Skrevet av Emne: Brr Kald wj. Med løsning på dette  (Lest 46183 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Re: Brr Kald wj. Med løsning på dette
« Svar #120 på: To.,27,Januar,2011,21,21 »
Slangene leder varmt vann inn og ut av det ekstra varmeapparatet. Jeg kjøpte mine slanger og koblinger på Mekonomen. Til varmeapparat brukte jeg en oljekjøler fra en Cj 7. Den passet rett inn.
Det har jeg fått med meg ;) men hvilken funksjon har dette løpet orginalt? min flow til vannpumpa kanskje?
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget Hans Chr

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 180
Re: Brr Kald wj. Med løsning på dette
« Svar #121 på: Fr.,28,Januar,2011,15,51 »
Kanskje det er for å få sirkulasjon i kjølesystemet når termostaten er stengt? Men skjønner ikke hvorfor den er koblet inn dær?. Vil jo kjøre på med kjølt vann rett ved siden av utløpet til varmapparatet hvis jeg leser denne tegninga rett. Vannpumpa går vell i tilegg til denne slangen (17) rett til blokka.

Utlogget kjetil

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 738
Re: Brr Kald wj. Med løsning på dette
« Svar #122 på: Lø.,29,Januar,2011,00,04 »
Hmm dette bildet av du har lagt ut stemmer det med kart å terreng tro?

Her er i allefall bildene hvordan jeg har gjort det.









Bare for å illusterer så tok jeg bilde av hvor varmt det var i bilen ved 16 minus ute. 32,8 + inne i kupen. Det er det vel ikke så  mange av dere andre som ikke  har bygd om bilen som har sett på en kald vinterdag i en wj  ;D   ;D

Jeep clubnorway medlem nr 12
Jeep CJ-7 Renegade 1985 optimalisert istykker.
Jeep JK unlimited 2012 sahara
Har endelig skjønt "Jeep thing" så nå mor kjører Toyota til daglig.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: Brr Kald wj. Med løsning på dette
« Svar #123 på: Lø.,29,Januar,2011,22,17 »
Ja jeg har gjort det. Kranen kjøpte jeg hos GH fittings. Men behovet for å stenge den er ikke det helt store. I sommer kjørte jeg med registeret åpent.

Edit:

Link: http://viewer.zmags.com/publication/5640a2ad#/5640a2ad/1

Betyr dette da at all friskluft utenifra blir forvarmet i det første registeret før det går videre inn til aircondition eller rett inn i bilen om sommeren?
For med kranen så stenges varmen til det første registeret slik at luft ikke blir forvarmet ikke sant.

Noen som har lyst å bygge om min bil når den kommer på veien igjen? :-)
Går så mye lettere for noen som har gjort det før  ;D
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Re: Brr Kald wj. Med løsning på dette
« Svar #124 på: Lø.,29,Januar,2011,23,39 »
Betyr dette da at all friskluft utenifra blir forvarmet i det første registeret før det går videre inn til aircondition eller rett inn i bilen om sommeren?
For med kranen så stenges varmen til det første registeret slik at luft ikke blir forvarmet ikke sant.

Ja

Noen som har lyst å bygge om min bil når den kommer på veien igjen? :-)
Går så mye lettere for noen som har gjort det før  ;D

Jeg er ingen stor mekaniker. Jeg brukte 3 timer på jobben. Og da knota jeg endel fordi jeg forstod ikke med engang at jeg måtte ta av vindusviskerene og det dekslet mellom rute og panseret.  Jeg sørget for å ha alle delene før jeg begynnte.
Jeg valgte en annen løsning ved gjenomføringene av slangene til registeret. Jeg boret ingen hull. Men brukte det som er der orginalt til begge slangene. Her sitter det en gummi propp. Denne tok jeg en kjøkkensaks og klippet hull i. Så tredde jeg begge slangene den veien. De er da beskyttet mot skarpe kanter.
     
