Skrevet av Emne: Start trøbel på diesel 3,1td WJ  (Lest 6477 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Aasmund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 156
Start trøbel på diesel 3,1td WJ
« på: Ma.,30,November,2009,20,26 »
Hadde i dag bruk for mitt NAF medlemsskap. Bilen nektet og start i 10blå grader, selv om jeg glødet ett par ganger og vridde om. Men bilen startet ikke selv etter 10ende forsøket. Og da ble batteriet tomt. Så spørsmålet mitt er hva kan være feil. Bilen må også glødes ved 20+ men da kun litt. (Bil: gc 3,1td VM motori diesel 2000mod)
« Siste redigering: Lø.,12,Desember,2009,10,29 av sten_morten »

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Re: Start trøbel på diesel bil.
« Svar #1 på: Ma.,30,November,2009,20,51 »
En eller flere defekte glødeplugger? Du må nok frem med multimeteret...
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Aasmund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 156
Re: Start trøbel på diesel bil.
« Svar #2 på: Ma.,30,November,2009,21,14 »
Hvordan sjekker man glødepluggen. er det bare og måle pluss oppe på skruen på toppen? Verkstedset sjekket omh i pluggene i fjor og dem var ok.

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Re: Start trøbel på diesel bil.
« Svar #3 på: Ma.,30,November,2009,21,56 »
Du kan sjekke spenningen til pluggene, det vil evt luke bort strømproblemer eller problem med gløderelé.
Selve pluggene må du ohme, mye skjer på et år  :)
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget svempa

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 255
Re: Start trøbel på diesel bil.
« Svar #4 på: Ti., 1,Desember,2009,17,42 »
Sjekk sikringa til glødinga.
04 Dodge Ram HD QCSB 5.9 HO Cummins
03 Grand Voyager 2.5 crd 7s
90 GMC QCLB 6.2 detroit diesel
12 Yamaha Nytro MTX MCX 300

Japanese cars are like tampons...every pussy have one

Utlogget AMan

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 141
    • Nordland Offroaders
Re: Start trøbel på diesel bil.
« Svar #5 på: Ti., 1,Desember,2009,17,56 »
Sjekk pluggan, enkleste e at du drar av alle hettan, hold ei ledning på pluggan etter tur å så pekka du den i plussen på batteriet.  Dær det gnistra dær verka den. i motsatfall bytt. Fort gjort å bytt plugga.

Å det rare me VM e at om en plugg e gåen så e den UMULIG å start når det e kaldt, alle fall min!
Niva '97 1.9TID 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Nissan Patrol Y60 2.8TD '94
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Re: Start trøbel på diesel bil.
« Svar #6 på: Ti., 1,Desember,2009,21,42 »
Vet hva jeg ville gjort. Byttet alle 5 glødepluggene og byttet dieselfilter. Tatt en lading på batteriet også med det samme over natten.
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget Aasmund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 156
Re: Start trøbel på diesel bil.
« Svar #7 på: On., 2,Desember,2009,21,36 »
Vet hva jeg ville gjort. Byttet alle 5 glødepluggene og byttet dieselfilter. Tatt en lading på batteriet også med det samme over natten.
Bilen va på verkstedet i dag. Dem fant ingen feil på plugger, diesel lekasje eller feil på motorvarmeren. Men dem trodde det kunne være batterie siden den hadde stått på ladig en stund og det var på kun 50%. Så vi får se om det nøtter med mere lading ellers blir det kjøpt ett nytt batteri til bilen.

Utlogget Geir G K

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 498
Re: Start trøbel på diesel bil.
« Svar #8 på: To., 3,Desember,2009,15,52 »
Kan kanskje være reelet også, mål spenning ut og inn av reelet, 
Geir Grov Kristiansen
Wrangler TJ  modifisert
Medlemnr 783

Utlogget Aasmund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 156
Re: Start trøbel på diesel bil.
« Svar #9 på: To., 3,Desember,2009,18,24 »
Kan kanskje være reelet også, mål spenning ut og inn av reelet, 
Hvor står dette rele plassert??

