Skrevet av Emne: Radiator til 3.1  (Lest 2133 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget StatiC

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 40
Radiator til 3.1
« på: On.,30,Desember,2009,03,31 »
Hei godtfolk.

Har en aldri så liten lekkasje i radiatoren. Er det noen som vet hvor jeg kan skaffe en slik til en fornuftig pris? På verkstedet skulle de ha 7800 + mva for en ny! Det er jo latterlig!

Kan radiator fra en 4.0 eller 4.7 brukes? I så fall er jo prisene på rockauto helt greie...


Utlogget Sverre

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 373
    • Sverres garasje
Re: Radiator til 3.1
« Svar #1 på: On.,30,Desember,2009,20,19 »
2004 WJ 2,7 CRD Overland
X-Jeeps: 98 TJ 2,5 (31") - 97 TJ 4,0 (33") - 99 XJ 2,5td (31") - 88 XJ 4,0 2dr (33") - 88 XJ 4,0 (31") - 00 XJ 2,5td (30") - 95 XJ 4,0 (31") - 95 XJ 2,5td (stock)

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Radiator til 3.1
« Svar #2 på: Ma.,18,Januar,2021,07,24 »
Gammal tråd  :)

Oppdaget svetting/lekkasje fra toppen av radiatoren, den som er i en slags komposittplast.
Det er vel en relativt kjent svakhet, men fikk litt panikk pga. prisen på ny. 7000 hos Maldal og stort sett ikke noe billigere noe sted. Dvs. de fleste steder står det at de ikke har på lager.
Unntatt kanskje sånne kinagreier i aluminium men tror jeg venter med det.

Fant en hos høggern til 1500, så håper den er sånn passe tett da.
Men passet litt dårlig i den verste kuldeperioden, har jo ikke garasjeplass hjemme. Men det løser seg vel.

Siden ingen svarte på alle spørsmålene til trådstarter så kan jeg vel si at man absolutt må bruke originalradiator eller tilsvarende.
Ellers blir det vel en utfording med det meste, spesielt siden automatoljekjøleren er integrert i radiatoren.

« Siste redigering: Ma.,18,Januar,2021,07,28 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget PerH

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 230
  • Kongsberg
Sv: Radiator til 3.1
« Svar #3 på: Ma.,18,Januar,2021,11,22 »
Når jeg kikket på dette så jeg at noen endte opp med en helt annen radiator og separat oljekjøler til kassa.. Mer komplisert, men det er vel et alternativ.
2003 Grand Cherokee 2.7 CRD Overland
2000 Grand Cherokee 3.1TD LTD (solgt)

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Radiator til 3.1
« Svar #4 på: Ti.,19,Januar,2021,03,41 »
Ja, og kjører man ikke med tung henger så er det vel ikke helt påkrevd med oljekjøler til kassa heller. Men litt dumt å ta sjansen kanskje.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Radiator til 3.1
« Svar #5 på: On., 3,Februar,2021,15,26 »
Lekkasjen stoppet pussig nok av seg selv, før jeg rakk å fylle på den boksen med Bar's Leak jeg hadde kjøpt.
Men nå har jeg iallefall en ekstra radiator liggende hvis noe dramatisk skulle skje etterhvert  :) :)
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Radiator til 3.1
« Svar #6 på: To.,25,Februar,2021,14,09 »
Kjøpte du av Maldal? Er det original han selger eller bare tilsvarende?
Lurer fordi jeg noen år har tenkt på å bytte radiator selv om den ikke er direkte defekt. Rillene går i oppløsning når jeg tar på de med fingeren, men det er kanskje vanlig og ikke så farlig? Det er jo bare utvendig...
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Radiator til 3.1
« Svar #7 på: To.,25,Februar,2021,17,13 »
Den til 7000 er nok ganske original eller tilsvarende. For dyrt for meg  :)

Jeg fylte på en boks Bar's Leak for noen uker siden, og noen lekkasje er det fortsatt ikke.
Muligens litt svetting, men det ser jeg ikke helt før jeg får spylt radiatoren utvendig og kjørt litt. Har ikke etterfylt noe særlig.
Pussig stoff forresten, det var en temmelig seig og kornet masse nederst i boksen. Kanskje stått for lenge på lager.
Måtte røre rundt med en stålpinne og skrape innholdet ut og inn i øvre radiatorslange.
Men det står jo at partiklene løser seg opp etterhvert, og ingen problemer foreløpig med temperatur eller varme iallefall.

