Skrevet av Emne: Omprogramering av automat kasse til WJ  (Lest 61552 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #15 på: Ti.,23,Desember,2008,00,50 »
..Hadde vært interessant å visst om man kan programmere lock-upen også. Når den skal slå inn.
WJ diesel sliter alle med at lock-up'en slår inn kun over 120 km/t. Altså ALDRI på norske veier, og den hjelper faktisk til med å spare en del drivstoff. Kunne gjerne tenkt meg at den slo inn i ca 75 - 85 km/t eller noe. Mener den gjør det på alle GC bensinbiler...

Som jeg har sagt før, 120km/h = 70mph. Noen må ha misforstått i programmeringen. Converterlock bør aktiveres ved ca. 70km/h - jeg tror noen har surret med enhetene ved programmering av automatkassene til WJ diesel og dermed satt lockup til å aktiveres ved 70mph istedet.
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #16 på: Ti.,23,Desember,2008,20,00 »
Ja husker du nevnte det, men lar lock-up'en seg programmere? for det må vel ligge i hjernen til girkassa ville jeg tro.
Eller må man kun legge inn ny software for å rette opp slike feil? for hvis det er ny software som skal til, så vil jeg tro at den aldri vil komme.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Skywalker

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 471
  • Space cowboy
    • -Cherrox-
Sv: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #17 på: Fr.,26,Desember,2008,17,52 »
Det er flere måter å angripe dette på.

1)
Påpeke ovenfor JEEP (Chrysler Norge/Bertel O. Steen) at her er det åpenbart noe som er feil og peke på respektive årsmodellers datablad i forhold til hvilken hastighet converter skal låse på. Deretter håpe på det beste og at det kommer en offisiell servicebulletin med innkalling av kjøretøy e.l.

1.1)
Merkeverkstedene har tydeligvis en mulighet til å programmere lokalt. Sjekk om Solum bil eller Branko's Auto kan endre enkeltparametere, f.eks. når converterlock skal legge inn.
(Jeg holder en knapp på denne varianten inntil motbevist).

1.2)
Prøv å finne en vræka WJ 4.7 V8 med 45RFE automat og ta TCM'en fra den (kanskje Solum har en  4.7 TCM på hylla?). En TCM fra en 3.1 diesel vil mest sannsynlig ha samme programmering som den du sitter med i dag, så det er ikke et alternativ. Eller sjekk med Ebay om det finnes noen salvage yard som selger en brukt for en billig penge - siden det er til test/eksperimentelt formål.


2) Usannsynlig variant:
Hacke styringen av kontrolleren til gearkassen (TCM?) eller motorstyringen (ECU?) avhengig av hvor nettopp styringen av lockup ligger og endre nødvendige parametere.

Jeg har ikke kommet dit at WJ-automaten er aktuell å se på, men jeg regner med at den på linje med AW4 har en egen solenoid for styring av lockup. Et slikt diskret signal kan manipuleres. Husk bare på nødvendige galvaniske skiller o.l. slik at evt. kretser ikke brennes pga. spenning i feil retning, kortslutning o.l. -> 2.1:

2.1) Noe mer sannsynlig, men tidkrevende:
Legge inn sitt eget interface mellom TCM og gearkasse med mikrokontroller osv. Da må man nesten simulere en 45RFE ved siden av slik at ECU og TCM får de tilbakemeldingene som normalt kommer fra kassen av hensyn til feilkoder på CCM.


Antageligvis er baseenheten i styringen "statute" og ikke "metric", noe som betyr at lockup bør være ved ca. 40mph -> ca. 65 km/h.

Jeg ser at andre Chrysler/Dodge entusiaster tester med forskjellige TCM, bl.a. en Durango-eier som har tatt TCM fra en Jeep GC (WJ 2002) for å få 545RFE-egenskaper. Og at han i sin opprinnelige Dakota/Durango-TCM hadde lockup på 40mph, men med WJ-TCM har lockup på 50-54mph.
http://www.dakota-durango.com/forum/showthread.php?t=52534

"....
I have found a sure fire way to flash any TCM to 04 Jeep 545 software. I can do this on an exchange basis. For $40 including shipping, I will send you a updated 545 TCM in exchange for your old one. I will include a shipping label for the return. This is by far the cheapest and easiest way to gain a 250-350 rpm drop at 54 mph. My Ebay feedback is 192 under mprtech. I have traded on ar15.com under mprtech. If anybody is interested PM me.

