Skrevet av Emne: Brr Kald wj. Med løsning på dette  (Lest 45875 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget kjetil

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 738
Sv: Brr Kald wj
« Svar #15 på: Fr., 9,Januar,2009,10,36 »
Meg å "store indianer" har sett litt på å montere ekstra varmeapperat i bilen hvor man bruker fortsatt kjølevannet til motoren.
For med varmeapperatet på fullt så vil jeg tro at det er mere enn nok varmt vann igjen til et ekstra varme apperat.
Det finnes et utall av slike vann varmere som man bruker i båt industrien. De får man i fra 2kw og opp til 10 kw.
Men først vil jeg regne ut effekten på varmeapperatet som står i bilen orginalt, for å se egentlig hvor stort det er.
Jeep kan jo ha bommet på størrelsen på registeret, at det rett å slett er for lite. Hvis det er mulighet så kan det kansjke være  mulig å få bygget et nytt register som er større.

(Ja jeg vet at hele dajsbordet må ut for å bytte register, men det kan være værdt det hvis det viser seg at registert er rett å slett alt for lite å det er plass til ett større. )

For ingenting er mere irriterende enn å ha en kald bil.

Ps Tomas bytt glødepluggene dine. Min bil hadde samme symptomer som din. Disse ble byttet å nå starter den fint i 15 minus. Før startet den ikke dersom temperaturen kom under - 3.
Jeg trodde det muligens hadde noe med at den var chippet. Men det var det ikke.

Litt på sidelinjen men jeg har testet min bil mot en orginal wj fra  0-100km/t. Og jeg har en slik chip som mange har påstått ikke skal funke. Men det gjør den, fra 0 til 20 var vi side om side men når jeg kom over 30 km/t stakk jeg fint i fra. Så det er nødt til å fungere med en slik chip som man kan montere selv.
Jeep clubnorway medlem nr 12
Jeep CJ-7 Renegade 1985 optimalisert istykker.
Jeep JK unlimited 2012 sahara
Har endelig skjønt "Jeep thing" så nå mor kjører Toyota til daglig.

Utlogget ståle

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 13
Sv: Brr Kald wj
« Svar #16 på: Fr., 9,Januar,2009,11,31 »
Synes dette er noe merkelig da eg har samme opplevelse som supersvein, eg stiller inn temp på ca 23 c og når det går en stund så girer vifta seg ned(kjører i auto) for da er det varmt. Foreslår at brukerene inn på her måler hvor høy temp det er på dysene i Hi. Skulle gå greit å måle med et vanlig digitalt hustermometer så kan vi sammenligne litt. Sjølv er eg i nordsjøen akkurat no, har igjen 10 dg. Skal måle når eg kjem heim.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Brr Kald wj
« Svar #17 på: Lø.,10,Januar,2009,19,29 »
Testet litt ut i dag da jeg har kjørt en del. Det er ikke noe problem at WJ'en er kald og man sitter å fryser, men den bruker tid på å få varme. Jeg har begge sonene på HI. Justerer de aldri ned. Pleier alltid å ha litt varme opp på vinduet, og der så er det noe varmluft. prøver å holde handa der og kjenner at det en del varme i lufta. i dosene rundt om i bilen er det kun godt og lunka. Kjører stort sett med hastigheten på min auto, og selv om den går for fullt på MIN hele tiden, så tar det LANG tid før bilen blir varm.
Jeg har en fast rute til jobben. ca 3 km. Selv på kalde dager -5, så ble TJ'en min Sahara 4.0liter god og varm i varmeapparatet med en gang tempen begynte å stige på motoren. og det var ca halvveis til jobben. altså 1,5 km. Da stod gjerne bilen noen få minutter på tomgang mens jeg skrapet vinduene før jeg kjørte. Når jeg da kom frem på jobben så var det under 75 grader på bilen, og kjente att lufta var skikkelig god og varm i både doser og på frontvinduet.
Selv nå, når jeg leverer guttungen i barnehagen med WJ'en (en liten ekstra tur, totalt så blir det sikkert 5 - 6 km) så er det ikke skikkelig varme i varmeapparatet. Og da står ofte bilen 10 - 15 minutter på tomgang i gården, i tillegg til turen opp som er ca 3 km, og den står og går mens jeg leverer,ca 10 - 20 minutter, og jeg kjører ned til jobben igjen ca 3 km.

Prøvde å sjekke feil på kliman i dag, men fikk det ikke til. holdt ac og resirk. knappen inne mens jeg vrei på den ene knotten til temp, og da fikk jeg opp ett tall som jeg kunne justere ifra 1 - 89. skjønte ikke så mye av det. må prøve litt mer.

