Skrevet av Emne: Hjullager WJ  (Lest 3058 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Tomas

• 401 CID
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
Hjullager WJ
« på: On.,22,Oktober,2008,23,16 »
Syns jeg har mye vei støy i bilen. bilen har gått 140 tusen snart, og lurer på om hjullagrene trenger å byttes. Kjører på slitte vinterdekk uten pigg, men romlingen er der til og med på grusvei. Ved køjring på gammel og ny asfalt er lyden akkurat den samme. Syns også jeg kan høre forskjell når jeg svinger litt med bilen.
Noen som veit hvor hjullager selges rimelig  Norge?? WJ har vel 5x5" boltsirkel, mens ZJ har 5x4,5" og nye WJ ifra 2002 har 5x5,5" boltsirkel. Så det er viktig å få rett del  ;D
Kan man bruke om igjen mutteren på spindelen??
WJ TD 1999 - Original
TJ Sahara - Solgt :(
http://www.jeep.on-line.no
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN
Styremedlem 4x4Drivers og Webansvarlig.

Utlogget svempa

• 360 CID
Sv: Hjullager WJ
« Svar #1 på: Fr.,24,Oktober,2008,23,08 »
Tror du får billigst i norge fra clintberg & way, 4x4 supply eller aarnes.  Alle wj (99-04) har boltsirkel 5x5 eller 5x127.  :)
04 Dodge Ram HD QCSB 5.9 HO Cummins
03 Grand Voyager 2.5 crd 7s
90 GMC QCLB 6.2 detroit diesel
12 Yamaha Nytro MTX MCX 300

Japanese cars are like tampons...every pussy have one

Utlogget jonnyfly

• 304 CID
  • **
    • Artilleriforening midt-norge
« Svar #2 på: Ma., 3,November,2008,07,57 »
Høres ut som hjullagrene dine er slitte, byttet mine på ca 120 og 140 tusen km. (Har en 99 WJ)
Ser de selger komplette huber på e bay, men det finnes sikkert billigere alternativer her hjemme?
2014 Jeep Grand Cherokee Summit
1944 Willys Jeep MB

4x4 = 16

Utlogget Tomas

• 401 CID
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
« Svar #3 på: To., 6,November,2008,21,12 »
Tror det blir til å skaffe nye fra ebay eller andre steder i usa. Men har hørt at det er viktig å ikke kjøpe billige. de er som regel mye dårligere. Napa selger visst bra saker borti usa. Skal jeg bytte, så bytter jeg begge sider uansett. Men vurderer å bytte bak samtidig bare for å ha gjort det.
Men selve byttet går vel egentlig ganske kjapt gjør det ikke??
Man slipper jo opp med diffen, ut med akslene osv. er vel bare å ta av skivene, skru av sentermutteren, løsne hubben og ta den av vel??

Å bytte bak er vel noe mer omstendelig. For det er vel ikke c-clip på disse. Så da må man ta ut akslen og presse lageret på akslen eller??
« Siste redigering: To., 6,November,2008,21,14 av Tomas »
WJ TD 1999 - Original
<a href="http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,137.0.html">Min Garasje</a>
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN

Utlogget olebrum

• 258 CID
  • *
« Svar #4 på: Fr.,19,Desember,2008,01,55 »
Tror det blir til å skaffe nye fra ebay eller andre steder i usa. Men har hørt at det er viktig å ikke kjøpe billige. de er som regel mye dårligere. Napa selger visst bra saker borti usa. Skal jeg bytte, så bytter jeg begge sider uansett. Men vurderer å bytte bak samtidig bare for å ha gjort det.
Men selve byttet går vel egentlig ganske kjapt gjør det ikke??
Man slipper jo opp med diffen, ut med akslene osv. er vel bare å ta av skivene, skru av sentermutteren, løsne hubben og ta den av vel??

Å bytte bak er vel noe mer omstendelig. For det er vel ikke c-clip på disse. Så da må man ta ut akslen og presse lageret på akslen eller??
Ingen som vet ?

Utlogget sivrt

• 401 CID
« Svar #5 på: Fr.,19,Desember,2008,10,28 »
Foran har jeg enda ikke byttet på noen av mine WJ`s.

Bak må du ut med akselen ja. På diesel WJ`n jeg hadde var det ikke C-clip, bare å dra den ut. Simmerringen som tetter for olje sitter mellom lageret og platen som fester stikkakselen til bakakselen, så den lønner det seg å bytte samtidig. Er samme system som på eldre cherokeer, lageret presses på stikkakselen etterfulgt av en klemring.
Ikke så veldig stor jobb egentlig da, bare man har tilgang på presse..
`00 WJ 4,7 V8, 3" og 32" A/T - "Åtteren"
`98 XJ 4.0 HO, 7" og 35" X-Terrain.

Utlogget Tomas

• 401 CID
  • Larvik - Vestfold
    • Min hjemmeside
« Svar #6 på: Fr.,19,Desember,2008,20,54 »
Vel,. da er begge lagrene byttet forran, og det var en fin jobb :-)

blei en del leiting etter verktøy, også sleit jeg litt med å få opp sentermuttern. Måtte derfor en tur til en kamerats verksted og slå opp muttern med muttertrekker. Da ble det ogås en del preik. Dessuten måtte jeg rydde plass i garasjen før jeg begynte. Men totalt så brukte jeg 2 timer på hele jobben forran. Side nr 2 brukte jeg kun 45 minutter på.
Veldig grei og rask jobb. Anbefales på det sterkeste. Nå gjenstår det kun å bytte ett par endeledd. for de er så løse nå at de henger og slenger  ;D

Bilen ble veldig deilig og rolig å kjøre nå. Har du romling, bytt lager!! WJ sliter med att lager forran ryker rett over 100tusen km.
Bak har jeg ikke byttet enda, men det er nok en nesten like grei jobb bare du får presset på de nye lagrene.

Viktig verktøy du trenger:
* Latmanns arm
* 1/2" pipesett 17 og 18mm pipe
* 1/2" 13mm tolv-kant pipe
* 1/2" 36mm pipe til sentermutter.

Her er kakeoppskrift for å bytte lager forran.

Jekk opp bilen, ta av dekket. Fjern splint igjennom stikkakslen. Fjern hylsa som løsner.
Sett på dekket igjen med 2 - 3 hjulbolter og jekk ned bilen.
løsne sentermutter med 36mm pipe. Jekk opp bilen igjen og ta av hjulet.
ta av kalipperen, dette gjøres med 4 bolter, 2 stk 17mm bolter for selve kalipperen og 2 stk 18 mm bolter som holder holderen til klossene.
ta sentermutter helt av.
Løsne tre bolter som holder navet, det er 3 bolter med 13mm tolv-kant pipe. viktig at du ikke prøver med noe tomme greier.
Bank pent for å få av bosset, eller bruk brekkjern for å brekke det av.
Børst reint med stålbørste, sett inn med kobberfett og montern i motsatt rekkefølge.
Sentermutteren kan du dra ganske hardt til igjen.

En ting som er veldig greit, når du skal ha på kalipperen så brukte jeg ei vanlig snekkertvinge for å presse stemplene litt tilbake. Viktig at du pumper bremsene en del før du setter bilen i gir for å få ut stemplene igjen. Ellers har du veldig dårlige bremser på de første tråkkene på pedalen.

Jeg satte alle boltene inn med kobberfett også, slik at de ikke setter seg fast.
« Siste redigering: Lø.,20,Desember,2008,12,41 av Tomas »
WJ TD 1999 - Original
JCN medlem nr 507
Vestfold kontakt for JCN