Skrevet av Emne: Chip eller powerbox  (Lest 4488 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Bjørn jeep2

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 76
Sv: Chip eller powerbox
« Svar #15 på: Lø., 2,Desember,2017,00,52 »
Gammel tråd ser eg men tenkte blåse litt liv i den igjen😊 flere som har chipet 2.7? Tok eit raskt søk og ser dei reklamerer med 216hk og 520nm.noen som har testet?

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Chip eller powerbox
« Svar #16 på: Lø., 2,Desember,2017,01,15 »
Tror du må ta de tallene med en klype salt. Ser at biltuning.no opererer med slike tall.
De leverer en tuningboks, istedenfor OBD tuning. Men om den fungerer på tilsvarende måte vet jeg ikke på sparket.

Enda høyere tall og lavere priser her

http://www.bestchip.no/biler/jeep/jeep-grand-cherokee-2-7-crd-163hk

Generelt er jo såkalte powerbokser ikke å anbefale i forhold til ekte chiptuning eller OBD-tuning.
Se hva Flissundet, Norsk Motorkompani og andre seriøse med ekte omprogrammering sier:

Flissundet sier 190 hk og 445 Nm

http://www.flissundet.no/public.aspx?pageid=75922&g0=21714&g1=21999&pg=22002&p=42708
« Siste redigering: Lø., 2,Desember,2017,01,20 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Bjørn jeep2

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 76
Sv: Chip eller powerbox
« Svar #17 på: Lø., 2,Desember,2017,13,08 »
Var nok det eg fryktet 😂 men kunne gjerne tenkt meg opp på 218 hk eg😊 noen som har  trimmet disse mye da?

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Chip eller powerbox
« Svar #18 på: Lø., 2,Desember,2017,14,26 »
Husk at automatkassen også skal tåle momentet. Hvilken årsmodell har du?

Husker jeg forsket en del på hvilken olje girkassen til 2,7 CRD skulle ha, og da dukket det jo opp flere svar.
Bl.a. at 2,7 CRD skulle ha blitt levert med en svakere girkasse på de første årgangene, og en sterkere kasse i 2004 (samme kasse som WK og XK V6 3,0 CRD).

W5J400 skulle ifølge enkelte tåle 400 Nm mens W5A580 tåler 580 Nm.

Så er det jo naturligvis noen som stiller spørsmålstegn for hvordan Jeep kunne montere en 400 Nm kasse på en motor med 400 Nm, slik at det blir helt på grensa.
En med 2002-modell mener han har W5A580. Så hvem vet, kanskje alle har det:

http://www.4x4community.co.za/forum/showthread.php/34982-2002-Jeep-Grand-Cherokee-CRD-Owners

Så er det jo mulig at 400 ikke står for 400 Nm men for 4x4, og at J i W5J400 står for Jeep osv. ifølge beskrivelsen i servicemanualen:

http://www.ausjeepoffroad.com/forum/showthread.php?t=87330

Her er noe jeg skrev i en av trådene under for noen år siden:

"Hvis du bestiller en "build sheet" fra Chrysler til din bil og finner ut at den har DGJ kode for girkasse så har den W5A580 og skal ha ATF+4 olje. Tror jeg....
Og hvis du har DGU kode så har du kanskje en W5J400 kasse og skal ikke ha ATF+4 olje."

For å gjøre det enda mere komplisert vedr. olje så var det forskjellige oljetyper avhengig av om den W5J400 var montert bak en dieselmotor eller bensinmotor (men gjelder jo ikke WJ da).

I tillegg dukket betegnelsene 5G-Tronic, NAG1 og 722.6 opp vedr. MB.girkassen i WJ 2,7 CRD.
NAG1 er MB-kasse produsert av Chrysler i USA og er derfor neppe å finne i WJ som jo ikke ble levert med dieselmotor i USA.

Denne hjelper litt https://www.yourcovers.com/transmission_nag1.php

Emnet er jo diskutert i tråden under her, og det refereres til en TSB fra 2007 som bl.a. sier at WG (altså WJ produsert i Østterrike) med dieselmotor og W5J400 girkasse IKKE skal bruke ATF+4 olje. For sikkerhets skyld står det kode DGJ for W5J400 i TSB'en som da er omvendt av hva som står alle andre steder.

http://www.4x4community.co.za/forum/showthread.php/36197-2-7-CRD-ATF-Fluid-Confusion

Kanskje du blir mere klok av de trådene her ang. girkassemodell:

http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,13748.0.html

http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,13445.msg73506.html#msg73506
« Siste redigering: Lø., 2,Desember,2017,14,44 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Bjørn jeep2

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 76
Sv: Chip eller powerbox
« Svar #19 på: Lø., 2,Desember,2017,19,57 »
Dette er litt i dypeste laget for meg! Så mye har eg ikke satt meg inn i dette, men kunne tenkt meg ein wj racerbil😁

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Chip eller powerbox
« Svar #20 på: Ma.,11,Desember,2017,05,23 »
Interessante betraktninger ang. 722.6 girkassen

https://www.youtube.com/watch?v=9SwtN49SOag
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Bjørn jeep2

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 76
Sv: Chip eller powerbox
« Svar #21 på: Ti.,26,Desember,2017,19,23 »
Stenger og egr ved chip på 2.7?