Skrevet av Emne: Frontbyttediskusjon. Runde vs. firkantet!  (Lest 3575 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget BrorHund

• 304 CID
  • **
Frontbyttediskusjon. Runde vs. firkantet!
« på: Ma.,23,Februar,2009,21,16 »
Legger denne under generelt, fordi det tar opp CJ, YJ og TJ.
Som mange vet har Kath-Wrangler byttet front fra YJ til CJ og laget en CYJ. Grillen og panseret på CJ passer nesten uten modifikasjoner på en YJ, så dette virker som en ok sak å gjøre. Mange bilder på nettet å finne av lignende bytter. Og så har vi noen der borte som har testet TJ front på YJ. Resultatet er diskutabelt, da panseret ikke helt passer. Om man setter TJ front sammen YJ panser får man en glippe over hver lykt, mens hvis man bytter YJ panser og YJ front til TJ panser og TJ front, får man visstnok en liten glippe bakerst ved panserfestet mot balja. TJ hengslene er også festet litt smalere eller bredeere enn YJ og CJ, så man får ikke pen løsning her uten å modde litt ekstra.
Så til diskusjonen. Er det noen som har sett YJ til TJ bytte i virkeligheten? Ser det tålelig ut? Noen som har gjort et slikt bytte? CYJ er liksom "greit", men er det "greit" med TYJ? Og da er det på tide å gjenopplive diskusjonen om firkantede eller runde lykter på Jeep.. Kjør debatt!

Bakgrunn for diskusjonen er en YJ som står på parkeringsplassen utenfor som vil bli til en TJ, men ikke til CJ. Jeg sa jeg skulle tenke litt på det...

Noen bilder:
(De to øverste bildene er TJ grill og YJ panser. Jeepen nederst til venstre er en YJ med TJ panser og TJ grill. Nederste bildet viser offset på hengslene.)

« Siste redigering: Ma.,23,Februar,2009,21,27 av BrorHund »
88 YJ 4.2 Black on black!
2,5" OME, 2" BL & 33", Weber 32/36

Utlogget Jan-Erik

• 401 CID
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
Sv: Frontbyttediskusjon. Runde vs. firkantet!
« Svar #1 på: Ma.,23,Februar,2009,21,27 »
Vel, for å være helt ærlig så synes jeg jo runde lykter er penere enn firkantet. Nå skal det også sies at jeg synes det er mange YJ'er som ser drit tøffe ut med de firkantete lyktene også.

Om bilen din har lyst til å bli en TJ, så virker det logisk å bytte panser også (var det første jeg tenkte på når jeg begynte å lese). Men, vet du om panseret er bolt on? Eller trenger det også modifikasjoner?

Nå tror jeg ikke CJ fronten til Katrine var helt bolt on. Etter hva jeg har skjønt prøvde hun en del griller før hun fikk det til å passe (med modifikasjoner). Jeg synes personlig at bilen til Katrine er jævelig kul, og at CJ fronten passer utrolig fint på bilen. Uten at jeg har sett det, så kanskje det kan se litt rart / merkelig med "ny" front, og resten er "gammelt". I motsetning til en CJ front som da er "gammel" og resten er "nytt"... Er du sikker på at bilen din ikke heller ville ha en CJ grill? Synes den snakket om det til meg da jeg lånte den ;D
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget Frode

• Get a life!!
« Svar #2 på: Ma.,23,Februar,2009,21,30 »
Bilde med TJ front/YJ panser likte jeg ikke. Bilen ser uferdig ut og lite forseggjort ut.
Vil tro jeg vil synes det samme om TJ front/panser om ikke  man får bort den glippen du snakker om.
Men Kath sin versjon ser jo veldig bra ut... Uansett valg vil jeg tro det er viktig at man får det til å se ut som at det skal være slik, og ikke et halvferdig produkt..
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget BrorHund

• 304 CID
  • **
« Svar #3 på: Ma.,23,Februar,2009,21,38 »
Bilen min snakker til andre også! Fett.
Personlig synes jeg CJ panseret blir "for høyt". YJ panseret er litt høyere enn TJ igjen, mao TJ panseret ser rett og slett best ut. Enig med Frode, at det ikke ser bra ut om det ikke er forseggjort. Det jeg leser meg frem til er egentlig selvsagt, at dette ser bedre ut jo mer arbeid man legger i for å få det bra. Man kan jo f.eks. sparkle opp glippene, og jevne ut en egen overgang? Og nå vet jeg ikke helt hvor stor glippen blir mellom TJ panser og YJ balje (bak), men denne glippen må da også gå an å jevne ut.

Utlogget BrorHund

• 304 CID
  • **
« Svar #4 på: Ma.,23,Februar,2009,21,47 »
Fant noen flere bilder av problemene som oppstår ved TJ panser og grill på YJ. Men dette må da gå an å løse penere enn dette?

Utlogget Jan-Erik

• 401 CID
  • 1998 TJ + 1982 CJ8 Scrambler
« Svar #5 på: Ma.,23,Februar,2009,21,53 »
Hmm... Ja, det er jo klart det går ann å løse det penere, men det er nok en stor jobb. Men om man gjør det ordentlig, kapper panseret, sveiser, osv.. slik at det vil passe så vil det jo være en utrolig kul mod.

Helt enig med Frode jeg også. Om det ikke gjøres 100% vil det bare se teit ut.
med vennlig hilsen

Jan-Erik Romøren (medlem: 724)
Mobil: 900 34 981

Min TJ garasje
Mitt CJ8 Scrambler prosjekt

Utlogget BrorHund

• 304 CID
  • **
« Svar #6 på: Ma.,23,Februar,2009,22,41 »
Fant et annet bilde. YJ grill med CJ lykter. Vet ikke helt hva jeg skal si om det.. Kom med meninger!

