Skrevet av Emne: Oseberg's XJ is re-born  (Lest 15692 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Oseberg

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 363
Trenger hjelp med bremser
« Svar #15 på: Fr.,27,Mars,2009,13,36 »
Har byttet bremsene til skivesett som dette: http://www.cyberjeep.com/prodinfo.asp?number=D35DISC-2&

Får ikke noe bremseeffekt på parkbremsen. Har justert inn slik at den er rimelig "tight"...

Hva skal til ??
XJ 4,0 98

Utlogget Oseberg

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 363
Sv: Oseberg's XJ is re-born
« Svar #16 på: Fr.,27,Mars,2009,19,01 »
Fixet!!!,

Hadde glemt å ta vekk returfjær på wire fra det originale systemet. Vandringen på parkbremse hendel ble ikke optimal. Nå er det Ok :)
XJ 4,0 98

Utlogget Oseberg

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 363
Sv: Oseberg's XJ is re-born
« Svar #17 på: Ti.,31,Mars,2009,15,52 »
En liten oppdatering.

EU kontrol påpekte og korreksjoner tatt til følge:
  • Bremser byttet
    Alle endeledd byttet
    Stab.stag foringer byttet
    Bærekuler oppe/nede byttet
    Stopplys fixet
    Deksel under påfyllingstanker fixet

Sikr. seler IKKE byttet da disse er blitt borte i tollen/posten

Var på etterkontroll i dag og ble servert samme feilliste.  :'(

Så, da blir en litt sur og ringer verksted og spør "Hva skjedde hos dere" ? Svar var, "siden seler ikke var OK gadd de ikke teste resten og samme feil ble loggført.  men..... kontrollen var for å kvalitetsikre det som var utført !...sa jeg.
"det øvrige sjekket vi ikke" sa mannen i andre enden...".ingen vits i det".    Helsike, sier jeg. Her har jeg slitt i en hel uke og forventer at en etterkontroll oppdaterer kontroll kjema i hht. feil pkt. Så er resultatet ingen kontroll og jeg er ikke kommet 1 mm videre.  "Beklager...slik er det"...  Sprørsmål: Er det slik praksis er?

På'an igjen og neste gang skal jeg sitte på skuldrene til kontrolløren, vær du sikker. En erfaring rikere på dette.


XJ 4,0 98

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Sv: Oseberg's XJ is re-born
« Svar #18 på: Ti.,31,Mars,2009,19,57 »
Bytt verksted, og be dem ryke og reise.
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget Oseberg

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 363
Sv: Oseberg's XJ is re-born
« Svar #19 på: Ti.,31,Mars,2009,20,49 »
Bytt verksted, og be dem ryke og reise.

Akkurat  !!...det kommer til å skje.
XJ 4,0 98

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: Oseberg's XJ is re-born
« Svar #20 på: Ti.,31,Mars,2009,21,35 »
Vis bilen til PKK hos BT. Da får du en nøktern vurdering av hva som er OK og ikke uten surr og rør.
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget Oseberg

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 363
Sv: Oseberg's XJ is re-born
« Svar #21 på: Ti.,31,Mars,2009,22,07 »
Vis bilen til PKK hos BT. Da får du en nøktern vurdering av hva som er OK og ikke uten surr og rør.

Tja, kanskje ingen dum ide. De skal ihverfall ikke legge insentiver i å håpe på verkstedsjobb hos seg, men litt gammel bil....løper jeg der inn i en ekstrem kontroll?

XJ 4,0 98

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Sv: Oseberg's XJ is re-born
« Svar #22 på: Ti.,31,Mars,2009,22,25 »
Hvor i landet ?   I Oslo/Akershus kan jeg anbefale Natt og Dag på Strømmen.  De er grundig, objektive og rimelige.

Nytter ikke å komme uten merknader i vognkortet, halvslitte deler osv... men de finner ikke på tøys.   Gjør en skikkelig jobb, enkelt og greit.  Har brukt dem til 5 Eu-kontroller, og 2 reparasjoner.   Bare gode erfaringer.
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget Oseberg

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 363
Sv: Oseberg's XJ is re-born
« Svar #23 på: Ti.,31,Mars,2009,23,03 »
Hvor i landet ?   

Bergen, og hørt litt blandet om BT her.
Tror jeg, i ettertanke,  velger veksted og aktivt deltar i neste kontroll. Dersom noen i Bergen leser dette, tar jeg imot anbefalinger på hvor jeg bør gå.
XJ 4,0 98

Utlogget Oseberg

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 363
Sv: Oseberg's XJ is re-born
« Svar #24 på: Ma.,13,April,2009,23,23 »
Oppdatering:

Justerte "toe in" eller "spissing" i dag samt hadde et noe "off-set" på ratt posisjon i forhold til retning på hjula etter endeledds byttingen for 14 dager siden.
Brukte denne oppskriften http://www.stu-offroad.com/steering/align/align-1.htm som funket særdeles bra. Lett som  bare det.

