Skrevet av Emne: Omprogramering av automat kasse til WJ  (Lest 61704 ganger)

0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.

Utlogget tigermagna

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 98
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #150 på: To.,17,November,2011,22,51 »
Så på feil skjema gitt! Finner stikk nr på Trans Solenoid Relay ja, det er et rele som gir pluss spenning ned til solenoid unit i kassa. Trodde dette releet ble engasjert av tenning på, men mulig jeg tar feil...

Skal skanne mitt forslag til el-skjema med switchende rele og legge det inn her. Driver og bygger en prøvemodul med rele fra Ebay samt et rele med diode fra Wurth. Skal teste det hele og se om det funker i løpet helga  ;D

Utlogget Hans Chr

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 180
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #151 på: To.,17,November,2011,23,43 »
Så kult. Da er de dyste spådommene som jeg fikk ikke reelle. Hadde lagt det hele på hylla pga limp mode problemet som jeg og opplevde. Løsningen min med automatisk lockup vil og sikkert fungere med motstand mot jord. Er ikke så lurt med bare en bryter som slår den av og på. Da må man isåfall være veldig nøye på å slå av ved lave hastigheter. Er en hyrdaulisk sperrefunksjon i ventilhuset som fører til at girkassen ikke girer ned når lockup er innkoblet. Så hvis man ikke slår av bryteren så ligger girkassen kun i 4 gir med od innkoblet uansett hastighet og gasspådrag.
Noen som vet hvor man får tak i en trykkbryter som kobler inn ved 52psi

Utlogget tigermagna

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 98
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #152 på: Fr.,18,November,2011,09,00 »
Bra jobb Hans Chr!

Dersom det stemmer at kassa blir låst ved manuell innkobling av torque lock, så er det desto viktigere at man har en automatisert funksjon som slår av jordstrømmen til torque lock solenoid. Jeg tror min løsning med et switchende rele vil fungere tålig bra. Tanken er at om man cruiser av gårde og senker farten pga feks trafikk eller en rundkjøring, så vil man før eller senere trykke inn bremsen. Signalet fra bremselyset resetter da releet og man kobler dermed ut torque lock og kassen kan gire som normalt. Når man øker farten igjen og kommer i OD, så er det bare å trykke inn "mystery switch" (artig formulering  :)) og vips, så har man torque lock igjen.

Jeg skal også legge inn et rele som påvirkes av OD jordsignal slik du anbefaler, dette releet vil gi "hovedstrøm" til switch rele, slik at torque lock kun vil kunne kobles inn når man er i OD.

Hvor kunne du tenkt deg å skru inn en trykkbryter da? Krever vel at man borrer i kassa eller åpner den og kobler seg på et rør?

Fant en bryter på ebay, men den er bare på 45 psi:

http://www.ebay.com/itm/1948-CHEVY-LOW-PRESSURE-HYDRAULIC-BRAKE-LIGHT-SWITCH-/280745461467?pt=Vintage_Car_Truck_Parts_Accessories&vxp=mtr&hash=item415dbbc6db


Utlogget tigermagna

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 98
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #153 på: Fr.,18,November,2011,13,01 »
Her er mitt forslag:

Switch-rele trenger bare en kort 12V+ impuls fra "mystery-switch" for å switche. Tegningen viser releet i set-mode. Nå kan det gå strøm fra pin B til pin A på releet. Dersom kassa nå gearer til OD, så vil det bli jord på black/red ledning til pin 21 på PCM. Denne vil da lukke wurth-rele slik at det går jord til torque-lock solenoid via switch-rele pin B og pin A. Torque-lock-up kobles inn og låser kassa i OD.

Trykker man inn bremsen nå for å senke farten, så vil bremselysbryter gi en 12V+ impuls til switch-rele og dette vil da resette slik at strøm kan gå fra releets pin C til pin A. Dermed er PCMs "normale" funksjon koblet inn og kassa gearer som normalt.

Dersom man nå fremdeles er i OD, så vil wurth-rele fremdeles gi jord til switch-rele pin B, men strømmen vil stoppe her og ikke kommandere torque-lock-up. Innebygd diode i wurth-rele vil fjerne indusert overspenning i releets spole hver gang OD kobler ut og dermed forhindre at skade oppstår i PCM via pin 21.

