Skrevet av Emne: Oseberg's XJ is re-born  (Lest 15699 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Oseberg

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 363
Oseberg's XJ is re-born
« på: On.,25,Februar,2009,23,33 »
Da er det på tide å etablere en garasje for min 97 XJ som skal inn under kirurgiske inngrep i de kommende mnd.

Det er gått en høst og delvis en vinter i ditto shopping for å klargjøre for motorbytte, ny girkasse, ny styresnekke og el- vifte system for å nevne noe.  Plan er å starte i slutten av mai, koke masse kaffe i garasjen i en 14 dagers tid, så får vi se om det holder.  Har en litt lengre friperiode og får hele dager i "bua",  så det bør gå greit.

Verkstedet/garasjen skal først få en oppgradering med godt lys og orden i verktøy kaoset.  Sandblåsings kabinett skal på plass og "ramme avtale" med pulver lakkerer er nå etablert. Så dette blir morro.


Skal bli en av de flinke med masse bilder for å billedgjøre dette "stuntet" som er noe i overkant av hva CV'n min tilsier jeg skal kunne håndtere.

For bare å ha nevnt det..."re-born"...er i betydning av å få den noen år yngre, men dog fortsatt opprettholde den som en mest mulig original XJ Sport. Litt mot-strøms av de fleste her i forumet, men det bør vel være plass til litt "odde " entusiaster.


I morgen kl. 08:00 er det EU kontroll....og selvsagt var det trøbbel med park lysene. Masse rust og sprø plast i lampe soklene. Jeg skal bytte ALLE lampe kontakter og sokler på hele bilen. Brukte slitsomme 3 timer for å få til lysene igjen (hater el- problemer).

Hentet ellers 2 pakker på posten i dag. Motor + girkasse fester og en diger pakke fra min dele pusher i England som kom med nye deksler og dør pakninger.  Kan forresten anbefale å se til UK for å få deler kjapt og prisene er rimelige.
« Siste redigering: Sø., 1,Mars,2009,09,53 av Oseberg »
XJ 4,0 98

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Sv: An XJ is re-born
« Svar #1 på: On.,25,Februar,2009,23,47 »
..... men det bør vel være plass til litt "odde " entusiaster.

Her er god plass til alle :) Blir spennende å følge deg


Hentet ellers 2 pakker på posten i dag. Motor + girkasse fester og en diger pakke fra min dele pusher i England som kom med nye deksler og dør pakninger.  Kan forresten anbefale å se til UK for å få deler kjapt og prisene er rimelige.

Hvor handler du fra?
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget Jeep

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1240
Sv: An XJ is re-born
« Svar #2 på: To.,26,Februar,2009,08,51 »
Kan forresten anbefale å se til UK for å få deler kjapt og prisene er rimelige.
Noen linker????
Tor Kløvstad
2001 WJ V8, Original
1994 YJ, Modifisert
Lokalkontakt Hedmark

Utlogget Oseberg

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 363
Sv: An XJ is re-born
« Svar #3 på: To.,26,Februar,2009,11,18 »
EU kontroller gitt til h......  Stønn ! 

Bremsene viste mer enn 50 % forskjell..   har skivebremser bak.Kjøpte et rimelig sett fra USA for 1 år siden, ikke helt ok dette nei. Videre, slark i indre ledd foran... stab stag foringer slark i(der er selvsagt mutteren inne i rammen løsnet til "U" klammen, + diverse annet tøys). 

Verst er det med bremsene, må vurdere om jeg skal gå for den kostbare oppgraderingen fra Qudratec eller rappe bremsesystemet fra ZJ 94-98 modellen. Det passer med litt ombygg.

Har Chrysler 8,25 aksling og uten ABS system, så noen som har sett å bidra med så skrik ut snarest !


Vedr. linker: Han jeg benytter er en som kaller seg "JeepSpares4you". ingen nettside. Har ikke mailen hans på denne PC, skal poste den senere.
XJ 4,0 98

Utlogget Oseberg

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 363
Sv: An XJ is re-born
« Svar #4 på: Fr.,27,Februar,2009,09,49 »
Noen som har prøvd dette "Disk Brake Conversion" settet?

http://www.cyberjeep.com/prodinfo.asp?number=D35DISC-2&
« Siste redigering: Fr.,27,Februar,2009,09,52 av Oseberg »
XJ 4,0 98

Utlogget Oseberg

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 363
Sv: Oseberg's XJ is re-born
« Svar #5 på: On., 4,Mars,2009,17,39 »
En liten opppatering med plan framover:

Var hjemme sist uke og rakk litt montering. Fikk stooor flat pakke fra UPS. Isoleringsmatte til innsiden av panser. Perfect fit !


