Skrevet av Emne: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...  (Lest 14445 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget provib@gmail.com

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 370
  • TJ`n min pr. høst 07
Re: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
« Svar #30 på: Ti., 7,Desember,2010,00,33 »
Jo takker for det.  Har tatt litt tid da men jeg har ikke alt for mye tid til overs. Har heller ingen stress med å få den ferdig men må si det kribler litt nå.

Til motoren brukte jeg denne lakken:

http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&products_id=197

   Litt vanskelig å påføre da den koagulerer veldig fort og er ganske tykk men med litt tynning blir det bra om du sprøyter den på. Vær nøye med rengjøring før påføring og vask skikkelig med siliconfjerner. Men det gjelder jo all lakk.
Kunsten å skru er å tørre å ta ting fra hverandre uten å være redd for å ikke få det sammen igjen. Kast aldrig en gammel del før den nye er på plass:-)

Utlogget provib@gmail.com

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 370
  • TJ`n min pr. høst 07
Re: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
« Svar #31 på: Lø.,18,Juni,2011,00,05 »
Ja nå har det skjedd mye og det er lenge siden jeg har oppdatert noe her. Men en kort status:

Karroseri er på plass,
Har montert alt det tekniske. Ny olje over alt.
Har prøvekjørt noen kilometer og motor maler som en katt. Virke ekstremt sprek med ny inntaksmanifoild, borla eksossystem og K&N inntak.
Har en bøyd aksling som lager vibrasjoner og skal skiftes ut med SYE-kit men ellers alt i orden drivverksmessig.
Har midlertidig montert radiator med en ramme av tre for grill, panser, skjermer og alle dører er på lakkeringsverksted for ny deilig lakk!
Hele balja har fått ny lakk utvendig.
En del snaks fra statene monteres underveis. Alle kromdetaljer fjernes for det liker jeg ikke så godt, Sorte detaljer ser bedre ut sammen med Min farge.

Får se om jeg ikke kan få ut noen bilder snart:-)

Ja da har jeg kommet et skritt enda videre. ikke lenge før det blir noen prøveskilter nå:-) Venter egentlig bare på sye-kit.

« Siste redigering: Ti., 9,August,2011,22,40 av provib@gmail.com »
Kunsten å skru er å tørre å ta ting fra hverandre uten å være redd for å ikke få det sammen igjen. Kast aldrig en gammel del før den nye er på plass:-)

Utlogget provib@gmail.com

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 370
  • TJ`n min pr. høst 07
Re: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
« Svar #32 på: Ti., 6,September,2011,10,44 »
Da er SYE- sett og ny drivaksel bakover montert. Var en veldig grei jobb. Tok en dag uten stress og gode kaffepauser.

Ble dette settet:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/NEW-SYE-KIT-YJ-TJ-XJ-WRANGLER-JEEP-CV-231J-DRIVE-SHAFT-/330592398246?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item4cf8d7aba6#ht_1625wt_941

Enkel og grei handel med kjapp levering.   Han tok seg nok litt godt betalt for frakten. men men. prisen var ikke avskrekkende uansett. kom vel på rett i overkant av kr 3000.- totalt
Kunsten å skru er å tørre å ta ting fra hverandre uten å være redd for å ikke få det sammen igjen. Kast aldrig en gammel del før den nye er på plass:-)

Utlogget provib@gmail.com

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 370
  • TJ`n min pr. høst 07
Sv: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
« Svar #33 på: To.,23,August,2012,20,51 »
Ikke mange Innlegg for tiden fra min side men nå er det vel på tide med en liten oppdatering.

Med fammilieforøkelse i Mars ble planene med å få skilter på jeepen før sommerferien utsatt noe. Men nå er prosjektet tatt opp igjen.

Jeepen er uta av garasjen og skal ikke inn igjen  (hvertfall ikke før jeg eventuelt skal gjøre større ting med den igjen) for med skjermbredderene på går den rett og slett ikke igjennom porten.

Jeg bestilte ID-kontroll på BT og fikk time rimelig kjapt i starten av August. Når jeg kom var det tydeligvis interesse for bilen  for det sto 6 kontrollører og venta på meg.
Da ble jeg selvsagt litt nervøs for jeg tenkte at hvertfall en av disse måtte være av typen "vanskelig kontrollør". Men nei da.. De var tydeligvis spente på å prøve det nye "slå inn rammenummermaskinen" de hadde fått lånt på prøve.
Kontrollørene var gord førnøyd med resultatet av oppbyggingen/reprasjonen og godkjendte både dette og OME Hevesettet uen å blunke.

I dag vår jeg på 4-hjulskontroll/justering siden alt har vært vra hverandre og PKK.
Hadde ikke min villeste fantasi trodd den skulle gå igjennom pkk på første forsøk men jaggu gjorde den det.  Så nå blir det bestilling av skilte i morgen.
Så må jeg også tegne forsikring, betale årsavgift og omregistreringsavgift. Så går alt som det skal (og det er det ingen grund til at det ikke skal gjøre) så har jeg skilter i løpet av neste uke. JIPPI!!!