ETA: I found the Jeep TCM using car-part.com for a whopping $60.

..."
Jeep!

Hadde den vært til å slå på hadde det fulgt med hammer!
Ex-JEEP: '98 Cherokee/XJ 4.0 Ltd. (solgt oktober 2012)
JCN #741

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Sv: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #18 på: Ti.,27,Januar,2009,23,38 »
1. Merkeverkstedene har tydeligvis en mulighet til å programmere lokalt. Sjekk om Solum bil eller Branko's Auto kan endre enkeltparametere, f.eks. når converterlock skal legge inn.

2. Prøv å finne en vræka WJ 4.7 V8 med 45RFE automat og ta TCM'en fra den (kanskje Solum har en  4.7 TCM på hylla?). En TCM fra en 3.1 diesel vil mest sannsynlig ha samme programmering som den du sitter med i dag, så det er ikke et alternativ. Eller sjekk med Ebay om det finnes noen salvage yard som selger en brukt for en billig penge - siden det er til test/eksperimentelt formål.


Noen som har undersøkt mer ang dette?
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #19 på: On.,28,Januar,2009,22,03 »
Jeg har tatt dette opp med Solum bil i Larvik som forhandler Jeep, og de skulle ringe og ta dette opp med Importøren. Så jeg venter i spenning  ;D

Sier ifra så fort jeg veit noe.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Sv: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #20 på: To.,29,Januar,2009,11,17 »
ok da gidder ikke jeg også å ta det opp med importør. venter i spenning
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget Magga

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 37
Sv: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #21 på: Lø.,31,Januar,2009,19,41 »
Jeg er også veldig interessert i å få til denne omprogrammeringen.
Det å ta en styreenhet fra en bensinutgave vil nok ikke være veldig lurt da bensinmotoren jobber på andre registre enn dieselmotoren. Tipper det vil bli mye rart med de andre gira da. :-\
Skriv inn løsning så snart dere vet noe! :)
-01 Grand Cherokee 3,1td limited, -03 X5 3,0D sport, -71 Camaro, -79 Malibu, -08 MXZ 800 XP, -06 KFX 400, -62 Tempo Corvette med NOS;)

"Det er hardt i olja, men det er bedre enn å jobbe..."

Utlogget sandviper

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1161
Sv: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #22 på: Lø.,31,Januar,2009,21,33 »
Og me vi venter hva er TCM ???
Willys Pickup 54 L6-226 soon to be HO powered

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #23 på: Lø.,31,Januar,2009,22,01 »
Transmission Control Module.
Hjernen til girkassa for de som har elektronisk kasse.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget tarjei

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 34
Sv: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #24 på: Ma., 9,Februar,2009,14,34 »
Er det ikke 44RE kassa som sitter i WJ 3,1 TD og ikke 45RFE kassa?
Kan 44RE kassa isåtilfelle omprogrameres på samme måte siden den ikke "fully electronic" slik som 45RFE kassa er?

Noen som kan bekrefte eller avkrefte dette?

--
Tarjei
WJ 00 Limited 3.1 TD
2" og 31" A/T + 3" eksos

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #25 på: Ma., 9,Februar,2009,19,05 »
Usikker på hva som lar seg gjøre. jeg mener også det er en 44RE kasse som sitter der. Den er elektronisk styrt. Mener alle RE kassene er elektroniske mens RH er hydrauliske kasser.
Har ingen anelse om programmeringen. Den lar seg ikke programmere på samme måte som 45RE, siden 45RFE kassa er laget ifra fabrikken med ett ekstra 5. gir som aldri ble tatt i bruk før ett par tre år senere. Da heter kassa 545RFE. Og de gamle kassene med den gamle softwaren er heldigvis bare å omprogrammere for å ta ibruk det siste giret.
Har ikke hørt om at noen andre kasser til Jeep har samme muligheten.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #26 på: On.,25,Mars,2009,17,31 »
Noe nytt i saken ? Jeg er helt fersk WJ-eier.

