Åge, jeg skjønner godt det du skriver. Poenget mitt er at forum ikke kan sidestilles med klubbdrift. Internetforum er noe som ligger der tilgjengelig for alle som kan søke på internet. Og da er det jo fint at folk registrerer seg på forumene som er der ute, tenk så kjedelig det ville vært med forum uten noen medlemmer.
Jeg trodde det var det som var oppgaven til et forum, det skulle være et sted hvor folk med samme interesser kunne "møtes". Derfor er jeg medlem av diverse mc-forum fordi jeg kjører diverse motorsykler, fiskeforum fordi jeg synes det er koselig å sitte ved ei elv og dyppe kroken med mark på ned i vannet, hi-fi forum fordi jeg samler på eldre hi-fi utstyr og ikke minst er jeg medlem i forskjellige kjøretøyforum fordi jeg alltid har vært interessert i mekanikken og konstruksjonene. Har kjøretøy fra 1934 og opp til den ene "nye" motorsykkelen min (som er fra 1989). Bruksbilen er fra 1975. (Fordi det er miljøvern å ta vare på kjøretøy.)
Klubbdrift er noe helt annet. En klubb har medlemmer, og disse melder seg inn i klubben for at de ønsker det. Tilgang av medlemmer er større når det er spesielle saker som er oppe, for vår hobby f.eks stenging av Wolfroad eller ny lov om ferdsel i utmark. Folk som melder seg inn i en klubb gjør dette fordi de ønsker å være med i denne klubben, fordi de ønsker å støtte klubben (saken) eller for at de samtidig har nytte av klubben. Og heldigvis har vi noen ildsjeler som holder ut år etter år, disse menneskene som genuint har stor interesse av akkurat denne klubben/dette bilmerket/osv.
Forum derimot drives av en eller flere entusiaster. Forum kan godt drives av ett styre i en klubb, og forum kan også godt kun være forbeholdt medlemmer. Men da er det et lukket forum. Lukkede fora skaper ikke rekruttering.
Forum kan ikke erstatte vanlig klubbdrift. Klubbdriften er det viktigste, der har man medlemmene i ryggen når det skal behandles saker eller tas opp saker med myndighetene. Klubben er hjertet. Klubben har medlemsregisteret, arrangerer årsmøte, arrangerer treff. Forumet kan bare være et verktøy i klubbdriften, registrerte medlemmer på ett forum er langt fra det samme som registrerte medlememr i en klubb.
Men klubber er avhengig av økonomi, så hvis man opplever å ha få medlemmer i klubben og det samtidig dukker opp mange flere på arrangementer så er mitt forslag at da må selve arrangementene koste litt mere. Da kan klubben som arrangerer ta inn penger til klubbdrift på denne måten.
Tilbake til LR-forum, der finnes det mange medlemmer som ikke er tilsluttet klubb av noe slag. De har bare interesse for kjøretøyet/kjøretøygruppen. Kanskje melder de seg etterhvert inn i en klubb, kanskje får de info om hvilke klubber de kan melde seg inn i lokalt også.
Forum bør derfor ha lav terskel.
Når det gjelder Jeep og meg selv så kjørte jeg muligens Jeep lenge før mange, kanskje flesteparten her på forumet, var ute av sandkassa. Siste Jeepen solgte jeg for muligens 25 år siden. Jeg har mange hyllecentimeter med servicemanualer, delekataloger osv til diverse Jeep samt en omfattende samling av annen litteratur som også omhandler Jeep. Så jeg kan også være ressurs for Jeep-folket selv om jeg bare er forum-medlem og ikke medlem i klubben. Jeg var innom og leste diverse topic's her på forumet tidligere, og ser at mange andre som er her inne på forumet sitter inne med store kunnskaper om kjøretøygruppen. Selvfølgelig kan jeg logge meg inn og svare på en topic bare for å vise at jeg er "her inne", men er tingene allerede besvart eller kommentert og jeg ikke har noe å tilføye så ser jeg liten vits i å bare skrive noe for å vise at "her er jeg også".
Men er det noe jeg reagerer på, så "hiver" jeg meg på diskusjonen. Slik som nå.
For egen del er det ikke så viktig, sjelden noe står tilsalgs på disse sidene som ikke finnes andre plasser på "internettet". Jeg synes bare det er koselig å bla opp på Jeepforumet og se hva som rører seg. For ettertiden kan jeg ringe Even eller sende en sms for å høre hvordan det står til med han og Jeepklubben. Husker første gang Even som bare en "guttonge" kom på treff i Folldal, han hadde ikke med den brune 7-ern engang selv om den var handlet inn.
Og bare så det er helt klart: 250 kroner er ingen stor sum å betale, for meg er det prinsippet om at internetforum som berører interesser for ett eller annet skal være åpent for alle. Så kan de som ønsker å melde seg inn i klubbene gjøre dette ved siden av. Og jeg vil selvfølgelig oppfordre alle som kjører Jeep eller eier Jeep om å støtte Jeep-klubben med medlemsskap. Det er klubbene som kan ivareta medlemmenes interesser i viktige saker mot f.eks myndighetene og lovverket. Det kan ikke pr dato et internetforum ivareta på samme måte. Men forumet er verktøyet som kan spre informasjonen raskt ut til mange.
Ha en utmerket dag alle sammen
hilsen
Henry Arnfinn

som godt kan tenke seg en ORIGINAL utgave av CJ7 V8 automat, kanskje i Marlborofarvene