Skrevet av Emne: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...  (Lest 14503 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget provib@gmail.com

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 370
  • TJ`n min pr. høst 07
Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
« på: Ti.,21,Oktober,2008,00,22 »
Det tar tid og koster en del kvelder, et stykke igjen men hva har man en hobby for??? Morro er det uansett og den dagen jeg vrir om nøkkelen tror kommer det til å ta helt av:-)
Det blir en del bilder med forklaring under hele prosessen.
Uansett startet jeg, høsten 07, med kjøp av en ferdig kræsjet TJ 4L Sahara 1997 modell. ;D
Jeg tar gledelig i mot meninger, erfaringer, kommentarer og spørsmål underveis:-)
« Siste redigering: Ti.,21,Oktober,2008,23,07 av provib@gmail.com »
Kunsten å skru er å tørre å ta ting fra hverandre uten å være redd for å ikke få det sammen igjen. Kast aldrig en gammel del før den nye er på plass:-)

Utlogget provib@gmail.com

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 370
  • TJ`n min pr. høst 07
Sv: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
« Svar #1 på: Ti.,21,Oktober,2008,00,44 »
På henger hjem fra Trondhjem.
Kunsten å skru er å tørre å ta ting fra hverandre uten å være redd for å ikke få det sammen igjen. Kast aldrig en gammel del før den nye er på plass:-)

Utlogget provib@gmail.com

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 370
  • TJ`n min pr. høst 07
Sv: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
« Svar #2 på: Ti.,21,Oktober,2008,00,51 »
Vel hjemme begynte jeg å demontere for å få oversikt. Etter å ha fjernet radiator og grill fikk jeg vridd om nøkkelen og startet motoren.
« Siste redigering: Ti., 7,Desember,2010,18,52 av provib@gmail.com »
Kunsten å skru er å tørre å ta ting fra hverandre uten å være redd for å ikke få det sammen igjen. Kast aldrig en gammel del før den nye er på plass:-)

Utlogget provib@gmail.com

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 370
  • TJ`n min pr. høst 07
Sv: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
« Svar #3 på: Ti.,21,Oktober,2008,01,02 »
Etter et par mnd. hos oppretteren konkluderte vi med at det beste ville være å skifte rammen siden jeg likevel måtte ha den av bilen for å få rettet den. Så da tok jeg med bilen inn så den ikke skulle fryse i vintekulden. For ikke å snakke om meg selv også da.
« Siste redigering: Ti., 7,Desember,2010,19,00 av provib@gmail.com »
Kunsten å skru er å tørre å ta ting fra hverandre uten å være redd for å ikke få det sammen igjen. Kast aldrig en gammel del før den nye er på plass:-)

Utlogget provib@gmail.com

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 370
  • TJ`n min pr. høst 07
Sv: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
« Svar #4 på: Ti.,21,Oktober,2008,01,07 »
Så jeg fortsatte med å ta ut motor og merke alle kontakter med nr.
Det er vel en del her ute som sikler på denne som henger å dingler her:-) For det er nemelig en sekser.
« Siste redigering: Ti., 7,Desember,2010,18,54 av provib@gmail.com »
Kunsten å skru er å tørre å ta ting fra hverandre uten å være redd for å ikke få det sammen igjen. Kast aldrig en gammel del før den nye er på plass:-)

Utlogget provib@gmail.com

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 370
  • TJ`n min pr. høst 07
Sv: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
« Svar #5 på: Ti.,21,Oktober,2008,01,26 »
Etter masse demontering og bestilling av deler og ny ramme fra usa gikk hele sommeren med til båtsesong og pussing av denne før jeg igjen viet fritiden til TJèn igjen i høst. Det blir deilig å kruse ned til båten med åpent tak for så å nyte resten av kvelden på fjorden:-) Det første jeg da gjorde var å få strippet den nye rammen for lakk både invendig og utvendig for så å levere den til varmgalvanisering i Sverige. På bilde under har rammen nettopp kommet opp av sinkgryta:-) Her gis en garanti på 40 år mot overflaterust men de regner med hvertfall 100:-) Det vanlige problemet med rammerust på disse bilene kommer av at hele karroseriet er galvanisert men ikke ramma og da kommer ramme og karroseri i forskjellige spenningsrekke noe som igjen fører til at ramma tar i mot den kjemiske støyten som karroseriet støter fra seg. nå har jeg eleminert dette problemet.  
« Siste redigering: Ti., 7,Desember,2010,18,57 av provib@gmail.com »
Kunsten å skru er å tørre å ta ting fra hverandre uten å være redd for å ikke få det sammen igjen. Kast aldrig en gammel del før den nye er på plass:-)

Utlogget provib@gmail.com

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 370
  • TJ`n min pr. høst 07
Sv: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
« Svar #6 på: Ti.,21,Oktober,2008,01,29 »
På dette tidspunkt henger karroseriet  i taket mens jeg grunder å lakker den nye rammen.
« Siste redigering: Ti.,21,Oktober,2008,01,38 av provib@gmail.com »
Kunsten å skru er å tørre å ta ting fra hverandre uten å være redd for å ikke få det sammen igjen. Kast aldrig en gammel del før den nye er på plass:-)

Utlogget provib@gmail.com

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 370
  • TJ`n min pr. høst 07
Sv: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
« Svar #7 på: Ti.,21,Oktober,2008,01,48 »
Dette skal jo tross alt bli en Wrangler så nå har jeg begynt å flytte over deler. Det første var styresnekka og nye bremserørklips. og sån litt underveis bygger jeg opp den nye forakslingen.
Kunsten å skru er å tørre å ta ting fra hverandre uten å være redd for å ikke få det sammen igjen. Kast aldrig en gammel del før den nye er på plass:-)

