Skrevet av Emne: Oppdatering av JCN Medlemsregister  (Lest 7608 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget gammern

• 258 CID
  • *
  • "Tingenes herre"
Sv: Oppdatering av JCN Medlemsregister
« Svar #15 på: On.,25,Mars,2009,10,12 »
OK, skjønner hva dere mener.

Personlig trodde jeg forum var åpent for alle som sympatiserte med enellerannen sak eller interesse. Ser at dere skal kjøre dette som ett klubbforum, og har en viss forståelse for dette.

Synd for meg, for da mister jeg muligens anledningen til å kunne følge med hva som skjer blandt Jeepfolket i Norge. Tviler på at jeg melder meg inn i Jeep-klubben også, jeg er allerede medlem i en offroad-klubb, samt en til OR-klubb når jeg tenker meg om, i Norge og ca 10 andre mc- og bilklubber . Når jeg for tiden ikke har Jeep så blir det nok ikke noe medlemskap i Jeep-klubben. Men interessen for Jeep er der.

Nå har jeg lang fartstid innen kjøretøyhobbien i Norge og har mange 10-år med organisasjonserfaring, både når det gjelder kjøretøy, idrett, fagorganisasjon etc. Tips til Jeep-klubben er å ikke gjøre samme feil som andre norske motorklubber. Det er klubber som har opprettet forum for bare egne medlemmer. Det har vist seg at klubbene har slitt med å drifte dette og det er veldig belastende arbeide for styret, som i grunenn skal jobbe med andre ting som f.eks treff, turer, medlemslister, klubb-blad osv. Forum har lidd under dette, det er brukt masse ressurser og klubben har følt at det ikke har gitt så mye tilbake. Rekruttering til klubben kommer heller ikke via et lukket forum.

Som eksemple har Norsk Land Rover klubb i mange år jobbet med et forum via klubbsidene. Jeg har 29 års medlemskap i klubben og synes det er en OK klubb å være medlem i, men har aldri prøvd meg inne på det forumet. Tviler på, men skal ikke påstå at det er slik, at det forumet fungerer. Derimot er det et annet norsk LR-forum på internet som fungerer meget bra. Det er et åpent forum, finansiert av reklameinntekter, og der kan alle med interesse bli medlem.

Jeg er medlem på mange forum, både i Norge og i utlandet. Skal jeg betale for å være medlem føler jeg at jeg må få igjen noe unikt. Pr dato betaler jeg ikke noe på noen av forumene. Direkte. Det blir jo handlet litt deler her, en lekebil der, noen pryler til motorsyklene et annet sted, så alt i alt koster det jo å være innom forskjellige forum  :D, men jeg betaler ikke "medlemskontigent" for å være med i et forum. Offtopic: Kjøpte forresten en fantastisk fin CJ5-modell for noen måneder siden, som pryder øverste hylle sammen med en Renault Alpine A110 (drømmebilen over alle drømmebiler), bilene fra Daktari-serien, en mykplast "kriger" og en mykplast "serie I", en boble-modell og en Honda-motorsykkel som står på tilhenger. 

Mitt foreslag til dere er at forumet deres holdes åpent for alle, evt med noen egne lukkede områder kun for klubbens medlemmer. Prøv også å få finansiering av forumet ved hjelp av annonseinntekter.

Og til dere som drifter klubber og forum og står på og jobber for at andre skal ha noe organisert å komme til, dere gjør en fantastisk jobb og bruker mye av dere fritid på det som er frivillig arbeid. Det er nettopp ildsjelene som holder alle samfunn, klubber, forum etc i gang.

Entusiasmen går i bølger, nye folk dukker opp og noen som har vært med en stund faller fra. Men det finnes noen få som holder ut år etter år og de tar ansvar for å aktivisere folk med samme interesse. De er "limet" som holder de andre folkene sammen og i aktivitet, de er "kulissearbeiderne" som aldri vises. Og de er veldig viktige. Ta godt vare på de folka.