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: Brr Kald wj. Med løsning på dette
« Svar #125 på: Sø.,30,Januar,2011,22,48 »
Jeg er ingen stor mekaniker. Jeg brukte 3 timer på jobben. Og da knota jeg endel fordi jeg forstod ikke med engang at jeg måtte ta av vindusviskerene og det dekslet mellom rute og panseret.  Jeg sørget for å ha alle delene før jeg begynnte.

så bra!! da bruker du sikkert ikke mer enn 2 timer på min  ;D ;D


Og er det behov for den ekstra sirkulansjonspumpa, eller holder det med 2 registre i første om gang?
Jeg lurte litt på en kran på tilleggs registeret, og om en ekstra sirkulasjonspumpe er på krevd, så lurte jeg litt på å ha den på bryter inni bilen (om det lar seg gjøre). Kan startes ved behov.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Re: Brr Kald wj. Med løsning på dette
« Svar #126 på: Ma.,31,Januar,2011,09,46 »
I følge Kjetil er det ikke behov for ekstra pumpe.

Ekstra register på det tredje utløpet holder.
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: Brr Kald wj. Med løsning på dette
« Svar #127 på: Ma.,31,Januar,2011,12,56 »
Er det samtidig lurt å sette på en Y-ventil istedet for en kule ventil?
Tenker da på at istedet for å stenge all sirkulasjon i det tredje uttaket, så kunne man styrt vannet enten til register, eller tilbake der det går originalt?
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Re: Brr Kald wj. Med løsning på dette
« Svar #128 på: Ma.,31,Januar,2011,15,02 »
Jeg har gjort det sånn. Enten igjennom, eller utenom.
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Re: Brr Kald wj. Med løsning på dette
« Svar #129 på: Ma., 7,Februar,2011,00,00 »
Hehe...

Det er flere som har Reodor løsninger på sammme problem. Land Rover folket fryser vist også om vinteren... Løsningen er riktig nok en annen... Men det er ikke noe i veien for at dette skal fungere, problemet er vel bare at det blir veldig varmt om sommeren også  ;D

http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=50003
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: Brr Kald wj. Med løsning på dette
« Svar #130 på: Ti.,26,Juli,2011,22,59 »
Heyhey!!!

Har slitt med å få varme i bilen en stund som mange andre. til og med på sommeren (gråværsdager) så har det ikke vært så mye å snakke om.

Mannet meg opp her i helgen, og gjorde som jeg har tenkt en stund. Koblet fra varmeregisteret ifra utløpet på vannpumpa, og returen ifra inn på termostaten.
koblet på gardena slanger, brukte en 3/4 på tur løpet med slange klemmer, og stappet en vanlig 1/2 gardena inn i retur slangen av gummi som kobles på termostathuset. brukte den originale klemringen over.
Så fyllte jeg ei bøtte med "systemrens" og vann i blandingsforhold ca 15 - 20%, som fåes kjøpt i båtbutikker.
Fant frem 220volt synkepumpa mi med flotør, koblet på tur løpet til varmeregisteret og spylte igjennom med vann fra ei annen bøtte først. Det artige var at de to til tre første gangene jeg startet pumpa, så ble det for mye trykk og vannet sprutet ut der jeg hadde koblet på slangeklemme. Måtte ha på ei till, og etter noen sekunder med trykk ifra pumpa, så begynte det å komme litt vann i returslangen. Etter å ha spylt igjennom i ca 5 minutter, flyttet jeg pumpa oppi bøtta med systemrens. startet pumpa og fulgte med på returslangen til jeg så det kom gult "systemrens" vann, da flyttet jeg returslangen oppi bøtta også.
Deretter hang jeg opp flotøren i stillingen "på", koblet på ett manuelt tidsur i kontakten, og satte strøm på i 15 minutter hver 6. time. altså klokken 1200 - 1800 - 2400 og 0600.
Så lot jeg "satsen" stå slik og jobbe i 2 og ett halvt døgn.

