Skrevet av Emne: Har sååå lyst på en Wrangler, men vet ikke om jeg tør.......  (Lest 8138 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget 512TR

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 48
Re: Har sååå lyst på en Wrangler, men vet ikke om jeg tør.......
« Svar #15 på: Sø.,17,Januar,2010,18,50 »
Det blir litt feil hvis inntrykket er at 4,2 literen er en dårlig motor, det er den ikke.
4 literen er kun en videre utvikling av nettopp 4,2 literen, samme blokk,  litt større borr men med kortere slaglengde og selvfølgelig annen topp og innsprøytingsystemet som den store forskjellen.

Hvis en satt med 2 biler hvor den eneste forskjellen var 4.2L vs 4.0L, er  valget enkelt.

Men å si at en ikke skal kjøpe en Wrangler med 4.2 blir feil, er bilen akkurat slik du liker den er er 4.2 motoren ikke grunn nok til å ikke handle. Da kan du på sikt sette på en 4 liters topp og innsprøyting og plutselig ha 60-70 hester mer.

Jeg vil anbefale at du også utvider søket til å gjelde biler med moderat løft, feks. 2-2 ½” OME (Old Man Emu) uten bodylift.
Disse fjærene og demperne er mye bedre en de orginale, og du kan kjøre med orginal dekk/felger, samt sette på litt større hjul hvis ønske og behov skulle melde seg.

Et OME sett koster vel ca 10 lapper + montering, kjøper du bil med OME satt på...får du det gratis.
Den 89 modellen som du viser til i linken har nok OME løft...+ automat  ;)

Uansett,  prøvekjør en 4.2 liter.
« Siste redigering: To.,28,Januar,2010,11,08 av CJ-7 »
512TR

"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Re: Har sååå lyst på en Wrangler, men vet ikke om jeg tør.......
« Svar #16 på: Sø.,17,Januar,2010,19,17 »
En annen fordel med 4.2 er at bilen er eldre, slik at det er lettere å bytte motor til noe artigere...

Ellers så er jeg helt for ideen om å kjøpe og beholde _orginalstand_.  Det er ikke sp mange pene, orginale jeeper, mange er ombygd.
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget karlson@epost.no

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 56
Re: Har sååå lyst på en Wrangler, men vet ikke om jeg tør.......
« Svar #17 på: Sø.,17,Januar,2010,19,40 »
Takk for fine tilbakemeldinger, nok en gang.

Jeg blir mye visere for hvert svar :D

Så 4,2 kan altså bygges om med innsprøyning så den blir som en 4,0. Hva man ikke vet her?? Har sjekka litt hos utstyrsleverandører i Uniten og de leverer faktisk ombyggingsett for ca. $2700. Skulle vel bli rundt 20 norske lapper med alt. Og så bør man altså bytte topp i tillegg skjønner jeg. Skulle vel kunne la seg gjøre? Og da blir jo alt helt nytt også. Skjønner at en 4,2 ligger lavere i pris enn en 4,0 så det kan vel komme ut på ett til slutt. Ingen dum ide...hmmm....

Om den er hevet 2" og dette faktisk gir en bedre bil, ikke bare i terrenget og som et must om man skal ha store hjul så har jeg forsåvidt ikke noe i mot det. Om så er kan den vel alltids bygges tilbake til original igjen. Selv om de fleste her nok mener jeg er sprø som kan tenke sånn.

OK, nye momenter å tenke på her altså. Gøy detta! ;D

Tenker det blir prøvekjøring av en 4,2 i løpet av uka.......
TJ 4.0 Sahara 2000 mod. Fortsatt original!

Utlogget 512TR

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 48
Re: Har sååå lyst på en Wrangler, men vet ikke om jeg tør.......
« Svar #18 på: Ma.,18,Januar,2010,11,04 »
Du trenger ikke bytte topp, men toppen alene utgjør rundt 30hk, noen påstår opp mot 40hk. Så bare bytte til 4.0.L topp og fremdeles bruke forgasser vil du oppnå bra effektøkning, og få mindre bensin forbruk.

Effektmessig er 4.0 toppene mellom 91-95 de beste, bedre en alle nyere 4.0 topper.
Disse er lett å få tak i fra bilopphuggeriene, fantes i YJ, XJ og ZJ.
Skal du ha de beste komponentene fra 4 literen velger du topp/MPI (OBD I) fra 91-95 og innsug fra 99 og utover. TJ/XJ/ZJ/WJ



Skulle du ende opp med en 4.2L kan du etter en stund (hvis du ikke er helt fornøyd med motoren) ta gradvis oppgraderinger.