Ha en utmerket dag
hilsen
Henry Arnfinn  :)

Utlogget simon

• Get a life!!
« Svar #16 på: On.,25,Mars,2009,10,48 »
Jeg er enig med siste taler.

Rekrutteringen til klubben skjer i stor grad ved at folk oppdager hvor fint forumet er, etter å ha googlet.  Dersom de nyttige trådene er kun for medlemmer, vil tilsiget bli minimal.   

Dersom økonomien til klubben er et argument, tror jeg neppe den vil bli bedre av sperring, siden det IMHO vil føre til lavere rekruttering.
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget Oseberg

• 360 CID
« Svar #17 på: On.,25,Mars,2009,17,42 »
støtter dette jeg og(har betalt 2009 avgiften så ingen samvittighets kvaler)...men det må da finnes bedre løsninger for å få betalt en slant fra alle innmeldte/registrerte/medlemmene.( ca 1300 registrerte, må da ligge et potensiale her som en kan nyttegjøre)....   dette med offroad.no og telefon som betaling....kan da ikke være dumt det for dette forumet og??

TJ 4,0L 2001 Sahara

Utlogget Wrangster

• 360 CID
    • Kvikksalg.no
« Svar #18 på: On.,25,Mars,2009,17,55 »
Jeg er også enig med Gammern. En annen ulempe ved å ha det sånn som nå er at en drøss med mennesker registrerer seg på denne siden bare for å kunne gå inn å se hva dette er for noe. Det er fryktelig mange av de som aldri poster noe som helst, men registrerer seg likevel. Dette gjør at det blir veldig mange medlemmer av forumet i forhold til hvor mange som faktisk melder seg inn i klubben. Mange forum har det sånn at man kan lese alt uten å registrere seg, men hvis man vil svare på noe så må man være registrert. For min del hadde det vært nok med en eneste post kun for betalende medlemmer, der man kunne poste ting som bare betalende medlemmer skal kunne se. Garasjer, treff, og modell-sidene burde være mulig for alle å lese, så kunne man evt krevd at man måtte være betalende medlem får å kunne poste eller svare på det andre poster. Når man snakker med utenforstående om Jeep og om klubben så er det jo veldig greit å kunne referere til forumet for å få e hvor nyttig og hyggelig dette forumet er. Når man da må registrere seg for å få lest noe, så mister man nok endel potensielle nye interessenter.
Jeep CJ-5 1955 Buick 231 "even-fire"TH350/dana300 D30/AMC20 YJ springs (under oppbygging) www.kvikksalg.no

Utlogget Fighter

• JCN - Styre
  • Get a life!!
  • En SUVeren Jeep.
« Svar #19 på: To.,26,Mars,2009,00,29 »
Det er nok av dem som bare registrerer seg på diverse forum, men aldri lar høre fra seg, bortsett fra når de skal ha hjelp til et eller annet. Så tørker de vekk en stund, til neste gang. De bidrar aldri med noen erfaringer de selv har gjort, positivt eller negativt, vedr. f.eks. jeepen, som de kan dele med andre.
Sitat
Synd for meg, for da mister jeg muligens anledningen til å kunne følge med hva som skjer blandt Jeepfolket i Norge. Tviler på at jeg melder meg inn i Jeep-klubben også, jeg er allerede medlem i en offroad-klubb, samt en til OR-klubb når jeg tenker meg om, i Norge og ca 10 andre mc- og bilklubber . Når jeg for tiden ikke har Jeep så blir det nok ikke noe medlemskap i Jeep-klubben. Men interessen for Jeep er der.
Nå er det vel sjelden noen er i så mange klubber, og vet ikke om du betaler medlemskontigent i alle. Men for å delta i emner som gjelder Jeep, bør man vel faktisk ha erfaring med, eller bruke jeep, slik at man høster erfaring. Hvis alle bare skal være registrerte medlemmer i forumet, ikke betale, vil et forum som dette dø ut, for der er ingen som vil betale av egen lomme for å opprettholde det,og forumet blir finansiert av dem som betaler for å være med i klubben, og da føler jeg at de som ikke melder seg inn som betalende medlem,på en måte snylter på de få som betaler for å holde dette gående(Særlig hvis de også er eier av en Jeep). Min mening er at med så lav kontigent, så burde det ikke være så vanskelig å kunne ofre de pengene for å få hjelp og tips. Jeg mener at deler av forumet bør være åpent for lesing, slik at det kan "pirre" til interesse for å melde seg inn, og betale de små slantene det koster å kunne delta i et aktivt miljø. Jeg, for min egen del søkte masse info før jeg kjøpte Jeep, og etter å ha lest gjennom forumet, var det ikke tvil om at jeg ville melde meg inn og betale de få kronene det kostet. Er det naivt å tro at alle andre skulle gjøre det samme hvis de er interessert i det de leser og holder på med? ???
« Siste redigering: To.,26,Mars,2009,10,24 av Fighter »
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget gammern