Har kjørt Citroen XM 2,1TD automat i noen år (med årntli fjæring ;D) med fungerende lock-up på 4. gir fra ca 75 km/t. Kunne da gi en del gass uten turtallsøkning og dra opp farten på motorens moment, og turtallet er stort sett stabilt proporsjonalt med farten uansett gasspådrag eller gassoppslipp.

Jeepen reagerer jo med turtallsøkning på det minste gasspådrag, og rusler ned på under 1500 o/min når man slipper gassen i 70-80 km/t. Syns også den girer for tidlig ned i 3. ved gasspådrag.
På min XM hadde jeg kobla ut kickdownwiren (fordi den var oppfliset) og slapp dermed utidige nedgiringer.
WJ har vel ingen kickdownwire hvis alt er elektronisk styrt. Hadde jo vært lekkert om det fantes løsninger for disse tingene, siden motoren ikke er den aller stilleste gutten...
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #27 på: On.,25,Mars,2009,20,02 »
Holder på med litt research foreløpig. Er ikke lenge til jeg tar en alvorlig prat med importøren nå.
Oppdaterer tråden så fort jeg veit noe mer.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget teerex

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 3508
  • Harstad, Troms
Sv: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #28 på: To.,26,Mars,2009,23,49 »
Som nevnt i annen tråd ang. lock-up:
I instruksjonsboken på side E:7 står det jo at Lock-up kobler inn ved ca 80 km/t for å forbedre drivstofføkonomien.
Ved kraftig akselerasjon eller om farten faller under 70 km/t kobler den ut igjen.
Det står ingenting om at dette ikke gjelder dieselmotoren også.
2000 WJ 3,1TD Laredo QD, Eibach senkesett, Mystery Switch, chippet, 245/65R17 General Grabber HTS60.
It's a jeep thing. You wouldn't understand! I don't.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Omprogramering av automat kasse til WJ
« Svar #29 på: Ma.,30,Mars,2009,22,57 »
Vel, da har jeg vært i kontakt med Jeep.
Fikk nummeret til en hyggelig kar der inne ifra min lokale jeep forhandler.
De har ved flere anledninger tidligere fått samme henvendelser. Dette har nok vært en gjentakende greie helt ifra bilene var nye. Min jeepforhandler nevnte at de har vært i kontakt med importør ved flere anledninger, og at de ved en tid faktisk fikk ett skriv om at dette var normalt.
Jeg at dette ikke kunne være normalt. ALLE andre jeeper legger inn lock-up i ca 80. Til og med 2.7litern. Men da sa han at det faktisk var en helt annen motor og kasse. Og det var jeg fullt klar over. Men 44RE kassa oppfører seg helt normalt bak en åtter i ZJ fra 96 - 98. Fikk også frem at dette ikke var en persons mening, men at mange på Jeepforumet stod bak samme saken. Får håpe det kanskje gir en litt ekstra push.

Han skulle lage en sak, og sende det videre til fabrikken og høre om dette. Men først skulle han sjekke ut litt hvilke kontrollpunkter som trigget lock-upen slik at han kunne gi meg ett skikkelig svar. Så nå er det bare å krysse fingrene.
Han nevnte også at programmene til kassa og motoren er låst på en del punkter, og man trenger spesial apparat for å omprogrammere. Men dette må jo alle jeepverksteder ha siden de kan omprogrammere 45 kassa til 5-45. Som jeg sa, hvis Jeep kan omprogrammere en kasse med noen få tastetrykk, og redusere drivstoff forbruket med 1 - 2 dl pr mil, så utgjør nok det ganske mye reduksjon i forurensning også.
Blir svaret negativt, så kan man jo presse dette igjennom media hehe  ;D

Han nevnte også at dette kanskje ikke ville bli gjort noe med på så gamle biler. Det er jo også utenfor garantiperioden. På det svarte jeg at, det kan helt sikkert dokumenteres at folk og verksteder opp igjennom alle årene ifra WJ ble solgt, har klaget og spurt om dette. Så det vil jo bli feil å bruke akkurat det som unskyldning.

Så det blir veldig spennende å høre hva svaret blir.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.