Den brukte radiatoren får jeg heller gå over og evt. bytte til sommeren om nødvendig, eller jeg tar en langtur og får meg en overraskelse underveis før den tid  :P
Må nok ha en Tromsøtur før påske, og hente noen fine JK-hjul jeg kjøpte billig på finn  :)
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Radiator til 3.1
« Svar #8 på: Fr.,26,Februar,2021,07,51 »
Den guffa i den Bar's leaks boksen vil jeg tro legger seg som en hinne på innsiden av det meste, som varmeapparatregisteret. Husker jeg hadde en sånn boks på kjølesystemet på en XJ jeg hadde og det ble en sånn sølelignende grøt i ekspansjonstanken  :-\

JK hjul på WJ'n blir bra  :) De passer bedre på WJ enn JK  8)
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Radiator til 3.1
« Svar #9 på: Fr.,26,Februar,2021,08,12 »
Ja, jeg har jo de kromma JK-felgene jeg fikk sendt med fly fra LA i 2009 den gangen dollarkursen var lav og økonomien god :-)
Men disse fikk jeg såpass rimelig at jeg kan selge dem med fortjeneste hvis jeg ikke trenger dem selv.
Det var til og med gode piggdekk på felgene, Cooper Discoverer M+S med pigg, 235/65R17. Altså rett WJ-dimensjon.

Merker ikke noe mindre varme i bilen etter at jeg fylte på den guffa. Tror nok den bare svever rundt inntil den treffer på kaldere luft, da klumper den seg.
« Siste redigering: Fr.,26,Februar,2021,08,17 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Radiator til 3.1
« Svar #10 på: Sø., 7,Mars,2021,17,59 »
Da så jeg jo med det blotte øye hva som er i ferd med å skje med radiatoren.
Mye av metallet er i ferd med å gi seg slik at denne plast-toppen sikkert snart hopper av.
Man ser på det nederst bildet at metalltappene ikke lenger holder fast noe særlig av plasten.
« Siste redigering: Sø., 7,Mars,2021,19,43 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Radiator til 3.1
« Svar #11 på: On.,24,Mars,2021,02,32 »
Har vært "utestengt" fra forumet her en ukes tid, noe DNS-greier er det noen som påstår. Men idag var Telenor snill med meg  :P

Fikk ut radiatoren i forrige uke, et interessant prosjekt. Fulgte boka mer eller mindre og plukket av lykter, fanger/grill, lykteramme, og den traversen med skråstagene som panserlåsen er festet i (trenger ikke å skru løs selve panserlåsen, tror boka overdriver litt i antall operasjoner. Bare å legge den oppå motoren med wiren tilkoblet, men ikke så nært plusspolen på batteriet...
Pga. dårlig vær (vinter i nord) og null stress så har jeg ikke kommet lengre enn som så. Har ikke garasjeplass, men står med fronten under tak i det minste  :)

Greit å få inspisert litt bak/under grill/fanger uansett, og fikset litt smårust osv. 8-pins kontaktene til lykteledningsnettet hadde noe korrosjon så de har godt av en dusj med et eller annet.
For sikkerhets skyld var det noen som hadde borret 3 hull i lykteramma under hver lykt. Et av hullene gikk tvers gjennom den ekstra ekspansjonstanken til kjølesystemet under høyre frontlykt. Men den er vel bare koblet til overløpet i lokket på ekspansjonstanken, så vet ikke helt hva slags praktisk nytte den ekstra tanken har til vanlig. Men aner ikke hva de hullene skulle være godt for.

Men hadde veldig lyst til å "jukse" litt og ikke tømme klimaanlegget samt ta ut alle 3 kjølerne som en enhet slik det står i boka at man må gjøre.
Det fristet veldig å prøve å få ut kun radiatoren og minst mulig annet.

Tok først ut vifteclutchen og vifta (løsner vifta først så blir det litt lettere adkomst for 36 mm nøklene). Disse må ut for å få ut viftedekselet, som jo inneholder el-vifta.
Da kommer man til de 4 skruene som holder radiatoren fast til intercooleren (som igjen er festet til karosseriet).
Skruene på styresnekkesiden er noe trange å komme til men det går. Fjernet også innsugstrakta til luftfilterboksen.
Slangene til automatoljekjøleren sitter godt, men fikk dem av med en veldig kjekk klipsdemonteringstang som jeg ikke husker hvor jeg har kjøpt.
Koblet slangene sammen med en liten plaststuss fra et sånt Biltema-sett med diverse plastskjøtestykker, så kan jeg i det minste flytte bilen om nødvendig uten at automatoljen havner på bakken...

