Skrevet av Emne: størrelse på felger  (Lest 5709 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Anita

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 8
størrelse på felger
« på: Lø.,16,Desember,2006,10,41 »
Hva slags størrelse på felger burde jeg har på 31x 10.5 15 tommers felg. Hvor brede må disse være, og hvilken impress skal det være? PS. Jeg har 7" skjermer...

Takk for hjelpen.

Anita

renegade

  • Gjest
Sv: størrelse på felger
« Svar #1 på: Lø.,16,Desember,2006,12,08 »
Hva slags størrelse på felger burde jeg har på 31x 10.5 15 tommers felg. Hvor brede må disse være, og hvilken impress skal det være? PS. Jeg har 7" skjermer...

Takk for hjelpen.

Anita

Du kan ha de på standard 7" felg, så hvis du har orginal felgene er det bare å legge om.
Skal du kjøpe nye felger, så er 8" et greit valg.
Med 7" breddere vil det dekke godt - å vel så det.

Merk at du kan legge 12,5" brede dekk på en 8" felg, du behøver nødvendigvis ikke å bytte felger, hvis du går til bredere dekk.
Det blir litt ballong, men det funker greit.  I tillegg er det ikke så lett å kjøre dekket av felgen ved lave lufttrykk.

Og til sist: 7" breddere vil som regel dekke 12,5" dekk på 8" felg.  Bytter du til 10" felg, med tilhørende annet innpress, så dekker ikke 7" breddere lenger.

En ting:  Mest sannsynlig så vil du subbe dekket mot de nedre bærearmene, men det er lett å justere bort ved å løsne endestoppene for svingradiusen, skru de noen tørn ut & tsramme de igjen.  Det sitter en i hvert "knuckle" hus, enden på akslen der hvor huben er lagret opp i 2 ball-joints.  Den på venstre side av akslen styrer rattutslaget til høyre og omvendt (synes jeg å huske).

Personlig er jeg veldig i tvil på hva jeg skal gjøre når jeg skal ha på 33/35x12,5".
Skal jeg gå for 10" felg, så må jeg lage et-eller-annet som flytter 7" skjermbredderne utover...

Utlogget Anita

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 8
Sv: størrelse på felger
« Svar #2 på: Lø.,16,Desember,2006,20,34 »
Tusen takk for svaret.

jeg har 33x12.5 på sommerdekkene, men da har jeg 10 tommers felg. Og, ja de stikker utfor bredderne, men forrige gang vi var i teknisk kontroll sa den gode mannen fra offentligheten følgende: " kul bil"...hehehe

Da kan jeg iallefall putte 10.5 tommers dekket på 7 tommers felg, og det er godt å vite. :)

Takk igjen!

Mvh,
Anita

Utlogget Rudi

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 237
  • Not prepared, still going
Sv: størrelse på felger
« Svar #3 på: Ma.,18,Desember,2006,08,36 »
31x10,5 på orginal felg subber MYE, ikke noe særlig sving igjen.
Og i lag med 7" breddere ser det helt sykt ut. :-[ I hvertfall hvis du har hevet litt og.
Dette sier jeg ikke for å være ekkel, det er noe jeg ser på hver dag. ;)
Har fått tak i noen 8" felger med BS 3,75, det burde fikse både sving og utseende.
Trenger bare litt tid til å legge om....
TJ 4.0 1997
Blå i vognkortet..

Utlogget Anita

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 8
Sv: størrelse på felger
« Svar #4 på: Ti.,19,Desember,2006,20,10 »
Takk igjen for svar.

Da utgår original felger... ;)
Noe må vi jo bruke pengene på nå før jul...hehehe

Har du/dere noen anbefalinger for hvor vi kan få kjøpt felger. Har prøvd de lokale butikkene, men de klør seg litt i hodet...

Hva betyr forresten BS 3,75 Rudi?

Igjen, tusen takk for hjelpen.

