Skrevet av Emne: Start trøbel på diesel 3,1td WJ  (Lest 6453 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: Start trøbel på diesel 3,1td WJ
« Svar #15 på: Ti.,22,Desember,2009,21,02 »
Når det er 10 - 15 minus ute så lyser min glødelampe maks 8 - 10 sekunder tenker jeg. om jeg kjører 3 -4 km, stopper og starter bilen, så lyser glødelampa kun i 1 - 2 sekunder.
Glødelampa mi lyste akkurat like lenge (som normalt) når den ene glødepluggen var gåen. Men da ville ikke bilen starte om det var kaldere enn 4minus. Da måtte jeg vri på startern 6 - 7 ganger før bilen gikk. og da hostet den og harket litt, hørte at den ikke gikk på alle sylinderne. Men den siste kom etter hvert. Var det kaldere enn 15 minus, fikk jeg ikke startet samme hvor mange ganger jeg prøvde, eller hvor mange ganger jeg glødet.
Og jeg passer alltid på å gløde til lampa slukker hver eneste gang jeg starter bilen. selv på sommeren.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Aasmund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 156
Re: Start trøbel på diesel 3,1td WJ
« Svar #16 på: On., 6,Januar,2010,15,21 »
Da har dem funnet ut på verkstedet at det der feil på signaler fra temp sensoren. Den ene viste -7c`og den andra +18. Men begge sensorene er byttet, å dem mistenker at det er dårlig kontakt i ett pungt mellom sensor og sentral. Ev ett lite overslag en plass på ledningen. Er det noen her inne på forumet som har vært bortig hvor signalen blir feil.

Utlogget aslemjoen

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 90
Re: Start trøbel på diesel 3,1td WJ
« Svar #17 på: Fr.,12,November,2010,07,46 »
Hepps alle Jeep-venner.
Det er lenge siden det er postet noe på denne tråden, men siden vinteren er over oss igjen, så er det vel på sin plass.

Som en liten tilleggsopplysning til det som allerede er postet, kan jeg fortelle at Meca som er leverandør til Mekonomen (har det blitt meg fortalt) selger disse til en pris som ligger 50 lappen under Mekonomen's pris.
Kjøper man da 5 stykker og bytter alle sammen - har man spart, langt på vei til en flaske Cognac????   :P :P :P ;D ;D 8) 8).

NÅ kan bare kong vinter komme og herje på som han vil - for jeg STARTER min Jeep og kjører OVER ALT!!!

Ha en god vinter!
Wrangler JKU, 2013
Grand Cherokee 2,7 CRD 2003 - solgt.
Grand Cherokee Laredo 3,1 2001 - "solgt til Gjendisige"

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Start trøbel på diesel 3,1td WJ
« Svar #18 på: Fr.,13,Oktober,2017,01,38 »
Hepp hepp da var det min tur.
Bilen ble plutselig veldig tungstartet i +8 grader.
Den har alltid startet på sekundet før, så det er vel glødereleet eller sikringen eller noe?
Alle glødepluggene ble byttet for noen få år siden, så alle er neppe røket samtidig nå. De ble jo kjøpt på Meca  :P
Noen som har opplevd det samme?
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Start trøbel på diesel 3,1td WJ
« Svar #19 på: Fr.,13,Oktober,2017,12,35 »
Du vet vel du likegodt som meg at disse motorene er så totalt avhengig av gløding så hvis bare en glødeplugg har røket får man omtrent ikke startet. Ta frem multimeteret og ohm pluggene
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Start trøbel på diesel 3,1td WJ
« Svar #20 på: Fr.,13,Oktober,2017,20,24 »
Ja nå er det rare at i dag funket alt normalt, og den starter omtrent like fort som før. Så da hadde den bare fått litt hikke.
Eller det var kanskje luft i dieselsystemet etter at jeg skiftet dieselfilteret. Men jeg kjørte jo en liten tur etter det for å teste, men det var kanskje ikke nok.

Man får nok startet sånn passe greit i x antall plussgrader selv med noen defekte glødeplugger, men funker dårligere i minusgrader.
Men her var det ikke tenning i det hele tatt før etter en god stund, altså ingen hosting og harking engang.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Start trøbel på diesel 3,1td WJ
« Svar #21 på: Lø.,14,Oktober,2017,22,08 »
Såpass ja. Det var jo snodig. Vil tro det hadde noe med dieselfilterskifte å gjøre.
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Start trøbel på diesel 3,1td WJ
« Svar #22 på: Lø.,14,Oktober,2017,22,17 »
Tar oljeskift på framdiffen isteden da... fikk jo en sånn liten hylelyd foran i august, ved 60-70 km/t og litt gasspådrag. Forsvinner når jeg slipper gassen.
Hvem vet hva det kan være. Lyden var borte i 2 mnd mens jeg hadde mellomakslingen ute inntil forleden da jeg satte den inn igjen.
Mangler mopar-tilsetningen men får etterfylle den en vakker dag. Ikke så kritisk foran som bak.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Start trøbel på diesel 3,1td WJ
« Svar #23 på: Sø.,15,Oktober,2017,16,29 »
Det er ikke fra bakre cv-ledd på fremre mellomaksel altså?, eller var det det du hadde byttet?
Hvor får man tak i ferdig pakning forresten? :) Kan vel brukes flere ganger også den?
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Start trøbel på diesel 3,1td WJ
« Svar #24 på: Sø.,15,Oktober,2017,19,48 »
Jeg byttet mansjetten på bakre CV ledd på fremre mellomaksel.
Den mansjetten jeg monterte i fjor var jo vanskapt og tåler ingen heving overhodet så den revna jo ganske fort.
Så fikk tak i en med originalt design.
Samtidig demonterte og renset jeg hele CV leddet/kulene og smurte opp igjen i tilfelle det var kommet møkk inn.
Og for å se om det var noe slitasje der som kunne forårsake ulyden. CV-leddet var nytt for drøyt 30.000 km siden.
Eneste er at det er litt slark på splinesen, men om det kan forårsake noen ulyd vet jeg ikke.
Antagelig er det fra diffen, kanskje siden jeg strakk oljeskiftet til 30.000 istedenfor 20.000 km....  ::)

Bestilte ferdig pakning for flere år siden, så jeg burde jo ha brukt den for flere år siden også  :)
Lubelocker, finnes ikke til Dana44a bak dessverre. Ja den kan nok brukes flere ganger så ingen unnskyldning for å utsette oljeskift med en slik.
Nå lagde jeg jo min egen pakning sist jeg skiftet olje der, av et gummiark fra biltema. Funket det også så kanskje jeg lager et slikt bak.
Evt. av et annet pakningsmateriale.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Start trøbel på diesel 3,1td WJ
« Svar #25 på: Ti.,17,Oktober,2017,12,35 »
Ville ikke tro den lille slakken i spleinsen er grunnen til ulyden jeg heller. Hmm, ikke lett å si, men har vel ikke slitt ut diffen ved å utsette et oljeskift litt.
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.