Siden jeg ikke hadde noen bukk eller hadde jekket opp bilen så skulle jeg først prøve å få radiatoren ut oppover.
I hver ende av radiatoren er det endedeksler/braketter (etterhvert kalt sidevanger) i stål som er skrudd fast i radiatorens plastlokk oppe og nede. Da tok jeg bare bort disse så ble det plass nok til å løfte radiatoren opp.
Det er slangestussene på intercooleren som gjør at dette er nødvendig.
Men først måtte jeg prøve å få løsnet et par plastklips på hver side som holder noen gummideflektorer som skal styre luftstrømmen, og disse gummileppene var jo montert mellom radiator og intercooler. Så det gikk nå med et langt skrujern.

I ettertid ser jeg at det muligens er enda enklere å få ut radiatoren nedover. Bare å skru løs de to brakettene under radiatoren som den hviler på.
Men vet jo ikke i praksis, den styresnekka er et mulig problem. Og den vil jeg ikke røre. Dessuten må jeg nok jekke en del opp, siden jeg har senket WJ  :P
Skal muligens prøve nedenfra og opp når jeg skal ha inn den "nye" radiatoren. Hvis det er mulig så slipper jeg kanskje å røre de endedekslene på radiatoren.

Bytter vannpumpa med det samme, det er jo virkelig god plass der nå.
Og fikser en bedre patent for fest av LED-bjelken, istedenfor de vinkeljernene som går fra baksiden av frontbjelken og ut gjennom grillen (det var ekstralys montert da jeg kjøpte bilen).
« Siste redigering: Ma., 5,April,2021,02,00 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Radiator til 3.1
« Svar #12 på: On.,24,Mars,2021,02,49 »
Et par bilder til.
Hullet i den "ekspansjonstanken" merket med rød ring  :o

Edit: Det er ingen ekstra ekspansjonstank, bare en oppsamlingstank for overløpet i lokket til ekspansjonstanken.
Det er nemlig hull øverst i tanken originalt.
Men skal vel godt gjøres at den blir full, da er det noe feil. Var bare en liten skvett kjølevæske i den, og det kan jo ha vært der i mange år.
« Siste redigering: Ma., 5,April,2021,02,10 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Radiator til 3.1
« Svar #13 på: Fr.,26,Mars,2021,19,38 »
En liten oppdatering:

Det går å få radiatoren innmontert igjen nedenfra og opp, uten å skru av de sidevangene på radiatoren.
Fant fram et par gamle stålramper og kjørte bilen opp på, så ble det mer enn nok høyde under.

Trangt men akkurat ikke for trangt (testet med den gamle radiatoren først).
Gjenstår bare å se om jeg får de to brakettene under radiatoren på plass også uten problemer.
Trodde først at disse brakettene hadde kun to skruer, men de er jo vinklet 90 grader over en frontbjelke der og altså 4 skruer totalt.
Får se om det kompliserer installasjonen eller ikke, når radiatoren henger der.

Skal iallefall rense automatoljekjøleren på den "nye" radiatoren grundig. Olja som var igjen der var ganske brun i motsetning til min klare og røde (som byttes litt for ofte).
Byttet vannpumpa men det var egentlig ikke noe galt med den gamle. Men 21 år er vel lenge nok  :)
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Radiator til 3.1
« Svar #14 på: Lø.,27,Mars,2021,21,07 »
Løsningen for å få radiatoren lett på plass fra undersiden var å kutte vekk litt metall fra radiatorvangen mot der styresnekka befinner seg.
Går greit å få på plass brakettene under radiatoren også. Case closed, bare å montere sammen resten  :P

Kjørte gjennom den "nye" radiatoren med store mengder varmtvann fra slange, og det var ikke måte på hvor mye gørr som kom ut.
Og en rens av automatoljekjøleren, den tar bare ca 1,5 dl væske. Først et par runder med white spirit som jeg blåste ut igjen med trykkluft, og så et par runder med ATF-olje.
« Siste redigering: To., 3,November,2022,00,43 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.