Skrevet av Emne: Omprogramering av automat kasse til WJ  (Lest 61556 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #30 på: Ma.,30,Mars,2009,23,33 »
Jeg villle gladelig ha betalt noen tusenlapper for en slik operasjon, hvis det var eneste alternativ.
Når man er vant til en bil med fungerende lock-up i normale hastigheter er det jo fryktelig irriterende å vite at det kanskje bare er en programmeringssak som skiller en fornøyd bileier fra en ikke fullt så fornøyd bileier.
Håper jo virkelig at det kan la seg løse på en eller annen måte etterhvert. Ellers vurderer jeg å bytte til V8  ;)

Har jeg forresten WG eller WJ ?
« Siste redigering: Ti.,31,Mars,2009,00,28 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Sv: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #31 på: Ti.,31,Mars,2009,09,54 »
Har jeg forresten WG eller WJ ?
WJ ;)
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #32 på: Ti.,31,Mars,2009,12,24 »
Men hva med de som sier at WJ produsert hos Steyr er WG ?
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #33 på: Ti.,31,Mars,2009,22,40 »
Han jeg snakket med hos Jeep sa faktisk at alle WJ 3.1 fra 99 - 2002 het WJ, mens de som ble produsert i 2002 het WG. regner da med det er den med 2.7litern han snakket om.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget thomasdh

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 24
Sv: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #34 på: On., 1,April,2009,12,04 »
På bakdemperne mine står det WJ CRD (WG) på labe'en :-)
*****************************
Thomas
Kampen, Oslo
2004 Grand Cherokee 2,7 CRD Overland

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #35 på: On., 1,April,2009,21,24 »
Alle Grand Cherokee (WJ) produsert av Magna Steyr er WG, de som er produsert i USA er WJ. Likedan er ZJ fra Østerrike ZG. Praktisk sett skal det være vanskelig å kunne vurdere visuelle forskjeller på side ved side sammenligning, det enkleste er en sjekk av bilens VIN.

Grand Cherokees importert til Norge fra WJ modell skal i hovedsak være montert av Magna Steyr. Slengere av annen opprinnelse finnes selvfølgelig alltid.

For alle praktiske formål er det uansett enklest å forholde seg til WJ (og ZJ) når det handler om nettressurser og reservedeler, nettopp fordi det er hovedbetegnelsen og Jeeps opprinnelige modellbetegnelse.

WJ VIN identifisering:
11. siffer (bokstav, C eller Y) i VIN identifiserer "Assembly plant" der C= Jefferson plant, Y=Steyr.

Slik jeg har forstått det ble produksjon av WG organisert slik at mekaniske, elektriske og elektroniske komponenter og deler ble sendt i kasser fra Jefferson til Magna Steyr (aksler, gearkasser, bensinmotorer mm.) mens karrosseriene ble presset ut lokalt.
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget AMan

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 141
    • Nordland Offroaders
Sv: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #36 på: Lø., 4,April,2009,13,27 »
Er det noen som har funnet ut noe angående dette??
Niva '97 1.9TID 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Nissan Patrol Y60 2.8TD '94
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #37 på: Lø., 4,April,2009,21,18 »
Dette stemmer, men kun på 45RE kassa. altså den som sitter i 4.7liter V8.
4.0liter har en 42RE kasse, mens 3.1TD har en 44RE kasse.
Første tallet sier at dette er en 4-trinns kasse.
Andre tallet sier noe om styrken i kassa.
R - står for Rear wheel drive
E - står for electronic - at kassa er elektronisk styrt og ikke hydraulisk.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #38 på: Ti., 7,April,2009,18,45 »
Vel, da har jeg sitti i telefon med importøren ang. omprogrammering av automatkassa.
Veldig trivelig og dyktig fyr han jeg snakket med. Han hadde prøvd flere veier inn mot Jeep fabrikken men det resulterte i det samme svaret. De har stort sett ett døvt øre mot denne saken. De begrunner det med at bilen er produsert slik, og siden det ikke er noe spesielt galt, så gjør de fælt lite.
Han fant også frem til alle de forskjellige "triggerne" som skulle være aktivert for at bilen la inn lock-up. Blandt annet temp på motor, turtall, hastighet også var det vel noe sentrifugal greier i kassa også. Uansett, jeg skulle få en skikkelig epost som forklarte saken og som også inneholdt de svarene ifra fabrikken. Kassa er programmert slik ifra fabrikken, og de ønsker ikke å høre på at lock-upen ikke blir lagt inn på norske forhold pga noe lavere hastigheter en ellers i europa.
Som han forklarte, så hadde fabrikken en noe nedlatende holdning ovenfor spørsmålet.
Men det som var ganske artig som han sa var at etter min telefon første gangen, så hadde det kommet en del telefoner etterpå som spør om det samme.
Fabrikken nekter å la andre verksteder gå inn i software til kassa for å justere verdier. dette krever dessuten spesialverktøy.
Jeg nevnte dette med TSB'en på 45RE kassa, og det er en full software erstattning og kan gjøres via den valige ODB2 kontakten. Så det enkleste ville vært om fabrikken laget en ny software slik at hjernen kunne flashes med ny software. Men denne jobben sitter nok langt inne. Største problemet var også at det var Jeep i USA som laget software'en, og at de få bilene som var solgt i europa ikke hadde nok tyngde for å kunne kreve en slik ny software.