Men tror jeg skal bytte termostaten til en noe varmere termostat i håp om at det kan hjelpe litt.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Sv: Brr Kald wj
« Svar #18 på: Ma.,12,Januar,2009,22,03 »
Min har vært helt lik sånn du beskriver din Tomas.

Jeg fikk tilbake bilen i dag etter montering av Webasto. Jeg kom over en på østlandet som monterer komplette anlegg med fjernkontroll for ca halv pris. Så da var ikke det mere å lure på. Om noen ønsker mere info om det er det bare å sende en PM.
« Siste redigering: Ma.,12,Januar,2009,22,43 av sten_morten »
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Brr Kald wj
« Svar #19 på: Ma.,12,Januar,2009,22,13 »
HA!!! :o
Jeg bor jo på Østlandet, også har ikke jeg hørt om han ???
Send gjerne navn, nummer og hva halv pris var. så skal jeg ha det i bakhodet når jeg vinner i lotto  ;D
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget kjetil

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 738
Sv: Brr Kald wj
« Svar #20 på: Ti.,13,Januar,2009,21,57 »
Min har vært helt lik sånn du beskriver din Tomas.

Jeg fikk tilbake bilen i dag etter montering av Webasto. Jeg kom over en på østlandet som monterer komplette anlegg med fjernkontroll for ca halv pris. Så da var ikke det mere å lure på. Om noen ønsker mere info om det er det bare å sende en PM.

HVordan ble bilen nå ? blir det skikkelig varmt inni bilen med webastoen på? for den du har kjøpt varmer opp kjøle vannet regner jeg med.
Jeep clubnorway medlem nr 12
Jeep CJ-7 Renegade 1985 optimalisert istykker.
Jeep JK unlimited 2012 sahara
Har endelig skjønt "Jeep thing" så nå mor kjører Toyota til daglig.

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Sv: Brr Kald wj
« Svar #21 på: On.,14,Januar,2009,00,33 »
HVordan ble bilen nå ? blir det skikkelig varmt inni bilen med webastoen på? for den du har kjøpt varmer opp kjøle vannet regner jeg med.

Det er en vannvarmer. Jeg har bare fått prøvd den i to dager, men her er første inntrykket:

Kan ikke sammenlignes! Er som en helt ny bil!  Bilen oppleves som skikkelig gjennomvarm for første gang siden jeg kjøpe den. Blir for varmt å ha varmeapparatet på fullt slik jeg måtte før. Nå er varmeapparatet slik man forventer at det skal være i en bil.
Og ekstra pluss at jeg bilen er varm før jeg skal ut å kjøre. Både motor og kupe. Slipper å skrape is.

 
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Brr Kald wj
« Svar #22 på: Sø.,18,Januar,2009,22,13 »
Noen snakket om at de hadde byttet termostat for å få varmere bil. Jeg hadde tenkt det samme. Men har nå hørt erfaringer ifra andre bilmerker på dette området, og begynner å tvile litt.
Noen bilmerker sliter med at de går varme når de har byttet termostat. De bytter ifra 80 til 88 graders termostat på vintern når det er fint og kaldt, også glemmer de å bytte tilbake når sommern kommer. Og når de drar på en tilhenger eller campingvogna, så går bilen varm. Og det er det jo ingen som egentlig ønsker.
Har derfor kanskje lagt termostaten min litt på is.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget kjetil

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 738
Sv: Brr Kald wj
« Svar #23 på: On.,21,Januar,2009,08,44 »
Det å bytte teromstat bruekr man ca 1 minutt på, så jeg ser ikke noe prb i det. Jeg byttet til 88 grader. Det ble litt bedre men fortsatt er det ikke tilfrestillene varme fra varmeapparatet.

Men skal jobbe litt mere med dette neste uke så jeg holder dere oppdatert.
Jeep clubnorway medlem nr 12
Jeep CJ-7 Renegade 1985 optimalisert istykker.
Jeep JK unlimited 2012 sahara
Har endelig skjønt "Jeep thing" så nå mor kjører Toyota til daglig.

Utlogget Anderz

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 32
Sv: Brr Kald wj
« Svar #24 på: Fr.,30,Januar,2009,12,26 »
Sitat
Det kom en TSB oppgradering på "blend doors" "resirc doors" i 2002 pga trøbbel med disse. Det er også et typisk problem at varmeapparatviften stopper pga ødelagt konnektor til styreenheten.

Har dere lest denne..

HVAC sub assembly replacement
Replacing blend door and recirculation door components
Symptoms: Cold air only / No heat (passenger and/or drivers side)

http://www.wjjeeps.com/hvac_sub_assembly.htm
Anders Erichsen JCN#3
1998 XJ 2.5 TD Sport
1994 Wrangler 4.0 HO
1989 XJ 4.0 (JeepSpeed)
1986 CJ-7 Laredo AMC 360
1943 MB
1942 GPW

Utlogget kjetil

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 738
Sv: Brr Kald wj
« Svar #25 på: On., 4,Februar,2009,08,59 »
Vel nå har jeg forsket litt mere på dette.