1.   Sette på en 4L topp og kjøre en stund.
2.   Fremdeles ikke fornøyd oppgradere til MPI (Multi Point Injection). Det finnes TPI systemer (Throttle Point Injection)...glem disse, er bare tull i forhold til MPI.
3.   Kun fantasien som setter begrensninger :)

Dette er hva du ca. trenger til å bygge MPI.


.
Personlig ville jeg kjøpt en komplett 91-95 4.0 motor + div fra en vraket XJ, eller en XJ (91-95) delebil....en dårlig/defekt delebil skulle ikke koste mer en 6-10 lapper, da har du alt + masse reservedeler som passer på Wrangleren.

En vraket YJ er MYE verre å få tak på + at den vill bli mye dyrere.

Men å kjøpe en delebil krever jo at du har plass å plassere den, slik at du i ro og mak kan demonter deler mens du planlegger oppgraderinger på en 4.2 liter som du eventuelt blir å kjøpe.
512TR

"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Re: Har sååå lyst på en Wrangler, men vet ikke om jeg tør.......
« Svar #19 på: Ma.,18,Januar,2010,12,33 »
Nå har jeg bare skummet gjennom tråden og det er mulig noen har sagt det før, men..

4.0l kom i -91, da ble det også ny veltebøyle, og dermed 3-punktseler for setene bak. Sikkert noe å tenke på for deg som skal ha med barna..
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget yeyeye

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 516
Re: Har sååå lyst på en Wrangler, men vet ikke om jeg tør.......
« Svar #20 på: Ma.,18,Januar,2010,13,16 »
Godt tenkt Frode, den nye bøylen synes noen ikke er like pen/Jeep, men for barna er den verdt gull! :)

AR
ohh.. silly me, again!
mob:95242280

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Re: Har sååå lyst på en Wrangler, men vet ikke om jeg tør.......
« Svar #21 på: Ma.,18,Januar,2010,13,18 »
Sant, det er ikke pga utseende på bøylen at jeg har byttet til den på CJ'en.. :)
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Heepeejeep

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 282
Re: Har sååå lyst på en Wrangler, men vet ikke om jeg tør.......
« Svar #22 på: Ma.,18,Januar,2010,19,01 »
4.0l kom i -91, da ble det også ny veltebøyle, og dermed 3-punktseler for setene bak. Sikkert noe å tenke på for deg som skal ha med barna..

4.0l kom i 91, den nye bøylen kom ikke før på 92 modellen. ;)

Tror videre ikke du blir særlig begeistret over en bil med 4.2L, den er ikke særlig egnet til en bruks/helårsbil selv med ny forgasser.
Vær tålmodig og vent til en 92-95 model dukker opp.
CJ7

Utlogget karlson@epost.no

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 56
Re: Har sååå lyst på en Wrangler, men vet ikke om jeg tør.......
« Svar #23 på: Ma.,18,Januar,2010,21,29 »
Hei til alle som nå har kastet seg på denne tråden! Kjempegøy! Begynner å bli "eventyret om gutten som skulle ut og kjøpe seg Jeep" ;D

Vel, da er jeg tilbake fra prøvekjøring av en 4,2 1989 mod. i Oslo. Og det var vel som forventet; relativt slapp motor. Men jeg tror nok kunne leve med den og bruke fremgangsmåten som 512TR beskriver. Om jeg får lyst på en sprekere motor en dag. Jeg la også merke til at baksetet manglet skikkelige belter, et absolutt minus der altså. Men ellers var bilen skikkelig fin og tight. Helt rustfri så vidt jeg kunne se. Den var restaurert av forrige eier, en Jeepguru fra Jæren ble det sagt. De fleste her vet sikkert hvem det dreier seg om, eller? Og jeg tror nok at han hadde greie på sakene sine, pent arbeide. Forgasser var nå en ny Weber. Litt slitasje på setene, ellers helt strøken og stilig. Men så var det om den er hevet da? Ikke godt for en rookie som meg å finne ut av?? Eieren sier max en cm, har ingen betydning?? Den hadde nye gule OME dempere om det betyr noe. Ingenting var ført inn i vognkortet. Sommerdekkene var ikke de største jeg har sett 30x9,5x15. Vinterdekkene 235x75x15. Leser på forumet her at nye løft er vanskelige å få godkjent i dag. Litt skeptisk,ja??  Men den hadde automatkasse og det var flotte greier på denne bilen ;D Og det gule (spice?) interiøret falt også i smak. Litt kjedelig gråfarge utvendig, men, men.

Nytt spørsmål: Er det på denne modellen noe som indikerer at bilen er i 4x mode? Jeg så ikke noe lys som ble tent på dashen. Def. pære kanskje? Skjalting mellom 2 og 4 high gikk som smurt, litt tregere å få den i 4 low. Normalt?