Jeg skal legge ut svaret mitt så fort jeg får det ifra Jeep norge.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #39 på: Ti., 7,April,2009,21,42 »
Takk for innsatsen så langt.

I 44RE manualen (fila ewj_21a.pdf) står det følgende om lockup funksjonen:

"ELECTRONIC LOCK-UP TORQUE CONVERTER
The torque converter is a hydraulic device that
couples the engine crankshaft to the transmission.
The torque converter consists of an outer shell with
an internal turbine, a stator, an overrunning clutch,
an impeller, and an electronically applied converter
clutch."

"The converter clutch engagement reduces
engine speed. Clutch engagement also provides
reduced transmission fluid temperatures."

"CONVERTER CLUTCH ENGAGEMENT
Converter clutch engagement in third or fourth
gear range is controlled by sensor inputs to the powertrain
control module. Inputs that determine clutch
engagement are: coolant temperature, engine rpm,
vehicle speed, throttle position, and manifold vacuum.
The torque converter clutch is engaged by the
clutch solenoid on the valve body. The clutch can be
engaged in third and fourth gear ranges depending
on overdrive control switch position. If the overdrive
control switch is in the normal ON position, the
clutch will engage after the shift to fourth gear,
and
above approximately 72 km/h (45 mph).
If the control
switch is in the OFF position, the clutch will engage
after the shift to third gear, at approximately 56
km/h (35 mph) at light throttle."
« Siste redigering: Ti., 7,April,2009,22,36 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

renegade

  • Gjest
Sv: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #40 på: Ti., 7,April,2009,22,19 »
Takk for innsatsen så langt.

I 44RE manualen (fila ewj_21a.pdf) står det følgende om lockup funksjonen:

"ELECTRONIC LOCK-UP TORQUE CONVERTER
The torque converter is a hydraulic device that
couples the engine crankshaft to the transmission.
The torque converter consists of an outer shell with
an internal turbine, a stator, an overrunning clutch,
an impeller, and an electronically applied converter
clutch."

"The converter clutch engagement reduces
engine speed. Clutch engagement also provides
reduced transmission fluid temperatures."

"CONVERTER CLUTCH ENGAGEMENT
Converter clutch engagement in third or fourth
gear range is controlled by sensor inputs to the powertrain
control module. Inputs that determine clutch
engagement are: coolant temperature, engine rpm,
vehicle speed, throttle position, and manifold vacuum.
The torque converter clutch is engaged by the
clutch solenoid on the valve body. The clutch can be
engaged in third and fourth gear ranges depending
on overdrive control switch position. If the overdrive
control switch is in the normal ON position, the
clutch will engage after the shift to fourth gear, and
above approximately 72 km/h (45 mph). If the control
switch is in the OFF position, the clutch will engage
after the shift to third gear, at approximately 56
km/h (35 mph) at light throttle."

Hvis det er den samme manualen som blir levert med de norske bilene (samme teksten), så kan en argumentere at varen ikke er i henhold til beskrivelsen...

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #41 på: Ti., 7,April,2009,22,34 »
Det er ikke brukermanualen, men servicemanualen som jeg antar at alle forhandlere og verksteder hadde tilgang til dengang da for 10 år siden  :)
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #42 på: Ti., 7,April,2009,22,41 »
Takk for innsatsen så langt.

I 44RE manualen (fila ewj_21a.pdf) står det følgende om lockup funksjonen:

If the overdrive control switch is in the normal ON position, the
clutch will engage after the shift to fourth gear, and
above approximately 72 km/h (45 mph). If the control
switch is in the OFF position, the clutch will engage
after the shift to third gear, at approximately 56
km/h (35 mph) at light throttle."

Husk 44RE kassa står i både ZJ 96 -98 V8 5.2, og 99-2001 WJ TD.
Kassa oppfører seg forskjellig i disse 2 bilene da motorene har helt totalt forskjellige effekt kurver, moment, turtalls område osv osv.
Er dette service manualen til  WJ??
Hadde du hatt mulighet til å sende meg filen?
tomas.olsen@gmail.com

Jeg har ikke gitt meg riktig enda  ;D

Har laget en gruppe på facebook http://www.facebook.com/group.php?gid=69888077343&ref=nf
Meld dere inn!!
Dette kan kanskje bli en underskriftkampanje
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #43 på: Ti., 7,April,2009,23,10 »
Linken til servicemanualen ligger på den andre tråden om servicemanual til 3,1 som jeg oppdaterte i natt  :)
Da får man et hav av PDF-filer for hvert område på bilen.
Tar sin tid å sende 6,5 MB på epost. Må visst få lagt inn fiber snart  :D
« Siste redigering: Ti., 7,April,2009,23,16 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget AMan

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 141
    • Nordland Offroaders
Sv: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #44 på: Fr.,10,April,2009,18,26 »
Litt OT, men alikavel.

Ser jo ut som at dette e et lite problem me 44RE kassan som står i 3.1 liter wj.  Men finnes det nån som har laga Shift Kit??  Ser i alle fall at tell AW4 kassan så får man kjøpt å kan lag sæ diverse saker som gjør at du kan gir som en vanlig bil.  Nu e vel de kassan hdraulisk styrt å kanskje litt enklar å gjør inngrep i.  Men e jo mytje rart som går å trix tell me elektronikk også.

Har leita litt på nette men fin ingenteng om akurat 44RE kassa.

Nån andre som har peiling??
Niva '97 1.9TID 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Nissan Patrol Y60 2.8TD '94
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!