Skrevet av Emne: Jørns sitt Cj-7 prosjekt  (Lest 57836 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget jorns

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 371
Jørns sitt Cj-7 prosjekt
« på: Lø.,31,Oktober,2009,19,17 »
Så har jeg endelig anskaffet meg en Cj7. Jeg har vært uten CJ nå i ca 10 år, men har hele tiden sagt til meg selv at jeg skal ha en igjen. Nå i våres bestemte jeg meg for igjen å anskaffe meg en ,og underveis har jeg fått avslag på salg, enkelte biler har jeg ikke hatt lyst til å kjøpe samt ett par har blitt solgt før jeg rakk frem til telefon. Bilen jeg har fåt tak i er en 1986 modell med automat. Det var faktisk denne utgaven som lå høyest på ønskelisten, men det er en bakdel (muligens en fordel med tanke på mekking i fremtiden) med det hele, den ligger i deler. Muligens er det vel kanskje litt ambesiøst av meg å gjøre dette, men i og med at det var en 86 med automat så slo jeg til, det er ikke så mange tilgjengelig for salg lenger.

Idag har selger og jeg endelig fått transportert resten av bilen (forhåpentligvis) hjem til meg. Planen min med bilen er å omlakkere den, heve den 2,5" samt sette på 33" hjul. Tenkte også å bytte alle foringer, elanlegg og skruer. Når det gjelder motor så er jeg veldig usikker. Det sitter i dag en rekkesekser i den, den har gått 60.000 men vet ikke helt status på denne. Tror muligens at den har stått for lenge slik at å få den i stand vil koste nesten lik mye som ett motorbytte. Jeg tenkte jeg skulle få noen med litt kunnskap å se på den så få jeg se hva som skjer.


**Update**
Jeg har ringt litt rundt og snakket med tidligere eiere av bilen bare for moro skyld. Greit å ha litt info om bilen.
Bilen har hatt tre eiere som har kjørt den, den første hadde den i fem år, han har jeg ikke fått tak, sikkert byttet navn. Den andre eieren hadde bilen i kun to måneder, solgte den kjapt igjen pga bilen ble lite praktisk for en familie. Den siste eieren som har kjørt den hadde den fra 91, hvor den ble tatt fra hverandre i 94 for restaurering. Det viste seg at bilen er orginalt hvit, men første eier lakket den om til sort. Lakk jobben var såpass dårlig at den begynte å flasse av da han hadde den, den ble derfor pelt fra hverandre for restaurering i 94.
Jeg fikk også til info om at nesten alt fungerte som det skulle da den ble skrudd ned. Det eneste som var ett issue var motoren. Den sliter litt med tomgangen pga Carter forgasseren. Bør nok bytte denne til en Weber i og med at jeg har bestemt meg for å bruke sekseren noen år.

Noen som har en brukt Weber til salgs?



Jørn
« Siste redigering: Sø., 3,April,2011,20,31 av jorns »
Jeep Cj7 1986, JK Sahara 2012

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Re: Jørns CJ7 garasje
« Svar #1 på: Lø.,31,Oktober,2009,21,30 »
Hei!

Gratulerer med CJ-7!!

86 modell med automat er en grom modell ;) 
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget 77 golden eagle

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 838
Re: Jørns CJ7 garasje
« Svar #2 på: Sø., 1,November,2009,00,46 »
Gratulerer med nok en CJ-7 som blir tatt vare på, lykke til med jeepen.
AMC Jeep CJ-7 golden eagle
304, Quadra-Trac  1977

Jeep YJ Sahara 1995 ...SOLGT!!

Jeep Wrangler Unlimited Sport  2009

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Re: Jørns CJ7 garasje
« Svar #3 på: Sø., 1,November,2009,08,41 »
Grattulere, ja.. :)

Ser ut til at du har en fin garasje, du får nok mange fine timer der framover...
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget jorns

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 371
Re: Jørns CJ7 garasje
« Svar #4 på: Sø., 1,November,2009,20,20 »
Takk for det.
I dag har jeg vært ned i garasjen ett par timer. Har demontert foraksel og fjærer. Det gikk forholdsvis greit med tanke på at det liggi rolig 18 år. Men det er noe jeg sliter litt med.
Parallell staget sitter skikkelig fast, Er det noe trisk for å få det av? Jeg har fjernet splinten og mutterne så man skulle anta at det bare var å dra det av, men det sitter som støpt. Er det noe mer som skal skrus av ev, eller må jeg bare sparke til hele staget?

