Skrevet av Emne: Brr Kald wj. Med løsning på dette  (Lest 45863 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget kjetil

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 738
Brr Kald wj. Med løsning på dette
« på: On., 7,Januar,2009,13,21 »
Vel Har en wj 2000 3,1.

Da jeg fikk den var varmeaperatet en tragisk historie, det kom ingen varme i det hel tatt.
Ettersom jeg kjøpte den hos en forhandler og det var garanti på den, har jeg hatt den inne til rep.
De har byttet register da dette var tett, de byttet også alle klaffene i varmeaperatet.
Men fortsatt synes jeg det ikke er noe guff i varmen i bilen, Jeg byttet også til en varmere termostat, orginal termostaten var 80 grader, og byttet den til 88 grader. Det hjalp noe men fortsatt er det på langt nær den varmen det burde være i bilen.  Ved å kjøre lufta på resirkulering inni bilen blir den varmere, men man kan jo kun kjøre slik i en kort stund pga da dugger det jo inni bilen.

Til dere andre 3,1 eiere får dere ordentlig opp varmen inni bilen når temperaturen er -5 ute?

Eller er dette bare slik det er med disse bilene?
« Siste redigering: Ti., 5,Januar,2010,15,46 av kjetil »
Jeep clubnorway medlem nr 12
Jeep CJ-7 Renegade 1985 optimalisert istykker.
Jeep JK unlimited 2012 sahara
Har endelig skjønt "Jeep thing" så nå mor kjører Toyota til daglig.

Utlogget ståle

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 13
Sv: Brr Kald wj
« Svar #1 på: On., 7,Januar,2009,13,54 »
Hei
Har sjølv en wj 2001 3,1.
For et par år siden fikk eg problem med varmen, da hadde termostaten delt seg i to og stod fullt åpen. Bare så vidt at temp.nåla ga utslag på motor...blei bikkjekaldt. Skifta termostat og alt var i orden men siden du har skiftet denne så må det vere noe annet. Går jo litt tid før wj`en blir varm men har ikkje noe problem med kupevarmen etter motor er varm sjølv om temperaturen viser godt under null. Dersom motor har normal temp så har du enten dårlig sirkulasjon på varmeapp. eller så er det noe feil på styringen.

Utlogget Ambu

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 119
Sv: Brr Kald wj
« Svar #2 på: On., 7,Januar,2009,14,14 »
Nå er jo det automatiske klimaanlegget på WJ kjent for å være kranglete - du finner støttegrupper på internett som krever at Chrysler skifter ut hele greia...

Selv kjørte jeg Trondheim - Oslo forleden, mens kjerringa hele veien klagde på at luften i hennes ventiler var kalde, mens mine var varme. Dette var lett å fikse - kastet ut kjerringa...

Det kom en TSB oppgradering på "blend doors" "resirc doors" i 2002 pga trøbbel med disse. Det er også et typisk problem at varmeapparatviften stopper pga ødelagt konnektor til styreenheten.

Prøv derfor å finne ut om problemet gjelder alle ventilene, eller noen av dem. Går vifta tilfredsstillende? 

Sjekk for feilkoder i klimaanlegget:

Hold inne knappene for "Resirc" og "A/C" samtidig som venstre temperaturbryter vris med klokken. Eventuelle feilkoder ramses opp nummerisk. Ingen feilkode gir 00
 ;)
-93 XJ 4.0 (død)
-01 WJ 4.7
-11 Lexus RX450h

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Sv: Brr Kald wj
« Svar #3 på: On., 7,Januar,2009,15,44 »
Jeg er ny som WJ eier og har ingen erfaring fra tidligere vintere.

Til dere andre 3,1 eiere får dere ordentlig opp varmen inni bilen når temperaturen er -5 ute?

Ja men det tar laaaaaaaang tid.

Har nå snakket med flere som har 3,1 motoren og alle klager på det samme.