Fikk og på sommerdekkene... ahhh, det ble så stille og presist veigrep. 

Ellers:
Oppdaget rustbobbler i lakken på kanalene under dørene på venstre side. Var ikke denne delen av karosseriet galvanisert på 97+ modellene ??????
Er det nå jeg skal stoppe rust dannelse med å sprøyte inn tynnet tectyl ?







« Siste redigering: Ma.,13,April,2009,23,38 av Oseberg »
XJ 4,0 98

Utlogget Oseberg

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 363
Sv: Oseberg's XJ is re-born
« Svar #25 på: On.,15,April,2009,00,26 »
Fikk UPS på døren i dag, nye foringer til bakre stab stag. Feilbestilling, fikk 3 sett(Polyurethan), så om det er noen som har behov, er det 2 sett billig tilsalgs.




Kom og nye klemmer for aksel kryssene + dørstopper "pinne braketter" ( "Knepper" det når du lukker døren er dette delen du trenger)


samt varme deksel for bensin påfyllings rør. Laget et selv i akryl plast, men ikke godkjent som varme skjold(trodde dette bare var for fysisk beskyttelse, men er faktisk for vame beskyttelse fra bakbremse v-side)




Videre
Fikk byttet sikr. seler som EU kontr. underkjente. En helsikens jobb med midtre baksele og festebolt. Torx mønsteret på skruen gikk ved første forsøk. Måtte kappe vekk 2 sider på skruehode slik at jeg fikk skikkelig tak med rørtang. 1 time etter var den av. Gjenget opp med M12 og monterte med rustfri bolt.


Var en tur innom HellaNor og hentet nye frontlykter. (500.-/stk m/park lys og herdet glass).


Begynner å bli litt komplett nå med gjøremålene og reiser ned til Iran på torsdag. Neste tur, i slutten av mai er det motorbytte som er planen + båten skal på sjøen...så det blir en travel periode.


 



« Siste redigering: On.,15,April,2009,23,20 av Oseberg »
XJ 4,0 98

Utlogget Oseberg

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 363
Sv: Oseberg's XJ is re-born
« Svar #26 på: On.,15,April,2009,23,18 »
Oppdaget lekkasje i lager pakkning på bakaksel....ble en j---dag i garasjen med kamp mot klokken, (reiser i morgen formiddag)

Biltema hjalp meg her  ;D


Ferdig!!


Påfylling av ny olje på diff.


XJ 4,0 98

Utlogget Madbutcher

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 498
Re: Sv: Oseberg's XJ is re-born
« Svar #27 på: Lø.,23,Mai,2009,12,19 »
Fixet!!!,

Hadde glemt å ta vekk returfjær på wire fra det originale systemet. Vandringen på parkbremse hendel ble ikke optimal. Nå er det Ok :)
Fungerer det fremdelse fint med skiver bak?? Tror dette er noe jeg vil finne på å gjøre om tid å stunder:)


1990
2 door XJ 4.0l
32x11,5 kumho road venture kl71 

I got your Jeep thing...now it hurts when I pee...

http://pirate4x4.no/forum/showthread.php?t=23833

Utlogget Oseberg

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 363
Re: Oseberg's XJ is re-born
« Svar #28 på: Lø.,23,Mai,2009,16,03 »
Hei. Ja dette fungerer nå. Grei montering og et relativt robust system om jeg kan uttale meg slik. (hadde et annet skivebrems system på tidligere og det var desverre penger ut av vinduet). Vet det finnes flere systemer der ute på markedet, bl.a. Terraflex. Koster mye mer og sikkert enda mer robust, men det var dette med behov.  Jeg er landeveis kjører og relativ enkel i bruken i forhold til de fleste her på forumet, så dette holder nok mer en nok til mitt behov.




 
XJ 4,0 98

Utlogget Lense Lars

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 2
Re: Oseberg's XJ is re-born
« Svar #29 på: Lø.,23,Mai,2009,20,59 »
Flott garage Oseberg!

Regner med at bilen din er godkjent nå, men jeg utførte tidligere PKK på våre biler hos BT i Bergen. OK pris, og ikke et ønske om å finne på masse feil for å skaffe mere arbeid. Siste gang jeg skulle bestille time, var det veldig lang ventetid, tolker det dit hen at BT ikke ønsker en så stor del av PKK. Valgte da NAF i Fyllingsdalen, mht at de også er nøytrale. Litt dyrere, men fikk inntrykk av at kontrollen var "riktig". Det hører med til historien at kort tid etter kontrollen fikk jeg kødd med kjølingen (2,5 td...). Resulterte i full pakke med trykktesting, sprekk i en topp, skiftet denne, slipte denne og de resterende 3, nytt pakningssett, bolter etc. Og den samme leksa med knokeplaster å banning for å få driten på plass. Mistenker at bilen ikke fikk tid til å kjøle seg ned etter høyt turtall for å få målt CO, men det blir umulig å bevise på en gammal bil med tvilsom motor.

Oppsummering; BT var best, NAF er bra (hvis du ikke har VM diesel).