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: Start trøbel på diesel bil.
« Svar #10 på: Lø., 5,Desember,2009,20,27 »
Min hadde akkurat samme symptomer forrige vinter. start ved 0 grader, og over så må man alltid gløde. start ved -4 grader, en del filing til før bilen startet, og den harket og røyk litt i en del sekunder før den gikk reint. start i under -8 til -10 grader = umulig. Selv ved gløding 20 - 30 ganger.

Feilkilde = en glødeplugg som ikke funket. Jeg tok elimineringsmetoden.
tok av alle hettene, satte en ledning fast på plusspolen på batteriet, og tok den andre enden og "touchet" så vidt borti toppene på pluggene. Alle skal gnistre, da funker pluggen. Der hvor det ikke gnistrer er pluggen gåen. mener jeg betalte 130 kroner eller noe på mekonomen for en ny plugg. Siden har den startet og gått uten feil selv i -15 til -20 grader ved kun å gløde en gang.

Om glødereleet er ødelagt så ville vel ikke gløding av noen plugger fungere, og jeg tviler på at du ville fått noe start på bilen i minusgrader i det hele tatt. Og den ville no vært VELDIG vanskelig å starte i bare noen få pluss grader. Merker det på min. Bilen MÅ glødes før hver start, selv om sommeren. Glødelampe lyset er der for en grunn, og releet justerer glødetiden etter hvor varm motoren er.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Aasmund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 156
Re: Start trøbel på diesel 3,1td WJ
« Svar #11 på: Sø.,20,Desember,2009,14,16 »
Da har dem på mitt jeep verksted skiftet begge tempsensorene på motoren. BOS mente det var den som kunne være feil ut i fra syntomene. Men NEIDA bilen er ennå IDIOT. Så nå begynner jeg å bli lei. Verkstedet mitt finner jo ingen feil på bilen og jeg sliter med starten på bilen på de minst passende tider. GOD JUL

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: Start trøbel på diesel 3,1td WJ
« Svar #12 på: Sø.,20,Desember,2009,21,04 »
Gjør som jeg sier.
ta av hettene til glødepluggene. Ta en 2- 3 meter ledning. Sett den fast på pluss polen. "touch" toppene av glødepluggene. Dette er like enkelt som å ta av en plugg hette og berøre toppene på pluggene med en ledning.
Du SKAL få en liten knist ifra ALLE glødepluggene. Får du ikke gnist, er pluggen gåen. Nye fåes til 100 - 200 kroner hos mekonomen.
Dette er gratis feilsøking som er gjort på 20 minutter. Det første man alltid sjekker er glødepluggene. Om gløde lyset ditt lyser med variabel lengde av hengig av om bilen er kald eller varm, så fungerer releet.
Som jeg sa. jeg hadde AKKURAT det samme problemet som deg. og hos meg var glødeplugg nummer 3 fremifra gåen og måtte erstattes. Bilen starter som ett skudd nå, selv i 15 minus.

Jeg behøver vel ikke å nevne at du helst ikke bør borti blokka eller andre karosserideler med den løse +ledningen  ;D

Men dette går veldig fint om du bruker begge henda og fører ledningen pent og pyntelig ned i hullet der glødepluggene sitter.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Magga

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 37
Re: Start trøbel på diesel 3,1td WJ
« Svar #13 på: Ma.,21,Desember,2009,22,25 »
Gjør som Tomas sier. I tillegg måler du om det er spenning frem til pluggene når du gløder. Da finner du ut om releet er i orden. Starter ikke bilen hvis dette er i orden, er det vel noe feil med drivstofftilførsel.
-01 Grand Cherokee 3,1td limited, -03 X5 3,0D sport, -71 Camaro, -79 Malibu, -08 MXZ 800 XP, -06 KFX 400, -62 Tempo Corvette med NOS;)

"Det er hardt i olja, men det er bedre enn å jobbe..."

Utlogget Aasmund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 156
Re: Start trøbel på diesel 3,1td WJ
« Svar #14 på: Ti.,22,Desember,2009,10,57 »
Har forsket litt i de siste dagene. Men feilen er der tror jeg, det eneste jeg kan tenke meg er at glødelampen slukker for tidlig den gløder ca 20sekunder etter at glødelampen er slukket. Så det ser ut før at det er en meget periodisk feil og den kommer kun når jeg ikke har tid å feilsøke å har det travelt ut døra.