Utlogget simon

• Get a life!!
« Svar #7 på: Ma.,23,Februar,2009,22,41 »
 [ ]||||||[ ] 
     |||||
= ==== =

Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget sten_morten

• Global moderator
  • Get a life!!
« Svar #8 på: Ma.,23,Februar,2009,23,12 »
Omix-Ada har ferdig grillsett med runde lykter til YJ med komplekser.

http://www.jimsoffroad.com/BodyParts_YJ.htm

69 commando front er heller ikke så værst 8)
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget BrorHund

• 304 CID
  • **
« Svar #9 på: Ti.,24,Februar,2009,08,46 »
Omix-Ada har ferdig grillsett med runde lykter til YJ med komplekser.

http://www.jimsoffroad.com/BodyParts_YJ.htm

Nå begynner det å ligne noe. Skulle gjerne sett noen monterte bilder av den. En ting som ikke er så fett med YJ grillen er den horisontale "knekken" under lyktene. Skulle gjerne sett at denne forsvant også. Vanskelig å se på bildet over. Også må jo de firkantede parkeringslysene fjernes og sparkles i tillegg i så fall. Er dette TJ eller CJ lykteinsatser? Eller ingen av de kanskje?

Utlogget Wrangster

• 360 CID
    • Kvikksalg.no
« Svar #10 på: Ti.,24,Februar,2009,18,00 »
De eksemplene som blir lagt frem her er vel ikke akkurat genistreker.  Skal man bytte front må man selfølgelig ta med skjermene....enten man vil bytte til TJ eller CJ front. Alt annet vil bli rallarmekk mener jeg. Tar du med skjermene fra TJ'en tviler jeg på at det kan bli glippe noe sted. Mulig at du må flytte festet i ramma til grillen, det må man ved bytte til CJ front. :) Min mening ang utseendet er at YJ er en litt mer firkantet bil, skjermer, panser, grill, dashbord, og bredderene bak gjør sitt til at det egentlig bare er 4 kantede lykter som passer på YJ. Hvis man absolutt vil bytte ut fronten mener jeg at CJ front blir best, TJ løsningen tror jeg alltid vil se litt "bastard" ut. TJ grillen er jo ganske kjedelig også i forhold til CJ og YJ. Bytter du til CJ front bør du også bytte til CJ skjermbreddere bak, er min mening.
Jeep CJ-5 1955 Buick 231 "even-fire"TH350/dana300 D30/AMC20 YJ springs (under oppbygging) www.kvikksalg.no

Utlogget wrangler

• Get a life!!
« Svar #11 på: Sø., 1,Mars,2009,01,59 »
Åkey.

Nei, prøvde ikke mange ulike griller, men ved frontbytte til CJ så må du flytte Cj grllen og radiatoren litt lenger
bak enn der den originale YJ grillen og radiatoren sitter. Det er skjermer/panser som avgjør avstanden.

Personlig ville jeg ha byttet til CJ grill, hvis valget sto i mellom CJ og TJ. Men nå som jeg har skaffet
meg en CJ, så er det ikke lenger så farlig for min del. Wrangleren kunne godt hatt firkanta lykter.

:)
« Siste redigering: Sø., 1,Mars,2009,10,11 av wrangler »
Wrangler 1995
godkjent med Chevrolet 350 5,7L, OME 2,5" og 33 x 12.5 x15 på 10" felg.
Jeep CJ-7 1986 under ombygging - AMC 360

Utlogget kjetil

• 360 CID
« Svar #12 på: Ma., 2,Mars,2009,02,11 »
hmm skjønner ikke helt diskusjonen jeg..

Er virkelig en YJ grill så fæl?

Syntes ikke det jeg. En sort YJ med alt sort, å V8 må jo være også like kult som en CJ med V8.

Det er da ikke lyktene som avgjøre om bilen er grom eller ikke.

TJ front på en CJ. ser jo ut som om de har tatt en så post jeep fra US å satt på grillen fra den.

Skal du virkelig ha en stygg grill skal du ha en CJ10

« Siste redigering: Ma., 2,Mars,2009,06,01 av kjetil »
Jeep clubnorway medlem nr 12
Jeep CJ-7 Renegade 1985 optimalisert istykker.
Jeep JK unlimited 2012 sahara
Har endelig skjønt "Jeep thing" så nå mor kjører Toyota til daglig.

Utlogget Caspar

• 304 CID
  • **
« Svar #13 på: Ma.,16,Mars,2009,19,49 »
Jeg så en CJ10 i en garasje i nabolaget her om dagen. Ja det var en spesiell bil, og selv eieren måtte innrømme at det hadde vært noe feil i ventilasjonsanlegget på designavdelingen den dagen den ble tegnet. Men kul var den jo.......... Svenskene har jo uttrykket : Så ful at han var kul. Finnes ikke noe god oversettelse på den

Utlogget Kate YJ

• 304 CID
  • **
« Svar #14 på: Ma.,16,Mars,2009,23,25 »
Sitat
hmm skjønner ikke helt diskusjonen jeg..

Er virkelig en YJ grill så fæl?

Syntes ikke det jeg. En sort YJ med alt sort, å V8 må jo være også like kult som en CJ med V8.

Det er da ikke lyktene som avgjøre om bilen er grom eller ikke.

TJ front på en CJ. ser jo ut som om de har tatt en så post jeep fra US å satt på grillen fra den.

Helt enig, det stikker i hjertet mitt at noen ikke synes firkantete lykter på YJ en er fint :'(
Hardrock Kate Dubai
JCN medlem nr 69