Skrevet av Emne: FAQ kjøpsråd for ZJ  (Lest 14787 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget hammond

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 353
  • Are you late? Try a V8...
    • My 5.9 Jeep ZJ Page!
FAQ kjøpsråd for ZJ
« på: On.,17,Juni,2009,15,42 »
Siden det er mange av oss som fortsatt kjører rundt i de gamle ZJ traverne, så ønsker vi her en "sticky" med tips og råd til de som ønsker og kjøpe seg en ZJ eller vedlikeholde sine ZJ'er

er noe av dette ukorrekt, så si ifra så vil jeg endre dette som jeg har skrevet i allefall...

Jeep ZJ var under introduksjonen i 1993 basert på forholdsvis gammelt og sikkert drivverk som var pynta på og lagt på et nytt karosseri med nye utstyrspakker enn det som var vanlig hos Cherokee.

Motor kom i 1967, girkasse er basert på den gamle 727 serien, akslene Dana 30 og 35 var også gammel teknologi. når biler er nye er dette ikke så flott, men når det begynner og røyne på med kilometer og mange av bilene passerer 2 og 300000 km, da er det flott med gammel utprøvd teknologi som både virker og man får vedlikeholdsdeler til etterhvert.

Jeep ZJ er ganske holdbare biler, og selv om WJ er en nyere og bedre bil på mange måter, så ser det ut til at den gamle ZJ ikke står noe tilbake når det gjelder holdbarhet.
Her er noen av de tingene jeg har oppfattet fra andre/erfart selv som har gitt seg på Jeep ZJ:

Listen er kategorisert i "Alvorlige feil", og "Standad feil".
Reparasjonsgrad er kategorisert i "Vanskelig", "Medium" og "Lett" for og gi en indikasjon på hvor vanskelig det kan være og fikse feilen.

Alvorlige Feil:
* Viskosekobling;Vanskelig: Dette er den enheten som justerer trekk på forhjulene kontra bakhjulene. kort sagt 4 hjulstrekken. Denne vil før eller siden gi seg pga naturlig friksjon, men ved og holde lufttrykket likt i alle hjulene kan man få denne til og gå en god stund. Måten man ser at denne er gåen på er at bilen "lugger" når man svinger. En anbefalt test ved kjøp er og kjøre "8-tall" flere ganger. hvis bilen lugger en del så er dette klar for skift. MERK: Viskosekoblingen slites gradvis ut, så noen kan være litt slitt mens andre er veldig slitt. Anbefales byttes ved for mye slitasje, ellers går det ut over drivledd.
* Bremseskiver;Medium: Disse var et problem helt siden bilene var nye. løses ved og kjøpe nye, bedre ettermarkedskiver. Utvalget er her stort. Grunnet at Jeep ZJ har lov og trekke 3500 kg henger, anbefales nye moderne skiver med slisser og spor, som i sin tur gir mer kjøling i en tung situasjon.
* Styresnekke; Samtlige av disse bilene ser ut til og ha slakk i snekka. Dette kan justeres på en liten skru på toppen av snekka. MERK: er snekka sliten, altså har slakke i utgående aksling eller liknende, så kan ikke slarken justeres vekk.
* Innsugsmanifoldpakning; Vanskelig: (dette oppdages ved unaturlig høyt oljeforbruk, og tenningsbank. bør overlates til erfarne skruere)
* tomgangsmotor;Lett: Kjøp ny. rimelig og enkel og bytte.)

Ufarlige Feil:
* "Coolant sensor error" VIC display; Vanskelig: Dette er en klassisk feil, som kan være vanskelig og finne ut av om Coolant sensoren faktisk er gåen eller om det har oppstått en feil på VIC Display. Her er det et punkt som gjentar seg og må loddes sammen igjen på baksiden av VIC display.
* Air condition;Vanskelig: Alle Air Condition anlegg "lekker" sakte men sikkert. derfor anbefales påfyll av R134 AC Gass.
* Eletrisk antenne;Medium: Ikke uvanlig på noen biler med tanke på hvilket miljø disse står i til enhver tid. Kjøp ny og bytt.
* katalysator; Medium: Denne vil gi seg på alle biler før eller siden. byttes. Kan sitte fast.
* Dempere bagasjeromsluke; Lett: Feil oppdages ved at bakluken ikke holder seg oppe.
* sensor spylerveske; Lett: Kjøpes ny og byttes.
* tomgangsmotor;Lett: Kjøp ny. rimelig og enkel og bytte.)
* "Coolant sensor error" VIC display; Vanskelig: Dette er en klassisk feil, som kan være vanskelig og finne ut av om Coolant sensoren faktisk er gåen eller om det har oppstått en feil på VIC Display. Her er det et punkt som gjentar seg og må loddes sammen igjen på baksiden av VIC display.
« Siste redigering: On.,18,November,2009,18,15 av hammond »
Are you too late? Try a V8...

Utlogget Per Ulv

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 1
Re: FAQ kjøpsråd for ZJ
« Svar #1 på: Ti.,16,November,2010,11,17 »
* "Coolant sensor error" VIC display; Vanskelig: Dette er en klassisk feil, som kan være vanskelig og finne ut av om Coolant sensoren faktisk er gåen eller om det har oppstått en feil på VIC Display. Her er det et punkt som gjentar seg og må loddes sammen igjen på baksiden av VIC display.

Har du tegning på dette,hvilke punkter er det som skal loddes sammen.

Utlogget WG04OV

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 47
Re: FAQ kjøpsråd for ZJ
« Svar #2 på: Sø.,16,Januar,2011,19,47 »
Tull nå ikke,,,  Det er ikke vanskelig. plukk ned dekslene , ta ut vic, demonter vic og du ser med engang sprekkene i loddingene til stiftene for kontakten. Som regel de to yttre.

Utlogget Truls Clausen Waage

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 69
Re: FAQ kjøpsråd for ZJ
« Svar #3 på: Ti.,10,Januar,2012,17,30 »
Kan også legge til at man bør sjekke for fuktige/bløte tepper foran, to av de jeg har sett har hatt symptomet. Har funnet ut at det enten er air condition som lekker ut fra kondensoppsamleren, eller at pakningene rett og slett ikke er tette. Kan lede til kraftig rust om det ikke ses til. Hvis det har pågått lenge kan det også luktes (lukter mugg og sopp).

Guide til å fikse:
http://www.aircondition.com/tech/questions/4/  :)
1998 Grand Cherokee | 4.0 | Selec-Trac | Infinity Audio

Utlogget Bjorn

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 29
Sv: FAQ kjøpsråd for ZJ
« Svar #4 på: Ma., 9,Mars,2020,22,59 »
Takker for mange tips.
Hva er "tomgangsmotor" - hva heter den på amerikansk ?
 - nøyaktig hvor er den og hva gjør den ?
Hilsen Bjørn :)
JCN medlem nr. 97
Jeep CJ-7 1983. Den er rød ja.