Har også funnet noe skitt med ramma. Ser at bakre bladfjære feste foran er løst. Denne er jo poppet med noen STORE popper, men disse sitter løst. Er det noen måte å få festet disse på eller er jeg nødt til å sveise fast festet?
Ser også at noen av sjaklene forran er ødelagte. Skruen som som er festet i sjakkelen er knekt. Kan jeg bare bestille noen fra statene som er for ettermarkedet, eller må jeg få tak i orginale for at BT skal godkjenne det?

Jeep Cj7 1986, JK Sahara 2012

Utlogget Wrangster

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 349
    • Kvikksalg.no
Re: Jørns CJ7 garasje
« Svar #5 på: Sø., 1,November,2009,21,50 »
Du bør ha endeleddsavdrager for å få av parralellstag og styrestag. Kan funke med slegge og, men jeg tar ikke ansvar for utfallet da. :) Ikke at jeg gjør det uansett men. Bladfjærfester skal være sveisa i tillegg til de naglene, Hvis naglene er slarkete så er jeg redd du må inn i ramma for å få bytta ut med mutter og bolt. Til sjaklene dine bør du bestille smørbare bolter, har aldri hørt noe om at BT ikke godkjenner det. :) Grom bil du har fått deg!!
Jeep CJ-5 1955 Buick 231 "even-fire"TH350/dana300 D30/AMC20 YJ springs (under oppbygging) www.kvikksalg.no

Utlogget CJ-7

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1412
  • Jeep CJ-7
    • Red Rock
Re: Jørns CJ7 garasje
« Svar #6 på: Sø., 1,November,2009,23,12 »
Endelig så ble det 7`er på deg igjen Jørn, grattis  :)
Blir et fint byggesett dette. Svinger innom en dag og tar med litt tips & trix  ;)
Petter
Clutcher`n. GPW 1943
CJ-7 AMC 360, 35" ARB f&b. 1984

JK Wrangler Rubicon 2009

Jeep Garasjen

Utlogget jorns

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 371
Re: Jørns CJ7 garasje
« Svar #7 på: Ma., 2,November,2009,06,23 »
Endelig så ble det 7`er på deg igjen Jørn, grattis  :)
Blir et fint byggesett dette. Svinger innom en dag og tar med litt tips & trix  ;)
'
Det høres bra ut Petter. Jeg trenger de triksa og tipsa. Ser det er mye deler jeg ikke har anelse hva er til, men moro skal det bli.

Du bør ha endeleddsavdrager for å få av parralellstag og styrestag. Kan funke med slegge og, men jeg tar ikke ansvar for utfallet da. :) Ikke at jeg gjør det uansett men. Bladfjærfester skal være sveisa i tillegg til de naglene, Hvis naglene er slarkete så er jeg redd du må inn i ramma for å få bytta ut med mutter og bolt. Til sjaklene dine bør du bestille smørbare bolter, har aldri hørt noe om at BT ikke godkjenner det. :) Grom bil du har fått deg!!

Ok, takk for det tipset. Jeg trodde bolten i enden av parallellstaget var kun gjenget ytterst og at den var glatt på midten slik at den skulle være forholdsvis grei å dra ut, slik var det med stabstaget, det glei rett av.
Men jeg får prøve med endeleddsavdrager, da får jeg den sikkert av.
Når det gjelder naglene så er de helt løse. Jeg ser at 4WD selger en fjærbrakett med bolter. Kanskje jeg bare skal bestille meg ett slikt sett slik at jeg er sikker på å benytte rett bolt samt da vet jeg at jeg har en brakett som ikke har noe brist eller lignende.

Er det noen her som har noe formening om hvordan jeg bør pusse ned akselen og stagene. Jeg ser at Jan-Erik har benyttet en stålbørste festet på en vinkelsliper. Dette virker jo greit, men hvordan bør jeg behandle akselen/staget etter at det er slipt ned? Tips mottas med stor takknemlighet.

Jørn
Jeep Cj7 1986, JK Sahara 2012

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Re: Jørns CJ7 garasje
« Svar #8 på: Ma., 2,November,2009,09,10 »
Er det noen her som har noe formening om hvordan jeg bør pusse ned akselen og stagene. Jeg ser at Jan-Erik har benyttet en stålbørste festet på en vinkelsliper. Dette virker jo greit, men hvordan bør jeg behandle akselen/staget etter at det er slipt ned? Tips mottas med stor takknemlighet.