Plan fremover: = siste uke i Mars
-Bremsesystemet oppgraderes med sett fra Crown(se link i innlegget over).
-Drivknuter foran skal byttes
-Nede/oppe opphengskuler skal byttes
-Lenke armers ledd (3 stk) skal byttes
-nye polyouretan foringer på stabstag byttes

Plan siste uke Mai / 1 uke Juni
-Motorbytte + ny vannpumpe
-Girkasse bytte
-Oppgradering til el-vifte system
-Ny styresnekke

Noen bilder av ankommet utstyr










« Siste redigering: On., 4,Mars,2009,17,42 av Oseberg »
XJ 4,0 98

Utlogget Oseberg

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 363
Sv: An XJ is re-born
« Svar #6 på: To., 5,Mars,2009,05,43 »
Kan forresten anbefale å se til UK for å få deler kjapt og prisene er rimelige.
Noen linker????

Firmaet heter Jeepspares4u Ltd....spør etter John
Mailadresse: jeepspares4u@yahoo.co.uk

Firmaet har primært XJ deler....vær OBS på høyrerattet bil, så tenk deg om før du handler. Motorrommet er litt speilvent, så litt andre "routinger" av utstyret der, men komponentene er som i venstrerattet bil. El -systemer er nokså likt på kabelsiden. Virker som de har kun forlengelser på kabelstokk for å gå til hørerattet. Øvrige deler for interriør -bakover og komponenter under bilen er identisk med Venstre rattet så ikke noe problem her.(unntaket er styre stag som er speilvent)

Har erfart at det er store mengder med XJ's i England og tilgang på komponenter er stor. CJ, YJ's er det mindre av, så her tror jeg en lett kommer til kort. (John har ikke annet enn XJ's og CJ/YJ er vanskelig iflg. ham)


Bestillte her om dagen sikkerhetsseler av ham....dette hadde han selvsagt og rimelig. Kommer i posten om litt.(så blir EU kontrolløren fornøyd >:().
Pakkene sender han med vanlig post og har så langt sluppet unna MVA gebyrer....hjelper det og ;D
« Siste redigering: To., 5,Mars,2009,13,44 av Oseberg »
XJ 4,0 98

Utlogget Oseberg

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 363
Sv: Oseberg's XJ is re-born
« Svar #7 på: Lø.,21,Mars,2009,19,29 »
Oppdatering:

Da er jeg kommet meg en tur hjem for å få på plass delene for EU godkjeningen(Nye skivebremser bak. div. foringer,endeledd, kryss i for aksling, styresstags ledd ++)  Dette blir en travel uke, men er optimist.

Kjøpte meg en kompressor, samt mutter trekker. (560 Nm).. som burde holde for det meste tror jeg.



Skal oppdatere med bilder ettersom verket skrider fram.



 


 
XJ 4,0 98

Utlogget Oseberg

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 363
Sv: Oseberg's XJ is re-born
« Svar #8 på: Sø.,22,Mars,2009,22,08 »
Oppdatering:

Tok meg ca. 3 timer å bytte endeledd. Slet litt med å få dem ut, men varme gjorde susen. (kamera sviktet, men skal ta nye bilder i morgen).  Så det var den delen av jobben.  ;)

Neste er bytte av bærekuler. Jeg må basere meg på smarte løsninger og håper på det beste.  Skal bestille kryss foran i morgen, bytter disse i samme slengen. ....dette kan ta dager  :-[

Noen som har tipes å komme med vedr. å få bærekulene uten spesial verktøy? Min oppskrift er masse rustløser og varme.