• 258 CID
  • *
  • "Tingenes herre"
« Svar #20 på: To.,26,Mars,2009,09,55 »
Åge, jeg skjønner godt det du skriver. Poenget mitt er at forum ikke kan sidestilles med klubbdrift. Internetforum er noe som ligger der tilgjengelig for alle som kan søke på internet. Og da er det jo fint at folk registrerer seg på forumene som er der ute, tenk så kjedelig det ville vært med forum uten noen medlemmer.

Jeg trodde det var det som var oppgaven til et forum, det skulle være et sted hvor folk med samme interesser kunne "møtes". Derfor er jeg medlem av diverse mc-forum fordi jeg kjører diverse motorsykler, fiskeforum fordi jeg synes det er koselig å sitte ved ei elv og dyppe kroken med mark på ned i vannet, hi-fi forum fordi jeg samler på eldre hi-fi utstyr og ikke minst er jeg medlem i forskjellige kjøretøyforum fordi jeg alltid har vært interessert i mekanikken og konstruksjonene. Har kjøretøy fra 1934 og opp til den ene "nye" motorsykkelen min (som er fra 1989). Bruksbilen er fra 1975. (Fordi det er miljøvern å ta vare på kjøretøy.)

Klubbdrift er noe helt annet. En klubb har medlemmer, og disse melder seg inn i klubben for at de ønsker det. Tilgang av medlemmer er større når det er spesielle saker som er oppe, for vår hobby f.eks stenging av Wolfroad eller ny lov om ferdsel i utmark. Folk som melder seg inn i en klubb gjør dette fordi de ønsker å være med i denne klubben, fordi de ønsker å støtte klubben (saken) eller for at de samtidig har nytte av klubben. Og heldigvis har vi noen ildsjeler som holder ut år etter år, disse menneskene som genuint har stor interesse av akkurat denne klubben/dette bilmerket/osv.

Forum derimot drives av en eller flere entusiaster. Forum kan godt drives av ett styre i en klubb, og forum kan også godt kun være forbeholdt medlemmer. Men da er det et lukket forum. Lukkede fora skaper ikke rekruttering.

Forum kan ikke erstatte vanlig klubbdrift. Klubbdriften er det viktigste, der har man medlemmene i ryggen når det skal behandles saker eller tas opp saker med myndighetene. Klubben er hjertet. Klubben har medlemsregisteret, arrangerer årsmøte, arrangerer treff. Forumet kan bare være et verktøy i klubbdriften, registrerte medlemmer på ett forum er langt fra det samme som registrerte medlememr i en klubb.

Men klubber er avhengig av økonomi, så hvis man opplever å ha få medlemmer i klubben og det samtidig dukker opp mange flere på arrangementer så er mitt forslag at da må selve arrangementene koste litt mere. Da kan klubben som arrangerer ta inn penger til klubbdrift på denne måten.

Tilbake til LR-forum, der finnes det mange medlemmer som ikke er tilsluttet klubb av noe slag. De har bare interesse for kjøretøyet/kjøretøygruppen. Kanskje melder de seg etterhvert inn i en klubb, kanskje får de info om hvilke klubber de kan melde seg inn i lokalt også.