Mvh,

Anita og Lars

Utlogget Rudi

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 237
  • Not prepared, still going
Sv: størrelse på felger
« Svar #5 på: Ti.,19,Desember,2006,22,51 »
Må svare kjapt, fruen drar i pc'n... :P
BG Nor selger felger, her i Byn er det kanskje Dekksenteret på Lønningsflaten.
BS står for backspacing, amerikansk måte å fortelle innpresset på felgen.
Med disse vil det vel si -25 i innpress.
Hadde en godt forklarende tegning på dette, men hvor?
Kanskje noen andre har??
TJ 4.0 1997
Blå i vognkortet..

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: størrelse på felger
« Svar #6 på: On.,20,Desember,2006,10,52 »
31x10,5 på orginal felg subber MYE, ikke noe særlig sving igjen.

Akkurat det der kan jeg skrive under på at ikke har vært tilfelle i mine 3 tilfeller av TJ. Og de var helt originale med tanke på heving.
Jeg har til og med kjørt en del løyper på Rena med 31x10,5" GoodYear MT/R på original 7" felg, uten at jeg merket noe til subbing. Kunn ved å dreie rattet HELT i bunnen til den ene siden, så subbet det noe, men ikke til andre siden.
Dette kan du enkelt rette opp i selv. Det finnes 2 stk skruer (en på hver side) av front akslen din, som er en stoppeskrue for hvor mye utslag du vil ha til hver side. Juster den noen tanker ut, vips så er du kvitt subbe problemet.

Her er bilde av min første 97 TJ som jeg importerte fra tyskland med 31x10,5" dekk. Denne subbet noe til den ene siden, men ikke mye.
http://www.on-line.no/~tomas/bilder/my1jeep/pages/Dcp_2074_jpg.htm

Her er bilde av min andre 2001 TJ som ikke subbet. Den hadde 31x10,5" mt/r dekk på original felg.
http://www.on-line.no/~tomas/bilder/my2jeep/pages/dsc01186_jpg.htm
Klikk inn på "photogallery" og scroll helt ned på siden, så ser du de gamleste bildene når bilene var på sitt mest originale.

Du kan se flere bilder av mine biler i mange forskjellige posisjoner  ;D på min hjemmeside http://www.on-line.no/~tomas/
Særlig kan du se tydelig at 31x10x5" dekk på original felg er NESTEN innenfor de originale skjermene. Så mye innenfor at ingen reagerer noe særlig på det ivertfall.

Men angående 10,5" dekk på original felg, sammen med 7" skjermbreddere, så ser det helt skrudd ut. har ett bilde av min bil som kanskje viser det.
« Siste redigering: On.,20,Desember,2006,11,34 av Tomas »
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Anita

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 8
Sv: størrelse på felger
« Svar #7 på: On.,20,Desember,2006,18,39 »
Tusen takk for alle svar. Dere er supre.

Får sjekke felger i morgen, evt. får vi sette på orig skjrembreddere for vinteren.

Takk igjen!

Mvh,

Anita og Lars

Utlogget Rudi

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 237
  • Not prepared, still going
Sv: størrelse på felger
« Svar #8 på: Fr.,29,Desember,2006,11,49 »
Og da var de nye felgene på... ;D
Ser helt ok ut, ligger litt innenfor 7" bredderene.
Tomas, eg tok kanskje litt hardt i ang. svingen men det er sikkert litt forskjell med dekktype.
Vinterdekkene har ganske spisse skuldre i forhold til AT dekk, og felgene mine var ikkje orginale stålfelger men alufelger, vet ikke innpress på de.
Utseende er vi enige om, og hvis ingen har tatt bilde av min med de felgene, er det nå for sent, de ligger i en kontainer. ;)
TJ 4.0 1997
Blå i vognkortet..

Utlogget Anita

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 8
Sv: størrelse på felger
« Svar #9 på: To., 4,Januar,2007,19,26 »
Hei igjen Rudi!

Hva slags felger kjøpte du og hvor kjøpte dudem??

Takk for svar!

Mvh

Anita og Lars:)

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: størrelse på felger
« Svar #10 på: To., 4,Januar,2007,20,05 »
Sitat
Hva slags felger kjøpte du og hvor kjøpte dudem??

Og hvorfor kjøpte du ikke noen av settene mine  ???