Utlogget provib@gmail.com

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 370
  • TJ`n min pr. høst 07
Sv: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
« Svar #8 på: Ti.,21,Oktober,2008,22,43 »
Jeg fikk selvfølgerlig også galvanisert mange av smådelene, her er feste til eksosanlegget. Alle deler monteres med et gummibasert materiale i mellom for å skåne metallet og dempe vibrasjoner. Alle bolter fettes ordentlig inn for å hindre de i å ruste fast. Men selv om det fremdeles er sink i gjengene etter at de ble gjenget opp på nytt er det altid lurt med smørr på flesk:-) Målet er å gjøre en berde monteringsjobb enn fabrikken.
« Siste redigering: Ti.,21,Oktober,2008,23,11 av provib@gmail.com »
Kunsten å skru er å tørre å ta ting fra hverandre uten å være redd for å ikke få det sammen igjen. Kast aldrig en gammel del før den nye er på plass:-)

Utlogget provib@gmail.com

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 370
  • TJ`n min pr. høst 07
Sv: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
« Svar #9 på: Ti.,21,Oktober,2008,23,06 »
På første bilde ser du den ene bakre støtdemper full av tektyl og drit. Tektyl er bra det men noen deler er greit å ha rent den dagen jeg skal vise bilen. En time med avfetting, oppvaskbørste og j..... møkkete hender ble de rene. Dette gjorde jeg også med spiralfjerene, begge deler etter jeg hadde tatt akslingen av den gamle ramma. Resten av akslingen skal vaskes skikkelig og settes inn med tektyl igjen:-) etter hvert blir det også skivebremser bak men da må jeg finne noen som går til a.b.s. eller noe modding her. men det viktigste nå er å få ramma på hjul så jeg kan komme videre med å montere motor og karroseri. 
Kunsten å skru er å tørre å ta ting fra hverandre uten å være redd for å ikke få det sammen igjen. Kast aldrig en gammel del før den nye er på plass:-)

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
« Svar #10 på: On.,22,Oktober,2008,00,01 »
Ser ut til å bli veldig bra, dette... Syrebada du den nye ramma for å bli kvitt den orginale overflatebehandlingen?
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget provib@gmail.com

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 370
  • TJ`n min pr. høst 07
Sv: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
« Svar #11 på: On.,22,Oktober,2008,01,01 »
Ja. Et firma (BS-Teknikk) på Fornebu gjorde det. Lå vist i bad et bar dager. Karen der sa det var en hemmelighet hva slags syre de brukte men de som galvaniserte den mente det måtte være no amoniakk greier. Kosta noen få tusenlapper men fremfor å stå der med sandblåseren å slite hvor jeg da heller ikke ville komme skikkelig till innvendig syntes jeg det var vel verdt kronene. Den ble HELT ren. Ramma var ikke fabrikkny så den hadde litt overfletarust også, riktignok ikke i nærheten av en Norskkjørt Tj, men da jeg hentet den så den spitter ny ut. Men det er klart, skal man bare lakke den på nytt må det skje sabla fort, for bart metall ruster "over natta". Denne ble stående et par mnd. og fikk noen overfladiske brune flekker. Men på galvaniseringsverkstedet får den en ny runde med syre, skylling, avfetting og flussmiddel før den går i gryta. Men denne saltsyra tar ikke lakk. kun rust.
Ble langt svar dette her..
Kunsten å skru er å tørre å ta ting fra hverandre uten å være redd for å ikke få det sammen igjen. Kast aldrig en gammel del før den nye er på plass:-)

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
« Svar #12 på: On.,22,Oktober,2008,01,06 »
Jeg har gjort det samme med min CJ-ramme. Alt ble gjort her på sunnmøre lokalt.. Jeg valgte pulverlakk, men billakk er nok vel så bra. Pulverlakk er sikkert ikke like gunstig ved slagskader.
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten

Utlogget provib@gmail.com

  • 360 CID
  • ***
  • Innlegg: 370
  • TJ`n min pr. høst 07
Sv: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
« Svar #13 på: On.,22,Oktober,2008,01,17 »
Ser man det. da er jeg ikke alene om å ha vært helt ned til ramma på en jeep.
Fikk pris på pulverlakk hos et firma på vestlandet selv men de skulle ha nesten 6000 for det samt at galvanisering ville koste 4000 +mva. så det endte med et galv.verksted i sverig. halve veien og kjøre og de tok bare 1500 sveske kr. Lakkingen gjorde jeg selv med skikkelig solid 2 komponent grunding og  våtlakk (Kosta ca. 1300.-). skal i utkangspunktet bare være for fargens skyld pga. kjip farge på galven. Pulverlakk er vist mye bedre mot slag da den ikke flasser så lett men holder vist ikke rusta borte så godt fra sveiseskjøter og sånt. Men ikke vet jeg, har egentlig ikke mye peiling på lakk. desverre.
Kunsten å skru er å tørre å ta ting fra hverandre uten å være redd for å ikke få det sammen igjen. Kast aldrig en gammel del før den nye er på plass:-)

Utlogget Frode

  • Get a life!!
  • *****
  • Innlegg: 1549
Sv: Mitt TJ- Prosjekt. Bedre sent...
« Svar #14 på: On.,22,Oktober,2008,09,52 »
Håper du har rett ang pulverlakk. :)
Jeg fikk ramma syrebadet hos Vestsink og det kostet ca 600,-  deretter ble den varmgalvet og pulverlakket hos Ørsta Stål. Dette kom på 1200,- Var litt spennende i forhold til om ramma ville vri seg av varmen, mye forskjellige meninger uansett hvor jeg spurte.
JCN medlem nr 697
Frode Ryste
Tlf 90601777

-1980 Jeep CJ7
-1978 Jeep J20

Every time you call a Jeep a "car" God kills a kitten