Skrevet av Emne: During under kjøring  (Lest 2910 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget ugh!

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 38
During under kjøring
« på: Ti., 6,Oktober,2009,23,32 »
Har fått en ekkel during i min 98 2,5TD når jeg kjører i 4 og 5 gir fra 2100 varv og oppover. Det er vanskelig å bestemme hvor lyden kommer fra, men det høres ut som om det er midt under - fra drivverket. Svartens bråk. Noen med gode ideer?
PS: Bilen er hevet 2'' i vår og dekka er også nye og gode.

Utlogget Geir G K

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 498
Re: During under kjøring
« Svar #1 på: On., 7,Oktober,2009,08,17 »
Kan jo være en mulig årsak hvis du ikke har gjort det:     Noen biler får vibrasjoner allerede ved 2" fjærløft mens andre biler takler dette bra. Ved 2" løft kan man enten montere 1" motorløft eller senke transferkassa 1". Dette gjøres for å "flate" ut vinkelen til kryssene på mellomakslingen bakover. Skal man over 2" fjærløft, så bør man tenke på et Slip Yoke Eliminator kit
Geir Grov Kristiansen
Wrangler TJ  modifisert
Medlemnr 783

Utlogget Jeepchxj97

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 171
  • JILT AU!
Re: During under kjøring
« Svar #2 på: On., 7,Oktober,2009,08,54 »
har også samme lyden, montert 3" hevesett, fikk med et gearbox packer kit, men dårlige forklaringer på hvordan det skal på?!
er dette årsaken?:S
Jeep is the king of 4x4:)

Utlogget ugh!

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 38
Re: During under kjøring
« Svar #3 på: On., 7,Oktober,2009,10,03 »
Jahaaja! Jeg har nemlig ikke gjort noen modifikasjoner på drivlinje eller kasser. Det høres logisk ut at det kan oppstå dårlige vibber dersom det blir mye vinkel på kryssene. Men: kan det ikke være tilstrekkelig / eller en like god løsning/ å skifte ut kryssene? Det kan jo være at hevingen i kombinasjon med litt slitasje på kryssene produserer lyden?

Utlogget Madbutcher

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 498
Re: During under kjøring
« Svar #4 på: On., 7,Oktober,2009,15,39 »
TeraFlex Transfer Case Lowering Kit for 84-01 Jeep Cherokee

28,49 usd


da slipper du antagelig unna både vibrasjoner å lyder :)


Edit:

Glemte linken.. hehe ;D

http://www.windrockoffroad.com/catalog/pc/viewPrd.asp?idcategory=0&idproduct=3702


1990
2 door XJ 4.0l
32x11,5 kumho road venture kl71 

I got your Jeep thing...now it hurts when I pee...

http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=23833

Utlogget martin4x4

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 106
Re: During under kjøring
« Svar #5 på: On., 7,Oktober,2009,16,57 »
SYE kit (slip yoke eliminator kit) trenger du ikke før du er over 3-4 tom heving. enten senker du kassa med slikt sett madbutcher viser til eller så kan du endre litt vinkelen på bak-akselen med kiler under bladfjørene. Fåes kjøpt i forskjellige forretninger på nettet.
Drive hard,Drive high

Utlogget ugh!

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 38
Re: During under kjøring
« Svar #6 på: On., 7,Oktober,2009,19,10 »
Takk til Madbutcher for link. Det var en grei løsning. Martin4x4 har et svært logisk poeng med å endre vinkelen på akslingen. Jeg har liggende de minste fjærbladene fra de gamle bakfjærene i ei eske her. Hvis jeg legger disse under akslingen og de nye EMU fjærene vil jo chassiet komme opp halvannen cm til over akslingen- eller noe slikt. Skjønt- det jeg er ute etter er jo kanskje å få fremkanten på diffen bak til å peke noen millimeter lengre oppover.. En annen ting jeg kom på: Jeg gjorde sannsynligvis en tabbe når jeg monterte fjærene i våres: jeg skrua til alt med hard hånd mens bilen hang oppå bukkene. Det skal man visst ikke gjøre sies det på forumet, og det er nok helt riktig: Etterpå fikk jeg både knirk og knak, men det har jeg smurt bort. Det kan jo også tenkes at når jeg da senka bilen ned på bakken - oppstod et spenn som tvinger fremenden på klokka nedover - og setter kryssene i spenn? Jeg må visst ut å legge meg under doningen....og kikke litt.

