Skrevet av Emne: RH 46 kassa oppfører seg tullete ved fullt pådrag - luftbobler i olja  (Lest 3985 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget RaymondN

• 258 CID
  • *
Hei

Var ute en tur med Grand Cherokee'n i dag. Bilen er en -95 Limited med 5.2l som i sin tid er bruktimportert fra Canada. Antar derfor at det er RH46 kasse jeg har.

Har aldri merket noe tull med denne tidligere, men da dro på idet jeg skulle ut på E-6'n virket det nesten som kassa ikke klarte å bestemme seg hvilket gir den skulle gire ned til. Kan godt tenke meg at det er dette symptomet som blir omtalt som "hunting" i diverse verksted manualer. Eneste måten å få den til å slutte med det var å redusere pådraget.

Da oppfører alt seg normalt.

Gjorde et forsøk til med kick-down like før jeg var hjemme, og det samme gjentok seg..

Dro opp peilepinnen da jeg kom hjem og så at det det var luftbobler i automatolja. Kunne ikke se noe gærn't med nivået.

Har forsøkt å lete litt i shop-manualen, men kan ikke finne noe om luftbobler i olja.

(Har vært sett luftbobler i olja før på en Ford Van med E4OD kasse, og da var forklaringen at filteret hadde hoppet ut, slik at pumpa sugde falsk luft. Filteret på disse kassene fungerer også som "pick-up" rør.. )

Noen som har opplevd noe liknende?

« Siste redigering: Sø.,16,November,2008,20,10 av RaymondN »

Utlogget Per Yngve Berg

• 304 CID
  • **
Luftbobler kommer også ved for mye olje på kassa. Den skal peiles når den er varm i neutral. Tid for oljeskift. Bruk ATF+4 som er en helsyntetisk olje. Det er også 2 bånd som skal justeres nå bunnpanna er nede, men det krever en momentnøkkel som kan justeres i området 1-2 Nm.
1997 TJ 2,5 liter

Utlogget Tomas

• 401 CID
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Og det er viktig at man ikke bare lunker av gårde i 5 kilometer og tror att olja er varm. En kammerat som har jobbet på Jeepverksted i mange år fortalte at olja skal være skikkelig god og varm og det blir den somregel etter en litt lengre tur, eller at man drar på noe. skulle holde 60 eller 80 grader eller noe, husker ikke helt.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget RaymondN

• 258 CID
  • *
Takker for innspill...

Kommer til å skifte olje og filter, og så får vi krysse fingrene og se....

Får tak i Quakerstate ATF+3. Denne overgår vel 7176 spec'n på alle måter.

Har hatt bilen i halvannet år, og vært veldig fornøyd. Ikke gjort noe annet enn å skifte motorolje, og peile / se / lukte på automatolja.

Bilen har ikke gått mer enn 130k. Men har ikke noe service hefte, så jeg vet ikke når olja ble skiftet sist.

« Siste redigering: On.,19,November,2008,13,30 av RaymondN »

Utlogget Tomas

• 401 CID
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Når jeg kjøper brukt jeep, så bytter jeg alltid olje på alt som er. Aksler, girkasse, transfer, motor. Tar noen ganger å lufter bremsene og får igjennom ny bremsevæske også. Da har jeg kontroll på når det er gjort, og hva som er gjort. For det er som du sier, ikke lett å vite når det sist ble gjort. Og servicer hvor de skal bytte oljer og slikt, er ikke alltid til å stole på. Kjenner flere mekanikere som sier at her slurves det mye, og istedet for å bytte, så etterfyller de bare.
WJ TD 1999 - Original
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN

Utlogget G503

• 360 CID
    • jeepfabrikken
For et par uker siden oppsto samme problem på min 1996 GC som du nå beskriver. Automatoljen ble peilet og nivået så riktig ut (peilet når automaten var varm) , men oljen så ikke klar ut. Regnet med at det var luft og etterfylte derfor noen få dl. Dette kurerte problemet for meg denne gangen.
For info så er det ingen synlig utvendig lekasje på automaten.....men det nærmer seg tid for servie.
Tar selv service på bilen og bytter da filter og olje på automat ved hver 50 tusen. Skulle kansje gjort det noe oftere, men det er det som blir brukt som intervall fra "Jeep"

Mvh Frank..

JCN 130
00 WJ 3.1
97 TJ 2.5
94 YJ 4.0
83 CJ-7 Laredo
79 CJ-7 304 Renegade
46 CJ-2A column shift
42-45 GPW`s
41-45 MB`s

Utlogget Tomas

• 401 CID
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Dette er en fin høyst jobb. bytte olje på aksler, transfer, girkasse og motor samt smøre opp alt med smørenipler. Da kan man møte vintern trygt med ett stort smil.  ;D
WJ TD 1999 - Original
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN

Utlogget Fighter

• JCN - Styre
  • Get a life!!
  • En SUVeren Jeep.
Ellers henvises til  http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,3054.0.html hvor der står mye bra om oljer. ;D Også bilder fra instruksjonsboka til 95 mod. 5,2.
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget RaymondN

• 258 CID
  • *
Hjalp fælt det gett..... :)  - det virker ihvertfall sånn etter en liten prøvetur.

(Det har tatt litt tid, men var nødt til å avslutte noe snekkerprosjekter mens været var sånn nogenlunde, og deretter få rydda plass i verkstedet.)

Da jeg fikk tappet av den gamle olja skjønte jeg jo at det var på tide å få på noe nytt. Har ikke reagert på dette de gangene jeg har sjekket peilepinnen, men når den ble tappet på ei kanne av klar plast ble det tydelig. Fargen minner vel mest om kaffe - i sterk kontrast til den nye som er klar og rød.

