Skrevet av Emne: Chip eller powerbox  (Lest 4501 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Stormer

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
Chip eller powerbox
« på: Fr., 4,September,2009,10,31 »
Hei Wurderer å bytte ut ZJ med en WJ fra 04. litt skeptiskt il å gå fra V8 til 2,7 diesel....Det er ivertfall sikkert at her skal det trimmes. Spørsmålet er hva blir jeg mest frornøyd med Å få bilen chip trimmet eller å koble på en Powerbox?

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Chip eller powerbox
« Svar #1 på: Sø.,27,September,2009,03,04 »
Ikke mange svar her.. hehe. Ordinær chip-trim er vel alltid å foretrekke om du spør ekspertisen.
Powerbox ble relativt slaktet i bladet Motor i fjor var det vel..  nei ingenting er som skikkelig chip-trim.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Stormer

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
Re: Chip eller powerbox
« Svar #2 på: Ma., 5,Oktober,2009,09,41 »
Takk for svar, gikk for chip/reprogramering har nå 188 hk og 470nm kjempefornøyd. ;D

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: Chip eller powerbox
« Svar #3 på: Ma., 5,Oktober,2009,23,26 »
Pris, hvor, forbruk før og etter, fortell, fortell. :P
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Stormer

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
Re: Chip eller powerbox
« Svar #4 på: Ti., 6,Oktober,2009,12,00 »
Når det gjelder forbruket ligger det på det samme som før tuningen, men jeg har jo trått på litt mer nå som det er mer å hente så det er ikke helt samenlingnbart.

Det er et firma som heter Ultimo som gjorde dette ring Trond Ødegård
tlf: 9005 0404 (vanlig kontortid). og Hils fra Snorre Hansen så hjelper han deg.
Prisene variere litt ettersom hvilken tunig du velger. jeg ga 4800 eks mva.

Konseptet deres er helt genialt der har et tilbud som de kaller på stedet service hvor de kommer til deg og tuner bilen der og da. Jeg satt på kontoret mens han puttet ekstra pulver i bilen min.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Chip eller powerbox
« Svar #5 på: Ti., 6,Oktober,2009,13,40 »
Jeg satt på kontoret mens han puttet ekstra pulver i bilen min.
Hvis han bare puttet pulver på tanken så spørs det jo hvor lenge effekten varer  :P
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget svempa

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 255
Re: Chip eller powerbox
« Svar #6 på: Ti., 6,Oktober,2009,14,48 »
 Min WJ 2.7 crd fikk jeg omprogrammert på Beckhmans tuning og forbruket ved blanda kjøring gikk ned litt i overkant av 1 dl.
De omprogrammerte også gearkasa slik at den holder gearet litt lengre før den girer ned sånn at man får utnyttet det ekstra momentet motoren får......synes selv det ble myyye bedre.

Det programmet jeg valgte var steg IIII  med mest effekt og høyest moment.....det var også den mest aggressive momentkurven, så det var anbefalt å ta det litt rolig med gassfoten skulle man trekke tung campingvogn eller lignende og det var også muligheter for litt svartrøyk ved pådrag.

De lovet 203 hk og 500 nm og det tror jeg absolutt stemmer
prisen var 8000 så det er jo ikke akkurat billig men men.....
04 Dodge Ram HD QCSB 5.9 HO Cummins
03 Grand Voyager 2.5 crd 7s
90 GMC QCLB 6.2 detroit diesel
12 Yamaha Nytro MTX MCX 300

Japanese cars are like tampons...every pussy have one

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Chip eller powerbox
« Svar #7 på: Ti., 6,Oktober,2009,17,23 »
Har 2,7 også sånn amerikansk kasse som vi med 3,1 har ? Eller er det mercedeskasse kanskje.
Vi med 3,1 sliter jo med denne feilprogrammerte lock-up'en på RE44 som kobler inn først ved 120 km/t.
Så de som programmerer har gode fortjenestemuligheter på det markedet iallefall  :-[

Kan jo si at jeg angrer litt på at jeg ikke spytta i de 50-100.00 ekstra kronene for en 2,7, men da hadde jeg jo ikke fått råd til båt i sommer  ;D
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Stormer

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
Re: Chip eller powerbox
« Svar #8 på: On., 7,Oktober,2009,09,48 »
2,7l har MB kasse ikke amerikansk.



Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Chip eller powerbox
« Svar #9 på: Sø.,14,April,2013,04,36 »
Disse lover mye futt for pengene.. 190 hk og 480 Nm på 3,1TD, kan det stemme tro ?

http://www.smchiptuning.com/2231/jeep-grand-cherokee-3.1-td-140?lang=en

Riktignok står det at evt. andre ting må modifiseres, men det står ikke hva.
Selv 455 Nm på standard tuning-nivået er jo mere enn jeg har sett før (har 425 Nm selv.. ifølge han som tunet min).
« Siste redigering: Sø.,14,April,2013,04,39 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Zigma

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 24
Sv: Re: Chip eller powerbox
« Svar #10 på: Sø.,14,April,2013,09,33 »
Takk for svar, gikk for chip/reprogramering har nå 188 hk og 470nm kjempefornøyd. ;D

Hei min første post her, ikke meningen og være frekk men har du bremset motoren i dynobenk. Det er en stund siden jeg slutet og tro på julenissen ;)

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Chip eller powerbox
« Svar #11 på: Sø.,14,April,2013,10,17 »
Vil anta at de som utvikler/leverer programvaren til de seriøse tunerne har gjort som følger:

Den aktuelle bil/motormodellen blir benkkjørt før chiptuningen.
Softwaren blir så utviklet/mappet inn mot et ønsket/oppnådd mål i forhold til akseptabel effekt- og momentkurve, temperatur, eksos/røyknivå samt evt. andre parametre slik at tuneren kan stå inne for resultatet og ikke blir belemret med klager/havarier osv.
Effektøkningen blir så oppgitt som den nominelle effektøkningen i forhold til bilprodusentens oppgitte tall.
Som vi vet er det et visst slingringsmonn vedr. motoreffekt innenfor normen, så en hvilken som helst motor kan evt. yte noen prosent mere eller mindre enn angitt både før og etter tuning.

Julenissen trenger man nok ikke tro på, da som kjent "alle " turbomotorer har et visst potensiale for effektøkning ved "chiptuning" så lenge man holder seg innenfor visse grenser vedr. driftssikkerhet.
Det går vel noen hundre tusen chiptunede/omprogrammerte biler bare i Norge så dette er ingen svart magi akkurat, siden det begynte å bli vanlig på slutten av 90-tallet.
Personbilmotorer er godt egnet for dette, da de oftest går med lett belastning i forhold til max. motoreffekt og dermed sjelden blir "utsatt" for den potensiellt mere slitasjeøkende effektøkningen. Om en motor varer 200.000 km eller 300.000 km er lengre er vel forsåvidt da opptil eier, bruksmønster og vedlikehold.
Men automatkasser er kanskje mere utsatt enn motoren, i de tilfeller der kassen er marginalt dimensjonert, evt. hentet over fra bensinmodeller til mere momentsterke dieselmotorer.
« Siste redigering: Sø.,14,April,2013,10,28 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Trygvea

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 116
Sv: Chip eller powerbox
« Svar #12 på: Sø.,21,April,2013,21,36 »
vil bare komplettere teerex's komentar....
hk og den slags skal stemme, forutsatt at andre komponenter som turbo, dieselpumpe, injektorer osv fungerer som de skal/optimalt....
Fikk tunet opp min 06 mb actros 540hk euro3 motor (lastebil) hos bertel osteen lørenskog, bilen hadde 460 hk og alt for lite moment, etter at alle parametere var satt til det høyeste de som merkeverksted gjjør , så var effekten 498 hkpluss en del moment.
Neste trinn nå blir å bytte injektorene som har vert et problem på disse motorene...
Da skal bilen yte rett over ca 600hk... ;D
Men denne bilen ble også testet i dynobenk, for å få bekrefte min mistanke om at enkelte hester var gått videre til de evige jaktmarker :P
Naturen er finest gjennom frontruta

Chryslercrap

  • Gjest
Sv: Chip eller powerbox
« Svar #13 på: Sø.,21,April,2013,21,40 »
Hehe, har nettopp hatt en Actros hos Fyksen selv, den manglet 50hk og 200nm, det er nok ganske vanlig med disse.

Utlogget Trygvea

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 116
Sv: Chip eller powerbox
« Svar #14 på: Ma.,22,April,2013,16,39 »
jepp, bare synd eg ikke gjorde noe med den innen bilen ble 3 år siden mb opererer med 3 år garanti på alt innen motor og drivverk...
nå kommer det på rundt 30-35 lapper å skifte dem... >:(
men det har vert MYE trøbbel med euro3 motorene her...
Naturen er finest gjennom frontruta