Anita... Har du sett på de A.R. Torque Thrust felgene med MTR dekka som jeg har til salgs...?  Super fine felger på Jeepen og meget gode dekk ( både off- og onroad, selv på vinteren! ). Men de krever litt heving... Og godkjenning...
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Anita

  • 258 CID
  • *
  • Innlegg: 8
Sv: størrelse på felger
« Svar #11 på: Fr.,12,Januar,2007,19,58 »
Hei Stein-K.

Fine dekk, men heving, og godkjenning blir litt stress.

Samt prisen på dekkene.

Håper du får solgt dem. Hvis du går mye ned i pris får du gi beskjed :)

Anita
:)

Utlogget Rudi

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 237
  • Not prepared, still going
Sv: størrelse på felger
« Svar #12 på: Lø.,13,Januar,2007,00,05 »
Sitat
Hva slags felger kjøpte du og hvor kjøpte dudem??

Og hvorfor kjøpte du ikke noen av settene mine  ???

Anita... Har du sett på de A.R. Torque Thrust felgene med MTR dekka som jeg har til salgs...?  Super fine felger på Jeepen og meget gode dekk ( både off- og onroad, selv på vinteren! ). Men de krever litt heving... Og godkjenning...
Eg e vel ikkje den kjappeste...
Anita, eg kjøpte de på Sotra av en som hadde et sett med felger til overs.
Det var felger som  er kjøpt på BGNor, de har sikkert flere.
Stein, eg kan ikkje bidra til at du får større hjul enn høvdingen, for...
Ser ut til at dette forumet mangler blåveissmiley ???
TJ 4.0 1997
Blå i vognkortet..

Utlogget Stein-K

  • Administrator
  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 2511
  • TJ med V8
    • Garasjen min hos JCN
Sv: størrelse på felger
« Svar #13 på: Lø.,13,Januar,2007,09,34 »
Sitat
Stein, eg kan ikkje bidra til at du får større hjul enn høvdingen, for...
Ser ut til at dette forumet mangler blåveissmiley

Blir ikke større hjul, bare litt mere felg!!! Ja Tarje kan bli sinna på deg hvis du løfter deg og meg over han  ;) men han kan jo trøste seg med at min er godkjent med 6" heving og 36" dekk og det er jo ikke hans...... Så han er jo litt heldigere sånn sett ::) ;D

Sitat
Fine dekk, men heving, og godkjenning blir litt stress.

Samt prisen på dekkene.

Forstår det, Men skal bilen brukes langs vei, så trenger du ikke heving, men kun forlengede bumpstops. Da får du en tøff "Flat and mean look". Hadde det selv i starten. Utrolig tøff, men utrolig ubrukelig i skogen...

Prisen er stiv..... Hmm, ikke enig ( men så er det jo jeg som selger da... ) Det er 7-8000,- i avslag etter en vintersbruk på et sett med dekk og felg som er å betrakte som noe av det bedre du kan ha på bilen og som et fullt ut brukelig helårsdekk som fungerer MEGET bra på allt underlag ( unntaket er Madsen myra, der skårer det en 4 på terningen min...).
Min garasje

Webredaksjon JCN
Kjør hardt, kjør stil! Karosseriet er en slitedel!!!

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: størrelse på felger
« Svar #14 på: Lø.,13,Januar,2007,11,05 »
Når det gjelder å forlenge bumpstoppene, så skal man være litt forsiktig med dette (har jeg erfart). Jeg gjorde det på min, forlenget de med 2" på bunnen av fjærskåla, men det resulterte i at bilen ble sinnsykt stutt bak i dumper. Jeg har nå kjørt i 3kvart år og iritert meg over dette. Så fant jeg plutselig ut hva det var. når bilen stod på bakken, så hadde jeg bare ca 15 - 20 mm fjæringsvei før bumpstoppen tok i. Ikke noe rart det var som å kjøre traktor med stiv bakaksel. Fjærnet bumpstop og bilen ble bra.

Jeg sier ikke at bumpstopp ikke bør settes inn, men du bør passe på at du har noe igjen som fjærene kan bruke. Blir en del behagligere å kjøre da. :-)
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.