Skrevet av Emne: Ring og pinion anbefaling  (Lest 4619 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Kjart

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 143
Ring og pinion anbefaling
« på: Ma.,12,Januar,2009,15,03 »
Jeg har en 1993 modell wrangler 4.0 liter med manuell kasse og 3,54 utveksling.
Jeg har kjørt en stund med 33 tommers dekk (285-75-16) og har vel kommet til den konklusjon at jeg bruker litt vel mye suppe, ligger fra 1,7 - 2 liter på mila.

Hvilken r&p utveksling er det som anbefales? 3,73 - 4,10 eller 4,56

Jeg tenker vel mest på forbruket, med 235/75/15 brukte jeg ca. litern og rundt 1,3 på 31-10,5-15.

Er det noen som har passende r&p til salgs, eller akslinger med passende utveksling med eller uten sperrer så kan dette være aktuelt!
Anbefaling om verksted som kan utføre bytte av r&p, og eventuelt råd om andre ting jeg bør gjøre samtidig taes imot med stor takk!

mvh
kjart

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Ring og pinion anbefaling
« Svar #1 på: Ma.,12,Januar,2009,22,03 »
En TJ 2.5 liter har 3.73 originalt og går som kjent som en dass, både med små og store dekk. Der er reglen ALDRI under 4.88. og 4.88 fungerer fint.på 33", men hvis man skal litt høyere, så blir ivertfall 4.56 for lite igjen.
Jeg hadde 4.10 på min TJ med 35" og jeg skulle veldig gjerne hatt 4.56. og kanskje faktisk 4.88 utveksling. Da hadde jeg kunnet vurdert til og med 36"'ere som stein hadde.
Så jeg ville IKKE vurdert mindre enn 4.56. Da har du en fin og sprek bil igjen. 4.10 fungerer, men kan komme litt til kort hvis man laster opp bilen og hiver på en liten henger.
4.0litern er riktig nok MANGE hester sprekere enn 2.5litern, men det skulle man ikke tro. Derfor ville jeg ikke gått noe lenger ned enn 4.56.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget BrorHund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
Sv: Ring og pinion anbefaling
« Svar #2 på: Ti.,13,Januar,2009,07,36 »
Gjelder dette også 4.2 literen?
88 YJ 4.2 Black on black!
2,5" OME, 2" BL & 33", Weber 32/36

renegade

  • Gjest
Sv: Ring og pinion anbefaling
« Svar #3 på: Ti.,13,Januar,2009,09,14 »
Gjelder dette også 4.2 literen?

Nei, ikke nødvendigvis.  Dette fordi den har mer dreimoment ved lavere turtall.

Hvilken girkasse du har betyr også en del.

Min CJ m/4,2 har 2,73 orginalt, det funket greit nok med 33".  Den var uansett ingen rakett.
Hva YJ'ene med 4,2 ble levert med, det vet jeg ikke.

Jekk den opp bak, drei hjulet en omdreining rundt og se hva du finner.
Er det litt mindre enn 3 tørn på mellomakslen, så har du 2,73, litt over 3 er enten 3,07 eller 3,11, ca. 3,5 tørn er 3,54 og nesten 4 er 3,73.

Jeg tipper vel på 2,73.


Jeg har tenkt å holde meg til 33" på CJ'en, så på den tror jeg ikke jeg kommer til å gå for mer enn 3,73.
Det blir unødig høyt turtall på gata.
Det passer realtivt greit enten med en 5 trinns manuell eller automat m/overdrive.
Med en oppbygd 383, så har den motor'n mer dreimoment på tomgang enn 4.0 har på max...
Og med drøye 600 Nm på max, så bør den kunne flytte en liten CJ7.

Utlogget JeepCJ7-85

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 54
Sv: Ring og pinion anbefaling
« Svar #4 på: Ti.,13,Januar,2009,10,59 »
Jeg har CJ7 med -94 4.0L fra Cherokee og AW4 automat (m/overdrive), 3,54 i utveksling samt 33" BF MT. Vil tro du har 5 trinns manuell og dermed en sammenlignbar bil.

Har målt 1,1 l/mil ved pen landeveiskjøring.

Dersom du primært tenker redusert drivstofforbruk er jeg ikke så sikker på at høyere utveksling vil hjelpe. Jeg valgte en gang 3,54 i utveksling da jeg hadde 4 trinns manuell (uten overdrive), og syntes det var en god løsning. Hvis jeg skulle gjort valget på nytt i dag, hadde jeg gått for 4,10 i utveksling, både av hensyn til terrengegenskap og for å høyne turtallet litt etter landevei. Men jeg tror fortsatt ikke dette ville ha hjulpet særlig på forbruket.
« Siste redigering: Ti.,13,Januar,2009,13,26 av JeepCJ7-85 »
Mvh
Morten Kolstad
Jeep CJ7 Renegade -85
Willys PickUp -55 (Nedplukket)
Jeep Grand Cherokee WJ -01 3.1TD

Utlogget Fagelund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 160
  • medl nr 797
Sv: Ring og pinion anbefaling
« Svar #5 på: Ti.,13,Januar,2009,13,03 »
Jeg har 2,5 l, 5-trinns manuel og 33", byttet til 4.88 utveksling i sommer. Min går dårligere nå ??? ??? Motoren dør helt ut i 4 og 5 i slakke bakker ???
 Veit`a fa.. hva det kommer av, godt mulig den er feil montert :P
medl nr 797

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Ring og pinion anbefaling
« Svar #6 på: To.,15,Januar,2009,21,46 »
Jeg har 2,5 l, 5-trinns manuel og 33", byttet til 4.88 utveksling i sommer. Min går dårligere nå ??? ??? Motoren dør helt ut i 4 og 5 i slakke bakker ???
 Veit`a fa.. hva det kommer av, godt mulig den er feil montert :P

Eeehh, her må det være noe steike gale.
Dette er første gangen jeg har hørt om en jeep som går dårligere etter at man har giret den om. sikker på at du husker på å ta av handbrekket før du kjører Fagelund???
« Siste redigering: To.,15,Januar,2009,22,31 av Tomas »
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget overland

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 749
  • Shit in - shit out
Sv: Ring og pinion anbefaling
« Svar #7 på: Fr.,16,Januar,2009,11,57 »
Jeep har vel aldri laget biler med lav luftmotstand.  Om man er veldig opptatt av bensinforbruk så vil jeg anbefale en Toyota Corolla eller et annet "såpestykke"   ;D

Utvekslingen på landevei betyr vel ikke all verdens opp til 80-90 km/t så lenge man har nok gear å velge i, da mener jeg overgear også.  I 80-90 km/t bør man kunne ligge med lavest mulig turtall så lenge man har høyt vacuum i innsugningsmanifolden, dette skulle gi lavt bensinforbruk.  Med gearkasse med 5. gear (eller overdrive) burde dette være mulig å få til et rimelig lavt turtall i  "kjøreområdet".  Høyt vacuum i innsugningsmanifolden (for kjøretøy uten turbo, da) skaffer man seg med en ekstremt lett blyfot, altså en aluminiumsfot i stedet for blyfot.  Det er nok her de fleste går seg bort.  Klampen i bånn, stadig aksing og full gjennomkjøring av alle gear i gearkassen, da går det bensin da.

De fleste som bytter utveksling på en Jeep gjør dette for å bibeholde terrengegenskapene, mange opplever at bilen kryper for raskt og mister piffen i lavserien når Jeep'en for nye monsterhjul.

Min lille erfaring fra amerikanske tabeller over anbefalte utvekslinger med forskjellig hjuldiameter er at de tar hensyn til akselerasjon og egenskaper i lavserie.  Bensinforbruk har ikke fokus, det er liksom helt greit at motoren gjøre 3000 rpm i 50 mph. 

Skal bilen brukes mest på veien og man har nok gear å velge i, så skulle man greie seg med utvekslingen man har.  Alt sett i forhold til kostnadene ved å bytte gearing, selvsagt.  Skal spare mye bensin før den kostnaden er tjent inn.

Willys Overland 4-134 SW 4x4 '53
Willys Jeep CJ 3A
Willys FC 150A
JCN medlem nr. 139

Utlogget Kjart

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 143
Sv: Ring og pinion anbefaling
« Svar #8 på: Fr.,16,Januar,2009,16,24 »
Her var det mange gode argumenter for både det ene og det andre.

De fleste tabeller om utveksling forteller hvilken utvekslinger er gode for "improved fuel economy" "reduced fuel economy" og "back to factory ratio" og det er vel "back to factory ratio" jeg tenker på, og hvis jeg bytter fra 3,54 og til 4,10 eller 4,27 så ville jeg tro at jeg vil komme rimelig nære dette!

Jeg kan bruke min egen bil som eksempel, med 3,54 utv. og 33 tommere vil motoren ligge på 2349 omdreininger i 100 km/t i 4. gir (teoretisk, lest fra tabell) og er ikke så galt forbruksmessig. Den samme bilen men med 4.88 utv. vil ha nesten 3230 omdreininger også i 4. gir. dette sier seg selv ikke er drivstoffmessig gunstig, men jeg slipper å gire ned til 3. i lier bakkene. Bilen burde antagligvis hatt 4,10 eller 4,27 i utv. for å ligge litt over normal turtallsområde på ca. 2600, dvs motorens turtall med 29 tommere og 3,54 utv, i 100kmt i 4. gir (4. gir tilsvarer 3. gir på automat)

Men med 4,88 utv. er bilen antagligvis helt rå i skogen!

Thomas dine erfaringer om minimum 4,56 i utveksling, men helst 4,88 gjelder vel kanskje automatgir, forskjellen mellom standard 4liter automat og standard 4liter manuell er 3,07 i utv til 3,54 eller ca, 0,5,tror du dette gjelder videre oppover, dvs når du anbefaler 4,56 for automat, 4,10 for manuell?

Jeg mener nå at jeg burde ha 4.10 eller 4,27 eller 4,56 så har litt plass til å eventuelt vokse i!

Hvorfor er det så vanskelig å velge
Er det noen som vet om TJ D35 aksel kan passe på en YJ, og eventuelt hvor mye arbeid dette er!
mvh
Kjart

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Sv: Ring og pinion anbefaling
« Svar #9 på: Fr.,16,Januar,2009,17,45 »
Jeg har satt inn 4.10 nå, med 35" dekk.   Det er litt i underkant, desverre.   Helt prima med 33".

En aksel fra TJ burde passe bra, det er bare å kappe bort festene for lenkearmer og spiraler, og sveise på nye for bladfjærer, skulle jeg tro.
Husk på at sveisejobben er MYE letter enn å gå den andre veien, fordi akselen på YJ er festet med uboltene, og sveisene er bare for å støe opp fjærplatene.  Selv om sveisen ryker (kan vel egentlig ikke skje..) så vil akselen ligge støtt.
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Ring og pinion anbefaling
« Svar #10 på: On.,28,Januar,2009,23,22 »
Hei Kjart, det er som simon sier, ikke mye jobb å tilpasse en TJ aksel til en YJ. De er i utgangspunktet like.

Og jeg erfarte det samme som Simon, at 4.10 på 3-trinns automat er litt lite på 35" dekk. Det funker helt greit på 33". Og 3-trinns automaten bruker 3.05 utveksling i akslene.
Og når du har manuell kasse, så blir nok 4.56 bra på 33" dekk. Da har du også mulighet til å øke dekkene litt uten at det får veldig store konsekvenser. Jeg ville tro at forholdet mellom automat og manuell er like stort om du har originale dekk eller 33" dekk. Dvs ca 0,5.
Ta ett eksempel.
TJ 2.5 MÅ ha 4.88 på 33" dekk. den har 3.73 originalt. altså rett over 1,1 mer.
Du har i utgangspunktet en vassere motor, med mye mer moment. Men bruker du samme forholdet, ifra 3.54 til 4.56 så vil du nok få en grei bil.
Dette er mye synsing.
Det beste ville vært å fått praktisk erfaring ifra noen som har gjort dette før.

Jeg tror jeg ville holdt en knapp på 4.56 når du har manuell kasse på 33" dekk.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Anderz

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 32
Sv: Ring og pinion anbefaling
« Svar #11 på: To.,29,Januar,2009,17,27 »
Sitat
Er det noen som vet om TJ D35 aksel kan passe på en YJ, og eventuelt hvor mye arbeid dette er!

Men hvorfor vil du ha en TJ aksel på YJ´n?? ???
Anders Erichsen JCN#3
1998 XJ 2.5 TD Sport
1994 Wrangler 4.0 HO
1989 XJ 4.0 (JeepSpeed)
1986 CJ-7 Laredo AMC 360
1943 MB
1942 GPW

Utlogget Kjart

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 143
Sv: Ring og pinion anbefaling
« Svar #12 på: Fr.,30,Januar,2009,12,45 »
Sitat
Er det noen som vet om TJ D35 aksel kan passe på en YJ, og eventuelt hvor mye arbeid dette er!

Men hvorfor vil du ha en TJ aksel på YJ´n?? ???

Fordi det er en TJ D35 tilsalgs med 4,88 utveksling og ARB sperre

Nå har jeg nye bremser, og stikkakslinger på min aksling, så jeg tror jeg går for 4,56 og da trenger jeg bare å få tak i en ARB sperre.