Skrevet av Emne: Vakkel-kontakt Varmeapparat vifte  (Lest 4063 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Brett

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 34
Vakkel-kontakt Varmeapparat vifte
« på: Sø.,30,November,2008,19,02 »
Hallo;

Ett fredelig år etter at IAC og TPS sensorer ble byttet, kommer en ny el-feil:

Vifta til varmeapparatet, har en vakkel et eller annet sted. Døde for 2 uker siden (alle hastighetene), selvf midt inne i svarte skogen. Etter 1/2t kjøring startet den igjen og har virket prikkfritt siden, helt til idag.. nå er det helt dødt igjen.

Sikring er sjekket og hel.

Ideér til start feilsøk?

Mvh Einar
Brett

Utlogget Brett

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 34
Sv: Vakkel-kontakt Varmeapparat vifte
« Svar #1 på: Ma., 1,Desember,2008,22,45 »

Heldødt i morges, blåser full guffe etter jobb (stått parkert i garasje både hjemme og på jobb)....
Brett

Utlogget Birkelandjeep

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 407
Sv: Vakkel-kontakt Varmeapparat vifte
« Svar #2 på: Ma., 1,Desember,2008,23,58 »
Hmmm, dette sliter jeg med også, på tj, men det er vel samma kvaliteten vel.....
Min var plutselig død, men så begynte den å virke igjen.
Nå virker den av og til når jeg starter bilen, men så dør den sakte av igjen... Har også sjekket sikringer, ikke noe feil der, har rotet med alt av ledninger som er lett tilgjeng, samt slått i alt jeg kan komme til å slå i..... uten at det blir bedre... må vel begynne å demontere   :-\
TJ Sahara 1997
JCN Medlemsnr 600

Utlogget jornn

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 24
Sv: Vakkel-kontakt Varmeapparat vifte
« Svar #3 på: Ti., 2,Desember,2008,11,02 »
Hadde samme problem på min 95 XJ. Vifta kom og gikk etter eget forgodtbefinnende.
Etter feilsøking på alle tenkelige (og utenkelige) steder viste det seg etter hvert at feilen lå i dårlig kontakt og fuktighet i sikringsboksen. Oppdaget dette ved en ren tilfeldighet da vifta plutselig virket igjen etter at jeg hadde skiftet en annen sikring.
Tok ut alle sikringer, sprayet på godt med 5-56, satte deretter inn og tok ut alle sikringene et par ganger. Siden har vifta gått uten problemer.
Dette bare som et tips.
JN

Utlogget Birkelandjeep

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 407
Sv: Vakkel-kontakt Varmeapparat vifte
« Svar #4 på: Ti., 2,Desember,2008,21,17 »
Sitat
Tok ut alle sikringer, sprayet på godt med 5-56, satte deretter inn og tok ut alle sikringene et par ganger. Siden har vifta gått uten problemer.
Dette bare som et tips.

Går ut i fra at dette er sikringsboksen under panseret? min begynte å tulle etter litt myr-dypping på Rena med etterfølgende grundig motor-vask... Dette skal sjekkes i morgen  ;)
TJ Sahara 1997
JCN Medlemsnr 600

Utlogget jornn

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 24
Sv: Vakkel-kontakt Varmeapparat vifte
« Svar #5 på: On., 3,Desember,2008,10,01 »
Nei. Det var i sikringsboksen innunder dashbordet på sjåførsiden.

Jørn
JN

Utlogget olehødnebø

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 20
Sv: Vakkel-kontakt Varmeapparat vifte
« Svar #6 på: On., 3,Desember,2008,13,11 »
hei slet med dette i fjor vinter, det var da formotstandene til vifta som var kranglete, de ligger på passasjer siden oppunder hanskerommet. var også dårlig kontakt på hovedledningen til vifta, den er gul med svart stripe.

mvh ole a hødnebø
medlemsnr: 990
Ole Andreas Hødnebø
Gjerstad

Utlogget Birkelandjeep

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 407
Sv: Vakkel-kontakt Varmeapparat vifte
« Svar #7 på: On., 3,Desember,2008,21,50 »
Har hatt ute samtlige sikringer på bilen i dag, sjekket for fukt, samt dynket med elektro-spray................. uten resultat...  >:(

Sitat
hei slet med dette i fjor vinter, det var da formotstandene til vifta som var kranglete, de ligger på passasjer siden oppunder hanskerommet. var også dårlig kontakt på hovedledningen til vifta, den er gul med svart stripe.

mvh ole a hødnebø

Dette må sjekkes ut i morgen...  ;D
TJ Sahara 1997
JCN Medlemsnr 600

Utlogget Brett

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 34
Sv: Vakkel-kontakt Varmeapparat vifte
« Svar #8 på: Lø.,27,Desember,2008,15,25 »
Hallo;