Utlogget ugh!

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 38
Re: During under kjøring
« Svar #7 på: On., 7,Oktober,2009,19,33 »
Jeg fant denne beskrivelsen og løsningsforslaget på google: http://www.myjeepxj.com/index.php?page=pinion-angle

Utlogget martin4x4

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 106
Re: During under kjøring
« Svar #8 på: On., 7,Oktober,2009,21,09 »
riktig der har du en løsning. Du kan også løse det ved og sette på ett budget boost sett på den. Får det hos bgnor for rundt 15oo tror jeg det var.Det er ett sett med større puter foran og lengre sjakler bak,da vil du med sjakklene også endre vinkel og da bli kvitt problemet. Gjordet det på min gammle xj sammen med et 2.5" hevesett og jeg hadde ingen problem.
Drive hard,Drive high

Utlogget ugh!

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 38
Re: During under kjøring
« Svar #9 på: Ti.,13,Oktober,2009,10,14 »
Der var kilene på plass. Jeg fikk et lokalt maskinverksted til å frese to kiler på 4grader størrelse 4X12cm og et 9 mm hull. Denne gangen stramma jeg ikke til før doningen stod på hjula på bakken. Og riktignok: pinjongen vred seg oppover til det nærmeste krysset var i nesten null. Det fremste krysset mot kassa har samme vinkelen som før, men det var det bakerste krysset som såg ut til å ha mest knekk før kilene kom på. Skal jeg gjøre noe mer med vinklene på kryssene så fikk jeg tilbud på senkesett til transferkassa fra BGnor. Det blir 350.- så det er jo ikke noe stort utlegg, men det begynner å bli trasig å ligge ute under den bilen i minusgrader og is. Testturen i gårkveld var en hyggelig opplevelse - den irriterende og høylytte duringa er borte, men jeg tror jeg også skal sjekke kvaliteten på det fremste krysset mot kassa noe nærmere før jeg sier meg ferdig med denne jobben. Hvordan ser man om krysset er slitt? noen tips? Det skulle vel aldri være noen som vet dimensjonen på dette krysset - på en diesel fra 98?

Utlogget larseko

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 271
Re: During under kjøring
« Svar #10 på: Ti.,13,Oktober,2009,13,13 »
Du har vel ikke målene på kilene den nye senterpinnen du fikk montert?
1995 XJ 2.5 TD
1987 GW

Utlogget ugh!

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 38
Re: During under kjøring
« Svar #11 på: Ti.,13,Oktober,2009,17,37 »
Senterpinnen som stod i OME fjærene rakk fint igjennom kilene også.

Utlogget larseko

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 271
Re: During under kjøring
« Svar #12 på: Ti.,13,Oktober,2009,23,04 »
Og sånn ca mål på kilene? :) Tenkte å høre om en fyr kan fikse slike til meg før jeg setter i gang med å heve min til helgen.
1995 XJ 2.5 TD
1987 GW

Utlogget ugh!

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 38
Re: During under kjøring
« Svar #13 på: On.,14,Oktober,2009,19,39 »
Lengden er 12 cm - men de kunne gjerne vært 10 cm lange. Bredden 6 cm- Stigning 4 grader. hvor tjukke de er i den tjukke enden vil jo avhenge av hvor tjukt det er i den andre der stigningen starter for å si det slik. Mine er bare 2mm på det tynneste - de misforstod litt på verkstedet: jeg skulle gjerne hatt dem 10 - 12 mm tjukke på de tynneste med stigning oppover, da hadde de bygget litt på høyden bak. Mitt råd er at du tegner dem på et ark med mål, så unngår du misforståelser. (eller bestiller ferdige fra BGn til et par hundre)

Utlogget ugh!

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 38
Re: During under kjøring
« Svar #14 på: To.,29,Oktober,2009,21,11 »
Mer bråk!! Da har jeg som nevnt vinkla pinjongen bak oppover ca 3grader- det hjalp på ulydene rundt 2100rpm. Så senka jeg transferkassen med senkesettet - nå durer den intenst - når jeg rygger! Ellers er det ingen endring å spore. Samme lyden som med kun kilene bak. Jeg har kun pådratt meg en skikkelig stygg lyd når "jag backar maskinen." Hva gjør jeg galt?