Skrevet av Emne: Oseberg's XJ is re-born  (Lest 15698 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Rocker

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
  • What The Hell ?
Re: Oseberg's XJ is re-born
« Svar #30 på: Sø.,24,Mai,2009,11,15 »
Litt langt å kjøre for deg kanskje, men kan anbefale Dale Bil på Dalekvam.
Greie priser på rep og aldri noe tull.
Har vært der med 2 biler, og sammen med dem inne på verkstedet når de sjekker og reparerer.
Kun greie folk der 8)
Jeep-fan....nu me ny bil :-D

Utlogget Oseberg

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 363
Re: Oseberg's XJ is re-born
« Svar #31 på: Ma.,25,Mai,2009,16,54 »
Bilen er godkjent nå, ikke mer tema om godkjenning i denne garasjen på de 2 neste år ;D

Kom hjem i går formiddag etter 12 timers reise. Tok båten ut av nøstet i dag og skal sjøsette i morgen kveld. Så.... er det operasjon motor bytte. Har litt den følelsen "av det ukjente"...og både gruer og gleder meg til å begynne. Problemet er at det er guttungen som skal kjøre den inn og få byttet motorolje om 3 uker. Kan ikke si at jeg er helt trygg her. Må muligens vurdere kjøreforbud inntil jeg er tilbake igjen.

Kommer tilbake med fyldig dekning nå jeg kommer i gang en gang ut i uken.  "Inshalla" !!!
XJ 4,0 98

Utlogget Oseberg

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 363
Re: Oseberg's XJ is re-born
« Svar #32 på: To.,28,Mai,2009,23,41 »
Så er motor byttet i gang, dog er starten av den enkle jobben....lakk av motor. Lakken er fra Bill Hirsch(www.gasolin.no



XJ 4,0 98

Utlogget Herman Hille

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 197
  • rubicon
Re: Oseberg's XJ is re-born
« Svar #33 på: Fr.,29,Mai,2009,00,14 »
Så kult! blir sikkert veldig pent når du får muligheten til å rydde opp i Jeep sitt søl av ting i motorrommet fra scratch!! Lykke til
Det tar lang tid å gjøre noe riktig, men så holder det seg riktig i lang tid:D

Utlogget Oseberg

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 363
Re: Oseberg's XJ is re-born
« Svar #34 på: Fr.,29,Mai,2009,09,03 »
Takk, dette er en lang prosess som har vært planlagt siden i fjor høst. Noen ler sikkert av det, men for en som ikke har satt sine bein på slikt dypt vann før er dette ikke bare, bare.

Starter i dag med merking + bilder i alle vinkler, samt fjerning av girkasser. I helgen skal motoren ut. 
XJ 4,0 98

Utlogget Oseberg

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 363
Re: Oseberg's XJ is re-born
« Svar #35 på: Fr.,29,Mai,2009,21,35 »
Da er jeg kommet til et problem.

Øvre bolt som fester clutch huset til motor vil ikke av.  Dette er en av de boltene  med et "morsomt" Torx mønster.
Har senket kassen ned slik at jeg med div. forlengere kommer til med torx nøkkel Nr. 12.  Men ikke pokker om den vil av. Noen som har et stall tips ?

Alternativet er å ta av fronten og løfte ut motor og kasse i samme rennet. Dette er vel litt mer jobb eller ?

Hurtige svar tildeles honnør :)
« Siste redigering: Fr.,29,Mai,2009,23,55 av Oseberg »
XJ 4,0 98

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Re: Oseberg's XJ is re-born
« Svar #36 på: Fr.,29,Mai,2009,22,28 »
Når jeg byttet motor i Ulven demonterte jeg fronten og tok ut begge i en go. Tok av transferkassen før løftet da. Fronten er enkel å fjerne og radiatoren må vel ut uansett..
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget Oseberg

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 363
Re: Oseberg's XJ is re-born
« Svar #37 på: Fr.,29,Mai,2009,22,38 »
Så transfer må av, eller kan jeg klare det i ett renn med den på?. Dette er på vei mot det ekstreme i min verden.  Må jeg heve bilen mye for at det skal gå med alt i ett "run" ?
XJ 4,0 98

Utlogget Oseberg

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 363
Re: Oseberg's XJ is re-born
« Svar #38 på: Sø.,31,Mai,2009,00,16 »
Da er ettermiddagens økt unnagjort og strategien nå er å ta ut alt med girkasse ++.
Fronten er demontert og det meste er merket. I Morgen skal alt heises ut.
Oppdaget slitasje på den ene kanalen til AC anlegget," så det var derfor det ikke virket",  radiatoren her så nokså betatt ut, monterer dette ikke tilbake nå, må bestilles nytt.