 
XJ 4,0 98

Utlogget FS

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 52
  • Min andre Jeep en Wrangler YJ
Sv: Oseberg's XJ is re-born
« Svar #9 på: Sø.,22,Mars,2009,22,49 »
Hei oseberg.
Byttet alle bærekulene på 93 mod XJ i går og jeg hadde ikke riktig verktøy, fant litt forskjellig pressverktøy og brukte div pipestr for få presset dem ut, vi varmet ikke så det skal jeg ikke si noe om. I kampens hete så ble det ikke tatt bilder, men takk for bilde serien med step by step. Den var konge.
Frode Søberg
JCN medlem nr: 831
Lørenskog
Jeep Grand Cherokee 5,2mpi 1994 :-) :-)
Jeep Wrangler YJ 1987 4,0 Litre :-)

Utlogget Oseberg

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 363
Sv: Oseberg's XJ is re-born
« Svar #10 på: Ma.,23,Mars,2009,23,45 »
Hei oseberg.
Byttet alle bærekulene på 93 mod XJ i går og jeg hadde ikke riktig verktøy, fant litt forskjellig pressverktøy og brukte div pipestr for få presset dem ut, vi varmet ikke så det skal jeg ikke si noe om. I kampens hete så ble det ikke tatt bilder, men takk for bilde serien med step by step. Den var konge.

Har pressa og banket i hele kveld og ikke en liten bevegelse på noen av kulene :-[. Redd for å ta i mer nå, ellers havner jeg på "ønsket kjøpt -  Dana 30 aksling"

Hvor får jeg kjøpt et slikt press verktøy i Norge?


« Siste redigering: Ma.,23,Mars,2009,23,57 av Oseberg »
XJ 4,0 98

Utlogget Oseberg

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 363
Sv: Oseberg's XJ is re-born
« Svar #11 på: Ti.,24,Mars,2009,22,39 »
Da er sandblåse kabinett kommet i hus. Jeg ville bygge mitt eget, men tiden renner vekk på annet, så det ble en tur på biltema. Rett fornøyd med det. Bruker Olivin sand, den gir litt finere overflate, noe i nærheten av glass. Koster bare mye mindre (1 kr/kg).




Ellers er det bærekuler det går i om dagen. Har fått låne meg verktøy av Amund så nå er det utpressing i alle baner.



 

Skal bytte nye kryss foran og kulelagrene var oppspist i disse.  Slet noe grusomt med å få dem av. måtte fram med kappskive og dele opp. Klemringen på innsiden var rustet inn i gods(om en kan si det slik)


Støvdekselet går i ett med annen rust. Måtte slipe ned
XJ 4,0 98

Utlogget FS

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 52
  • Min andre Jeep en Wrangler YJ
Sv: Oseberg's XJ is re-born
« Svar #12 på: Ti.,24,Mars,2009,23,46 »
Hei
Det samme måtte jeg gjøre på min + at jeg brukte vinkelkutter og kappet krysset i to, ble mye lettere og banke ut resten.
Lykke til med alt du skal gjøre, blir spennende og følge deg fremover.
Frode Søberg
JCN medlem nr: 831
Lørenskog
Jeep Grand Cherokee 5,2mpi 1994 :-) :-)
Jeep Wrangler YJ 1987 4,0 Litre :-)

Utlogget Oseberg

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 363
Sv: Oseberg's XJ is re-born
« Svar #13 på: On.,25,Mars,2009,15,07 »
Enda en dag i garasjen

Fikk presse fra Amund. Kanon !. Bolter skvatt ut . Litt mye blunder med å presse inn nye, men det gikk.

Utpress øvre bærekule


Innpress nedre bærekule


Innpress øvre bærekule


Ferdig !!!



Pusset grunnet og malte opp knokkel...sånn ca bra ble resultatet. Burde sannblåst hele, men utolmodigheten tok overhånd. ::)
XJ 4,0 98

Utlogget Oseberg

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 363
Sv: Oseberg's XJ is re-born
« Svar #14 på: On.,25,Mars,2009,15,27 »
Så var det kryssene i stikk akslinger framme....

Finn 1- feil !!!

(skal være 30 mm for XJ97-01, ikke 27mm som jeg fikk)



Tok foringene på stab. stag mens vi venter på nye kryss.



Deksel som beskytter bensin påfyllings slange og lufteslange fra tanken. Dette  samler opp salt og sand og rustangrep er uungåelig. Det var dette de påpekte på EU kontroll.
Laget nytt i akryl plast. Bøyet til med varme. Gikk greit :)




« Siste redigering: On.,25,Mars,2009,15,34 av Oseberg »
XJ 4,0 98