Skrevet av Emne: Kristian's TJ  (Lest 10947 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Kristian_T

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 77
    • MBBA
Kristian's TJ
« på: Lø.,28,Mars,2009,21,27 »
Ok, da er det kanskje på tide at jeg også oppretter en garasje her inne.
Utgangspunktet er en 1997 Jeep TJ. Fra tidligere har jeg montert på 2” hevesett som er godkjent og innskrevet i vognkortet + 31” dekk.


Senere har jeg skiftet bakaksel fra Dana 35 til ford 8.8. I samme prosess, ble dreving i akslinger endret fra 3.73:1 til 4.56:1 samt ARB air lockers installert både foran og bak. Bakakslingen som le satt inn var fra en Explorer 1997, så dermed fikk jeg i samme prossess konvertert fra trommelbremser til skivebremser bak.


Jobben med å skifte bakaksel, dreving og innstallere ARB er såpass seriøs at den overlot jeg til Bækken Offroadservice.


Bremsene foran ble også oppgradert med et kit fra Vanco. Dette kitet gir større skiver, større kaliptere og nye spindler med braketter som stiver av opphenget til kalipterne. Bremsene ble merkbart bedre etter at dette kitet ble montert på.

Kristian Tande
'97 TJ
Medlem nr. 868
www.terrengbil.com

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Kristian's TJ
« Svar #1 på: Lø.,28,Mars,2009,21,37 »
Flott, Kristian.

Når alle planene en gang er satt ut i live blir dette en av bilene..
Vi må vel starte å bygge om 4.0 til stroker,snart?
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Kristian_T

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 77
    • MBBA
Sv: Kristian's TJ
« Svar #2 på: Lø.,28,Mars,2009,21,38 »
Den neste oppgaven er å skifte styresnekke. Frode tok seg en tur fram i garasja for å lempe av noen deler og startet likeså godt med å demontere gamle snekka for meg!  Han tok den med på jobb for å presse av pitman armen. Kjekt med sånne kompiser!
Så begynte jobben med å montere inn nye styresnekka. Dette er visstnok en jobb for 2, men jeg klarte det på sett og vis alene. Sleit litt med å få ene rørnippelene til å entre skikkelig, men det viste seg at jeg bare var litt for feig…


Gamle radiatoren skulle også ut. Som bildet viser, er den moden for utskifting…


Ja. Den er så ille som den ser ut til.
Gamle stabilisatorstag med JKs quick disconnects skal også ut til fordel for Teraflex system.
Merk: Man trenger locktite på en del av skruforbindelsene på dette settet. I tillegg tror jeg nok man med fordel kan bytte ut bolter og muttere med  tilsvarende i rustfri utførelse.


Først måtte selvfølgelig gamle stabstagsystem demonteres. Støtfanger må også fjernes for å komme til.


2 nylonforinger må settes inn i hver sin ende av røret fremst på ramma. Husk: Kun den ene foringen må settes in først, så må akslingen tres inn fra andre enden før man setter inn andre foringen.


Arnfinn i det han prøver å tre inn akslingen og rett før det går opp for oss at ene nylonforingen må monteres etterpå:


Stabstagsystem ferdig montert. Mangler bare litt justeringer:



Neste på programmet er innmontering av ny radiator.
Kristian Tande
'97 TJ
Medlem nr. 868
www.terrengbil.com

Utlogget Kristian_T

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 77
    • MBBA
Sv: Kristian's TJ
« Svar #3 på: Lø.,28,Mars,2009,21,40 »
Flott, Kristian.

Når alle planene en gang er satt ut i live blir dette en av bilene..
Vi må vel starte å bygge om 4.0 til stroker,snart?

Jepp. Klør litt i fingra ang. motoren... Må pønske ut en lur plass til lufttanken til kompressoren også.
Kristian Tande
'97 TJ
Medlem nr. 868
www.terrengbil.com

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Kristian's TJ
« Svar #4 på: Sø.,29,Mars,2009,11,24 »
Blir spennende å prøve bilen med det nye stabstag settet. Stein skryter veldig av det.
Spørs om du skulle satt på BL i samme slengen så de nye hjula passer på bilen.
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Kristian's TJ
« Svar #5 på: Sø.,29,Mars,2009,11,38 »
Du har vel testet bilen nå? Men ja, jeg er veldig glad i den swaybaren. Beste oppgraderingen jeg har gjort for både offroad bruk og onroad! Med unntak av V8`eren nå da ;-)

Et annet godt tips ( som kommer litt sent nå skjønner jeg...) er å få swaybar kittet lakkert med skikkelig lakk. Mitt sett har nå gjennomført krokan farge.... Et annet godt tips er å borre et bittelite hull i de hvite foringene slik at du kan får litt smøring inn. Den har en tendens å knirke litt til tider!!