Se også denne:

http://www.offroad.no/forum/Varmeappratet-blir-ikke-o-t98982.html

Jeg har bestemt meg for å montere en ekstravarmer. De jeg har snakket med er alle kjempefornøyd etterpå. Samt at den blir lettere å starte i kulde.
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15

Utlogget kjetil

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 738
Sv: Brr Kald wj
« Svar #4 på: On., 7,Januar,2009,17,58 »
Ettersom min bil har alt nytt i varmeaperatet og termostaten er også ny så syntes jeg det er meget merkelig at det skal gi så lite varme.
Temperaturen på motoren ligger på ca 90 celsius iflg manometeret inni bilen. Rørene inn å ut på varmeaperatet er god å varme og man kjenner at det er varmeforskjell på inn å ut på vannet i varmeaperatet.

Nå er jeg på norsjeøn men når ejg kommer hjem skal jeg måle temperaturen på vannet inn og ut av varmeaperatet. Da kan man beregne effekten varmeregisteret gir. Men jeg har en mistanke om at enten så kommer det for mye kaldluft forbi registeret, eller at en av klaffene ikke lukker helt som den skal, i verstefall så er rett å slett registeret for lite i denne "store" bilen.

Når motoren har fått sin arbeidtemperatur bør jo det blåse meget varmt ut av spjeldene på varmeaperatet.

det jeg har merket meg var at når jeg satt den til å blåse rett opp mot ruta kommer det luft som ikke er mere enn ca 30 grader, å det er alt for dårlig.
Jeep clubnorway medlem nr 12
Jeep CJ-7 Renegade 1985 optimalisert istykker.
Jeep JK unlimited 2012 sahara
Har endelig skjønt "Jeep thing" så nå mor kjører Toyota til daglig.

renegade

  • Gjest
Sv: Brr Kald wj
« Svar #5 på: On., 7,Januar,2009,21,52 »
Ettersom min bil har alt nytt i varmeaperatet og termostaten er også ny så syntes jeg det er meget merkelig at det skal gi så lite varme.
Temperaturen på motoren ligger på ca 90 celsius iflg manometeret inni bilen. Rørene inn å ut på varmeaperatet er god å varme og man kjenner at det er varmeforskjell på inn å ut på vannet i varmeaperatet.

Nå er jeg på norsjeøn men når ejg kommer hjem skal jeg måle temperaturen på vannet inn og ut av varmeaperatet. Da kan man beregne effekten varmeregisteret gir. Men jeg har en mistanke om at enten så kommer det for mye kaldluft forbi registeret, eller at en av klaffene ikke lukker helt som den skal, i verstefall så er rett å slett registeret for lite i denne "store" bilen.

Når motoren har fått sin arbeidtemperatur bør jo det blåse meget varmt ut av spjeldene på varmeaperatet.

det jeg har merket meg var at når jeg satt den til å blåse rett opp mot ruta kommer det luft som ikke er mere enn ca 30 grader, å det er alt for dårlig.

Nå er det vel ingen av vannslangene som er inni bilen antar jeg ?
For hvis det er nok varmtvann, så kunne en jo tenke på å sette inn et ekstra varmeregister, det finnes flere leverandører av slike.

Meeeen det betinger at det er nok varmtvann.  Er vannet kaldt, ja da hjelper det ikke med et ekstra register...

Utlogget sivrt

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1004
Sv: Brr Kald wj
« Svar #6 på: To., 8,Januar,2009,06,22 »
Har noe av det samme i min 4,7L V8 også.

Den funker fint i en time ca, der tempen er satt til 22 grader. Men på langturer, dvs over 1 time, blir det kaldere i kupeen. Da må varmen settes på 29 og helst på HI på passasjersiden for å ha god temperatur i kupeen.