Jørn

Sandblåsing, grunning og tokomponent lakk...
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget jorns

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 371
Re: Jørns CJ7 garasje
« Svar #9 på: Ma., 2,November,2009,09,18 »
Jeg har ikke så veldig lyst til å sandblåse akselen. Blir det ikke mye dritt som kan komme inne i driverket da? Det er i hvertfall det jeg har blitt fortalt


Jørn
Jeep Cj7 1986, JK Sahara 2012

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Re: Jørns CJ7 garasje
« Svar #10 på: Ma., 2,November,2009,09,59 »
Malingfjerner (evt. kaustic soda med tapetlim), varmtvannshøytrykkspyler og POR 15, Bodyschutz eller noe annet tykt og godt stoff holder veldig bra på akslingene.
Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget CJ-7

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1412
  • Jeep CJ-7
    • Red Rock
Re: Jørns CJ7 garasje
« Svar #11 på: Ma., 2,November,2009,10,27 »
Sitat
Det høres bra ut Petter. Jeg trenger de triksa og tipsa. Ser det er mye deler jeg ikke har anelse hva er til, men moro skal det bli.

Ikke lett og ha fulle oversikten når man henter en 7èr i "pappesker" Kan hjelpe deg å rote igjennom delehaugen så du ikke mangler en transferkasse e.l...  ::)

Nå er jo det meste demontert men anyway, se til og få deg skikkelig varme blåse til løsning av bolter & annen skit... Kan anbefalle en av disse:
Powerjet & Metaljet eller Turbojet
http://www.angros.no/image/Filer/kataloger/sievert/Katalog08-09.pdf
« Siste redigering: Ma., 2,November,2009,11,02 av CJ-7 »
Petter
Clutcher`n. GPW 1943
CJ-7 AMC 360, 35" ARB f&b. 1984

JK Wrangler Rubicon 2009

Jeep Garasjen

Utlogget wrangler

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1283
Re: Jørns CJ7 garasje
« Svar #12 på: Ma., 2,November,2009,11,00 »
Gratulerer Jørn!
Og takk for PM, jeg har sendt deg svar.

Gleder meg til å følge prosjektet ditt!!!


Kathrine 
Wrangler 1995
godkjent med Chevrolet 350 5,7L, OME 2,5" og 33 x 12.5 x15 på 10" felg.
Jeep CJ-7 1986 under ombygging - AMC 360

Utlogget jorns

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 371
Re: Jørns CJ7 garasje
« Svar #13 på: Ma., 2,November,2009,17,51 »
Jeg driver å ser på noen shackler hos 4wd.com. Noen pakker er definert som front og rear. Er ikke dette ett fett?
Jeg ser også at de fleste er noe høyere enn standard shackler, jeg ønsker egentlig ikke heving på shcaklene, men fant dette settet med kun en halv toms heving. Men jeg det ser ikke ut til at de kan benyttes bak. Er det noe som har noe formening om det? Burde det ikke være greit å benytte de samme også bak?

http://www.4wd.com/productdetails.aspx?partID=43163

Eller burde jeg gå for noe andre typer?
Jeep Cj7 1986, JK Sahara 2012

Utlogget CJ-7

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1412
  • Jeep CJ-7
    • Red Rock
Re: Jørns CJ7 garasje
« Svar #14 på: Ma., 2,November,2009,18,17 »
På CJ er det ikke et fett vis du skal ha Shackles etc til CJ fjærer.
Framfjær 2" bred, bakfjær 2,5" bred.
YJ derimot har 2,5" brede fjærer rundt om.

Skal ikke bry meg med hva slags hardware du velger men disse vil du ha til og feste scacklene til. Om det er JKS eller et annet merke same, same, bare det ikke orginale, de knekker på første offroad tur...
Heavy duty springhangers:
http://www.4wd.com/productdetails.aspx?partID=43741






« Siste redigering: Ma., 2,November,2009,18,40 av CJ-7 »
Petter
Clutcher`n. GPW 1943
CJ-7 AMC 360, 35" ARB f&b. 1984

JK Wrangler Rubicon 2009

Jeep Garasjen