Jeg tok er kjøretur på ca 25 minutter. Kom tilbake fra kjøreturen, lot bilen stå å gå i ca 15 minutter på tomgang.

Lånte et ir termometer, av samme type vi bruker på jobb i nordsjøen nå vi leser av tempereturer på diverres utstyr.

Dette fant jeg ut av da.

Jeg sammenlignet temperaturer med en annen type suv med ca samme motorstørrelse.
Jeg har jo en grand 3,1 diesel.
den andre bilen var en izusu trooper 3.0 diesel.

varmeapperatet på begge bilene sto på full opp mot vinduet.

Grand har nytt varme register å klaffer i varmeapperat.

ute temp - 5,6

Grand

inne i kupe  23,7*
ved utgang av vifte 54,3*
inn på register  84,7*
ut av register  64,3*
topp av radiator 65,2*


Trooper

inne i kupe 35,5*
ved utgang av vifte 69,4*
inn på register 85,2*
ut av register  79,4*
topp av radiator  68,6*


Som dere ser så er det ganske stor forskjell her.

Grand har en tempteratur differanse over varme registeret til kupen på  20 grader dvs at registeret blir kraftig kjølt ned av luften som kommer igjenom registert. Det tyder faktisk på at selve registeret i bilen er rett å slett for lite.

Skal måle vannmengden igjennom registert litt senere i dag så finner man ut hvor mye vann som sirkulerer i apperatet.





Jeep clubnorway medlem nr 12
Jeep CJ-7 Renegade 1985 optimalisert istykker.
Jeep JK unlimited 2012 sahara
Har endelig skjønt "Jeep thing" så nå mor kjører Toyota til daglig.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Brr Kald wj
« Svar #26 på: To., 5,Februar,2009,00,02 »
Ett tips jeg fikk av min jeepmekaniker var å måle tempen på kjølevannet. stikke ett steketermometer nedi ekspansjonstanken eller i radiatoren.

Men det virker jo på målingene dine, at det faktisk er store likheter også. All temperatur er forholdsvis lik før varmeregistret men det er etterpå forskjellene kommer. Altså, som du påpeker. det må være noe med registeret.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget ståle

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 13
Sv: Brr Kald wj
« Svar #27 på: To., 5,Februar,2009,14,20 »
Tok temp`en på wj`en min i dag. Ute-temp -5. Etter en kjøretur på 15 min sto bilen å gikk på tomgang når eg målte på dysene i cupeen med et "stuetermometer" med ute-temp føler på ledning som eg stappa inn i dysa. Med temp i HI posisjon og vifta på max viste måleren 44c. Stilte vifta ned på ganske lav fart og den viste etter en stund 63c.
Gjorde meg følgende tanker rundt dette:
Eg stiller alltid temp på 22-26 alt ettersom, ALDRI på HI ,og vifta på auto. Derfor går vifta sjelden på max og går saktere etterhvert.
Litt tid tar det men det blir varmt etterhvert.
Kan problemet til dere som aldri får det varmt vere at dere stiller det inn sånn at vifta går på max hele tiden..? Til mer kaldluft en klarer å kjøre gjennom registeret til kaldere blir lufta som kommer inn i cupeen eller......? ::) ::)
Eg blei iallefall svett av hele målinga når det nærma seg 29c i cupeen. ;D ;D

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Brr Kald wj
« Svar #28 på: To., 5,Februar,2009,18,08 »
Vel, jeg har satt begge sidene mine på HI. står stort sett der hele tiden. også har jeg hastigheten på auto-low, og stort sett lufta kun opp på vinduet.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Brr Kald wj
« Svar #29 på: To.,12,Februar,2009,22,31 »
Har en gammel marna 10-15 jeg pusser opp. kom tilifeldigvis over enlink iforbindelse med syrevasking av motor.
Noe som heter systemrens
http://www.rasmussen-engros.no/page/28374/

Båtfolket skryter uhemmet av dette midlet. det løser opp alt av belegg, og kjølekanaler og alt inni motorn blir gullende reint etterpå.
Dessuten angriper det ikke lager, pakninger osv.
Ville det vært lurt å tømt anlegget på WJ, skylt igjennom med ferskvann noen ganger, og kjørt en runde med dette? for så å skylle igjennom igjen og fylle på ny riktig blandet kjøleveske?
ville tro at WJ'ene ikke alltid har vært like treige med varme siden de var nye. kanskje dette er noe som skjer over tid. sånn som gjenngroing og tilskittning av registeret.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.