Har også sendt søknad til BT om godkjenning av 32" x 11.5" dekk så jeg avventer svar fra de før jeg bestiller felger fra BG-nord og disse dekkene:
http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=33060844.129.32112&typ=R-145811&ranzahl=4&Breite=32x11.50&Felge=15&weiter=0&kategorie=6&Ang_pro_Seite=15&Transport=P&dsco=129&sowigan=So

Så er det selvsagt masse jeg har gjordt som jeg ikke har fått fortalt her.
« Siste redigering: To., 6,September,2012,09,32 av provib@gmail.com »
Kunsten å skru er å tørre å ta ting fra hverandre uten å være redd for å ikke få det sammen igjen. Kast aldrig en gammel del før den nye er på plass:-)

Utlogget provib@gmail.com

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 370
  • TJ`n min pr. høst 07
Sv: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
« Svar #34 på: On.,29,August,2012,20,34 »
Å DA ETTER GANSKE NØYAKTIG 5 ÅR ER SKILTENE PÅ JEEPEN!!!!!!! GRATTIS TIL MEG SELV:-) JEEPI!!
« Siste redigering: On., 5,September,2012,00,16 av provib@gmail.com »
Kunsten å skru er å tørre å ta ting fra hverandre uten å være redd for å ikke få det sammen igjen. Kast aldrig en gammel del før den nye er på plass:-)

Utlogget simon

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1265
Sv: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
« Svar #35 på: On.,29,August,2012,21,09 »
Gratulerer !
Rød, grønn og gul Jeep. (YJ, kriger og spissnese)

Utlogget Dr.Plumbo

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 475
Sv: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
« Svar #36 på: On.,29,August,2012,23,13 »

Gratulerer med vel gjennomført prosjekt!  ;D

Utlogget Geir G K

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 498
Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
« Svar #37 på: To.,30,August,2012,14,41 »
Gratulerer fra meg også, gøy at det går veien…
Geir Grov Kristiansen
Wrangler TJ  modifisert
Medlemnr 783

Utlogget provib@gmail.com

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 370
  • TJ`n min pr. høst 07
Sv: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
« Svar #38 på: Sø., 2,September,2012,21,53 »
Takker for det folkens!

I dag fikk jeg en prøvetur for første gang uenfor asfalten. Måtte bare prøve "bittelittegranne" å vips så hadde den løfta meg opp til toppen av en lokal slalombakke.

Så har jeg en pri-liste som skal ordnes rimelig kjapt.

1. få på riktige dekk med felger. 32x11,5x15 og få godkjendt dette.
2. få kjøpt inn og montert rockerguard. (vet bare ikke helt hvilke type enda)
3. få revet av transfersenken og motorløften så motor får riktig vinkel igjen. (har jo sye).
4. Skivte til Durango styresnekke.
??. Skifte til AW4 kasse eller annen kompatibel kasse.. Syns 32rh stresser litt siden den mangler overdrive. Men dette blir et større prosjekt.  (Dette punktet blir ikke med det aller første men er på "tegnebrettet"). Vil sikkert hjelpe godt å bare få på større hjul.I forbindelse med dette punktet eller kanskje før skal det monteres oljekjøler og tempmåler for girolja. Er det noen som vet om Giroljetempmåler med C-skala? Finner bare  F-skala.
5. Har en del interiøtgreier som dørpaneler osv. som skal trekkes om. Har allerede truket om lokket til midtkonsollen med sort kunstskinn. Ble faktisk riktig så bra:-)  Kommer bilde snart.
« Siste redigering: To., 6,September,2012,09,39 av provib@gmail.com »
Kunsten å skru er å tørre å ta ting fra hverandre uten å være redd for å ikke få det sammen igjen. Kast aldrig en gammel del før den nye er på plass:-)

Utlogget provib@gmail.com

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 370
  • TJ`n min pr. høst 07
Sv: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
« Svar #39 på: Ti., 4,September,2012,23,11 »
Takk for tipset! Klart du har ett påeng der men AW4 er hvertfall mye bedre på landevei enn 32rh. 32 rh er en gammel kasse uten overdrive og det er det jeg savner. Så er det mange som har bygget om til aw4 før meg og er veldig fornøyde. Men når det er sakt så er ikke jeg låst på aw4. Så om 42re eller lignende er ett bedre alternativ så for all del... Men da må jeg ha litt info. om hva denne ombyggingen går ut på. og en slags veiledning. Finner jeg en kasse fra en 4 liter som er bolt on på motoren og tranferen og at den spiller med elektronikken.. ja da er det svært interessant!
Uansett er dette et prosjekt som det sikkert går en stund før jeg kommer i gang med. Først kommer nye dekk, Durango styresnekke osv..

Vil også tiilføya at kjærra mi allerede er drevet for 32" dekk. Altså 3,73. Så med dagens dekk på 30" går den hvertfall altfor høyt på turtalet. Og det er såpas med krefter at jeg ikke ser for meg noe problem med større 32".
Og uansett hva slags kasse jeg ender opp med vil jeg sørge for en skikkelig viftekjølt oljekjøler.

