Skrevet av Emne: XJ 2.5 TD som toppene ryker på.  (Lest 1399 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget primary

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 4
XJ 2.5 TD som toppene ryker på.
« på: Fr., 8,Januar,2010,12,04 »
Hei,

Jeg har en kompis som har litt problemer med sin XJ. Den begynte lekke litt kjøleveske for en tid tilbake. Pga det ble noen deler til kjøleanlegget byttet, blant annet vannpumpe. Uten at dette hjalp. Derfor fant vi ut at vi skulle bytte toppakkning tilfelle det var denne som var problemet. Selve byttet gikk fint, det ble kjøpt en ny metall pakkning som var litt tynnere enn den som satt der. Monterte motoren sammen igjen. Og tar bilen for en test tur. Da går det ikke lange tiden før motoren begynner rakkle fært og motoren mister effekt. Vi demonterer toppen for å se om vi ser noe galt, og da viser det seg at den ene vippearmen på denne toppen har blitt revet løs.......!!! Boltene som bolter fast den eneheten har blir revet ut av gjengene fra toppen.. Vi repparerer gjengene med gjengesett og prøver igjen. Da skjer akkuratt det samme på en av de andre toppene?!?!?!?!!?!? Og vi ser en del olje rund alle toppene.

Vi har strammet fast topene med det antall NM vi tror er rett med moment nøkkel.. Så vi skjønner ikke hvorfor dette skjer..

Har noen komplett oversikt over NM på alle bolter til toppen?
Og har noen vært borti liggende problem..

Hjelp!!

Utlogget comanche 88

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 190
Re: XJ 2.5 TD som toppene ryker på.
« Svar #1 på: Fr., 8,Januar,2010,13,08 »
Jeg er ikke noen motortekniker men jeg ser for meg at kanskje støtstengene kan bli for lange når dere monterer en tynnere toppakning?

Utlogget primary

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 4
Re: XJ 2.5 TD som toppene ryker på.
« Svar #2 på: Fr., 8,Januar,2010,13,12 »
Hei Comanche,

Du er inne på noe selv om jeg synes det er veldig rart da pakkningen ikke er mye tynnere. Men kan jo tenkes, er verdt å undersøke litt.
Du skulle ikke tilfeldigvis vite hvordan enn kan få sjekket det?

ThanX :)

Utlogget larseko

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 271
Re: XJ 2.5 TD som toppene ryker på.
« Svar #3 på: Fr., 8,Januar,2010,18,42 »
Sjekk ut denne tråden, en howto jeg lappet sammen da jeg skiftet alle toppene på min:

http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,4138.0.html

Der står hvor mye du skal stramme til bolter osv. Jeg vet ikke hvor mye tykkelsen på pakningen har å si. Hvis jeg var deg, ville jeg ringt f. eks. Sarpsborg Motor, som har mye erfaring med disse motorene, og er greie å prate med.

Ellers ville jeg nok ha forberedt meg på at det egentlige problemet er å finne i toppene. Virker ikke som toppakningene pleier å ryke på disse motorene. Ikke før toppene, i alle fall.

Lykke til.
1995 XJ 2.5 TD
1987 GW

Utlogget primary

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 4
Re: XJ 2.5 TD som toppene ryker på.
« Svar #4 på: Ma.,11,Januar,2010,12,02 »
Hei larseko

Takker for en genial guide. Vi skal prøve å montere ting sammen igjen på nytt, bare skaffe ny toppakkning og fikse gjengene som røk.

Utlogget primary

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 4
Re: XJ 2.5 TD som toppene ryker på.
« Svar #5 på: Fr.,15,Januar,2010,11,52 »
Da ser det ut som vi har fått løst problemet.
Vi hadde selvfølgelig helt feil pakkning ( var litt tynnere) samt feil monent og grader dratt til på toppene.
Uansett så har boltene på 3 av 4 topper røket på vippearmmene til ventilene. Disse ble reparert og det ser nå ut til å holde.
Ikke noe lekasjer osv noe sted.
Jeg skal legge ut oversikt over monment og grader etterhvert, selv om det er mulig disse er mer tilpasset motor å den spesifike pakkningen som ble kjøpt inn.
Forøverig ble pakkningen kjøpt på Oslo Sylinfer Service. I denne pakkningen fulge det med oversikt over dette, noe det ikke gjorde i den første pakkningen vi kjøpte..

PS!! Larsko disse momentene stemmer ikke helt overens med de du har brukt. Spør ikke meg hvorfor, mer info kommer..

Utlogget larseko

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 271
Re: XJ 2.5 TD som toppene ryker på.
« Svar #6 på: Lø.,16,Januar,2010,20,42 »
Flott at du fikk ordnet det, så da ble konklusjonen at det faktisk var pakningen som var gåen, og ikke noen topper?

Momentspesifikasjonene jeg brukte står i service-manualen til 2.5td'en. Vet ikke hvor nøye det er, man har sikkert litt mer slingringsmonn enn på motorer med bare én topp, hvor det lettere blir skjevt.

På topp-pakningen jeg kjøpte fra Sarpsborg Motor fulgte det ikke med noen oversikt, men jeg sjekket at hakkene i pakningen var like som på den gamle.
1995 XJ 2.5 TD
1987 GW