Skrevet av Emne: Check guages lampe lyser.  (Lest 2134 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget 99 WJ

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 27
Check guages lampe lyser.
« på: Lø.,19,Desember,2009,20,51 »
Hei folkens.
Jeg sitter på en rigg på nordsjøen og fruen er redd hun ødelegger bilen mens jeg er borte. Det er en 99 WJ 4,7.
Det er en lampe som sier " Check guages " som lyser og siden jeg ikke har noen mulighet til å se på det selv så lurer jeg på om noen vet hva som muligens er problemet. Fruen er redd hun ødelegger noe dersom hun fortsetter å kjøre med bilen. Hun hadde forsøkt å ringe til den lokale Jeeppusheren i Trondheim, Nardo Bil, men der var det ingen som viste eller kunne svare på noe, som vanlig, helt utrolig siden bilen er kjøpt der. Service er hvist et fremedord der i gården.
Noen som vet?
Det bør være 8 høl det brenner i, i en bilmotor.

Utlogget Tom-G

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 384
Re: Check guages lampe lyser.
« Svar #1 på: Lø.,19,Desember,2009,22,09 »
"Check gauges" er jo direkte oversatt: Sjekk målerne/varsellamper. Så det er nettop det hun må gjøre, ved feks lavt oljetrykk lyser denne.
96`XJ 4.0L Sport Man. 2d.
97`ZJ 2,5 TDI Laredo
95`ZJ 4,0L Limited
Medlemsnr. 402
Ex: YJ, TJ, XJ td, 2 x ZJ og WJ 4.7HO

Utlogget 99 WJ

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 27
Re: Check guages lampe lyser.
« Svar #2 på: Lø.,19,Desember,2009,22,29 »
Oljetrykk, amp meter og temp er alle ok. Etter litt søking på nettet ser det ut som om også lavt kjølevannsnivå muligens varsles via den lampen. Det er også nok olje på målepinnen så det er ikke det.
Andre som har noen ideer?
Det bør være 8 høl det brenner i, i en bilmotor.

Utlogget AMan

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 141
    • Nordland Offroaders
Re: Check guages lampe lyser.
« Svar #3 på: Sø.,20,Desember,2009,12,56 »
Oljetrykk, amp meter og temp er alle ok. Etter litt søking på nettet ser det ut som om også lavt kjølevannsnivå muligens varsles via den lampen. Det er også nok olje på målepinnen så det er ikke det.
Andre som har noen ideer?

Lavt kjøleveskenivå har et eget lys å Chech Guages lampa lyser ikke samtidig :)
Niva '97 1.9TID 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Nissan Patrol Y60 2.8TD '94
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: Check guages lampe lyser.
« Svar #4 på: Sø.,20,Desember,2009,20,57 »
lavt oljetrykk og lavt nivå på kjølevæske har egen lampe. Check gauges lyser om bilen ikke lader lenger blandt annet. Sjekk at bilen lader 14 volt. er det 12, så er dynamo gåen.
JEg ville også tatt tenningssjekken på bilen. Mulig at check gauges rapporterer feil inn til odb2 systemet. Husker ikke helt ,men var det vri på tenning og av, 5 ganger tro og la den stå med tenning på den 5. gangen? så skal det komme opp en del informasjon i kilometertelleren din. Der vil den også vise feil som ligger i bilen. Men dette er ABSOLUTT noe jeep forhandlere kan hjelpe til med.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget 99 WJ

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 27
Re: Check guages lampe lyser.
« Svar #5 på: Fr.,25,Desember,2009,14,29 »
Da har jeg kommet meg på land og fått sett på vidunderet og dets særegenheter. Det viser seg at oljetrykket detter ned mot 0 når turtallet går under 1000 rpm, over 1000 rpm ligger trykket i overkant av 3 bar. Så når man kjører veldig sakte eller stopper i et kryss så detter trykkrt med påfølgende "alarm". Hadde serivce på den for 3000 km siden, og byttet oljefilteret igjen nå for å eliminere det enkleste først
Vet ikke hvordan det er på disse "moderne" motorene, men på gamle v8`ere var det typisk at oljetrykket datt på tomgang hvis det var et lager som var gåent på veiva og slapp igjennom oljen.
Rart om det skulle være pumpa siden den holder trykket bra oppe over 1000 rpm.
Noen tips å hente der ute?
Ha en fortsatt god jul da folkens.
Det bør være 8 høl det brenner i, i en bilmotor.