Så om du eller noen har linker til noen som har gjordt dette før så tas de godt i mot.


Prøver å slenge med et bilde her også. Jenge siden sist.
Kunsten å skru er å tørre å ta ting fra hverandre uten å være redd for å ikke få det sammen igjen. Kast aldrig en gammel del før den nye er på plass:-)

Utlogget provib@gmail.com

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 370
  • TJ`n min pr. høst 07
Sv: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
« Svar #40 på: On., 5,September,2012,12,08 »
Ble forresten mer usikker på 42re etter å ha lest dette:

http://www.jeepforum.com/forum/f9/transmission-swap-nv3550-42rle-979382/

Så for meg virker AW-4 mer overkommelig. Selv om den er kjendt for å gå varm. Snakket med en cherokeeentusiast som sa han aldig hadde hatt noe problemer med AW-4.

Men tar fremdeles i mot alt av erfaringer og tips rundt dette med stor takk!!
Kunsten å skru er å tørre å ta ting fra hverandre uten å være redd for å ikke få det sammen igjen. Kast aldrig en gammel del før den nye er på plass:-)

Utlogget provib@gmail.com

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 370
  • TJ`n min pr. høst 07
Sv: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
« Svar #41 på: On., 5,September,2012,22,40 »
Takker masse for tips!  Det du skriver er jo logisk og forståelig. Men forstod det fra andre at det ikke bar "bolt on" da kompjuteren elil de kassene er integrert i hovedhjernen i motsettning til AW$ som har separat kompjuter. Jeg skal gjøre litt mer undersøkelse på dette før jeg kommenterer noe mer.

Kommer tilbake etter hvert. Blir spennende dette.

Kunsten å skru er å tørre å ta ting fra hverandre uten å være redd for å ikke få det sammen igjen. Kast aldrig en gammel del før den nye er på plass:-)

Utlogget provib@gmail.com

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 370
  • TJ`n min pr. høst 07
Sv: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
« Svar #42 på: Fr., 7,September,2012,14,24 »
Takk for masse god info!  Da har jeg tydeligvis endret mening. Men denne trenger vel noe info fra div. sensoerer osv.. Finnes noe step by step beskrivelse av denne operasjonen tro?
Kunsten å skru er å tørre å ta ting fra hverandre uten å være redd for å ikke få det sammen igjen. Kast aldrig en gammel del før den nye er på plass:-)

Utlogget provib@gmail.com

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 370
  • TJ`n min pr. høst 07
Sv: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
« Svar #43 på: Lø., 8,September,2012,09,55 »
Har god erfaring med USA bestillinger så det skulle gå greit. Har kjøpt halve Jeepen derfra. Blir ikke i år uansett dette prosjektet men kanskje til neste hørst da eg får en del tid. Foreløpig bare på planleggingsnivå.
Jeg har ikke AW-4 kassa altså. Har ingen av delene enda. Så her er jeg åpen for alle løsninger foreløpig.

Dette skal undesøkes nærmere. det er det ingen tvil om.  Det er vel uanset ikke alverdens mengde deler som skal til. og litt tillpassing her og der skulle gå greit.

Men som sagt.. først større hjul. det hjelper sikkert litt på turtallet. Har søkt BT for en mnd. siden og først i går fikk jeg svar.
Der hadde jeg lagt ved TUV papirer på flelgene og svaret på søknaden var:

Du kan bruke en slik dekkdimensjon (32x11,5) i kombinasjon med felgene men vi kan per i dag ikke se at du gan gøre dette ik kombinasjn med hevesettet.

Så da er det vel bare å sende inn TUV papirene på hevesettet også. Selv om det ikke er mer enn en mnd. siden de godkjendte dette. Jeg trodde de da hadde papirene i systemet sitt men tydeligvis ikke.
Så nå havner jeg sikkert nederst i bunken igjen å må vente enda en mnd. eller to >:(

Amund mener det skal stå i papirene på hevesettet at godkjenningen gjelder selv ved bruk av uorginale dekk/felgdimensjoner så sant disse Har TUV.

Selv fortår jeg ikke mye av den tysken som står der.
Kunsten å skru er å tørre å ta ting fra hverandre uten å være redd for å ikke få det sammen igjen. Kast aldrig en gammel del før den nye er på plass:-)

Utlogget Pettersen

  • Administrator
  • 360 CID
  • *****
  • Innlegg: 419
Sv: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
« Svar #44 på: Lø., 8,September,2012,12,38 »
På papirene til hevesettet mitt står det i hvertfall at uoriginale dekkdimensjoner kan brukes, så lenge de har papirer... OME 2".
Trude: 98 XJ 2.5 med 2" heving, og 31". D30 Aussie Locker, C8.25 LSD <-- For tiden i dvale...

Jenny: 90 XJ 4.0, lekebil. Ribba for interiør og unødvendig utstyr, 2" heving, 31" BFG Mud. Snart 35"...

Celine: 97 ZJ 4.0, NP242, ARB fanger og sperrer, 31".