Skrevet av Emne: Vinter dekk  (Lest 6158 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Vinter dekk
« Svar #30 på: Lø.,22,November,2008,12,22 »
Wrangler er og kommer alltid til å være en utfordring å kjøres på glatta. Mye pga kort akselavstand, og bakhjulstrekk. Jeg har kjørt TJ i 8 år både 4.0liter og 2.5liter med og uten abs. Jeg har erfart at det er veldig viktig å være "Føre-Var" med å legge inn 4-hjulstrekken. Å kjøre bilen på glatta uten erfaring uten 4-hjulstrekken i kan sammenlignes med å sette seg på ett "rompe-brett" uten styring ned en bakke. Kjører man derimot bilen med hodet, og bruker 4-hjulstrekken så er de ikke så gærne. Dette av flere grunner.
Mange har dårlige bakbremser uten å vite om det. da låses for-hjulene fortest, og man mister effekt ifra bakhjula. Ved å koble inn 4hjulstrekken, så bremses alle 4 hjula nogenlunde likt, og man får best bremse effekt, selv om man har litt dårlige bremser bak. Man får også bedre grep på veien med 4-hjulstrekken inne, men man må passe på farta. Selv om grepet tilsynelatende er bedre, så bør man ikke bruke det lille man vinner der, på å øke farten. Og dette er ikke noen rallybil. Skal du herje og sladde, så kjøp deg en 240 eller en bmw. Men det kan være lurt å teste bilen litt på en parkeringsplass, for disse bilene tar veldig fort en 360 hvis rompa kommer og du ikke er forbredt på hva du skal gjøre. (egen erfaring i 80km/t  :( )
Når det gjelder dekk, så er det mye å velge i. Det som veldig mange er fornøyd med er Cooper Discoverer. Det er ett dekk som får mye skryt på SUV'er og litt store 4-hjulstrekkere. Så å velge dette dekket vil nok ikke være ett sikkert valg. Mange velger å seipe mud dekka for å slippe å skaffe seg ett vintersett, og det fungerer greit. Jeg har selv kjørt både med 31, 33 og 35 MT/R på vintern, og seipa dekk fungerer mye bedre enn ikke-seipa dekk. Og der vil jeg gi goodyear MT/R skryt. de fungerer overraskende bra på vinterføre. Hvis man vil hel gardere litt, så kan man seipe midten av dekket, og pigge i ytterkant. Men da blir ikke dekka lovlige på sommern igjen. Hvis ikke man skrur de inn selv, da kan man jo ta de ut igjen når våren kommer.

Toppfarten på disse bilene ville jeg ikke testet ut. De egner seg veldig lite til høye hastigheter. Tenk bare om du må ta en liten unnamanøver :o. Dessuten vil hastigheten variere ifra bil til bil, avhengig av dekkdimmensjoner, utvekslinger, utstyr som er påmontert (tyngde) motor alternativ osv osv. greier du å komme deg opp i 130 - 140 på korte strekker så ville jeg satt grensa der.

Det som simon sier er viktig. Tenk på bremseeffekten når du skal velge deg ut dekk. Du kommer deg alltids frem, og det er først når du meier ned ei dame med barnevogn i ett fotgjengerfelt at du får store problemer.

En ting som kan være greit får biler med tromler bak er å overhale/justere ut banda bak før vintern, når man er ferdig med å kjøre i myra. Bakbremsene liker nemlig ikke alltid myr, vann og sand. Og har tendens til å bli ifra noe til vesentlig redusert etter ett slikt bad.

Når det gjelder lufttrykk så varierer det veldig hva man liker. Jeg kjørte 24 pund i mine MT/R 33" dekk. hele tiden. på MT/R 35" så kjørte jeg 22pund på vanlig vei, 30 pund på langkjøring og helt ned i 12- 14 pund hvis det var litt humplete snøføre. bilen ble MYE behageligere å kjøre med lite luft i, og dekkene satt bedre mot underlaget. Men det var stort sett kun bykjøring og litt landevei.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget Birkelandjeep

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 407
Sv: Vinter dekk
« Svar #31 på: Lø.,22,November,2008,17,02 »
Jeg kjører Mickey Thompson Baja Claw 38" på snøen som har kommet her i bergen de siste to dagene, det er absolutt ikke å anbefale...  ::)
TJ Sahara 1997
JCN Medlemsnr 600

Utlogget arve

  • 304 CID
  • **
  • Innlegg: 66
Sv: Vinter dekk
« Svar #32 på: Lø.,22,November,2008,17,07 »
Tore på interkontakt (jesheim) kan gi bra pris på dekk,kjører selv med 35x12.5 MT med stålpigg,fungerer veldig bra,skal nevnes att der jeg bor er salt ett ukjent begrep.Hadde i går kveld en kjøre tur fra Ålesund til Vestnes der jeg bor,5 personbiler av veien en trailer velt, pluss to i grøfta.Men Chiefen fraktet meg trygt hjem med stor selvsikkerhet på glatta. :) :) :) :)
cherokee chief 1980 mod
M/T 15x12 clasic weels
M/T 36x15.5x15
6" fjærsett fra Rusty
AMC 401
Jeep Laredo 1981 mod
Amc-401.727 automat a/c
Cherokee Chief 1981
Amc 360 727 Automat

Utlogget Geir G K

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 498
Sv: Vinter dekk
« Svar #33 på: Lø.,22,November,2008,17,55 »
Jeg har kjøpt dekk hos dekkonline.com,  da er du avhengig av andre til å legge om, men prisen på dekk er bra,  dekkene kom etter to dager og regninga etter 14 dg.  Vær obs på Eiker motorshop rimelig, men ofte overliggere et og to år gamle dekk.
« Siste redigering: Lø.,22,November,2008,17,59 av Geir G K »
Geir Grov Kristiansen
Wrangler TJ  modifisert
Medlemnr 783

Utlogget Tomas

  • 401 CID
  • ****
  • Innlegg: 1236
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Sv: Vinter dekk
« Svar #34 på: Lø.,22,November,2008,20,29 »
Jeg kjøpte 4 stk GY MT/R 35x12,5" ifra Danmark. kom på ca 6500 + omlegg og balansering som var ca 1000 kroner, det var inkl fullseiping av alle 4 dekka. Så ca 7500 kroner for 4 dekk.
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.