Skrevet av Emne: 4x4 vacuum spørsmål.  (Lest 1778 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget BrorHund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
4x4 vacuum spørsmål.
« på: To., 8,Januar,2009,21,47 »
Hei hei.
Har en pirkete problemstilling gående med 4hjulstrekket mitt. Når jeg setter bilen i 4x4 tar det så lang tid før forakselen kobles inn. Lampen på dashen kobles inn samtidig som akselen faktisk kobles inn, men det tar litt tid, og litt rusing av motoren, akkurat som om jeg må charge opp vaccum for å få det til å funke. Mistenker sporenstreks litt feilkobling av slangene, og fant frem skjemaet. Her ser jeg at check valve og air vent filter står ut i det fri? Er dette tilfellet? Hos meg er disse koblet videre til vakuumtilgang. Hvordan ser man forskjell på de, og hva kan være feil, i og med at systemet fungerer, det bare tar litt tid? En annen ting er at det også tar en evighet før systemet kobles ut igjen, når 2wd settes inn. Tips n tricks mottas med takk.

88 YJ 4.2 Black on black!
2,5" OME, 2" BL & 33", Weber 32/36

Utlogget 77 golden eagle

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 838
Sv: 4x4 vacuum spørsmål.
« Svar #1 på: Fr., 9,Januar,2009,00,05 »
Jeg hadde problemer på min forrige YJ med at 4wd ikke ville koble inn.
Jeg skrudde av dekslet som holder skiftegaffelen på plass, deretter smørte jeg pinnen hvor skiftegaffelen er festet.
Skrudde på dekselet, 4wd virket igjen.
Pass på at du gaffelen riktig på plass igjen ved montering.

Dette kan være problemet ditt.
Dette forumet har mye tips:
http://www.jeepforum.com/forum/showthread.php?t=646061
« Siste redigering: Fr., 9,Januar,2009,00,11 av 77 golden eagle »
AMC Jeep CJ-7 golden eagle
304, Quadra-Trac  1977

Jeep YJ Sahara 1995 ...SOLGT!!

Jeep Wrangler Unlimited Sport  2009

Utlogget BrorHund

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 210
Sv: 4x4 vacuum spørsmål.
« Svar #2 på: Fr.,16,Januar,2009,14,09 »
Takk for tips. Har nå skrudd av dekselet, tørket opp, smørt opp pinnen, og satt sammen delene igjen. Men. SKAL det renne olje når man tar av dekselet? Det rant ca 0,5-1 dl hos meg. Og hvis det skal være olje i "gaffelhuset", hvor skal så det fylles på igjen? Eller er dette noe slags lekkasje fra diffen eller noe?

Prøvde en liten runde, men klarte ikke helt finne ut av nøyaktig innkoblingstidspunkt. Erfarte kanskje at 4x4 ble koblet inn litt raskere. Fant ikke noe sted å kjøre meg "fast" for å teste skikkelig heller..
88 YJ 4.2 Black on black!
2,5" OME, 2" BL & 33", Weber 32/36

Utlogget jeger

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 216
Sv: 4x4 vacuum spørsmål.
« Svar #3 på: Lø.,31,Januar,2009,09,42 »
Har fått tilsvarende problem på min. Merket i går at det tok veldig lang tid før 4wd slo inn. Så noe har skjedd, og det ganske så plutselig. Tok motorvask i går så mulig jeg har "forspylet" noen vakumslanger. Men skal ut å se på skiftegaffel og ta en runde nå. Har vært ute å sjekket slangene inn på klokka, og fant ut at det kun var vakum på den ene slangen (når jeg hadde koblet inn 4wd). Er det normalt?
Geir Morten
Orkdal

Utlogget jeger

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 216
Sv: 4x4 vacuum spørsmål.
« Svar #4 på: Sø., 1,Februar,2009,12,01 »
Har begynt å få et lite innblikk i vakumproblematikk og 4wd på YJ. Så spørs vel om man bør innvestere i posi lock. Men inntil det er på plass hadde det vært greit med trekk på framaksel. Leste på et forum i USA at man kunne "permi lock" overføringen, men skjønte ikke helt hvordan man gjorde dette. Skulle hvistnok bruke en slange som man kilte på plass et sted inne i gaffelhuset
Noen som har vært borti dette?

Og hvordan skal tilstanden på gaffelen være på akslingen? Hos meg var det slark i selve festet som holder gaffelen til akslingen, og pads`n ytterst på gaffeln virket løse. Tegn på at den må byttes?
Geir Morten
Orkdal

Utlogget jeger

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 216
Sv: 4x4 vacuum spørsmål.
« Svar #5 på: Lø.,28,Februar,2009,21,12 »
Da har jeg montert 4x4 posi lok (fra Statene) og så langt virker det som en grei løsning på veksling mellom 4 og 2wd. 4wd lampa i dash`n virker også nå  :)
Geir Morten
Orkdal