Skrevet av Emne: Omprogramering av automat kasse til WJ  (Lest 61695 ganger)

0 medlemmer og 3 gjester leser dette emnet.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #285 på: To., 8,Mai,2014,02,59 »
Har ikke merka noen klonking.. hvis det blir klonking så er det nok noe som må overhales et sted.
Momentet ved akselerasjon er jo større enn ved motorbrems, så holdbarheten for den del er neppe noe å bekymre seg over.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Ivanni

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 38
  • Vesterålen
Sv: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #286 på: To., 8,Mai,2014,08,07 »
Ja det skjønner jeg du synes er rart Ivanni og det er krefter nok i 3.1,men jeg tenker på lockup clutchen og hva den egentlig er laget for å tåle...? Skal det være sånn egentlig at man skal kunne motorbremse eller henge på giret eller kall det hva du vil, uten at det skal ha noe å si for holdbarheten for den clutchen eller skal den koble ut med en gang man slipper opp gasspedal? Hvordan er det på biler som har fungerende lockup fra fabrikk?
Hvordan er det forresten når du slipper opp gassen helt med lockup inne? Blir det noe klonking fra bakaksel f.eks. pga. motstanden?

Haha.. Lockupclutchen tåler nok det meste, og d blir ikke sånne krefter med bremsing av motoren. Den virker jo akkurat slik på 3 gir når lockupen er innkoplet og man kjører ned bratte bakker. Fungerer på akkurat samme måte på "normale ferdiglagede biler" med automat. På min er det litt romling i bakakslingen når man bremser på giret, men d kommer nok av noen slitne lager++ i bakakslingen..

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #287 på: To., 8,Mai,2014,13,11 »
Okok :-) Da skal jeg slutte å mase om det og drite i den bryteren! ;-)
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget Zigma

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 24
Sv: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #288 på: To., 8,Mai,2014,18,48 »
Lockup suger  ;D high stall speed er tingen :P Enten har du automat ellers så har du ikke  ;)

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #289 på: To., 8,Mai,2014,21,25 »
Lock up kan vel være kjekt å ha, så suger ikke bilen maksimalt ut av tanken og ørene (de på hodet)  :P
« Siste redigering: To., 8,Mai,2014,21,31 av teerex »
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Sv: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #290 på: Fr., 9,Mai,2014,23,50 »
Ja det skjønner jeg du synes er rart Ivanni og det er krefter nok i 3.1,men jeg tenker på lockup clutchen og hva den egentlig er laget for å tåle...? Skal det være sånn egentlig at man skal kunne motorbremse eller henge på giret eller kall det hva du vil, uten at det skal ha noe å si for holdbarheten for den clutchen eller skal den koble ut med en gang man slipper opp gasspedal? Hvordan er det på biler som har fungerende lockup fra fabrikk?
Hvordan er det forresten når du slipper opp gassen helt med lockup inne? Blir det noe klonking fra bakaksel f.eks. pga. motstanden?

Haha.. Lockupclutchen tåler nok det meste, og d blir ikke sånne krefter med bremsing av motoren. Den virker jo akkurat slik på 3 gir når lockupen er innkoplet og man kjører ned bratte bakker. Fungerer på akkurat samme måte på "normale ferdiglagede biler" med automat. På min er det litt romling i bakakslingen når man bremser på giret, men d kommer nok av noen slitne lager++ i bakakslingen..
Fikk prøvd hva som skjer når man slipper gassen helt opp på min WJ da jeg kjørte på motorveien i dag og lockup'en kobla inn ved 120. Kjørte opp i 130 så den ikke skulle komme under 120 da jeg skulle teste. Lockup'en koblet ut med en gang den da jeg slapp pedalen... Bare for å nevne det :-)
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Sv: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #291 på: Fr., 9,Mai,2014,23,51 »
Lockup suger  ;D high stall speed er tingen :P Enten har du automat ellers så har du ikke  ;)
Det er ikke så kult med high stall speed på en momentsterk diesel Zigma.
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #292 på: Ti.,17,Juni,2014,18,04 »
Skal koble opp Lockup løsninga nå i kveld :) Blir spennende å prøve etterpå hvis jeg blir ferdig... Har lyst å sette sikring på +12 spenninga til relé kortet. Minste flatsikring på 3A må vel være nok... Synes det er litt farlig å ikke ha noe sikring ihvertfall.
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #293 på: To.,26,Juni,2014,23,21 »
Da jeg holdt på å dra ledninger i stad til dette greiene her fant jeg en tykk lyseblå ledning oppunder  helt til venstre ved pedalene bak sikringene som det står "electric brake" på. Noen som vet hva den er til? Fant noe om det på WJ Jeeps.com... og det kalles Trailer brake controller, men skjønte ikke helt. Har noe med tilhenger kontakten å gjøre for WJ'er som har tow package tror jeg... Jeg skal jo montere hengerfeste om ikke så lenge, så kanskje jeg får bruk for den ledningen der...
http://www.wjjeeps.com/trailer_14.jpg
Står om det litt lede på sida http://www.wjjeeps.com/trailer.htm
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget JeepCJ7-85

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 54
Sv: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #294 på: To.,26,Juni,2014,23,30 »
Ledning nr to på bremselyskontakten, white/tan, gir +12v ved brems.
Mvh
Morten Kolstad
Jeep CJ7 Renegade -85
Willys PickUp -55 (Nedplukket)
Jeep Grand Cherokee WJ -01 3.1TD

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #295 på: To.,26,Juni,2014,23,35 »
Elektrisk brems er vel noe de bruker i USA istedenfor påløpsbrems på større hengere ?
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #296 på: Fr.,27,Juni,2014,00,27 »
Ja er det det den er til da kanskje... Jeg vet ikke hvordan hengerene er der i statene med tanke på brems...
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #297 på: Fr.,27,Juni,2014,14,22 »
Mulig noen har spurt om det her før, men hvordan fungerer egentlig lockup'en på WJ'ene med 2.7 maskina?
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget KnuNor

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1375
  • Gvarv, Telemark
Sv: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #298 på: Fr.,27,Juni,2014,22,53 »
Skal koble meg inn på pinne 19 og 21 i morra. Var det på den midterste pluggen, en grønn og en sort? Prøvde å leite vet, men fant det ikke nå...
Jeep - There's only one!
2013- ¦ 99 WJ 3.1 TD Limited.
(X) 2009-2013 ¦ 98 XJ 2.5 TD Sport.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #299 på: Fr.,27,Juni,2014,23,23 »
2,7 har jo MB  kasse så den funker vel som normalt.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.