Skrevet av Emne: Grand Cherokee med 3,1 TD  (Lest 4048 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Jeepsan

• 258 CID
  • *
  • 360
Grand Cherokee med 3,1 TD
« på: Ma.,15,Januar,2007,16,21 »
Vurderer bilbytte og lurer på om det er noen som har erfaring med 3,1TD motoren som ble levert i Grand Cherokee fra ca. 2000 mod?
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
Jeep CJ7 1984
Willys 1953

Utlogget Jeepsan

• 258 CID
  • *
  • 360
Sv: Grand Cherokee med 3,1 TD
« Svar #1 på: On.,17,Januar,2007,13,03 »
Du verden - ingen som har noe godt å si om disse bilene ???.  Har en særdeles negativ uttalelse å bygge på så da får jeg nok heller se på Toyota........  :(
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
Jeep CJ7 1984
Willys 1953

Utlogget Thorvald

• 258 CID
  • *
« Svar #2 på: On.,17,Januar,2007,23,53 »
Hei
Jeg kjører en 99 modell med 3.1 TD, denne har jeg hatt i 1,5 år. Motoren har gått perfekt hele tiden, men det er et par saker du kan være oppmerksom på:
- I min bil erfarer jeg en del vibrasjon ved køkjøring (når vi står stille), dette har jeg ikke funnet en god forklaring på, men lever med det.
- Støynivået er høyere enn jeg ventet (men har ingen god preferanse da jeg tidligere kjørte en Cheroke med bensin).
- Drivstoff forbuket er i snitt på 1,2 l/mil, men jeg har kjørt rundt med en termostat som har gitt for kald motor, mulig dette blir bedre etter hvert.
- Jeg kjører en del med henger og/eller har ofte last og det er for mitt bruk masse krefter selv med tung henger (har ikke tunet denne).
- Tidligere eier klarte aldri å bli vant til diesellyden og "måtte" ha en V8.  Det kan jeg godt forstå, men jeg trives med 1800 rpm i 90 km/t og rolig buldring under panseret.   

Utlogget Jeep

• 401 CID
« Svar #3 på: Ti.,30,Januar,2007,07,16 »
Du verden - ingen som har noe godt å si om disse bilene ???.  Har en særdeles negativ uttalelse å bygge på så da får jeg nok heller se på Toyota........  :(
Det er vel drøyt å basere et bilkjøp på en uttalelse uansett om den er negativ eller posistiv. ::)
Tor Kløvstad
2001 WJ V8, Original
1994 YJ, Modifisert
Lokalkontakt Hedmark

Utlogget supersvein

• 258 CID
  • *
  • www.sveinstiansen.com
    • Stiansen Offroad Team
« Svar #4 på: To., 1,Februar,2007,10,22 »
Jeg har en -01 Grand Cherokee 3,1tdi og er veldig fornøyd.
Min far har lånt bilen et par turer, og skal nå selge sin Rav4 for å kjøpe samme bil som meg  ;)

Erfaringene med min bil er ganske likt med hva Thorvald beskriver.
...Skulle du heller velge Toyota, så kan du jo ta kontakt dersom du skulle være interessert i en -00 Rav4 varevogn.
Svein Stiansen
www.sveinstiansen.com
-57 CJ5 m/volvo 230, på 33" - stemplet seff :-)
-01 Grand Cherokee Ltd 3,1Tdi

