Ja, det var planen. Tok vare på den gamle termostaten, bytter til våren. Forøvrig så har jeg tatt av min viskose-clutch med vifte for at den gikk sund. Dette skjedde i sommer. Lagrene røyk, så viscoseclutch med vifteblader ble løst, og lagde lyder, kom borti beskyttelsen rundt. Fjernet den, og skulle bestille ny, men bilen funket fint hele tiden, med temp måler litt over 80, så jeg brydde meg ikke om å finne ut hvor mange tusen den nye viskoseclutchen kostet.
Temp ble ikke høyere selv om jeg dro henger, da det virker som el-viftene fungerer meget bra. Har nå kjørt 6000 km uten viskosevifta. Problem kan jo komme den dagen el-vifter streiker......
Skal legges til at min 3.1 TD har ikke brukt en dråpe vann, på de 20.000 km jeg har kjørt den. Min har nå gått ca 210.000 km . Ekspansjonstanken er alltid på "full cold" når den er kald. Måtte selvfølgelig etterfylle det jeg sølte når jeg byttet termostaten.
Jeg tror disse motorene er meget følsomme hvis man kjører med for lite kjøleveske.
Hvis man har en lekkasje så nivået synker, da er det fare for varmgang på toppene, kanskje topppakning ryker og da har man det gående..
Legger ved ett bilde