Fant vel egentlig ikke noe skummelt i filteret eller i bunnpanna bortsett fra litt fint spon som magneten hadde fanget.

Vil tro at jeg fikk ut 4 - 5 liter ved å ta av bunnpanna. Altså ikke halvparten engang. Tok jobben med å kjøre ut resten av den gamle ved å slippe ut i oljekjølern etter oppstart til det kom ny klar olje. (Det sitter en liten ekstern oljekjøler foran radiator'n på bilen min, så det var relativt enkelt å tappe av resten her.)

Har en liten mistanke til at nivået kan ha vært litt lavt. Har ihvertfall fyllt på mer enn jeg har tappet av. Er vel sannsynligvis dette som var årsaken... eller?

Var uansett godt å få gjort unna jobben.

« Siste redigering: Fr., 5,Desember,2008,12,00 av RaymondN »

Utlogget Tomas

• 401 CID
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Mest sannsynlig dette som var årsaken.
Som sagt tidligere, så løser oljeskift utroolig mange symptomer på ei automatkasse. Og her ser du ett klassisk eksempel på at olja blir dårlig. Selv om oljeskift står på serviceheftet, så blir det kun etterfyllt, ikke byttet i mange tilfeller. Kassene er er veldig glad i, og trives best med olje med riktig viskositet og riktig mengde. Kassa skal være god og varm når den peiles. 3km tur på byen holder ikke. Filter kan med fordel byttes innimellom og er viktig at blir montert riktig.
som jeg sa. dette er jobb som jeg gjorde en gang i året på TJ'en min. Alle oljer ble byttet hver høst, da var jeg sikker på at alt var som det skulle før vintern. Da har både sjåfør og bil det bra igjennom den kalde årstiden.

Alle Jeepene har vel oljekjølern igjennom radiatoren, om ikke det er ettermontert ekstra ekstern oljekjøler. Så trikset ditt er velprøvd og det fungerer utmerket. Når du først holder på med radiatoren er det veldig kjapt å skylle igjennom kjølesystemet og gi det en ny og riktig blanding også  ;D
WJ TD 1999 - Original
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN

Utlogget Fighter

• JCN - Styre
  • Get a life!!
  • En SUVeren Jeep.
Sv: RH 46 kassa oppfører seg tullete ved fullt pådrag - luftbobler i olja
« Svar #10 på: Sø., 7,Desember,2008,23,48 »
Sitat
Alle Jeepene har vel oljekjølern igjennom radiatoren, om ikke det er ettermontert ekstra ekstern oljekjøler
Jeg har nettopp skiftet radiator på min ZJ, og bestilte ekstra kjøler til aut.kassen, men det viste seg at det stod en på høykant foran AC kjøleren. Er nok originalt på ZJ, for det var festeskruer, og den er omtalt i verkst.manualen. Den er koblet i tillegg til den som er på vannradiatoren, ikke istedet for, som er vanlig, så nå har jeg en i reserve. :)
Åge Færestrand
Formann JCN
Lokalkontakt for Bergen
Mobil. 41306030
Grand Cherokee limited, 1995- 5,2-V8

Utlogget egile

• 304 CID
  • **
Et lite sidesprang i forhold til det opprinnelige spørsmålet.

Den ekstra kjøleren foran radiatoren som skal kjøle oljen til gearkassa er originalt ekstrautstyr. Kjøleren er som regel en del av "Tow package" som omhandler kjøleren for gearkassa på de bilene med automatkasse, fordi det blir en ekstra belastning ifm kjøring med henger.

Videre er det også et relé for kobling av lys til tilhengeren slik at man slipper å tyvkoble seg mot baklysene. Dette releet er beregnet på de amerikanske reglene slik at bremselys og blinklys går på de samme pærene. Ikke alle bilene har dette ekstrautstyret.

Utlogget Tomas

• 401 CID
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Tow package har også i mange tilfeller inneholdt oppgradering av bakakslen til hakket vassere.

Det er helt klart en fordel med ekstern oljekjøler. Er jo ingen vits i å varme opp automatoljen til motorens temperatør før man sender olja inn i kassa igjen slik man gjør når olja går via radiatoren.
WJ TD 1999 - Original
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN

Utlogget RaymondN

• 258 CID
  • *
Hei igjen.

Har lagt ved et bilde av oljekjølern. Er dette utstyr som sitter på alle, eller er det ekstrautstyr? (Så liksom for meg at det må være værre å fikle med koblingene bak på radiatoren enn å tappe ut olja foran..)

På vei bort fra opprinnelig emne nå, men når vi først er inne på ekstrautstyr..

Det står et merke med teksten "Up country suspension" på innsiden av ruta. Noen som vet hva dette innebar i 95? Heving? Bilen har Rocksliders (-heter det det på Jeep?) og "skliplate" under transferkassa. Fikk også med original kufanger da jeg kjøpte den.

renegade

• Gjest
Tow package har også i mange tilfeller inneholdt oppgradering av bakakslen til hakket vassere.

Det er helt klart en fordel med ekstern oljekjøler. Er jo ingen vits i å varme opp automatoljen til motorens temperatør før man sender olja inn i kassa igjen slik man gjør når olja går via radiatoren.

NJaa, jeg er ikke helt enig.  Kassa skal ikke gå for kald heller ?  SVJV så er normal temp på motor'n omtrent riktig temp på automaten (?)

Hvis det er slik at riktig temp = motorn's temp, så ville jeg ha satt på en diger kjøler og så latt olja gå inn i radiatorens kjøler til slutt.  Under forutsettning av at den digre pre-kjøleren greier å kjøle ned olja til under motorn's temp, så vil du ikke belaste radiatoren noe mer, og samtidig få olja på samme temp som motor'n.

Men det er seff. avhengig av at automaten skal ha samme temp som motor'n...