Skrevet av Emne: HJELP! Trenger råd ang Budget Boost-montering ZJ  (Lest 3757 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget FiGu

• 258 CID
  • *
  • 1993 ZJ 5.2 V8
HJELP! Trenger råd ang Budget Boost-montering ZJ
« på: Sø.,20,September,2009,10,56 »
Hei,

Her sitter jeg med møkkete fingre og tafser på tastaturet i jakt på et godt råd... :-)

Jeg er i ferd med å montere Budget Boost lift fra Terraflex på min ZJ 93 mod.

Jeg er av typen som legger vekk bruksanvisningen og gyver løs på oppgaven, men denne gangen har jeg til overmål lest bruksanvisningen uten å bli noe klokere.

Spørsmålet er rett og slett om jeg ska la de gamle "gummimuffene" over demperen bli stående på bilen når jeg setter på de nye fra Terraflex, eller om jeg skal ta de av?

På den ene siden bak tok jeg den av, satte på den nye fra Terraflex og skrudde greiene sammen igjen. Resultatet var skuffende 20 mm løft.

De Terraflexen synes dessuten å være litt 'romsligere', dvs den henger ikke på 'tappen' av seg selv slik som de gamle muffene gjorde.

Det jeg også har sett, er at dersom begge skal sitte på for å få ønsket løft, må de originale sitte øverst. Dette fordi radiusen på flensen nederst på Terraflex'en er større enn originalen, og det er dermed ikke mulig å få dem til å passe sammen.
Derimot har Terraflexen en traktformet innside på toppen, som gjør det mulig å få flensen fra den gamle til å passe oppå Terraflexen.

Ser at dette ikke er verdens beste forklaring, men spørsmålet er kort og godt; skal de gamle gummimuffene fjernes eller ei???

Alle synspunkter fra 'søndags-formiddag-surfere' mottas med takk ettersom jeg er midt i operasjonen nå... :-)

FiGu
« Siste redigering: Ma.,21,September,2009,20,40 av sten_morten »
Size matters - V8!

Utlogget Madbutcher

• 360 CID
Re: HJELP! Trenger råd ang Budget Boost-montering
« Svar #1 på: Sø.,20,September,2009,19,35 »
når jeg monterte teraflex bb på min xj lot jeg dem være der ;)

tror du trykt kan gjøre det samme :D

1990
2 door XJ 4.0l
32x11,5 kumho road venture kl71 

I got your Jeep thing...now it hurts when I pee...

http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=23833

Utlogget skruknott

• 304 CID
  • **
« Svar #2 på: Sø.,20,September,2009,21,23 »
løftet du får med bb er jo lik høyden på klossen. fjerner du den gamle må denne høyden trekkes fra. det går fint å la den gamle stå på toppen, lovlig er det ikke uansett....

OJ
Safety third

Utlogget FiGu

• 258 CID
  • *
  • 1993 ZJ 5.2 V8
« Svar #3 på: Sø.,20,September,2009,21,47 »
Vel, da er det gjort. Jeg lot klossen bli stående foran, for der er 'pinnen' du trer den innpå veldig lang. Bak synes jeg 'pinnen' ble litt i korteste laget, så der fjernet jeg den gamle klossen. Jeg har igjen den ene siden foran før jeg er ferdig, så jeg venter litt før jeg legger ut et bilde. Men jeg tror ikke det ble så gærn't... :-)
Så får jeg heller spare litt til et TÜV-godkjent kit før neste kontroll... ;-)

Takk for tips!

FIGu
Size matters - V8!

Utlogget Fighter

• JCN - Styre
  • Get a life!!
  • En SUVeren Jeep.
« Svar #4 på: Sø.,20,September,2009,23,20 »
Jeg lot de originale "fjærputene" være på både foran og bak, da de nye vil ligge mer ustabilt uten. Liker som sagt de sorte bedre enn de røde jeg har. De lyser "IKKE LOV" lang vei. ::) Vet ikke om de reagerer på de sorte på en EU kontroll på verksted. Kommer vel an på verkstedet....Den tid den sorg. ::) Det var vel inkl. plastforinger og skruer til å senke bumpstopperne? Legg gjerne ut bilder  :)
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget FiGu

• 258 CID
  • *
  • 1993 ZJ 5.2 V8
« Svar #5 på: Ma.,21,September,2009,08,55 »
Ja, det fulgte med foringer, ikke plast, men metall, for å senke bumpstoperne. sylinderformet foran og rektangulære bak.

MADBUTCHER: Har du bilde av monteringen bak også?

Grunnen til at jeg fjernet den originale gummiforingen bak var som sagt at jeg synes 'pinnen' du trer dem på ble litt kort. En annen ting jeg ikke likte helt, er at alle fire Teraflex-klossene hadde samme innvendige diameter. Foran måtte jeg banke dem på plass og dermed satt dem perfekt, men bak var de romslige og hang ikke en gang oppe av seg selv...

FiGu

Size matters - V8!