Forum bør derfor ha lav terskel.

Når det gjelder Jeep og meg selv så kjørte jeg muligens Jeep lenge før mange, kanskje flesteparten her på forumet, var ute av sandkassa. Siste Jeepen solgte jeg for muligens 25 år siden. Jeg har mange hyllecentimeter med servicemanualer, delekataloger osv til diverse Jeep samt en omfattende samling av annen litteratur som også omhandler Jeep. Så jeg kan også være ressurs for Jeep-folket selv om jeg bare er forum-medlem og ikke medlem i klubben. Jeg var innom og leste diverse topic's her på forumet tidligere, og ser at mange andre som er her inne på forumet sitter inne med store kunnskaper om kjøretøygruppen. Selvfølgelig kan jeg logge meg inn og svare på en topic bare for å vise at jeg er "her inne", men er tingene allerede besvart eller kommentert og jeg ikke har noe å tilføye så ser jeg liten vits i å bare skrive noe for å vise at "her er jeg også".

Men er det noe jeg reagerer på, så "hiver" jeg meg på diskusjonen. Slik som nå.

For egen del er det ikke så viktig, sjelden noe står tilsalgs på disse sidene som ikke finnes andre plasser på "internettet". Jeg synes bare det er koselig å bla opp på Jeepforumet og se hva som rører seg. For ettertiden kan jeg ringe Even eller sende en sms for å høre hvordan det står til med han og Jeepklubben. Husker første gang Even som bare en "guttonge" kom på treff i Folldal, han hadde ikke med den brune 7-ern engang selv om den var handlet inn.

Og bare så det er helt klart: 250 kroner er ingen stor sum å betale, for meg er det prinsippet om at internetforum som berører interesser for ett eller annet skal være åpent for alle. Så kan de som ønsker å melde seg inn i klubbene gjøre dette ved siden av. Og jeg vil selvfølgelig oppfordre alle som kjører Jeep eller eier Jeep om å støtte Jeep-klubben med medlemsskap. Det er klubbene som kan ivareta medlemmenes interesser i viktige saker mot f.eks myndighetene og lovverket. Det kan ikke pr dato et internetforum ivareta på samme måte. Men forumet er verktøyet som kan spre informasjonen raskt ut til mange.

Ha en utmerket dag alle sammen
hilsen
Henry Arnfinn  :)

som godt kan tenke seg en ORIGINAL utgave av CJ7 V8 automat, kanskje i Marlborofarvene

Utlogget simon

• Get a life!!
« Svar #21 på: To.,26,Mars,2009,10,24 »
Gammern skrev at "for meg er det prinsippet om at internetforum som berører interesser for ett eller annet skal være åpent for alle. "

For ordens skyld, det er IKKE det jeg var enig i. Prinsippet jeg støtter er at eier av forumet (JCN) bestemmer reglene, slik vi finner det for godt, dvs åpent, lukket, nedlagt, billig eller dyrt.  Ingen av oss har noen plikt til å være gratisarbeidere for andre, som ikke har lyst til å betale.

Men jeg tror ikke det er formålstjenelig.  tilbudet av info på nettet er overveldende, og mye av det er dårlig.  Ved å lukke for ikke-betalende vil mange ikke få med seg kvalitetsnivået på vårt forum, og dermed gå glipp av motivasjonsfaktoren til å bli medlem.   JEG er medlem fordi jeg setter pris på klubben, forumet og medlemmene våre, inklusive de som ikke er medlem av JCN :)

Derfor sponser jeg, dvs firmaet mitt, klubben i ny og ned. Jeg bestiler derfor hermed en ny annonse a kr 2500, som tilsvarer 10 forum-medlemskap.
« Siste redigering: To.,26,Mars,2009,10,28 av simon »
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget Holmis

• 360 CID
  • Jeepaholic !
    • www.multi2net.com
« Svar #22 på: Sø.,29,Mars,2009,22,18 »
En liten oppdatering fra listeoppdateringene våre.....

