Skrevet av Emne: Termostat til wj  (Lest 4845 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget vketil

• 258 CID
  • *
Termostat til wj
« på: On.,14,Oktober,2009,10,31 »
Temperatur måleren i bilen viser at bilen ikke blir varm. Det er så vidt nåla rører på seg.
Noen som har vert borti lignende problem?

Kan det være termostaten som har hengt seg opp??
og hvor sitter termostaten i en 3.1TD motor??

Utlogget krispilot

• 258 CID
  • *
Re: Termostat til wj
« Svar #1 på: On.,14,Oktober,2009,22,53 »
Det kan nok være at termostaten din ikke lukker seg, hvis det da ikke er instrumentfeil på din tempmåler.
Jeg kjøpte meg nettopp en 88 graders termostat på torshov bil til kr 184,- for å få Jeepen litt varmere til vinteren. Synes det var litt lunken luft i fjor vinter. Orginaltermostaten åpner på 80 grader.
Veldig lett å skifte. Termostathuset er i fremkant og topp av motoren.Den tykke radiatorslangen går fra termostathuset til radiatoren. Lønner seg å løsne av denne radiator slangen fra termostathuset først, bøy den oppover så du ikke mister så mye vann. Så skrur du av selve termostathuset, 4 umbraco skruer, og da er det bare å bytte termostat. Reverser for å sette i sammen, og husk og etterfylle tapt kjølevæske. Jeg måtte fylle litt over en liter før jeg var på "full cold" merket igjen på ekspansjonstanken.
WJ '00 3.1TD LTD Quadradrive
2"BB, Addco swaybar, Stillen brakes,
General Grabber AT2 265/70/16

Utlogget Tomas

• 401 CID
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
« Svar #2 på: To.,15,Oktober,2009,00,22 »
Krispilot, hadde vært artig å hørt om du merket noe forskjell på hvor rask bilen blir varm med 88graders termostat i forhold til 80.

Etter det jeg husker, så gransket Kjetil i arendal dette godt i fjor vinter. Og da mener jeg at når han målte tempen på vannet, så viste det seg å være like varmt både i radiator, før varmeveksler og etter, som på andre biler som ble fort varme og som gav masse varm luft i varmeapparatet.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget vketil

• 258 CID
  • *
« Svar #3 på: To.,15,Oktober,2009,08,49 »
Tror jeg begynner med å skifte termostat og kjølevann.
Fant ut at kjølevatnet var temmelig dårlig også, gult i farge, ikke bra.

Utlogget krispilot

• 258 CID
  • *
« Svar #4 på: Fr.,16,Oktober,2009,00,01 »
Krispilot, hadde vært artig å hørt om du merket noe forskjell på hvor rask bilen blir varm med 88graders termostat i forhold til 80.

Etter det jeg husker, så gransket Kjetil i arendal dette godt i fjor vinter. Og da mener jeg at når han målte tempen på vannet, så viste det seg å være like varmt både i radiator, før varmeveksler og etter, som på andre biler som ble fort varme og som gav masse varm luft i varmeapparatet.

Jeg synes ikke motoren blir fortere varm med den nye termostaten, det tar like lang tid å få bilen varm fra kaldstart 0 grader. Jeg kjører E6 , flat mark ca 10 km kjøring i 70km/t før den gir skikkelig varme i kupeen med autosettingen på varmluftsvifte og den begynner automatisk å guffe opp. Men da etter 10km blir det fortere varmt enn med 80 graders termostaten. Vanskelig å forklare. Med andre ord, varmere i bilen men først etter at man har passert 80 grader på tempmåler.

Utlogget Tomas

• 401 CID
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
« Svar #5 på: Ma.,19,Oktober,2009,20,05 »
Pass bare på tempen din.
WJ med den beryktede italienske motoren er kjent for dårlige topper og at de ikke tåler noe særlig varmgang. Har hørt at man absolutt bør bytte tilbake til 80graderen ved sommers tid om man skal dra på campingvogn eller andre litt større hengere.
WJ TD 1999 - Original
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN

Utlogget krispilot

• 258 CID
  • *
« Svar #6 på: Ma.,19,Oktober,2009,21,29 »
Ja, det var planen. Tok vare på den gamle termostaten, bytter til våren.  Forøvrig så har jeg tatt av min viskose-clutch med vifte for at den gikk sund. Dette skjedde i sommer. Lagrene røyk, så viscoseclutch med vifteblader ble løst, og lagde lyder, kom borti beskyttelsen rundt. Fjernet den, og skulle bestille ny, men bilen funket fint hele tiden, med temp måler litt over 80, så jeg brydde meg ikke om å finne ut hvor mange tusen den nye viskoseclutchen kostet.
Temp ble ikke høyere selv om jeg dro henger, da det virker som el-viftene fungerer meget bra. Har nå kjørt 6000 km uten viskosevifta. Problem kan jo komme den dagen el-vifter streiker......
Skal legges til at min 3.1 TD har ikke brukt en dråpe vann, på de 20.000 km jeg har kjørt den. Min har nå gått ca 210.000 km . Ekspansjonstanken er alltid på "full cold" når den er kald.  Måtte selvfølgelig etterfylle det jeg sølte når jeg byttet termostaten.
Jeg tror disse motorene er meget følsomme hvis man kjører med for lite kjøleveske.
Hvis man har en lekkasje så nivået synker, da er det fare for varmgang på toppene, kanskje topppakning ryker og da har man det gående..