Utlogget Madbutcher

• 360 CID
« Svar #6 på: Ma.,21,September,2009,10,27 »

MADBUTCHER: Har du bilde av monteringen bak også?

FiGu

Har ikke spiralfjører bak jeg.. så det hjelper nokk deg lite..bladfjører bak på xj veit du :)

1990
2 door XJ 4.0l

Utlogget Fighter

• JCN - Styre
  • Get a life!!
  • En SUVeren Jeep.
Re: HJELP! Trenger råd ang Budget Boost-montering ZJ
« Svar #7 på: Ti.,22,September,2009,01,41 »
Sitat
bladfjører bak på xj veit du
Veit det i hvertfall nå. ;D
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030

Utlogget Madbutcher

• 360 CID
« Svar #8 på: Ti.,22,September,2009,01,52 »
Sitat
bladfjører bak på xj veit du
Veit det i hvertfall nå. ;D
jada vil tro det :D

FiGu: bilder av ferdig hevet bil?

1990
2 door XJ 4.0l

Utlogget FiGu

• 258 CID
  • *
  • 1993 ZJ 5.2 V8
« Svar #9 på: Ti.,22,September,2009,12,32 »
 >:( :( >:( :( :'(

Veeeeeeeel......
Murphy's lov. Tre av fire hjul gikk greit. Siste foran gav meg problemer. Jeg skrudde løs så mye som mulig for å kunne senke akslingen og få ut fjøra uten klemme den sammen for mye (jepp, dårlig erfaring fra forrige gang jeg tok den av. Knuste en finger...).

Jeg vet dessverre ikke navnet på dingsen, men jeg løsnet også 'stanga' (som går ut til venstre fra underkant av gassdemperen på bildet) for å kunne senke langt nok.
Selvfølgelig forskjøv akslingen seg 10 cm bakover så jeg får den ikke på plass.... :P

I morgen gyver jeg på med større bukker så jeg får løftet fronten og dermed frigjort trykket på akslingen så jeg kan jekke den på plass...

Uansett; her er doningen FØR jeg begynte å heve den... Som dere ser skal det ikke mye til før det subber litt... :P

FiGu
Size matters - V8!

Utlogget Madbutcher

• 360 CID
« Svar #10 på: Ti.,22,September,2009,12,43 »
Skumle dissa frjerene når dem er klemt sammen.. blir jo litt spenn i dem :)

Bilen din ser iallefall flott ut.. å vil bli enda flottere når du får på siste klossen ;D

Lykke til :)

1990
2 door XJ 4.0l

Utlogget Fighter

• JCN - Styre
  • Get a life!!
  • En SUVeren Jeep.
« Svar #11 på: On.,23,September,2009,00,27 »
Her er Terraflex's side med monteringsanvisning av div. kit's, inkl. Budgetbost for ZJ. Alt på engelsk, dessverre. ::) Husk. Det er anbefalt å kontrollere hjulstillingen etterpå...http://www.teraflex.biz/products/wj-grand-cherokee-2-inch-budget-boost.html Ellers kan man Google: ZJ budget boost install. Mange treff. :)
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030

Utlogget FiGu

• 258 CID
  • *
  • 1993 ZJ 5.2 V8
« Svar #12 på: To.,24,September,2009,09,53 »
FERDIG!!  ;D

...men det subber fortsatt litt....  :-[

Bak tar dekket på høyre side såvidt borti eksorøret, så her må jeg bøye og bende litt. Foran subber begge borti den indre plastleppa når jeg svinger. Må kanskje kappe litt? Noen som har et bilde av et eksempel på en pent kappet forskjerm?? :-D

Kanskje jeg tok i litt for mye da jeg kjøpte dekkene?? Burde kanskje ha stoppet på 30" i stedet for 31".....

FiGu
Size matters - V8!

Utlogget Fighter

• JCN - Styre
  • Get a life!!
  • En SUVeren Jeep.
« Svar #13 på: Fr.,25,September,2009,01,33 »
Sitat
Må kanskje kappe litt?
Dette så bra ut. 8) Jeg måtte også kappe litt i innerskjermen. Tok spesielt borti når jeg rygget med sving. Smalt skikkelig.  :o En skarp kniv gjorde susen. :)
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030

Utlogget FiGu

• 258 CID
  • *
  • 1993 ZJ 5.2 V8
« Svar #14 på: Fr.,25,September,2009,17,37 »

Hmmm.... Tok en prøvetur i går og da jeg kom opp i 80 km/t begynte det først å suse fra høyre side foran. Ikke en jevn susing (UUUUUUUUU) , men som om noe var skjeivt (UuUuUuU)  ::)

Da jeg bremset ned, begynte det å skjelve kraftig i rattet... Ved lave hastigheter (opp til 70/80) merker jeg ingenting, men øker jeg, kommer den ujevne susingen tilbake.

Selgeren av dekkene sa de var nylig avbalansert da jeg kjøpte dem......

Kan dette være:

a) ubalanse i dekkene?
b) forstillingen som trenger en justering?
c) none of the above.....

FiGu
Size matters - V8!