Skrevet av Emne: 96-97 TJ vurderes solgt  (Lest 1663 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

renegade

  • Gjest
96-97 TJ vurderes solgt
« på: Lø.,25,Oktober,2008,18,19 »

Hvorfor ?  Vel, jeg har 7ær'n stående + noen andre biler, så strengt tatt så "trenger" jeg ikke TJ'en.

Hva er/var planen med TJ'en ?  Jo, en kombinert gate/offroad bil.  For meg, så betyr det max 33" hjul og ikke for mye heving.
Bilen skulle fungere veldig bra på gata, og brukbart i skogen.  Det betyr at de dypeste myrhulla og de bratteste kneikene, de fikk jeg heller kjøre rundt...

I praksis, så tenkte/tenkter jeg følgende:  max 33" hjul, 2-3" fjærløft, 1-2" bodylift, beholde 3.73 giringen i akslene, men bytte til 4.0 motor og automat.

Hva har jeg ?
96 TJ 2.5, rød, har gått 215 000 km, den har vært av veien i et av sine tidligere liv.  Høyre forskjerm bør lakkes om (skal en ha en helt strøken TJ, så er ikke dette bilen, dette er en bruksbil).

Det er en varebil, men jeg har baksete, braketter og setebeltene liggende.  Den har kalesje, kalesjedører og ståldører.
Førersetet er som vanlig litt fillete på utsiden av seteputa.  En får med vinsjplate, men ikke selve vinsjen.  Har ekstra orginal fanger foran stående.
Vinterdekk m/pigg på felg, 31x10,5 Procom Mud på felg.
Det er byttet begge hubbene foran og begge breemseskivene foran.  Skal bytte klosser foran nå.
Står et Optima rød-topp batteri i den.  EU godkjent i år.
Det er vel det som er å si om selve bilen.

I tillegg, så har jeg 2 stk. 2" procomp lift kit, et med MX 6 dempere (uten papirer) og et med 3000 dempere (med papirer).
Har også 1" kombinert bodylift og karosseri fester.  Har også noen tykkere klosser til å legge imellom fjærbeina foran.
Har et Skyjacker stabstag liggende, med det, så kan en skyve vinsjplata flere cm lengre bakover.  I tillegg, så er inn/utkoblingen som å vri på et vanlig frihjulsnav.

Har også en komplett 4.0 m/AW4 automat.  Det eneste som må gjøres med motor'n, er å lage en brakett for dynamoen. Festeørene i blokka røk når orginalbilen krasjet.  Jeg hadde uansett tenkt å lage ny brakett for dynamoen høyere opp, på plassen til A/C kompressoren.  Dynamoen mangler, igjen, jeg hadde tenkt å kjøpe en high-output dynamo pga vinsjen.
Det er 2 måter å få motor'n til å gå, enten kjøre med 2 ecu'er, eller tilpasse ledningsnettet til en 4.0 TJ og skaffe seg en  4.0 TJ ecu (fra Ebay).  Jeg tenkte opprinnelig på det første, men det kan hende det er greiere å bygge om til å bruke kun en ecu.
(Komplett ledningsnett, ecu, bensinpumpe osv er også med)

Ja, en ting til: har også en 258 veiv m/råder stående.  Det er den veiva med 12 motvekter.  Veiva må nok slipes.  Tanken var å bygge en stroker...

Til automaten, så mangler ecu'en, den får en på ebay for en 5-600 kr.
Jeg har girwiren + spaken, den passer i manuellplasseringen inni bilen, må ha en festeplate, det er alt.

Har også en 23 spline NP231, den passer rett på automaten.  Planen med den, var å sjekke ut hvordan den ser ut inni + bytte til en ultra-short output.  Har også en front mellomaksel m/CV joint som skal kortes inn og brukes bak.
Planen var å bygge sammen motor, automat og transfer, og så montere alt inn som en enhet.

Har div. kontrollarmer liggende, har komplett oppsett med polybushinger til kontrollarmene også.

Pris ?
Som sagt, jeg er kjempegodt fornøyd med den, så jeg aner egentlig ikke, 95 000 ?