Summa sumarum: tilbake i tenkeboksen......
 
TJ 4.0 Sahara 2000 mod. Fortsatt original!

Utlogget hulken800

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 5
Re: Har sååå lyst på en Wrangler, men vet ikke om jeg tør.......
« Svar #24 på: Ti.,19,Januar,2010,19,37 »
Du kan kjøpe min:) yj, 4,0, 1995 modell, gått 173 000...
Strøken jeep til og være 95 modell, mye deler er nytt, vannpumpe, radiator, kryss, termostat, fulgt alle service, KN luftfilter, heving er godkjent og står i papirer.
Ring for info tlf 41631274
« Siste redigering: Ti.,19,Januar,2010,19,44 av hulken800 »

Utlogget 512TR

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 48
Re: Har sååå lyst på en Wrangler, men vet ikke om jeg tør.......
« Svar #25 på: Ti.,19,Januar,2010,21,04 »
Hei til alle som nå har kastet seg på denne tråden! Kjempegøy! Begynner å bli "eventyret om gutten som skulle ut og kjøpe seg Jeep" ;D

Vel, da er jeg tilbake fra prøvekjøring av en 4,2 1989 mod. i Oslo. Og det var vel som forventet; relativt slapp motor. Men jeg tror nok kunne leve med den og bruke fremgangsmåten som 512TR beskriver. Om jeg får lyst på en sprekere motor en dag. Jeg la også merke til at baksetet manglet skikkelige belter, et absolutt minus der altså. Men ellers var bilen skikkelig fin og tight. Helt rustfri så vidt jeg kunne se. Den var restaurert av forrige eier, en Jeepguru fra Jæren ble det sagt. De fleste her vet sikkert hvem det dreier seg om, eller? Og jeg tror nok at han hadde greie på sakene sine, pent arbeide. Forgasser var nå en ny Weber. Litt slitasje på setene, ellers helt strøken og stilig. Men så var det om den er hevet da? Ikke godt for en rookie som meg å finne ut av?? Eieren sier max en cm, har ingen betydning?? Den hadde nye gule OME dempere om det betyr noe. Ingenting var ført inn i vognkortet. Sommerdekkene var ikke de største jeg har sett 30x9,5x15. Vinterdekkene 235x75x15. Leser på forumet her at nye løft er vanskelige å få godkjent i dag. Litt skeptisk,ja??  Men den hadde automatkasse og det var flotte greier på denne bilen ;D Og det gule (spice?) interiøret falt også i smak. Litt kjedelig gråfarge utvendig, men, men.

Nytt spørsmål: Er det på denne modellen noe som indikerer at bilen er i 4x mode? Jeg så ikke noe lys som ble tent på dashen. Def. pære kanskje? Skjalting mellom 2 og 4 high gikk som smurt, litt tregere å få den i 4 low. Normalt?

Summa sumarum: tilbake i tenkeboksen......
 

Kjenner ikke hvem som har restaurert bilen, men ut fra bildene ser den bra ut. Det er ikke sikkert den er løftet, litt vanskelig å se utfra bildene, ser bare at det var OME dempere og grovere dekk enn orginal.

Når det gjelder veltebøyle vil den nye bøylen som kom i -92 passe direkte, så det er lett å bytte.

Det er lys som markerer når den er i 4WD, vet ikke helt hvor dette lyset står på 89 modellen. På senere modeler ble klokken fjernet og 4WD lyset satt slik bildet viser.


Når du skal sette den i 4wd low må du være litt “bestemt”, den kan være litt treg, spessielt hvis lavgiret skjelden eller aldri blir brukt.

Når du setter transfer kassen i low er det beste å stoppe bilen helt, sette gearkassen i neutral før du setter inn lavgiret.
512TR

"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari

Utlogget efeiring

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 46
1976 CJ-7  304 Levi`s edition Quadra-trac

Utlogget C3

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 565
    • Hjemmeside
Re: Har sååå lyst på en Wrangler, men vet ikke om jeg tør.......
« Svar #27 på: Sø.,24,Januar,2010,16,39 »
Har du ikke kjøpt bil enda?

Ingen ting å tenke på. Penger er ikke verdt noe før du bruker dem, og husk, livet er alt for kort til å ikke kjøpe det man har lyst på. Plutselig en dag så er det for sent......

Så kjøp en Jeep og så kommer du på treff til Troms i mars. Det bli saker!!
Medlem nr: 931
Lokalkontakt Troms og Omegn

2011 Wrangler JK Sahara
2009 Wrangler JK Rubicon
1998 Wrangler TJ Sport

Følg med på C3´s Rubicon Garasje

http://www.c3foto.no