Jeg vil koble en 12V LED til ledning fra switch-rele pin A, slik at man kan se når torque-lock-up er på. Den vil lyse uavhengig av om det er PCM eller "mystery-switch" som kommanderer torque-lock-up. LED kan feks plasseres i instrumentpanel eller ved "mystery-switch", slik at man har en warning om at lock-up er inne.

Eneste ulempen med min plan er at PCM sannsynligvis vil gå i limp-mode dersom man har koblet inn torque-lock-up manuelt OG drar på over 118 km/t. Da vil nemlig PCM sense at pin 11 ikke får jord og mistenke kortslutning/feil i solenoid. Dette kan unngås ved å småtråkke litt på brems før man bestemmer seg for å kjøre så fort. Switch-rele vil da re-sette og man får "normal" PCM funksjon.

Jeg skal koble sammen dette  om ikke så lenge og gi tilbakemelding på funksjonen, samt ta bilder og legge inn opplysninger om komponenter, sikringer , ledninger etc.

Kommentarer mottas med takk!

Chryslercrap

  • Gjest
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #154 på: Fr.,18,November,2011,21,15 »
Eneste ulempen med min plan er at PCM sannsynligvis vil gå i limp-mode dersom man har koblet inn torque-lock-up manuelt OG drar på over 118 km/t.

Kommentarer mottas med takk!


Har tenkt litt på dette med å komme opp i hastighet der lock-up egentlig skal aktiveres av PCM, men den er allerede aktivert av bryteren ja, skal prøve dette en dag og se hva som skjer  :)

Håper planen din fungerer tigermagna, du får oppdatere når du har prøvd  :)

Utlogget tigermagna

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 98
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #155 på: Ma.,28,November,2011,22,38 »
 ;D  Oppdatering!  ;D

Jeg fikk det til å virke!!!!

Fikk limp-mode et par ganger, grublet en del og koblet litt om ift mitt skjema. Måtte sette inn en diode og den omtalte 33 ohms motstanden.

Skal legge inn oppdatert skjema og bilder (må vente til dagslyset slik at bildene blir bra), samt oversikt over komponenter jeg har brukt.

Test viser følgende: 90 km/t, turtall ca 2000 RPM i OD uten torque-lock. 0.93 liter pr mil.
Med torque-lock inne, ca 1700 RPM og 0.75 liter pr mil!!! Tro hvor mye unødvendig diesel vi har brukt opp gjennom årene....  >:(

Kassen girer ned (!) selv om den er i OD og torque-lock, kun ved å trykke hardt på gassen. Den smetter ned i både 3. og 2., og girer opp til OD ved å lette på gasspedalen og går deretter inn i torque-lock etter et par sekunder.

Ved å trykke inn bremsen slipper den torque-lock og alt fungerer som "normalt". Et lite trykk på mystery-switch setter den inn i lock igjen  :D

Kassen er nå i lock helt til man enten bremser, gir mye gass eller slår av OD.

Min mystery-switch har blått lys som kommer på når torque-lock kobler inn, uansett om det er jeg som har kommandert det eller om det er PCM som gjør det i "normal" mode. Systemet fungerer også med cruise-control.

Hurra!  8)

Utlogget tigermagna

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 98
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #156 på: Ma.,28,November,2011,22,43 »
Får heller ikke limp-mode dersom jeg kommanderer torque-lock, og deretter speeder opp til over 120 der PCM sender sitt eget signal til solenoid  ;D

Hipp hurra!


Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #157 på: Ti.,29,November,2011,01,20 »
Tidenes best julegave  ;D

Tigermagna, får ikke skrevet ut den tegninga di.  :) Noen mulighet for å sende den på epost eller legge den ut på en annen måte ?
« Siste redigering: Ti.,29,November,2011,02,04 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget tigermagna

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 98
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #158 på: Ti.,29,November,2011,06,44 »
Skal prøve å legge oppdatert tegning inn som en pdf.

IKKE bruk den "gamle" tegningen, den vil ikke funke. Ny kommer i løpet av dagen.

Om noen trenger den på mail: send meg en mail på khjerpas@luftnett.com så mailer jeg tilbake ASAP.

Utlogget tigermagna

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 98
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #159 på: Ti.,29,November,2011,09,33 »
Oppdatert teknisk skjema samt ledningsbeskrivelse  8)

Måtte lagre det som en .png fil pga størrelsebegrensning.


Utlogget Hans Chr

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 180
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #161 på: Ti.,29,November,2011,23,52 »
Kjempefint at det fungerer!! Var vell den 33 ohms motstanden jeg manglet.....

