tenkte jeg skulle legge den ut 45000,- Men før den tid så må jeg bytte framre side skjermer, lykter samt få den godkjent for 2 nye år.
Alt har jeg jo liggende så det er bare spørsmål om tid.

Blir spennende å høre hvordan WJ oppfører seg med ett hevesett, hvis den blir bedre å kjøre med det så er det ett tungtveiende argument for det. I tillegg til at den ser mye tøffere ut.

Hvordan er det å få godkjent kanal beskyttere og en fanger forran, samt evt hevesett med dagens forskrifter.
Har sett her att det kan være virkelig vrient. Men der er det vel trynefaktor på stakkarn med stemplet....?

Kanalbeskyttera trur æ ikke du treng å godkjenn, biltilsynsmannen sa i alle fall ikke nåkka om dem æ har montert på Lada Nivaen æ har når æ va å fikk godkjennt ny bredde på bilen å satt inn bakseta.

På min bil står det jo lysbøyle/Abøyle å den e innskreven i vognkortet.

Har du et hevesett me pappira så e da mulig, men kanskje litt vanskelig alt etter kem du treff på.
Niva '97 1.9TID 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Nissan Patrol Y60 2.8TD '94
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

Utlogget vollan

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 58
    • InnerRange - Høysikkerhets anlegg
Re: En WJ skal kjøpes!
« Svar #11 på: Ma.,18,Januar,2010,17,49 »
Skjønner, blir prøve og feile metoden som gjelder når ting skal i vognkortet.

Når er forresten service intervallene på disse?

Fikk jaggu for meg at det kunne være greit å få stempel på disse, kontra ta dem selv.
For Konge, Fedreland og Flaggets Heder.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: En WJ skal kjøpes!
« Svar #12 på: Ma.,18,Januar,2010,23,44 »
service er vel hver 12tusen. pass på. 144000km servicen er sinnsykt dyr. koster vel godt over 10laken. Greit at den er tatt om du skal kjøpe brukt. Ellers, så er servicen noe du fint greier å ta selv. viktigste er jo å få smørt opp bilen.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget vollan

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 58
    • InnerRange - Høysikkerhets anlegg
Re: En WJ skal kjøpes!
« Svar #13 på: Ti.,19,Januar,2010,15,05 »
Hei!

Takk for svar.

Regner da med at det er på den servicen det byttes nærmest all værske på bilen ?
Vanlige servicer blir bare oljeskift og påfyll av diverse manko vare ?

Ellers er det ingen som tørr å svare meg på hvordan det er å temme en heva WJ ?
For Konge, Fedreland og Flaggets Heder.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: En WJ skal kjøpes!
« Svar #14 på: Ti.,19,Januar,2010,15,38 »
Nei det tør vi ikke enda, men antar at vanlig budsjettheving på 1,5" til 2" neppe utgjør den helt store forskjellen. Om man samtidig bytter til bedre dempere som man jo bør så kan den kanskje tilog med få bedre kjøreegenskaper mener jeg å ha lest.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.