Pr 29 mars 2009 er det nå 151 som har bekreftet sin oppføring i medlemslistene (Dette er IKKE de samme som betalende medlemmer ) men vi håper jo alle også støtter klubben med  innbetaling av medlemskap på kr.250,- til konto: 9522.05.28058 

Til de som IKKE er medlem i klubben, men kun registrert her på forumer :  MELD DERE INN og støtt klubben :    innmelding@jeepclubnorway.no

AMC Jeep CJ7 4.0HO-Aut , Renegade 1984
Jeep Cherokee XJ 2,5TD 1996

Cerwin-Vega Recone Service: http://cerwinvega.multi2net.com

Utlogget Golden Eagle

• 401 CID
« Svar #23 på: Sø.,29,Mars,2009,22,58 »
Har sittet og sett på listene jeg har fått tilsendt som lokalkontakt.
Det er en masse sentrale personer i klubben som ikke har tatt seg bryet med å melde tilbake til Asle.
Jeg snakker folk i styre og stell.

Kom an folkens, den lista Asle lager nå er det mest verdifulle vi har og gjør vi en god jobb her kan vi igjen begynne med mailer direkte fra klubben til medlemmene.
Even Erlien
JCN-medlems nr. 1
AMC Jeep CJ-7 Golden Eagle 1980
Willys Jeep CJ-3A 1952
Willys Jeep FC150AM 1960 Prototype
Jeep CJ-7 Laredo 1986 Delebil.
Kaiser Jeep FC150A1 1959 på for.
Willys Utility Jeep 4-75 Pick up 1955

Utlogget Fighter

• JCN - Styre
  • Get a life!!
  • En SUVeren Jeep.
« Svar #24 på: Sø.,29,Mars,2009,23,37 »
Kom igjen folkens. Kom ut av dvalen, vinteren er snart over.  :) Nå har det i lengre tid vært misnøye og syting mht. medlemsregister, innmelding etc. Skal det være slik at den som har den (frivillige)oppgaven går tidlig lei fordi hver enkelt ikke klarer å svare på hendvendelse? La oss gjøre jobben til Asle litt lettere ved å yte det lille det krever! La oss sammen løfte klubben. :)
« Siste redigering: Sø.,29,Mars,2009,23,52 av Fighter »
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget Arg1

• 258 CID
  • *
  • Nofear Offroad Team
Re: Oppdatering av JCN Medlemsregister
« Svar #25 på: On., 8,Juli,2009,22,20 »
Hey,,
Lite innspill ang dette med åpnet/lukket forum.
Jeg er pr dags dato ikke betalende medlem av JCN. Dette skal jeg gjøre noe med  ;)
Innspill: jeg er medlem i et annet forum Ta en titt.
Dette er et forum som er delvis åpent for alle. Det som her blir praktisert, som oxo fungerer aldeles utmerket, er at deler av forumet er forbeholdt betalende medlemmer.
"Klubbhuset". Dette har vi gjort for at det skal være et sted hvor vi som er betalende medlemmer, kan utveksle telefonnummer, adresser etc etc uten at vi trenger å bekymre oss for at uvedkommende skal få tak i denne type info. Selvfølgelig skal treff og garasjer o.l være åpent for alle da det er dette som gir nye brukere forståelse av hvor nyttig og viktig et slikt fora som JCN er
Vi kjører samme generator som JCN sidene så det er fullt mulig å gjøre dette. Våre erfaringer er at dette er kjempebra. Gammern hadde noen innspill om at det vil skape mindre rekruttering, men vi opplever det stikk motsatt. Vi har sinnsyk aktivitet på forumet av både nye og gamle brukere. 2 000 000 page views på tre år...skal ikke skimse av det.

Jeg vil sterkt anbefale at det opprettes et klubbhus i forumet.

Are

Utlogget Ina

• JCN - Styre
  • 258 CID
« Svar #26 på: Ma.,31,Mars,2014,13,24 »
Står jeg på lista tro ikke fått noe mail eller kalender som jeg skrev ett annet sted her... ;)....inakjaerstad@hotmail.com