Legger ved ett bilde
« Siste redigering: Ma.,19,Oktober,2009,21,34 av krispilot »

Utlogget AMan

• 304 CID
  • **
    • Nordland Offroaders
« Svar #7 på: Ti.,20,Oktober,2009,17,38 »
Ja, det var planen. Tok vare på den gamle termostaten, bytter til våren.  Forøvrig så har jeg tatt av min viskose-clutch med vifte for at den gikk sund. Dette skjedde i sommer. Lagrene røyk, så viscoseclutch med vifteblader ble løst, og lagde lyder, kom borti beskyttelsen rundt. Fjernet den, og skulle bestille ny, men bilen funket fint hele tiden, med temp måler litt over 80, så jeg brydde meg ikke om å finne ut hvor mange tusen den nye viskoseclutchen kostet.
Temp ble ikke høyere selv om jeg dro henger, da det virker som el-viftene fungerer meget bra. Har nå kjørt 6000 km uten viskosevifta. Problem kan jo komme den dagen el-vifter streiker......
Skal legges til at min 3.1 TD har ikke brukt en dråpe vann, på de 20.000 km jeg har kjørt den. Min har nå gått ca 210.000 km . Ekspansjonstanken er alltid på "full cold" når den er kald.  Måtte selvfølgelig etterfylle det jeg sølte når jeg byttet termostaten.
Jeg tror disse motorene er meget følsomme hvis man kjører med for lite kjøleveske.
Hvis man har en lekkasje så nivået synker, da er det fare for varmgang på toppene, kanskje topppakning ryker og da har man det gående..

Legger ved ett bilde

Trur faktisk aldri toppakningan e no problem på 3.1, æ bytta 1 topp på min, å trøkktesta resten. Toppakninga så heilt fin ut, bortsett fra at den såklart uansett ikke kan gjennbrukes.

Bilen e foråsvidt til salgs me fresk å fin motor :)
« Siste redigering: On.,21,Oktober,2009,16,31 av AMan »
Niva '97 1.9TID 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Nissan Patrol Y60 2.8TD '94
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

Utlogget Tomas

• 401 CID
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
« Svar #8 på: Ti.,20,Oktober,2009,23,15 »
WJ er kjent for å bruke vann. merkeverkstedene hadde en tendens til å koble ut nivå bryteren på en del av de for å slippe varslingen om lite kjølevæske. Min har etter det jeg kjenner til aldri gått varm ,men den bruker littegran vann. Oljen bærer ikke noe som helst preg av å ha vann i seg, så hvor vannet tar veien er usikkert. må jo være enten i olja eller eksosen. Men går vannet i eksosen så skulle man vel merket at den ryker noe mer enn normalt, og det gjør ikke min.

Problemet med kjøling er ikke bare spesielt når man kjører langs veien, da får man luft igjennom radiatoren uansett. problemet blir fort når man også står stille i kø.
WJ TD 1999 - Original
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN

Utlogget teerex

• Get a life!!
  • Harstad, Troms
« Svar #9 på: Ti.,20,Oktober,2009,23,55 »
Min bruker ikke vann, men allikevel var nivåføleren koblet fra. Så jeg kobla den til igjen da for lenge siden.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget aslemjoen

• 304 CID
  • **
« Svar #10 på: Ma.,26,Oktober,2009,14,31 »
Min "kalde" WJ fikk seg en aldri så liten forbedring her om dagen da jeg kjørte gjennom en rensevæske som de bruker i prosesanlegg.

Det kan jeg anbefale på det varmeste   :P

ØJ OFFSHORE CIP-RENS heter stoffet.

Det er Øwre-Johnsen as som er forhandler, om en skal kjøpe det.

Adresse Øvre Flatåsvei 16

Postnr./sted N-7079 FLATÅSEN

Telefon 7259 61 00

Faks 7259 61 01

Wrangler JKU, 2013
Grand Cherokee 2,7 CRD 2003 - solgt.
Grand Cherokee Laredo 3,1 2001 - "solgt til Gjendisige"

Utlogget Tomas

• 401 CID
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
« Svar #11 på: Ma.,26,Oktober,2009,22,02 »
Pris? forbruk mengde? fremgangsmåte?

er dette noe som må skylles skikkelig igjennom etterpå?
WJ TD 1999 - Original
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN

Utlogget StatiC

• 258 CID
  • *
« Svar #12 på: Ma.,26,Oktober,2009,23,22 »
Slenger meg med på denne tråden :P

Oppdaget i dag at kjølevæsken på min kjære VM er relativt rustbrun. Her trengs en total utbytting av all kjølevæske tror jeg.

Noen som vet den korrekte prosedyren for å gjennomføre en slik operasjon?

Og hva tror dere om dette produktet: http://rasmussen-engros.no/page/28374/

Jeg er litt i tvil om det er heldig å kjøre motoren med dette produktet i kjølevæsken. Men dersom det ikke gjør noe er jo dette muligens en glimrende måte å virkelig få renset opp i sakene... Er i så fall kanskje best å bare la maskinen gå på tomgang et par minutter slik at stoffet blir sirkulert rundt i hele systemet - må vel kanskje passe på å få driftstemp før man får sirkulert vannet rundt over alt...

Og så lurer jeg på om det er noen som kan skaffe servicemanualen?

Utlogget teerex

• Get a life!!
  • Harstad, Troms
« Svar #13 på: To., 5,November,2009,15,47 »
Min viskosevifte går ved kald motor, 0 grader. Er det rett lurer jeg på ?
Men den stopper kanskje aldri helt. Bare varierer turtall ?
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Tomas

• 401 CID
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
« Svar #14 på: Lø., 7,November,2009,18,11 »
Viskoseviftene vil henge seg på hele tiden, men de går med så lav hastighet at det ikke er noe mengde med luft de flytter. så fort varmen stiger, så strammes viskosen, og viften går med god hastighet.
Sånn var det ihvertfall på TJ'en min. clutchen røyk på vifta, og da gikk fremdeles vifta rundt.
WJ TD 1999 - Original
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN