Skrevet av Emne: Trenger en del til dør åpne mekanismen..  (Lest 1894 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget texas78

• 258 CID
  • *
Trenger en del til dør åpne mekanismen..
« på: On.,14,Januar,2009,15,29 »
Hei

Skulle åpne side døren forleden dag, hørte et lite "smell" fra innsiden av døren, og vips var det ikke kontakt mellom dørhåndtaket og mekanismen som åpner døren. Hørte at delen falt ned i bunnen inni døren. Sjekket dermed om det var hull ut av bunnen på døren så den ikke skulle forsvinne helt.. Fant ikke noe hull.. Men det var det visst!  :-X  Og delen som datt av inni døren forsvant for godt.

Det er en buet stål dings som henger fast på selve låsekassen på innsiden av døren. (se bilde fra paintbrush som er lagt til  :o)

Det var historien, her kommer spørsmålet  ;D

Er det noen som har kjennskap til hvor jeg får tak i slike deler?
Butikk? Dele-bil? etc

Mvh
Truls
« Siste redigering: On.,14,Januar,2009,15,36 av texas78 »

Utlogget Stein-K

• Administrator
  • Get a life!!
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: Trenger en del til dør åpne mekanismen..
« Svar #1 på: On.,14,Januar,2009,16,20 »
Klintberg & Way
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget texas78

• 258 CID
  • *
« Svar #2 på: Fr.,16,Januar,2009,12,08 »
takk  :)

Utlogget BrorHund

• 304 CID
  • **
« Svar #3 på: Fr.,16,Januar,2009,12,35 »
Er dette YJ? Vet ikke om det ser likt ut på TJ, men på YJ er ihvertfall dette et kjent problem ifølge Bergskaug. Er ikke sikkert du har mistet noen del, men den tappen som blir dyttet på av en annen tapp når du tar i håndtaket har visst en tendens til å bøye seg. Og hvis den bøyes for mye kan det skje at den "første" tappen går forbi den andre. Og da hører man et "smell". Nærmere et høyt knepp. Ble også utvendig håndtak stående utover? Dette skjedde med meg. Dersom jeg da holdt håndtaket på innsiden åpent, mens jeg dyttet inn håndtaket på utsiden, kunne jeg dytte tappen tilbake på plass igjen. Men da var den allerede så bøyd at det samme skjedde på nytt. Løsningen min var å ta av dørdekselet, og bøye tappen tilbake. Men det er bare spørsmål om tid før det skjer igjen. Løsningen er å kjøpe nytt håndtak, da tappen jeg snakker om sitter fast på hele håndtaket og "rammen" rundt. Bergskaug nevnte også at det gikk an å sveise på en liten ekstratapp, men ikke større enn at man unngår riper i vinduet når dette sveives ned.
Er jo heller ikke sikkert at det er dette som skjedde med deg, men mekanismen i døra er rimelig basic.. Kanskje du allerede har løst det, hva vet jeg.
88 YJ 4.2 Black on black!
2,5" OME, 2" BL & 33", Weber 32/36

Utlogget texas78

• 258 CID
  • *
« Svar #4 på: Ti.,20,Januar,2009,17,25 »
Er dette YJ? Vet ikke om det ser likt ut på TJ, men på YJ er ihvertfall dette et kjent problem ifølge Bergskaug. Er ikke sikkert du har mistet noen del, men den tappen som blir dyttet på av en annen tapp når du tar i håndtaket har visst en tendens til å bøye seg. Og hvis den bøyes for mye kan det skje at den "første" tappen går forbi den andre. Og da hører man et "smell". Nærmere et høyt knepp. Ble også utvendig håndtak stående utover? Dette skjedde med meg. Dersom jeg da holdt håndtaket på innsiden åpent, mens jeg dyttet inn håndtaket på utsiden, kunne jeg dytte tappen tilbake på plass igjen. Men da var den allerede så bøyd at det samme skjedde på nytt. Løsningen min var å ta av dørdekselet, og bøye tappen tilbake. Men det er bare spørsmål om tid før det skjer igjen. Løsningen er å kjøpe nytt håndtak, da tappen jeg snakker om sitter fast på hele håndtaket og "rammen" rundt. Bergskaug nevnte også at det gikk an å sveise på en liten ekstratapp, men ikke større enn at man unngår riper i vinduet når dette sveives ned.
Er jo heller ikke sikkert at det er dette som skjedde med deg, men mekanismen i døra er rimelig basic.. Kanskje du allerede har løst det, hva vet jeg.

Takk for inlegget!
Tappen er dessverre borte vekk.. Utifra det du forklarer, er det uten tvil den tappen du snakker om som har løsnet.

Sveise en ekstra tapp ja! Det var en god ide!  :D

Har vært på tlf med  Klintberg & Way, og de har sendt meg en skisse av hvordan døren ser ut på innsiden. skal se om det er flere ting som mangler.

Uansett tror jeg det blir sveising på meg! Takk for tipset ;)

T

Utlogget BrorHund

• 304 CID
  • **
« Svar #5 på: Ti.,20,Januar,2009,19,14 »
Hvis delen er borte hadde jeg kjøpt nytt håndtak. Sveiseideen er en mulighet hvis du fortsatt har tappen.
http://www.quadratec.com/products/55014_36.htm
88 YJ 4.2 Black on black!
2,5" OME, 2" BL & 33", Weber 32/36