Girkasse jekk


Skal bytte til nye fester på transferkasse oppheng. 1 Bolt knakk av selvsagt oppunder feste til ramme på ramme


Her er fronten tatt av


Her er styresnekke. Denne skal byttes med ny


Dette røret er en svakhet. Kommer fra vannpumpe og er oppstrøms kupevarmer. Heldigvis er dette også en ny del "på lager" i garasjen



Til slutt...ett bilde i morges fra kjøkkenvinduet...selv en Jeep blir litt nedprioritert i en slik "setting"

« Siste redigering: To., 4,Juni,2009,00,24 av Oseberg »
XJ 4,0 98

Utlogget Oseberg

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 363
Re: Oseberg's XJ is re-born
« Svar #39 på: Sø.,31,Mai,2009,23,49 »
Dagens milepæl ble oppnådd, og Sivrt, du hadde rett, ta alt ut i en  1 gang var ikke så komplisert som en skulle trodd.

Løftet er i gang


Motor løfte ramme var god å ha(Torshov bilrekvesita)


Dingler den i galgen, siste reis er ugjenkallelig



Engine bay is empty !


Her er den pokkers skruen som ga meg 3 timer på rygg under bilen i går.

XJ 4,0 98

Utlogget Oseberg

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 363
Re: Oseberg's XJ is re-born
« Svar #40 på: Ti., 2,Juni,2009,23,02 »
Da er motor snart sammensatt. Mangler montering av bunnpanne og stilling av tenning. Girkasse(r) skal på i morgen. Dernest er det å sette inn ny styresnekke og tilbakemontere motor. Tror dette skal gå i morgen.

Avdraging av "harmonic bakanser"



Denne lille pinnen sitter i øvre drevhjul med en liten fjær på baksiden. Pinnen presses mot innsiden av kjede deksel(hvorfor denne er her vites ikke)


Oljepumpe


Front før alle deksler er på


Ahhh..."what a buty"


Jeg har masse GB med bilder, så om det er noen som lurer på hvordan hvordan noe er plassert eller ser ut når dere står foran en utfordring, så har jeg helt sikkert bilde av det.

 
XJ 4,0 98

Utlogget Oseberg

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 363
Re: Oseberg's XJ is re-born
« Svar #41 på: On., 3,Juni,2009,15,55 »
Oppdatering:
Siste rest av motor er nå montert. Olje skal på og oljepumpe skal "primes", tenning tidspunkt stilles, girkasse kobles til motor.....så er det tilbake i bilen

Girkassse montert sammen med Transfer


Bunnpanne sandblåst, så lakket


Styresnekke




Knakk denne bolten , måtte lage til noe eget, ble greit nok(ny løsning ser dere her)

« Siste redigering: To., 4,Juni,2009,00,39 av Oseberg »
XJ 4,0 98

Utlogget Kristian

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 483
  • Det er forskjell på SHOWOFF og OFFROAD
Re: Oseberg's XJ is re-born
« Svar #42 på: On., 3,Juni,2009,17,42 »
Blir jo bra som gull dette.  ;D
Stå på, fine bilder.......
I DRIVE JEEP, NOT A SUV

Utlogget yeyeye

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 516
Re: Oseberg's XJ is re-born
« Svar #43 på: On., 3,Juni,2009,18,13 »
Du har et fint driv hær, fortsett sånn!

AR
ohh.. silly me, again!
mob:95242280

Utlogget Oseberg

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 363
Re: Oseberg's XJ is re-born
« Svar #44 på: On., 3,Juni,2009,23,38 »
Takker. Det har blitt noen lange dager i garasjen. Sliter med arbeidsorden. Dagen starter med masse verktøy på alle veggtavler. 3 timer senere er det " time out". Da er tavlene tomme og alt befinner seg på de mest utenkelige steder. Er håpløs slik, så da er det bare å rydde på plass og starte på nytt i nye gode 3 timer.  Er kommet til at en verktøysvogn er tingen og kanskje løsningen.

Ellers er oljepumpe "primet", tenningspunkt er stillt.  Motoren har lagt litt på siden nå for å se om det lekker olje fra bunnpanne. Ser greit ut på den siden. Andre siden blir testet ut over natten til i morgen tidlig.

Har pusset litt dritt vekk i motorrommet, skulle så gjerne ha lakkert dette opp igjen, men rekker det ikke denne gang(det kommer sikkert flere anledninger :) )

Så....., "first fire" skal skje i morgen en gang og krysser fingrene for at dette ikke blir for my trøbbel.

Skal og montere nye el vifter og regner med litt plunder i denne sammenheng.

Oppdatering kommer.. :P



XJ 4,0 98