Men skjønner ikke helt hvorfor du har koblet inn bremsepedalen. Jeg syns det er en mye bedre løsning med trykkbryter på governor trykk utgangen på girkassen. Er ikke så lett å finne en trykkbryter med rett trykk, men fins sikkert på nettet en plass. Governor trykket er ganske proposjonelt med hastigheten og man vil da få en helt automatisk inn og utkobling av lockup ved en bestemt hastighet slik det egentlig skulle være orginalt, f.eks 65km. Eneste fordelen som jeg ser er at du slipper å ligge under bilen å rote for å montere selve trykkbryteren.

Så ikke spårsmålet ditt ang trykkbryteren før nå så måtte ta en edit. Hvis du ser noen sider tilbake så ligger det en amerikansk link til hvordan dette gjøres på biler som ikke har elektronisk styring av girkassen. Er bare å skru ut en av pluggene som står på siden av girkassen. Disse er egentlig for måling av trykk ved feilsøking. Må velge rett plugg selvfølgelig (Governor pressure). Var denne artikkelen som fikk meg på sporet.

Hva skjer om du ikke trykker in bremsa, girer den ned og kobler ut lockupen? Eller holder den inne i 4 giret til du står stille og kveler motoren?
« Siste redigering: Ti.,29,November,2011,23,58 av Hans Chr »

Utlogget tigermagna

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 98
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #162 på: On.,30,November,2011,06,42 »
Bremelysbryteren er etter min mening det enkleste og rimeligste for å sikre at man ikke glemmer kassen i lock-up. Litt akrobatikk for å finne bryter og koble ledning, men man slipper å ligge under bilen i oljesøl  ;)

Man vil definitivt merke det om man ikke re-setter systemet; kassen vil være låst i OD med lock-up og motoren vil begynne å hakke under 1000 RPM. Har ikke prøvd den helt ned til stopp, men regner med den vil kvele motoren til slutt ja. Gir man nok gass på lavt turtall, så vil kassen gire ned til 3. og 2. og man vil komme seg ut av situasjonen... men kassen vil gå tilbake til OD og lock-up så snart man slakker av på gassen. Slik systemet mitt fungerer er det "nesten" automatisk, det er sjelden man senker farten uten å samtidig komme bort i bremsen, og da re-settes det hele. Et nytt trykk på mystery-switch kreves da for å låse den i lock-up.

Skal studere linken din! Pressure-brytere finnes i et utall på nettet, mange er justerbare til det trykket man ønsker (de fleste er DYRE) og er usikker på om de er "tette" nok for salt-suppa vi kjører rundt i om vinteren. Riktig gjengestigning og diameter på en slik bryter/plugg vil også være en utfordring...


Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #163 på: On.,30,November,2011,16,21 »
hadde jo vært greit med en automatisk "on" ved fart over f.eks. 70 km/t men at den automatiske funksjonen også kan deaktiveres med en bryter for forbikjøringer osv.
Men det er vel ikke så mange måter å registrere fart på utenom governor på automaten, eller GPS f.eks.  :)
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Hans Chr

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 180
Re: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #164 på: On.,30,November,2011,18,59 »
Ble liggende våken flere timer i natt å tenke på dette før jeg sovnet....

Mekanisk trykkbryter er ganske unøyaktig ved inn/ utkobling. Hadde blitt mer nøyaktig med elektronisk styring

Governor trykket å girkassen er jo styrt via en solenoid i girkassen (governor pressure solenoid) (pinne 8 på PCM). For at PCM skal kunne styre et variabelt trykk må den gi ut et variabelt spenningssignal. Dette må vell være mulig å bruke til å styre lockupen. Dette via en enkel elektronisk krets, f.eks via en operasjonsforsterker som kan styre et lite rele. Eventuelt må det jo og være mulig å hente ut signal fra Governor pressure sensor (pinne 29 PCM)
Litt mer elektronikk, men ingen behov for inngrep under bilen da disse signalene kan hentes direkte fra PCM.

Har bestilt:
http://www.ebay.com/itm/Op-Amp-Prototype-Design-Kit-LM741-1650-/390369102854?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item5ae3cfcc06
http://www.ebay.com/itm/Mini-12V-DC-Power-Relay-10A-125V-AC-7A-250V-AC-50pcs-/310210699404?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4839ffa08c

Skulle ha det jeg trenger da skulle jeg tro, men mulig jeg tar meg vann over hodet....