Her er noen bilder:




I dag koblet jeg satsen ifra, spylte igjennom fra ei bøtte med rent vann (holdt retur slangen oppi bøtta med systemrens for å ta vare på det osm var i systemet, før jeg la slangen på bakken og spylte systemet rent i 5 - 10 minutter. Det var mye mer trykk i retur slangen nå.

Når jeg først hadde slangene, pumpa og bøttene klare, koblet jeg så "systemet mitt" på inntaket til termostathuset (retur ifra varmeregister), og ut av vannpumpa for så å spyle dette også rent med vann.
La også merke til at vinkel slangene IFRA vannpumpa og INN til temrostathuset var noe igjengrodd. Spylte opp dette også så det ble skinnende rene innvendig.
Koblet alt tilbake og startet bilen.

Det jeg la merke til var at det ble ordentlig varm lunk i ventilene og varmeapparatet allerede før temp nåla hadde passert 40graders merket.
I det nåla paserte neste strek, var det god varme i ventilene. når tempen nærmet seg 80graders streken og termostaten skulle snart åpne, var det så varmt i ventilene at det brandt i handa, dette var en skikkelig god følelse  ;D

Jeg har egentlig vurdert lenge å bytte bil nå, mest pga varmen jeg aldri fikk, men nå vurderer jeg nesten å beholde dne for å se hvordan varmen er i vinter. Jeg har stor tru på at varmen nå har kommet for å bli.

For meg kan det virke som om det blir noe avlering i systemet, som gjør at alle vinkler og tynne rør kan tette seg da det ikke er nok trykk i kjølevannet til å "blåse" dette rent. Men etter en skikkelig god "tarmskylling" ble det skikkelig sprut i varme apparatet. Og det på original bil  :)
Time vill shåv -om dette holder seg når det blir kaldere, men det blir uten tvil varme i kupeen nå, samme hvor kaldt det er ute. Det blir helt sikkert ikke sauna tendenser slik det blir med "ekstra utstyr" men jeg tror det ikke blir noe problem å sitte i t-skjorte vinterstid i alle fall.
« Siste redigering: Ti.,26,Juli,2011,23,03 av Tomas »
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Brr Kald wj. Med løsning på dette
« Svar #131 på: On.,27,Juli,2011,06,46 »
Interessant dette ja  :D
Hvor mange km er bilen kjørt nå da ?
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: Brr Kald wj. Med løsning på dette
« Svar #132 på: On.,27,Juli,2011,23,44 »
Bilen er en 99 modell som har gått ca 180tusen nå. Men har slitt med varmen ifra 150 tusen tenker jeg. Begynte med at den gav mindre og mindre varme.

Tok en prøvetur i dag, og det er nesten ikke til å tru.
Etter bare en kilometer begynner det å bli bli lunk i varme apparatet. halvveis mellom 40 merket og 100 merket, en liten stund før termostaten åpner, er det så varm luft at det brenner litt i handa. Jeg er kjempe fornøyd  ;D

Systemrens er visst noe som benyttes av profesjonelle til å rense vannrør både i skipsfart, offshore og vannbåren varme på land.
Jeg betalte 190 kroner og fikk varmen tilbake  ;D
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Brr Kald wj. Med løsning på dette
« Svar #133 på: To.,28,Juli,2011,09,51 »
Har du prøvd 88 graders termostat (om vinteren) ?
Hvis ikke så får du vel brann i ventilene nå  :P
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Re: Brr Kald wj. Med løsning på dette
« Svar #134 på: To.,28,Juli,2011,10,29 »
Nei, har ikke prøvd 88 graders termostat. Jeg er i utgangspunktet i mot å øke gradene på termostaten for å få varmere bil om vintern. Glemmer bare å bytte tilbake når sommern kommer. Og den dagen du tauer avgårde med minigraver etter, så koker bilen.

Det blir som å gå til legen for å få behandlet symptomer, mens roten til symptomene blir oversett og ignorert.

Jeg håper nå at alt skal bli mer enn godt nok når systemet er gullende rent.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.