Skrevet av Emne: UJEVN TOMGANG, TREG AKSELERASJON, ZJ `95 5,2 V8  (Lest 2678 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
UJEVN TOMGANG, TREG AKSELERASJON, ZJ `95 5,2 V8
« på: Lø.,14,Mars,2009,23,21 »
Heisann. Jeg har i den siste tiden merket en litt irriterende oppførsel på vår ZJ. >:( Bilen starter stort sett fint, og går hurtig på tomgang en liten stund ved kald motor, det er vel normalt. Men det hender av og til at den plutselig går hurtig en stund ved varm motor, og noen ganger med så lavt turtall at det er rett før den stopper. Så plutselig hakker og fusker den, for så å gå normalt igjen. ??? Og noen ganger når jeg holder gassen inne en stund og slipper, går det en stund.... før turtallet roer ned til 500 rpm. Dette skjer ikke hver dag. Vedr. akselerasjonen, så oppleves den slik: Kjører i ca 40 km/t, og trakker gassen i bunn. Bilen gearer ned (kickdown), men det virker som noe "hooolder" igjen, for så å slippe løs, for da reageres det. Det samme gjelder i andre hastigheter, og fra 0 km/t. Spontaniteten er borte. ::) Plugger,kabler,rotor og lokk ble skiftet i høst. Er det noen som har tips? Takker! Mvh. Åge. :)
« Siste redigering: Lø.,14,Mars,2009,23,34 av sten_morten »
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

renegade

  • Gjest
Sv: UJEVN TOMGANG, TREG AKSELERASJON, ZJ `95 5,2 V8
« Svar #1 på: Sø.,15,Mars,2009,06,35 »
Heisann. Jeg har i den siste tiden merket en litt irriterende oppførsel på vår ZJ. >:( Bilen starter stort sett fint, og går hurtig på tomgang en liten stund ved kald motor, det er vel normalt. Men det hender av og til at den plutselig går hurtig en stund ved varm motor, og noen ganger med så lavt turtall at det er rett før den stopper. Så plutselig hakker og fusker den, for så å gå normalt igjen. ??? Og noen ganger når jeg holder gassen inne en stund og slipper, går det en stund.... før turtallet roer ned til 500 rpm. Dette skjer ikke hver dag. Vedr. akselerasjonen, så oppleves den slik: Kjører i ca 40 km/t, og trakker gassen i bunn. Bilen gearer ned (kickdown), men det virker som noe "hooolder" igjen, for så å slippe løs, for da reageres det. Det samme gjelder i andre hastigheter, og fra 0 km/t. Spontaniteten er borte. ::) Plugger,kabler,rotor og lokk ble skiftet i høst. Er det noen som har tips? Takker! Mvh. Åge. :)

IAC ?


Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Sv: UJEVN TOMGANG, TREG AKSELERASJON, ZJ `95 5,2 V8
« Svar #2 på: Sø.,15,Mars,2009,23,21 »
Sitat
IAC ?
??? Ikke vet jeg. Det finnes jo et utall med sensorer... ::) Er det noen som utifra det jeg prøvde å forklare, som mener de vet, har funnet ut, etter å ha opplevd det samme? ???
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

renegade

  • Gjest
Sv: UJEVN TOMGANG, TREG AKSELERASJON, ZJ `95 5,2 V8
« Svar #3 på: Ma.,16,Mars,2009,11,01 »
Sitat
IAC ?
??? Ikke vet jeg. Det finnes jo et utall med sensorer... ::) Er det noen som utifra det jeg prøvde å forklare, som mener de vet, har funnet ut, etter å ha opplevd det samme? ???

Som alltid, www.google.com er din venn:

"zj 5.2 uneven idle"  ==>> www.google.com

Lykke til !


Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Sv: UJEVN TOMGANG, TREG AKSELERASJON, ZJ `95 5,2 V8
« Svar #4 på: Ma.,16,Mars,2009,12,05 »
Hva skal vi med forum hvis alt kan løses i google ;)

IAC= Idle aircontrol valve eller tomgangs regulator.

Sitter på spjellhuset, og er en bypass ventil som slipper luft på utsiden av gasspjellet. Dette er en sleide ventil som når den soter ned kan oppføre seg rykkete og bli treg. Skru den ut og rens med bremserens hvis ikke dette funker må den byttes. www.rockauto.com er vell billigst
Se under "Air/ fuel"

Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget Fighter

  • JCN - Styre
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1529
  • En SUVeren Jeep.
Sv: UJEVN TOMGANG, TREG AKSELERASJON, ZJ `95 5,2 V8
« Svar #5 på: Ma.,16,Mars,2009,12,38 »
Sitat
Hva skal vi med forum hvis alt kan løses i google Blunker
så rett, så rett.  ;)
Sitat
IAC= Idle aircontrol valve eller tomgangs regulator.
Yes, det er det den heter på norsk :) Jeg hadde en mistanke om den, men er pyton å begynne å skru og demontere flere ting, hvis noen har noe konkret om en. Hadde den faktisk ute og rengjorde bare det koniske hodet i høst, full av bek, så er vel kanskje dags for utskifting nå.
Takker og bukker for svar. ;D
Forresten. Har den med den trege responsen på akslerasjonen å gjøre også?
« Siste redigering: Ma.,16,Mars,2009,12,43 av Fighter »
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8