Skrevet av Emne: Bytte av flexplate, write-up?  (Lest 2237 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Dalton

• 304 CID
  • **
  • Cherokee Nation
Bytte av flexplate, write-up?
« på: On.,24,September,2008,08,17 »
Heisann!
Hva er beste framgangsmåte ved bytte av flexplate? Må kassa ned, eller går det uten? Hva må passes på? Er det noen som har en "Write-up" på dette?
1994 Jeep Cherokee Limited 4ltr High Output

Utlogget Herman

• 360 CID
Sv: Bytte av flexplate, write-up?
« Svar #1 på: To.,25,September,2008,20,15 »
Hvilken del er det du kaller flexplate?

Utlogget BrorHund

• 304 CID
  • **
« Svar #2 på: Fr.,26,September,2008,07,36 »
Det lurte jeg også på. Er det den plata som er mellom clutchhus og motor, den som starteren er festet i? I så fall tror jeg girkassa må ned og flywheel demonteres, men det kan hende jeg tar feil... Jeg fikk ikke løsnet den ihvertfall av bare å ta ned girkassa.
88 YJ 4.2 Black on black!
2,5" OME, 2" BL & 33", Weber 32/36

renegade

• Gjest
« Svar #3 på: Fr.,26,September,2008,09,57 »
Det lurte jeg også på. Er det den plata som er mellom clutchhus og motor, den som starteren er festet i? I så fall tror jeg girkassa må ned og flywheel demonteres, men det kan hende jeg tar feil... Jeg fikk ikke løsnet den ihvertfall av bare å ta ned girkassa.

Vanligvis så omtales den tynne plata m/startkrans som sitter på veiva mellom motor'n og converter'n til en automat for flexplate.
Den har 2 funksjoner: overføre kreftene til converter'n og holde startkransen til starteren.

Og ja, en må ha av automaten for å få byttet flexplata...

Utlogget Herman

• 360 CID
« Svar #4 på: Fr.,26,September,2008,20,02 »
Der lerte jeg noe nytt :) Kort fortalt plata som erstater svinghjulet på en bil med manuelkasse. :)
Ja flexplata er skrudd fast i veivakselen og convertern` fast i plata. Hva er galt med den gammle flexplata?
« Siste redigering: Fr.,26,September,2008,20,09 av Herman »

Utlogget Dalton

• 304 CID
  • **
  • Cherokee Nation
« Svar #5 på: Fr.,26,September,2008,20,28 »
Flexplate er den plata som tilsvarer svinghjulet på en manuell bil, ja.
Den gamle har en sprekk nesten hele veien rundt de innerste boltene, og ramler noe helt jævli av og til. Ikke noe helt uvanlig fenomen. I tillegg detter det av stålspon som setter seg fast på CPS'en(veivakselsensoren), og da stopper motoren tvert. Jeg har blitt meg fortalt at det går å løsne kassa, for så å skli den bakover. Det skal gi akkurat nok plass til å lure inn ei skralle. Mne det spiller ingen rolle,egentlig. Jeg setter kjerra inn på nærmeste verksted, så kan de slite med det. Har ikke lyst til å droppe ned automaten hjemme på gårdsplassen uansett.
1994 Jeep Cherokee Limited 4ltr High Output

renegade

• Gjest
« Svar #6 på: Ma.,29,September,2008,09,49 »
Flexplate er den plata som tilsvarer svinghjulet på en manuell bil, ja.
Den gamle har en sprekk nesten hele veien rundt de innerste boltene, og ramler noe helt jævli av og til. Ikke noe helt uvanlig fenomen. I tillegg detter det av stålspon som setter seg fast på CPS'en(veivakselsensoren), og da stopper motoren tvert. Jeg har blitt meg fortalt at det går å løsne kassa, for så å skli den bakover. Det skal gi akkurat nok plass til å lure inn ei skralle. Mne det spiller ingen rolle,egentlig. Jeg setter kjerra inn på nærmeste verksted, så kan de slite med det. Har ikke lyst til å droppe ned automaten hjemme på gårdsplassen uansett.

Det er mulig du klarer det uten å ta ned kassa, løsne koverter'n og skyve den helt inn i kassa.  Det kan da hende at du da såvidt kommer til for å få løsnet & tatt ut flexplata.  Men det er nok trangt...