Ble det bedre styring med bytte av styresnekka? Eller byttet du pga av slitasje bare?
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Kristian_T

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 77
    • MBBA
Sv: Kristian's TJ
« Svar #6 på: Sø.,29,Mars,2009,11,51 »
Har ikke fått testa ennå. Gjenstår fremdeles å få inn radiatoren. Tror jeg venter med å kjøre til den er på plass...  :P
Styresnekka ble skifta fordi den gamle sleit noe seriøst med å holde på innholdet. Den nye snekka er også en oppgradering i forhold til den gamle, så den skal tåle bedre større dekk.
Takk for tipsa angående stabstagene! Er ennå ikke for sent å gjøre noe med det for min del, men det spørs om iveren etter å teste tar overhånd.
Frode, BL-settet ligger baki Jeepen. Skal jo være hjemme i påsken, så har masse tid da. Neste helg derimot, skal jeg vekk.
Kristian Tande
'97 TJ
Medlem nr. 868
www.terrengbil.com

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Kristian's TJ
« Svar #7 på: Sø.,29,Mars,2009,16,48 »
Skal purre på BT ang søknaden din om akselskifte.. Hadde vert kult å få godkjent hjula i løpet av våren.
Radiatoren er vel fort gjort å sette inn.
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget Egil

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 57
Sv: Kristian's TJ
« Svar #8 på: On., 1,April,2009,21,11 »
Sjå karane kor dei ste på  ;D

Vil det sei att du trenge garasja i påska også?

99 TJ 2.5 Sport

Utlogget Kristian_T

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 77
    • MBBA
Sv: Kristian's TJ
« Svar #9 på: To., 2,April,2009,22,10 »
Sjå karane kor dei ste på  ;D

Vil det sei att du trenge garasja i påska også?


Planen er å få den klar til å rulle mandag kveld, men har masse annet snadder jeg skulle ha montert på også...  :P
Når er det du dukker opp?
Kristian Tande
'97 TJ
Medlem nr. 868
www.terrengbil.com

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Kristian's TJ
« Svar #10 på: To., 2,April,2009,22,43 »
Isåfall så ruller den vel nedover til Gol om 14 dager da kanskje....?

Vil sterkt anbefale deg å lage de to små hullene i de hvite foringene på Sway Baren. Slik at du kan smøre de senere!!
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Kristian_T

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 77
    • MBBA
Sv: Kristian's TJ
« Svar #11 på: To., 2,April,2009,23,47 »
Isåfall så ruller den vel nedover til Gol om 14 dager da kanskje....?

Vil sterkt anbefale deg å lage de to små hullene i de hvite foringene på Sway Baren. Slik at du kan smøre de senere!!
Hull skal jeg nok få til!  :) Gol er mer usikkert. Er ute og reiser i jobbsammenheng rundt de tider, men der kan ting ennå endre seg.
Kristian Tande
'97 TJ
Medlem nr. 868
www.terrengbil.com

Utlogget Kristian_T

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 77
    • MBBA
Sv: Kristian's TJ
« Svar #12 på: Ti., 7,April,2009,09,28 »
Har nå fått skrudd på radiatoren og fylt på kjølevæske. Har også fått på olje på servoen. Starta opp TJ'n og ratta mot høyre og etterfylte olje på servoen. Deretter fullt ratttutslag mot venstre og etterfylte servoolje igjen. Ratta et par ganger til fullt høyre - fullt venstre for å få ut all lufta fra servosystemet.
Tok en prøvetur og var så opphengt i hvor fin og fastTJ'n nå var i styringa at jeg nesten ikke la merke til hvor bra det nye stab-staget fungerte...
Har foreløpig ikke sett noen tegn til lekkasje noe sted, så dette lover bra.
Kristian Tande
'97 TJ
Medlem nr. 868
www.terrengbil.com

Utlogget Kristian_T

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 77
    • MBBA
Sv: Kristian's TJ
« Svar #13 på: Sø.,12,April,2009,22,20 »
Har nå begynt (for-) arbeidet med å montere inn 2" BL. Knota litt med å komme til mekanismen til fordelingskassa, men fikk demontert den etter hvert.

Gjenstår å få løs innerskjerm bak før selve løftinga kan ta til. Er nok ikke et must å ta av innerskjermen, men regner med at montering av BL bak blir en del enklere når disse er vekk.
Kristian Tande
'97 TJ
Medlem nr. 868
www.terrengbil.com

renegade

  • Gjest
Sv: Kristian's TJ
« Svar #14 på: Ma.,13,April,2009,01,46 »
Gjenstår å få løs innerskjerm bak før selve løftinga kan ta til. Er nok ikke et must å ta av innerskjermen, men regner med at montering av BL bak blir en del enklere når disse er vekk.

Hvis du ikke har tittet inn i kanalene der bodyklossene er, vær forberedt på at det kan være "litt" rust på boltene...
Fikk et tips om å bruke automatolje som rustløser, den skal vistnok ha de beste penetrerende egenskapene av alle oljer.

Jeg har borret hull rett over alle boltene og kommer til å sprute løs med automatolje i en god del dager før jeg går løs på boltene...