Utlogget A

• 258 CID
  • *
« Svar #5 på: Sø.,11,Februar,2007,15,07 »
Hei! Kjører selv 01 Limited med 3.1 TD. Kjøpte bilen i fjor høst. Jeg er svært fornøyd med kjøpet, men må allikevel si med enig i mange av Thorvalds erfaringer.
-   Noe mer vibrasjon enn hva jeg er vant med fra bensin, men faller til ro med at det tross alt er snakk om en dieselmotor.
-   Støynivået er noe høyere enn også jeg forventet. Mye høyere enn f. ex CRV bensin. Ser du på en Jeep er vel neppe Honda noe alternativ, det var det i hverttfall ikke for meg, men det er en (noe mindre) suv jeg har kjørt en del. Sammenligner du derimot med en 98 Pajero er det et hav av forskjell på komfortsiden. Her har Jeepen mye bedre førermiljø og komfort. Dette ville kanskje vært riktigere og sammenlignet med en 00 pajero, men en slik har jeg dessverre ikke fått prøvd.
Ved langkjøring er dette ikke noe problem i mine øyne, spesielt ikke med tanke på at limitedversjonen er utstyrt med et potent lydanlegg fra Infinity
-   Forbruket kjenner jeg meg også igjen i. Noe mer på svært korte turer, men også noe mindre på langkjøring. Vær klar over at denne bilen akselererer svært godt fra stillestående, og lar du deg friste til å gi mye gass, så vil forbruket også gå betraktelig opp. Bilen står også utrolig godt på (med piggfrie), så det frister jo litt å gi litt gass nå på vinteren også da  ;)
-   Krefter er det mer enn nok av, ja. Tallene gir noe beskjedne 140 HK, men med 380 Nm er ikke dette noe jeg tror du kommer til å merke.
-   Jeg må også si at V8 er det som tiltalte og titaler meg mest. Jeg turte aldri å teste bilen med denne motoren, men har kjørt tilsvarende Range Rover. Forbruket ble avgjørende for meg selv om bilen blir betydelig dyrere i innkjøp. Har da blitt vant til det. For øvrig min første diesel.
-   Prøve meg på en konklusjon kanskje; Merk at det gjelder Limited og ikke Laredo. Motor og det der er vel det samme, men limited har mer utstyr. Å kunne cruise av gårde uansett føre, sittende høyt i dype oppvarmede skinnstoler med topp komfort, automatgir, bra med plass og god lyd – Det er noe jeg kan bli vant med og veien tilbake til en vanlig bil, eller en bil med lite utstyr blir nok aldri noe alternativ for meg igjen. Og så ser den forbaska kul ut også da! Mye synsing der, ønsker du tekniske specs, kan jeg godt komme tilbake til det også.

Utlogget teerex

• Get a life!!
  • Harstad, Troms
« Svar #6 på: Ti., 1,April,2014,03,04 »
Ja nå er det gått 7 år til så da er det jo samlet mye erfaringer om 3,1 rundt om på forumet  :)
En rask konklusjon er vel at bilene går og går.. med ymse "småplukk" innimellom.
Stadig flere dukker opp på finn.no med km. stand rundt 300.000 og oppover. Og prisene er på et bunn-nivå.

Min konklusjon etter noe mere beskjeden km-kjørelengde er at det er Laredo som er tingen.
Noe mindre sjanse for trøbbel med AC/ventilasjonsanlegget (blend doors og elektronikken).
Komfortable stoffseter uten oppvarming som kan feile. Seter som hverken blir kalde eller varme og klamme uansett årstid.
Ellers samme komfortutstyr som Limited.
Chiptuning og "mystery switch" lock-up fix gjør langturen til en drøm. Selv for dem som evt. drar tungt.

ZJ/WJ modellforumet er forøvrig jeepforumets desidert mest brukte med nesten 13.000 innlegg og over 1.500 tråder.
Mulig at 3,1 står for en stor del av hva innleggene handler om.
« Siste redigering: Ti., 1,April,2014,03,16 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget fiskern

• 360 CID
« Svar #7 på: Ti., 1,April,2014,09,13 »
har du råd til å kjøpe en 2,7 liter så får du Mercedes motor,mere hester mindre vibrasjoner .finnes fra2002 til og med 2004 modell

Utlogget Knunor

• Get a life!!
  • Gvarv, Telemark
« Svar #8 på: Lø., 5,April,2014,11,23 »
Jeg er også veldig fornøyd med 3.1 TD diesel maskina! Har aldri verken sittet i eller kjørt en bil jeg har likt mer enn denne :) Den er så god!  8)
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget valdres

• 304 CID
  • **
« Svar #9 på: Lø., 5,April,2014,19,09 »
Hva skal du med Toyota?kjedelig som bare det og 3ganger prisen.
Don`t park your japanes car behind me!!park it in tokyo

Utlogget teerex

• Get a life!!
  • Harstad, Troms
« Svar #10 på: Lø., 5,April,2014,19,58 »
tror nok han har bestemt seg nå, det er jo 7 år siden  :P
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.