Noen som har en formening om dette problemet? Synes det er merkelig at det funker fint i opptil 1 time og ikke utover det.. >:(
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget kjetil

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 738
Sv: Brr Kald wj
« Svar #7 på: To., 8,Januar,2009,08,11 »
Mitt register ble byttet fordi det var tett, iflg Jeep forhandleren i skien. Dette var visst et kjent problem på Wj at registerene gikk tette på disse bilene. pga avleiringer i registeret.

En  wj til en kamerat av meg "store indianer" kjørte vi radiator rens i systemet på han sin bil, det hjalp noe, samt at vi også satt inn varmere termostat i han sin bil.
Jeep clubnorway medlem nr 12
Jeep CJ-7 Renegade 1985 optimalisert istykker.
Jeep JK unlimited 2012 sahara
Har endelig skjønt "Jeep thing" så nå mor kjører Toyota til daglig.

Utlogget Ambu

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 119
Sv: Brr Kald wj
« Svar #8 på: To., 8,Januar,2009,09,04 »
Til info ved testing og feilsøking:

WJ med automatisk klimaanlegg måler ikke lufttemperatur i bilen, men overflatetemperaturen på personene i fremsetene! Dette gjør den med en dobbel IR føler på klimapanelet. Det betyr at du må sitte i forsetet for at anlegget skal virke som forventet.

Det betyr også at annen oppvarming av flater, som f.eks sol, vil gi lavere temperatur på lufta.
-93 XJ 4.0 (død)
-01 WJ 4.7
-11 Lexus RX450h

Utlogget kjetil

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 738
Sv: Brr Kald wj
« Svar #9 på: To., 8,Januar,2009,13,04 »
Til info ved testing og feilsøking:

WJ med automatisk klimaanlegg måler ikke lufttemperatur i bilen, men overflatetemperaturen på personene i fremsetene! Dette gjør den med en dobbel IR føler på klimapanelet. Det betyr at du må sitte i forsetet for at anlegget skal virke som forventet.

Det betyr også at annen oppvarming av flater, som f.eks sol, vil gi lavere temperatur på lufta.

Gjelder dette også laredo utgaven? Trodde dette var kun på limited jeg. Uansett bør ikke varmen komme på maks hvis man setter det på high?
Jeep clubnorway medlem nr 12
Jeep CJ-7 Renegade 1985 optimalisert istykker.
Jeep JK unlimited 2012 sahara
Har endelig skjønt "Jeep thing" så nå mor kjører Toyota til daglig.

Utlogget Ambu

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 119
Sv: Brr Kald wj
« Svar #10 på: To., 8,Januar,2009,15,14 »
Til info ved testing og feilsøking:

WJ med automatisk klimaanlegg måler ikke lufttemperatur i bilen, men overflatetemperaturen på personene i fremsetene! Dette gjør den med en dobbel IR føler på klimapanelet. Det betyr at du må sitte i forsetet for at anlegget skal virke som forventet.

Det betyr også at annen oppvarming av flater, som f.eks sol, vil gi lavere temperatur på lufta.

Gjelder dette også laredo utgaven? Trodde dette var kun på limited jeg. Uansett bør ikke varmen komme på maks hvis man setter det på high?

Det gjelder AZC - Automatic Zone Control, den der du setter ønsket temperatur for fører og passasjer separat. Du har nok rett i at denne bare ble levert på Limited - og senere Overland modellene. Det virker rimelig at du får maks temp ved å sette den på "HI".

-93 XJ 4.0 (død)
-01 WJ 4.7
-11 Lexus RX450h

Utlogget store indianer

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 104
Sv: Brr Kald wj
« Svar #11 på: To., 8,Januar,2009,18,31 »
stemmer det kjetil.. men mitt varmeaparat er jo faktisk varmere enn ditt og ditt er jo faenmeg helt nytt allt sammen.... på madag når jeg var på arctic trucks for å hente nye dekk måtte jeg jobbe aktivt med apparatet for å få opp tempen i bilen men måtte jo ikke ha ventilen for mye på resirkulering for da frøs det på vinduet men når jeg var kommet til bommen i gjerstad var det varmt i bilen og på mandag ver det ikke over -7 hele veien det var det varmeste jeg så
92 YJ  4.0 HO. Laredo (aka. Svanhild). 4" Trailmaster. 33x12.5
56 Willys prosjekt (Til salgs)
JCN medlem nr 587