Den værste jule-stria er over, så nå går det an å pusle litt igjen.
Parkerte ute rett før jul for å sjekke, og det stemte: vifta gikk ikke. Dårlig tid da, men satte bilen inn igjen.
Så igår (da gikk vifta selvf) fikk sikringsboksen seg en runde med 5-56, viftesikringen kjentes litt løs ut så den ble byttet. Motstandene i passasjer fotbrønnen så bra ut. Parkerte ute igjen.
Idag går vifta som normalt, drar på fjellet imorgen så nå får vi se.
Brett

Utlogget Dalton

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 155
  • Cherokee Nation
Sv: Vakkel-kontakt Varmeapparat vifte
« Svar #9 på: Sø.,28,Desember,2008,00,16 »
Har samme problem på min -94, men i tillegg dør kjørelys, vindusviskere og radio. Jeg har kikka litt på koblingsskjemaet og det ser ut til at det faktisk kan være tenningsbryteren som er problemet.
1994 Jeep Cherokee Limited 4ltr High Output

Utlogget olehødnebø

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 20
Sv: Vakkel-kontakt Varmeapparat vifte
« Svar #10 på: Sø.,28,Desember,2008,13,09 »
Ja, når du sier det så monterte jeg ny radio/mp3 spiller i sommer og mener å huske at vifta og radioen hadde samme hovedforsyning, at de bare er splitta i dashen, men det kan være feil altså.
mener bare å huske at ledningen til vifta er gul med svart stripe og den til radioen er grønn og at de gikk inn i samme (lednings usse) hehe. lurer på om ikke de satt i samme kontakt .
Husker forresten jeg hadde problemer med kjørelysene på samme tid, lyset kom ikke på når jeg startet bilen, måtte altså slå det på manuelt, hvis jeg husker riktig så ligger releet til kjøre lyset sammen med sikrings/rele boks under rattet/dsahen.
Tror jeg støtter den teorien om tennings nøkkelen jeg, da kjørelys, vifte og radio er noe som skal gå på eller være mulig å betjene når tenninga er på.

Håper dere gir tilbakemelding hvis dere finner ut av noe.
For å reise på merke verksted er bare tull, jeep på stoa i arendal mente det var for lite væske på ac en min som gjorde at ikke vifta ville gå rundt, dette ville kommet på rundt 5000.- uten at de hadde kommet en mm. nærmere. brukte heller en og to dager i garasjen med multimeter og prøveledninger  fra biltema,  de med klype i begge ender  og fant til slutt ut av det.

Mvh Ole A Hødnebø
medlemsnr: 990
Ole Andreas Hødnebø
Gjerstad

Utlogget Dalton

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 155
  • Cherokee Nation
Sv: Vakkel-kontakt Varmeapparat vifte
« Svar #11 på: Sø.,28,Desember,2008,14,44 »
Tok i fra hverandre hele dashbordet i dag. Et lite hel... å komme til tenningsbryteren der den sitter helt nederst på rattstammen. En svidd ledning talte sitt tydelige språk om at det hadde vært varmt nok der. Tok ut bryteren, for å å demontere den. Gjorde grundig rent på alle kontaktflater, og satte hele greia sammen igjen. Voila! Nå funker alt igjen! Husk bare å teipe fast stagene til dim-bryter og tenningsbryter før det demonteres, ellers kan de løsne fra tenningslåsen. Årsaken til at akkurat det punktet hadde vært varmt skyldes nok at viftemotoren til varmeapparatet skar seg for den forrige eieren. Går jæ... mye strøm gjennom bryteren der da.
1994 Jeep Cherokee Limited 4ltr High Output

Utlogget Brett

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 34
Sv: Vakkel-kontakt Varmeapparat vifte
« Svar #12 på: Ti.,30,Desember,2008,23,03 »
Oj-da;

Var muligens bare flaks da at vifta gikk nå etter 2 døgn i -10-15 på Nordseter..

Gruer litt for å demontere dash'n, i hvertfall med Hayne's som guide.

Tips for hvor enklest å få tak i en ordentlig (original?) Verkstedhåndbok?

Brett
Brett

Utlogget Dalton

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 155
  • Cherokee Nation
Sv: Vakkel-kontakt Varmeapparat vifte
« Svar #13 på: To., 1,Januar,2009,19,44 »
1994 Jeep Cherokee Limited 4ltr High Output

Utlogget Brett

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 34
Sv: Vakkel-kontakt Varmeapparat vifte
« Svar #14 på: Fr., 2,Januar,2009,15,17 »
Dalton, og alle dere andre: Godt Nytt År!

Takk for tips, fant kun Workshop Manual for 1993, ikke 1992, men får lese litt der uansett.

mvh
Brett
Brett