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Brr Kald wj
« Svar #12 på: To., 8,Januar,2009,21,18 »
Sliter litt med det samme som dere alle sammen. Har lenge gått å lurt på om jeg skal legge ut en tråd på dette.
Jeg har i tillegg forskjellig effekt på høyre og venstre side. tror en klaff må være ødelagt på høyre siden. setter jeg den til ett hakk under HI der, så kommer det nesten bare kald luft på den siden. Mens på venstre siden så kan jeg regulere varmen jevnere.
Bilen bruker litt tid på å bli varm, og jeg har lenge reagert på att varme effekten er dårlig. Har notert meg at temperaturen pleier å ligge mellom 100grader-streken og streken under, altså midt i mellom. syns kanskje det var litt kaldt. Vurderer en varmere termostat. Fint å høre at det hjelper noe.

Bilen er dessuten vanskeligere å starte under 0 grader. blir det 3 - 6 grader minus må jeg prøve å starte 3 - 6 ganger før bilen går. Jo kaldere under 5 minus, jo flere ganger må jeg prøve å starte. og det hjelper ikke å dra den lenge på starteren. bare noen 2 - 4 sekunder hver gang.Tror ikke det har noe med glødingen å gjøre, for selv om jeg gløder 5 ganger etterhverandre før jeg starter, så er bilen akkurat lik. Ryker en del med en gang jeg har startet også. Men det går fort over.

Det som derimot er VELDIG irriterende er at bilen ikke kom med varme i frontruta. Det hadde vært gull å kunne sette på den i noen sekunder før man skraper vinduet.

Så jeg følger diskusjonen her nøye  :)
Syns 23tusen er i overkant mye å betale for å få litt ekstra varme i bilen. Selv om det helt sikkert er veldig deilig.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget supersvein

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 46
  • www.sveinstiansen.com
    • Stiansen Offroad Team
Sv: Brr Kald wj
« Svar #13 på: To., 8,Januar,2009,22,50 »
Det burde helt sikkert være mulig å ordne dette uten å måtte montere noe ekstrautstyr på bilene.

Jeg har aldri hatt problemer med kupèvarmen på min WJ (3,1). Jeg synes nok måleren viser noe lav motortemp (selv om det hjalp litt når jeg byttet til 88-termostat), men i bilen har jeg alltid hatt god temp.
Også når jeg har fartet over haukeli i opp til 17-18 minus, har vi hatt det behagelig i bilen.
Da setter vi som regel klimaanlegget på 21-24 grader, på auto-hi - no problem.

I julen var jeg over fjellet igjen (3-4 minus) og med samme instillinger på systemet, satt det folk i baksetet med t-shirt.
Svein Stiansen
www.sveinstiansen.com
-57 CJ5 m/volvo 230, på 33" - stemplet seff :-)
-01 Grand Cherokee Ltd 3,1Tdi

Utlogget sten_morten

  • Global moderator
  • Get a life!!
  • ****
  • Innlegg: 1288
Sv: Brr Kald wj
« Svar #14 på: Fr., 9,Januar,2009,00,43 »
Varmeapparatet på disse bilene er ikke allverden, og i kombinasjon med en dieselmotor blir det helt ræva...
Det er bare å innrømme at dette ikke er bra i en ellers fantastisk bil.

Alle WJ diesel etter 2002 solgt nye i Norge har ekstra varmer montert. Så problemene gjelder kun 3,1 diesel utgaven.
CJ-7 Laredo 1986                 WJ Grand Cherokee Limited 2001              M416
AMC V8                               3,1 TD
36x15,5-15